Magazin: Kellenek az eredmények – ha lehet, tegnapra!
A hazai minőségbiztosítási és élelmiszer-biztonsági piac szereplői szigorodó szabályokkal és erősödő elvárásokkal találták magukat szemben az elmúlt időszakban. A komoly versenyhelyzetben az tudott sikereket elérni, aki a változásokra rugalmasan reagált, minél szélesebb körben, minél hatékonyabban és gyorsabban nyújtotta szolgáltatásait, és mindezek mellett ügyfelei – jelen helyzet okozta – fokozottabb árérzékenységét is szem előtt tartotta.
Szerző: Budai Klára
Mint Vatai Krisztinától, a GS1 Magyarország szolgáltatásmenedzsment-igazgatójától megtudjuk, a COVID-19 járvány több szempontból is átalakította a fogyasztói szokásokat. Ezek közül az egyik, hogy egyre inkább az online vásárlás felé terelte a lakosságot az élelmiszeripari termékek tekintetében is.
– Soha nem volt még olyan fontos, hogy a megfelelő információk széles körűen rendelkezésre álljanak a termékekről a webshopokban is, mint most, hiszen ez segíti a fogyasztói döntések meghozatalát. Másrészt a korrekt, hatékony nyomon követés nélkül nem biztosítható, hogy a megfelelő élelmiszer jusson el a vevőhöz a megfelelő időben és helyre, illetve, ha esetleg valamilyen okból szükségessé válik a visszahívás, annak folyamata is olajozottan és a legkisebb veszteséggel legyen megoldható – mondja Vatai Krisztina.
Kifejti: a GS1 szabványokra éppen úgy szükség van az online világban is, mint a fizikai boltokban. Az online világban a globálisan alkalmazott egyedi GTIN számok segítik a termék pontos azonosítását, egyben biztonságot is jelentenek a vevők számára, hogy ellenőrizhető eredetű terméket rendelhetnek meg.
Vadasi Tamás, a WESSLING Hungary Kft. élelmiszer-biztonsági üzletágának vezetője azt tapasztalja, a SARS-CoV2 vírus miatt kialakult pánikvásárlások idén elmaradtak hazánkban, kiegyensúlyozottabbá vált a kereslet az élelmiszer-kereskedelem területén. A fogyasztók az év első felében nagy hangsúlyt fektettek a higiéniai szabályok betartására, míg a mostani időszakra egyre jobban jellemző az úgynevezett COVID-fáradtság, vagyis az emberek pszichésen egyre jobban telítődtek a pandémiával kapcsolatos hírekkel, a különböző variánsokkal és az általuk előidézett megbetegedésekkel, valamint az őket korlátozó intézkedésekkel.
Fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy az ellátási láncban rég nem látott akadályokba ütköznek a piaci szereplők. A konténerek általános hiánya, a fuvarozási cégeknél fennálló sofőrhiány, az üzemanyagok árának drasztikus emelkedése következtében a logisztikai költségek sokszorozódtak. Az egyes államok által mesterségesen előidézett keresletet a kínálat nem tudta lekövetni, emiatt nyersanyagellátási problémák adódtak, amelyek az élelmiszergyártókat is érintették.
– A Wessling Hungary Kft. laboratóriumában is újra kellett gondolni a beszállítók körét, illetve bővíteni azt az ellátással kapcsolatos kockázatok csökkentése érdekében. Bizonyos anyagok és szolgáltatások esetében pedig előre lekötöttünk szállítói kapacitásokat – árulja el Vadasi Tamás.
Szigorodó szabályozások
Grőger Nóra, az SGS Hungária Kft. health & nutrition üzletágának vezetője arról informál, hogy a vizsgálati igény az egyre népszerűbb étrend-kiegészítők és funkcionális élelmiszerek esetében növekszik, ami a számos termékfejlesztésnek és a pandémiás helyzetnek is köszönhető.
– A EU-s élelmiszer-szabályozásban jelentősebb változások nem történtek, hazánkban azonban módosult a Magyar Élelmiszerkönyv. Változtak, egyes helyeken szigorodtak a megkötések mind a termékek összetételével, mind az elnevezésével kapcsolatosan – jelzi Grőger Nóra.
Pápay Nándor, a Bureau Veritas tanúsítási üzletágvezetője a minőségbiztosítási piacon megfigyelhető jelentős személyi változásokra hívja fel a figyelmet. Érdekes tényezőként említi, hogy több elismert szakember is már más társaság égisze alatt végzi munkáját, mint korábban.
– A Bureau Veritast is több ilyen személyi változás érintette, Industry megnevezés alatt futó üzletágunk Serester Andrea személyében új vezetővel gazdagodott tavaly, ahol rövid idő alatt kiemelkedő eredményeket ért el csapatával. Ennek a modellnek a példájára vállaltam el a tanúsítási terület (CER-üzletág) vezetését, ahol szintén stratégiai változások várhatóak a közeljövőben – nyilatkozza Pápay Nándor.
Az élelmiszer-biztonsági piacon 2021-ben az egyik legnagyobb változásnak az IFS-szabvány verziófrissítését látja, amely alapján a tanúsított cégek július 1-től már kötelezően új követelmények szerint kerültek értékelésre.
Komoly verseny folyik a támogatásokért
Dr. Roszík Péter, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezetője a hazai minőségbiztosítási és élelmiszer-biztonsági piacot érintő lényegesebb változások közé sorolja az új beruházási típusú, vissza nem térítendő, vidékfejlesztési támogatási lehetőségek megjelenését, amelyeknél az értékelési kritériumok között megjelent a „HU-ÖKO-01” ökológiai tanúsítás is mint többlet pontszerzési lehetőség.
– Ez számos vállalkozást ösztönzött arra, hogy átgondolja csatlakozását a Biokontroll minősítési rendszeréhez, aminek révén nem pusztán nagyobb eséllyel részesülhet támogatásban, de újabb – folyamatos bővülést mutató – hazai és nemzetközi piacokra tud belépni – közli dr. Roszík Péter.
Emellett új, területalapú, hároméves, vissza nem térítendő vidékfejlesztési támogatási lehetőség is adódott a tanúsított ökológiai élelmiszeripari alapanyagok termelői számára.
– A fenti két támogatási típus a jelenlegi szakpolitikai tendencia alapján legalább 2030-ig fennmaradhat, amikorra az EU „Green Deal” célkitűzései szerint a mezőgazdasági művelésű földterületek 25%-án ökológiai gazdálkodásra kell átállni. Ezen a fronton komoly verseny folyik a lehívható támogatási forrásokért – állapítja meg a szakember.
Dr. Oravecz Márton, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elnöke arra emlékeztet, hogy 2021-ben számos jogszabályi változás és az általuk generált egyszerűsítő intézkedés lépett életbe az élelmiszerlánc területén, továbbra is fenntartva a magas szintű élelmiszer-biztonságot.
– Júliustól az élelmiszerüzletek és vendéglátóhelyek nyitásához már nincs szükség a hatóság külön engedélyére, elegendő csupán bejelenteni azok indítását. További könnyítést jelent, hogy az élelmiszerlánc-szereplők néhány perc alatt, elektronikus úton teljesíthetik a FELIR-regisztrációs kötelezettségüket – ismerteti dr. Oravecz Márton.
Fontos lépésnek tartja, hogy a közétkeztetésben immár rendelet írja elő, hogy 2022-től legalább 60%, 2023-tól pedig legalább 80%-os arányt kell kitenniük a közétkeztetési rövid ellátási láncban beszerzett, illetve helyi termékeknek.
– Uniós szinten kiemelt feladat volt az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő, egyszer használatos műanyagok kivezetése 2021. július 1-től. Ezzel párhuzamosan bejelentési kötelezettség lépett életbe minden élelmiszerrel érintkezésbe kerülő anyag és tárgy gyártójára és az első magyarországi forgalmazójára nézve – teszi hozzá a Nébih elnöke.
Pontosan, hatékonyan és gyorsan
A piacon tapasztalható jelentős kihívásokat vizsgálva Grőger Nóra azt fejti ki, hogy bár ez nem az elmúlt másfél-két év hozadéka, sokkal inkább 5-10 éves tapasztalat, de a laboratóriumok folyamatos határidőkényszerben végzik tevékenységüket. Az ügyfeleik a vizsgálatok eredményeit többnyire nagyon rövid időn belül várják, amihez az SGS igyekszik kellően rugalmasan hozzáállni és az igényeknek eleget tenni.
– Óriási az árverseny ebben a szektorban, a magyar gyártók és kiskereskedők meglehetősen árérzékenyek. A szolgáltatók közül az tud sikereket elérni, aki, amellett, hogy az árait a piaci viszonyokat figyelembe véve alakítja ki, minél többféle szolgáltatást kínál – világít rá az SGS Hungária Kft. üzletágvezetője.
A vállalatnál folyamatosan zajlanak a fejlesztések annak érdekében, hogy mind laborszolgáltatásaik körében, mind hatékonyságban és gyorsaságban meghatározó szereplői maradjanak a piacnak.
A Wessling Hungary Kft. partnerei részéről az elmúlt időszakban újdonságként a SARS-CoV2 vírus felületekről, szennyvízből és levegőből való kimutatására vonatkozó igény jelentkezett, amelyek vizsgálatára a még tavaly kifejlesztett módszerük nyújtott lehetőséget.
Vadasi Tamás arról számol be, hogy a higiénia mellett felértékelődött az idő is. Gyorsan és pontosan kell eredményeket szolgáltatni, így azok kerülnek versenyelőnybe, akik nem alvállalkozók által, hanem saját telephelyükön tudják kielégíteni a vevői kéréseket.
– A piaci szereplők részéről egyre inkább érzékeljük a környezettudatos gondolkodást és a SUP (Single Used Plastic) rendeletnek való megfelelést a csomagolóanyagaik terén. A portfóliónkat emiatt bővítettük/bővítjük a csomagolóanyagok újrahasznosításával kapcsolatos vizsgálatokkal, mint például a kioldódás-vizsgálatok, az ásványolaj eredetű telített és aromás szénhidrogének (MOSH-MOAH) vizsgálata, valamint a nem szándékosan hozzáadott összetevők vizsgálata csomagolóanyagokban (NIAS).
Halaszthatatlanná vált a digitális átállás
A GS1 Magyarország leginkább nyomon követési felmérésével és az arra épülő megoldásfejlesztési együttműködésekkel tudta támogatni az élelmiszeriparban tevékenykedő vállalkozások minőségbiztosítási törekvéseit.
– A GS1 nyomon követési szakértőképzése nem véletlenül egyre népszerűbb. Olyan átfogó, nemzetközi szintű tudást ad a nyomon követés terén, mely egyedülálló ma hazánkban – jegyzi meg Vatai Krisztina.
A GS1 Magyarország működését is érintette a járványhelyzet és esetükben is felgyorsította a digitális eszközök bevezetését, amit a kezdeti nehézségektől eltekintve egyértelműen pozitív változásként értékelnek.
– Legújabb szolgáltatásunk a GS1 Flow, amely egy több elemből álló szolgáltatáscsomag. Ennek keretében partnerünket a folyamatok felmérésétől, a fejlesztési lehetőségek meghatározásán és azok szimulációján át, a megfelelő szolgáltató kiválasztásán keresztül a bevezetésig végig tudjuk támogatni – vázolja a szolgáltatásmenedzsment-igazgató. – Ennek a csomagnak a legújabb eleme egy olyan szoftveres szimuláció, amelynek során mérésekre alapozva meg tudjuk mondani, hogy a kiválasztott fejlesztési lépés milyen megtakarításokat fog eredményezni, így nagy pontossággal kiszámítható a megtérülési idő. Ezáltal abban is segítjük partnereinket, hogy megalapozott üzleti döntést tudjanak hozni.
A minőségbiztosítás területén a Nébih kiemelten fontos kezdeményezése a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy folyamatos fejlesztése. A tanúsító védjegy célja, hogy az igazán magas minőségű élelmiszereket kiemelje a többi közül. A KMÉ garantált minőséget, biztonságot és fenntarthatóságot hirdet. Ezáltal „viselői” számára a védjeggyel összekapcsolt márka iránti elköteleződést is előmozdíthatja a vásárlók körében.
– A KMÉ-védjegy egyben nemzeti minőségrendszer, amelynek folyamatos fejlesztése, bővítése kiemelt feladat a Nébih számára, ideértve a pályázható termékkörök számának dinamikus emelkedését, a pályázás menetét egyszerűsítő elektronikus pályázati rendszer kialakítását. Mostanra a termékek előállítói, forgalmazói 3 termékkörön belül (tej és tejtermékek, húskészítmények, friss húsok) 19 kategóriában pályázhatnak a KMÉ-re, de további jelentős élelmiszeripari termékkörök (pl. liszt, száraztészta) esetében is várható bővülés – informálja lapunkat dr. Oravecz Márton.
Széles szolgáltatási kör
Pápay Nándor is azt érzékeli, hogy a szolgáltatók kínálatának tekintetében döntő tényező az FMCG szektor szereplőinek igénye.
– A Buraeu Veritasnál olyan szolgáltatásokat tudunk kínálni, melyek valós hozzáadott értéket teremtenek, nemcsak a piaci szereplők, hanem a társadalom számára is. A következő évek központjában a fenntarthatóság lesz, ezért elsőként ajánlunk az élelmiszer-hulladékok csökkentésére irányuló tanúsítási lehetőséget. Vezetők vagyunk a csomagolóanyagokat gyártó cégek tanúsítási piacán, és hamarosan bemutatásra kerül a Green Line névre keresztelt törekvésünk, mely az élelmiszeripari szereplők esetében nemcsak a termékek gyártására, hanem a szervezet teljes működésére vonatkozóan kínál lehetőségeket – jelenti be a tanúsítási üzletágvezető.
– Az elhúzódó COVID-19 járványhelyzet kapcsán bevezetett vészhelyzeti eljárásrend kidolgozása és alkalmazása során – a felügyeleti szervekkel és a többi tagállamban működő társ ellenőrző szervezetekkel együttműködve – ki kellett dolgozni a távellenőrzési rendszert, és komoly lépéseket kellett tenni a teljes körű és részben automatizált elektronikus ügyviteli folyamatok bevezetése érdekében – veszi számba a piacon felmerülő új kihívásokat dr. Roszík Péter.
Mint mondja, szolgáltatásaikat elsősorban az alapanyag-termelők, az élelmiszer-feldolgozók és a nagykereskedelmi értéklánc gazdasági szereplői számára kínálják. Az FMCG szektor cégüknél önállóan nem kiemelt terület, de a Biokontroll tevékenysége alkalmas arra, és meg is teszi, hogy folyamatosan kiszolgálja az e körbe tartozó élelmiszereket előállítók és forgalmazók igényeit is.
– Ellenőrzési-tanúsítási rendszerünk képes nagyon gyorsan, napok alatt lekövetni, ha az FMCG-körbe sorolt élelmiszerek forgalmazási körét bővíteni kívánja egy gazdasági szereplő – szögezi le az ügyvezető. //
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Új helyszínen várja az érdeklődőket a Nébih Farm
Decembertől megnyitotta kapuját a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megújult Nébih Farm,…
Tovább olvasom >Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >Karácsonyra hangolva: szaloncukrok a Szupermenta rendhagyó tesztjén
A 10. születésnapját ünneplő Szupermenta szezonális terméktesztjének főszereplői a kókuszos…
Tovább olvasom >További cikkeink
NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >