Kényelmi, de nem luxus!
Nem csak a nagy élelmiszeripari vállalkozások írják a finger foodok sikertörténetének új és újabb fejezeteit: a kategória fejlődéséhez a folyamatos inspirációt a street food térhódítása adja. Piackörképünkben ezúttal a szegmens frozen snacknek nevezett ágával foglalkozunk.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
Bármilyen alkalomhoz illik, kényelmi és az egészséges ételek trendjeihez is igazodik: a fagyasztott finger foodok egyre népszerűbbek a világban, és a számok azt mutatják, hogy a pozitív tendencia a belátható jövőben is folytatódni fog.
A Mintel „Frozen Snacks Market Report 2023” című jelentése szerint a fagyasztottsnack-kategória több mint 21%-os növekedését elsősorban a COVID-nak köszönhettük, bár a nominális emelkedésben az inflációnak is szerepe van.
A Future Market Insights kutatásai szerint a globális piac 2023-ban értékben közel elérte a 137 milliárd dollárt, 10 év múlva pedig várhatóan meghaladja a 250 milliárd USD értéket.
A fogyasztók mind tudatosabban figyelik a fagyasztott és csomagolt élelmiszerek tápanyagtartalmát, amire a gyártók a vitaminok, ásványi anyagok és tápanyagok hozzáadásával válaszolnak.
Néhány fogyasztói felmérésekből származó érdekességünk is a tengerentúlról származik. Például, hogy az amerikai fogyasztók mindössze 16%-a állítja, hogy semmilyen módon nem foglalkozik fagyasztott snackekkel – e tény természetesen arra utal, hogy valódi igény van ezekre a termékekre. Mégis, egyetlen frozen snack sem nevezheti magát piacvezetőnek, mert a vélemények nagyon megoszlanak arról, mit érdemes vásárolni. Az ízek és a csomagolás folyamatos innovációja szó szerint lenyűgözi a fogyasztókat.
A megkülönböztethetőséget nemcsak az íz, az elkészítés technológiája, a csomagolás, vagy éppen az egészségességet kiemelő állítások adják, az árunak kényeztetést és kényelmet is sugároznia kell. Az új generációk étkezési szokásai átalakultak, a hivatalos étkezésektől a kötetlenebb összejövetelek felé mozdultak el, így az „egyszerűség” a minőséggel egyformán fontos szerepet játszik.
Ha kell egy-két jó falat
A HoReCa-ban itthon a finger foodokból a legtöbb az étteremláncok választékában szereplő nuggetsekből és csirkeszárnyakból fogy, gasztronómiai szempontból a fő irányokat az éttermek és food truckok kreatív, street food-típusú ételei határozzák meg, vagy azok apró változatai: miniburgerek, miniwrapek, minikolbászok.
Az új kreációk egy része még mindig a tépett húsok nálunk is markáns divatjára épül: burgerek, panírozott golyók vagy tányérra, szendvicsbe széthúzni javasolt korongok formájában. Divatosak az egzotikus ízek és – mindenből, ami csak elképzelhető – a vega és vegán variációk.
– A Salomon FoodWorld Európa egyik legnagyobb finger food gyártója – állítja Mossóczy Csaba, a nagyvállalat magyarországi képviseletének vezetője –, 2024-ben is számos új termékkel jelentkezünk a piacon.
A prémium finger food piac 2023-ban a jelentős élelmiszerár-infláció, az elkölthető jövedelmek csökkenése miatt sajnos visszaesett. E termékeket itthon leginkább nem a főétkezések helyettesítőjelént kezelik, hanem a kényelmes gyors snacking (falatozás) célját és a barátokkal közösen eltöltött idő kulináris hozzáadott értékét képviselik. A minőségi finger foodokra főleg a szállodák és az előmunkát kiváltani szándékozó prémium street food üzletek tartanak igényt.
A már említett visszafogottság ellenére a trendek és az étkezési és társasági időtöltések változása a kategória növekedését vetíti előre hosszabb távon. Erre számos cég már most felkészül, és igyekszik e trendeknek nemcsak megfelelni, hanem azoknak elébe menni és azt formálni. A közvetlen előrelépést viszont a turizmus élénkülésétől és a street food szektor további bővülésétől várom.
– Az egyre mozgalmasabbá váló életstílusunk mellett a kényelem került a vásárló fókuszába – véli Bukovenszki Beáta, a Gallicoop belkereskedelmi osztályvezetője –, így mind komolyabb igény mutatkozik a finger foodokra is, amelyek könnyedén fogyaszthatók útközben vagy éppen otthoni snackként. Ennek megfelelően a kereslet ezek iránt a termékek iránt jelentősen megnőtt.
Folyamatosan érzékelhető trend a kényelmes étkezés lehetőségének keresése, mivel a fogyasztók különféle alkalmakra, összejövetelekre és uzsonnára alkalmas, gyorsan elfogyasztható, könnyű ételekre vágynak. Az ízek, összetevők és kiszerelés tekintetében a finger food élelmiszerek piacán további diverzifikáció és innováció tapasztalható. A vállalatok új és egyedi ajánlatokat vezettek be, hogy megfeleljenek a változó fogyasztói igényeknek és kiemelkedjenek a versenypiacon. A gazdasági feltételek és a fogyasztói költési szokások hatással vannak az élelmiszerek piacára.
A Nestlé Hungária Kft. Nestlé Professional üzletága elsősorban alapanyagokat forgalmaz a vendéglátósóknak – mondja el Tóth Enikő Boglárka üzletágvezető –, ilyen például a vegán és vegetáriánus Garden Gourmet termékcsalád is, amellyel egyszerűen és gyorsan elkészíthetők és kínálhatók a legkedveltebb finger food ételek, mint például a Cézár-saláta, a natúr vagy grillezett falatkák, minitortilla grillezett falatkákkal, miniburgerek, panírozott falatkák és golyók vegán és vegetáriánus változatai.
A HoReCa-ban a növekvő rendezvényszámnak is köszönhetően nőtt a finger foodok piaca is az elmúlt két évben. E könnyen fogyasztható, tartalmas és széles kínálatot biztosító étkezési forma közkedvelt családi és üzleti eseményeken egyaránt, függetlenül azok létszámától – legyen szó akár nagyszabású konferenciáról.
Kézenfekvő a megoldás
– A Salomon Foodworld a magyar piacon csak a food service nagykereskedőkön keresztül értékesít – szögezi le Mossóczy Csaba. – E termékek meghatározott minimum mennyiségben rendelhetők – cca. 30-40 kg – de ennyit akár 3-4 hónap alatt is elvihet a végfelhasználó.
Kevesen tudják, de itthon a Burger Kingben is bent van a Gourmet burger húspogácsánk. A magyar piacra hozott újdonság például az Amerikában jó ideje népszerű boneless chik’n wings , azaz a csontnélküli csirke „szárny” , amely formázott csirkemellből készül, valamint a Chilli & Lime Chik’n bites – ezek egyedi, friss ízesítésű falatkák – az előzetes érdeklődés irántuk biztató. Négy új, úgynevezett csirkepálcikával is jövünk a piacra: Nashville smoked, Grenn Tikka, valamint Veggie pálcikák Curry Massala borsó és menta ízesítéssel. Ugyancsak teljesen új, orientális íz a piacon a Marokkói ihletésű Tajine bites-falatkák – fűszeres, gyümölcsös falatok lencséből és aszalt gyümölcsökből, keleti fűszerekkel.
– A fogyasztók egyre gyakrabban keresnek olyan termékeket – érvel Bukovenszki Beáta –, amelyek nemcsak gyorsan elkészíthetőek, de táplálóak is, és változatos ízeket kínálnak. A vásárlói attitűd jelentősen megváltozott, a felméréseink szerint egészségességre és változatosságra vágyunk, de sokkal kevesebb időt töltünk a tűzhely mögött, mint korábban. A tudatos táplálkozás igénye hozott el számunkra sok olyan új konyhai eszközt, mint például a forrólevegős sütő. Ezekhez is alkalmazkodva finger food termékeink kialakításánál szempont volt, hogy könnyen, olaj és egyéb zsiradék nélkül, rövid idő alatt elkészíthetőek legyenek, magas hústartalmukkal alkalmazkodva egy új, lendületesebb életstílushoz.
Vállalatunk az elmúlt időszakban a frozen snack kategória felé nyitott, amely igen kényelmes megoldást nyújt azoknak, akik gyorsan, jó minőséget fogyasztanának. Natúr, panírozott, valamint panírozott töltött húsgolyóink magas hústartalmukkal ezeket az igényeket elégítik ki. Zöldborsmártással, illetve kijevi mártással töltött termékeink közül az utóbbi Innovációs díjat érdemelt ki az elmúlt évben.
– A vendéglátás folyamatos létszámhiánnyal küzd – hangsúlyozza Tóth Enikő Boglárka –, ők kifejezetten igénylik, hogy könnyen és gyorsan elkészíthető alapanyagokkal dolgozhassanak, és így legalább a menü egy részét idő- és energiatakarékosan tudják előállítani. A fogyasztók részéről is nő az igény az egészséges és vegán/vegetáriánus opciókra.
A Garden Gourmet a Nestlé egyik legdinamikusabb fejlődő termékcsaládja, a központi termékfejlesztések összhangban vannak a piaci változásokkal és a fogyasztói igényekkel egyaránt. Ezért is tervezzük az idén az egzotikus ízek bevezetését, de fókuszálni fogunk a „pulled” jellegű termékekre is. Ezenkívül a nagy klasszikus, falafel fűszeres verzióját is tervezzük bevezetni. //
Kapcsolódó cikkeink
Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >150 millió dollárból bővíti a Nestlé USA dél-karolinai üzemét
A projekt keretében a vállalat egy újabb gyártósort telepít az…
Tovább olvasom >Új világkonyhamárkákat vezetett be a Nestlé
Új, nemzetközi gasztronómiai márkákat vezetett be a Nestlé az USA-ban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >