Túl az ezermilliárdon a dohányboltok
Bár hivatalos statisztikák még nem érhetőek el, 2021-ben a hazai dohány-kiskereskedelem a becslések szerint elérte a 940 milliárd forintos dohánytermék-forgalmat. Ez a nagyjából 100 milliárd forintos növekedés, úgy valósult meg, hogy a hagyományos dohánytermékek forgalma mennyiségében csökkent! Dinamikusan fejlődtek azonban az új típusú, „hevített” technológát képviselő dohánytermékek: forgalmuk megduplázódott. A Nemzeti Dohányboltok életében továbbra is meghatározó szerepet játszottak az FMCG termékek, így összességében árbevételük átlépte a bűvös 1000 milliárdos nagyságrendet.
2021 ismét egy olyan időszak volt, amelyben volt: sok aggodalom családunk, barátaink, munkatársaink és tágabb környezetük iránt, megkönnyebbülés, hogy átvészeltük, és persze nem kevés kérdőjel a hogyan továbbot illetően. A dohány-kiskereskedelem azon „szerencsés” ágazatok közé tartozott, amelyeket nem tépázott meg a járványhelyzet, sőt a vállalkozások többsége a nehézségek ellenére – köszönhetően a dohánytermékek árváltozásainak is – növelte árbevételét, fenn tudta tartani fejlődését, megőrizte vagy javította eredményességét.
A hazai dohánypiac – elsősorban mennyiségi oldalon – 2022-ben komoly kihívások előtt áll. A várható további árváltozásak mellett nehezen felmérhető következményekkel jár az „egyencsomagolás” (plain packaging) január 1-i bevezetése. Ez az EU-konform változtatás eltünteti az eddig még márkajellemző grafikák és betűtípusok használatát. Azonos betűtípusú és méretű, fehér színű márkanév-megjelölés és egyforma háttérszínhasználat előírásával teszi egységessé a termékek külső megjelenését.
Bár megoszlanak a vélemények a tekintetben, hogy a hazai fogyasztók hogyan reagálnak majd hosszabb távon a változásokra, a szakma egyértelműen a fogyasztás csökkenését prognosztizálja. A nagy kérdés, hogy mi történik a brandekkel, hogyan, vagy változik-e a fogyasztók márkahűsége, kik lehetnek a folyamat nyertesei és vesztesei a hagyományos dohánytermékek gyártói közül?
Az FMCG-szakma azonban optimistán tekinthet az értékesítési csatornára. Az elmúlt évek trendje, mely szerint folyamatosan nőtt a dohányboltokban forgalmazható FMCG-termékek forgalma, 2021-ben is folytatódott.
A Trafik.hu teljesítményéből kiindulva elmondhatjuk, hogy a dohányboltok jelentős hányadában az FMCG-termékek forgalmazásából eredő fedezet elérheti az összfedezet 25-30 százalékát. Úgy vélem ez kellő figyelmet is biztosít a termékkategória gyártói és forgalmazói számára a dohány-kiskereskedők részéről. Más kérdés, hogy gyártói oldalon kinek milyen fontos ez az értékesítési csatorna, amely több mint 2 millió nagykorú honfitársunk ellátásáról gondoskodik, és milyen marketingtámogatást nyújt az értékesítés növeléséhez.
A digitális eladáshelyi kommunikáció az impulzív vásárlás mellett a márkaépítést is segíti.
Az első eladáshelyi kommunikációs rendszert építő vállalkozások közül, a DigInStore Zrt. TrafikTV hálózata egyre több Nemzeti dohánybolt sikerének részesévé vált. Az év során, megduplázva hálózatunk méretét, már 700 Nemzeti dohánybolt értékesítési munkáját segítjük a digitális eladáshelyi technológia révén.
A dohányboltok mint alapellátást nyújtó üzletek, talán a korábbinál is vonzóbb értékesítési pontokká váltak. Nem arra kell a figyelmüket fordítani és nem kevés erőfeszítést tenni, hogy „becsalogassák” a vásárlókat az üzletbe, hanem színvonalas, vásárlói élményt nyújtó kiszolgálással, hatékony reklámtevékenységgel rávenni őket, hogy vásároljanak meg még valamit, amit eredendően nem terveztek.
Üzemeltetésük folyamatossága, a biztos vevőkör, amely fizetőképes kereslettel rendelkezik és a „házhoz szállítós” online konkurencia hiánya az FMCG-szektor számára „kihagyhatatatlan” partnerré teszi a dohányboltokat.
Kapcsolódó cikkeink
Látszik a fény az alagút végén
Végre látni a fényt az alagút végén: az inflációs ráták…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Együtt hajóztunk (1. rész)
Az Anglia legyőzésére küldött Spanyol Armada 1588-ban 130 hajóból állt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >