Túl az ezermilliárdon a dohányboltok

Szerző: Tóth Zoltán Dátum: 2022. 04. 12. 06:40

Bár hivatalos statisztikák még nem érhetőek el, 2021-ben a hazai dohány-kiskereskedelem a becslések szerint elérte a 940 milliárd forintos dohánytermék-forgalmat. Ez a nagyjából 100 milliárd forintos növekedés, úgy valósult meg, hogy a hagyományos dohánytermékek forgalma mennyiségében csökkent! Dinamikusan fejlődtek azonban az új típusú, „hevített” technológát képviselő dohánytermékek: forgalmuk megduplázódott. A Nemzeti Dohányboltok életében továbbra is meghatározó szerepet játszottak az FMCG termékek, így összességében árbevételük átlépte a bűvös 1000 milliárdos nagyságrendet.

Vendégszerző:
Tóth Zoltán
ügyvezető partner
MindZ

2021 ismét egy olyan időszak volt, amelyben volt: sok aggodalom családunk, barátaink, munkatársaink és tágabb környezetük iránt, megkönnyebbülés, hogy átvészeltük, és persze nem kevés kérdőjel a hogyan továbbot illetően. A dohány-kiskereskedelem azon „szerencsés” ágazatok közé tartozott, amelyeket nem tépázott meg a járványhelyzet, sőt a vállalkozások többsége a nehézségek ellenére – köszönhetően a dohánytermékek árváltozásainak is – növelte árbevételét, fenn tudta tartani fejlődését, megőrizte vagy javította eredményességét.

A hazai dohánypiac – elsősorban mennyiségi oldalon – 2022-ben komoly kihívások előtt áll. A várható további árváltozásak mellett nehezen felmérhető következményekkel jár az „egyencsomagolás” (plain packaging) január 1-i bevezetése. Ez az EU-konform változtatás eltünteti az eddig még márkajellemző grafikák és betűtípusok használatát. Azonos betűtípusú és méretű, fehér színű márkanév-megjelölés és egyforma háttérszínhasználat előírásával teszi egységessé a termékek külső megjelenését.

Bár megoszlanak a vélemények a tekin­tet­ben, hogy a hazai fogyasztók hogyan reagálnak majd hosszabb távon a változásokra, a szakma egyértelműen a fogyasztás csökkenését prognosztizál­ja. A nagy kérdés, hogy mi történik a brandek­kel, hogyan, vagy változik-e a fogyasztók márkahűsége, kik lehetnek a folyamat nyertesei és vesztesei a hagyományos dohánytermékek gyártói közül?

Az FMCG-szakma azonban optimistán tekinthet az értékesítési csatornára. Az elmúlt évek trendje, mely szerint folyamatosan nőtt a dohányboltokban forgalmazható FMCG-termékek forgalma, 2021-ben is folytatódott.

A Trafik.hu teljesítményéből kiindulva elmondhatjuk, hogy a dohányboltok jelentős hányadában az FMCG-termékek forgalmazásából eredő fedezet elérheti az összfedezet 25-30 százalékát. Úgy vélem ez kellő figyelmet is biztosít a termékkategória gyártói és forgalmazói számára a dohány-kiskereskedők részéről. Más kérdés, hogy gyártói oldalon kinek milyen fontos ez az értékesítési csatorna, amely több mint 2 millió nagykorú honfitársunk ellátásáról gondoskodik, és milyen marketingtámogatást nyújt az értékesítés növeléséhez.

A digitális eladáshelyi kommunikáció az impulzív vásárlás mellett a márkaépítést is segíti.

Az első eladáshelyi kommunikációs rendszert építő vállalkozások közül, a DigInStore Zrt. TrafikTV hálózata egyre több Nemzeti dohánybolt sikerének részesévé vált. Az év során, megduplázva hálózatunk méretét, már 700 Nemzeti dohánybolt értékesítési munkáját segítjük a digitális eladáshelyi technológia révén.

A dohányboltok mint alapellátást nyújtó üzletek, talán a korábbinál is vonzóbb értékesítési pontokká váltak. Nem arra kell a figyelmüket fordítani és nem kevés erőfeszítést tenni, hogy „becsalogassák” a vásárlókat az üzletbe, hanem színvonalas, vásárlói élményt nyújtó kiszolgálással, hatékony reklámtevékenységgel rávenni őket, hogy vásároljanak meg még valamit, amit eredendően nem terveztek.

Üzemeltetésük folyamatossága, a biztos vevőkör, amely fizetőképes kereslettel rendelkezik és a „házhoz szállítós” online konkurencia hiánya az FMCG-szektor számára „kihagyhatatatlan” partnerré teszi a dohányboltokat.

Kapcsolódó cikkeink