Magazin: Jó ét-vágyat!

Dátum: 2018. 06. 25. 07:17

A zsírban gazdag régi magyar konyha már a múlté, de a változatos alapanyagokból sokféle módon felhasznált olajok még a jövő. A kettő között valahol félúton jár a hazai, napraforgó-dominanciájú étolajpiac. A gyártók, forgalmazók az egészségükre, környezetükre tudatosan figyelő, a konyhában bátran kísérletező, nyitott fogyasztókra támaszkodva színesítik termékpalettájukat.

sütésre-főzésre használt olajok között a napraforgóolajok dominanciája megkérdőjelezhetetlen.

Kosaras Brigitta
brand manager
Bunge

– Az elmúlt időszakban a különböző kategóriák súlya lényegesen nem változott, mindössze pár százalékos változások jellemezték az étolajpiacot az elmúlt 2 évben. Évek óta a saját márkás termékek uralják a piacot, azonban egyre több fogyasztó tér vissza a már ismerős márkákhoz – mondja Kosaras Brigitta, a piacvezető Bunge Zrt. brand managere.

Dr. Köves András
üzletfejlesztési és
marketingigazgató
NT Kunsági Éden

– A gyártói brandek ára stabil. A fogyasztó, méréseink szerint, pontosan tudja, hogy a piacon levő két versenyző márkát milyen árponton keresse, legyen az akár promóciós, akár „normál” eladás – jelzi dr. Köves András, az NT Kunsági Éden Kft. üzletfejlesztési és marketingigazgatója. – Az elsőáras, illetve a privát címkés vagy áruházi „fantasy” brandek árpontjai is nagyjából változatlan amplitúdóval mozogtak.

Az olívaolajok piacát az elmúlt évben még mindig az árfeszültség jellemezte, az időjárás, kártevők és az alapanyag-termelők nyomására az árak inkább felfelé mozdultak, tudjuk meg Habuda-Salyámosy Ritától, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzserétől, aki biztató jelekről számol be:

Habuda-Salyámosy Rita
marketingmenedzser
Glatz Hungary

– Aktuálisan mintha enyhülne ez a nyomás, ebben az évben, úgy tűnik, több lehetőség lesz szezonális akciókra és új termékek bemutatására.

Érdekes módon az olívaolajok esetében a PL-termékek árelőnye nem mindig tapasztalható, jegyzi meg Habuda-Salyámosy Rita. Miután természetes alapanyagú termékekről van szó, az olívabogyó világpiaci ára határozza meg az általános árszínvonalat. A saját márkák elsősorban spanyol alapanyagokból készülnek, a márkás termékek nagyrészt olasz vagy görög olajbogyóból. A magyar piacot az olasz márkák uralják.

– A promóciós értékesítés jelentős, különösen nyár elején és az év végén. Ha a beszerzési árak lehetővé teszik, akár 50% fölé is mehet! – emeli ki a marketingmenedzser.

A felvilágosodás kora

Az alapolajok mellett megnőtt az érdeklődés a különlegesebb termékek iránt is. Évről évre dinamikusan növekszik például a prémium, top minőségű, hidegen sajtolt olajok kategóriája. A Pödör Kft. ezen a piacon próbál konstans, kiváló minőséget, magas szolgáltatást, valamint márka- és fogyasztóorientált marketinget nyújtani.

Pödör Krisztina
ügyvezető
Pödör

– Magas elvárásoknak kell eleget tennünk, a vásárlók és kereskedők is egyre tudatosabbak – hangsúlyozza Pödör Krisztina ügyvezető. – Nemcsak igényesek, de ma már elvárják azt is hogy ne csak egészségesek, 100%-ban természetesek, hanem finomak is legyenek a termékek, nem az olcsóságra törekednek.

A termékkör használatához, előnyei bemutatásához elengedhetetlen a fogyasztók felvilágosítása, ami Bánkúti Fatime, az Omega Bázis Kft. cégvezetője szerint jól halad:

Bánkúti Fatime
cégvezető
Omega Bázis

– Azt tapasztaljuk, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók, kevésbé kell elmagyarázni számukra, hogy a hidegen sajtolt technológiával készülő termékek elsősorban nem sütésre-főzésre alkalmasak. Azt is egyre többen tudják, hogy a hő hatására veszíthetnek értékes tulajdonságaikból; azt azonban kevésbé ismerik, hogy miben különbözik a hidegen sajtolt és a szűz olaj közötti technológiai különbség.

Ezt a termékkört, teszi hozzá, leginkább a drogérialáncok és a bio-nagykereskedések támogatják, ahol az említett tudatosabb fogyasztói réteg érhető el. Ezenkívül jó forgalmat érhetnek el a diszkonthálózatok tematikus akciós időszakaiban is.

Fókuszban a környezettudatosság

Az elmúlt években egyre nagyobb teret nyert a fogyasztók körében a környezettudatosság, amit felelős gyártóként a Bunge sem hagyhatott figyelmen
kívül.

– Ezt az odafigyelést mi az alapanyagoknál kezdjük, így a tavalyi évtől a legtöbb Vénusz napraforgó-étolaj gyártásához szükséges magmennyiséget fenntartható forrásból szerezzük be, ezért ISCC PLUS fenntarthatósági tanúsítvánnyal rendelkeznek – mondja Kosaras Brigitta. –Az alapanyagokon túl a csomagolás is kiemelt szerepet kapott a tavalyi évben: megváltoztattuk kartonjaink alapanyagát, így azok már újrahasznosított papírhulladékból készülnek. A Vénusz több mint 65 éves múlttal rendelkezik: hagyományos, megbízható márkaként fontosnak tartjuk, hogy olyan céllal azonosuljunk, mely a társadalom számára is kiemelt, így esett választásunk a környezettudatosságra.

Az elmúlt néhány évben a cég innovációit elsősorban az egészség megőrzése, illetve a még könnyebb használhatóság mozgatta. Portfóliójában ma már megtalálhatóak életmódtermékek, melyek összetételüknek köszönhetően hozzájárulhatnak az egészséges életmód fenntartásához; illetve sütőolajokkal is bővült kínálatuk.

Bibók Judit
trade development manager
Bunge

– ATL-eszközök tekin­tetében továbbra is 360 fokos kommunikációra törekszünk, valamint a különböző trade marketing eszközök széles skáláját igyekszünk kihasználni a hostesspromócióktól az összecsomagolásokon át egészen az innovatív in-store kommunikációs eszközökig, mindig a fogyasztói visszajelzések alapján alakítva azt – sorolja Bibók Judit, a Bunge Zrt. trade development managere. – Az állandó újítási törekvéseinknek köszönhetően tavaly az ISCC+ kampányhoz készült 3D-s polczászlónk, melyben az étolajgyártásban is használt valódi napraforgómagot használtunk, elnyerte a „Best In-store Execution” verseny díját, amelyre nagyon büszkék vagyunk.

 

 

Egészséges és finom

Sok kisebb és rövidebb távú „rezgés” jellemzi ezt a piacot, amit az NT Kft.-nél, a Kunsági Éden gyártójánál is érzékelnek.

– A felgyorsult kommunikációs téridőben hamar születnek és hullanak el „termékcsillagok”, az igazi állócsillag a finomított napraforgó-étolaj, amely lassan évszázados múltra tekint vissza. Egy ennyire konzervatív kategóriában nagyon óvatosan kell bánni a gyártói márkával – figyelmeztet dr. Köves András. – Elképzeléseink nekünk is vannak, a termékfejlesztés folyik, de erről még korai nyilatkoznom.

Ami állandóan fókuszban van, az a helyi imázs és a napraforgó-termesztő gazdák munkájának megbecsülése. Fogyasztói oldalról folyamatosan kutatják az „egészséges és finom” alaptulajdonságok által támasztott követelmények legmagasabb szintű kielégítésének a módját.

– Tavaly a Kunsági Éden ATL-jelenléte szinte kizárólag internetalapú volt, ezt a súlypontozást idén is megtartjuk – árulja el az üzletfejlesztési és marketingigazgató. – BTL-eszközök tekintetében pedig igyekszünk a lehető „legpartneribb” megoldásokat megtalálni a kiskereskedelemben dolgozó kollégáinkkal.

Változatok az olajra

A Glatz által forgalmazott Filippo Berio extra szűz olívaolajok elsősorban a modern kereskedelemben teljesítenek jól, de a nagy kiszerelések akcióban jól fogynak a gasztro-nagykereskedőknél is, árulja el Habuda-Salyámosy Rita.

– A Filippo Berio márka alatt kizárólag extra szűz olívaolajokat forgalmazunk, amelyből még mindig az 500 ml kiszerelés a legkedveltebb – tudjuk meg tőle. – A Filippo Berio olívaolajokra jellemző a karakteres íz és az aranyos zöld szín. Aki kedveli a még erősebben olívás ízt, azoknak a Fruttato fajtát ajánljuk 500 ml-es kiszerelésben. A pesztók 190 g-os kiszerelése éppen 500 g tészta elkészítéséhez ideális. A klasszikus bazsalikomos pesztót 520 ml-es üvegben is kínáljuk.

szponzorált illusztráció

– A szintén általunk forgalmazott KRONEN kukoricacsíra-olaj gyártója, a családi tulajdonban lévő VFI újdonsága a citromos, fokhagymás vagy chili ízesítésű Bona napraforgó-repce olajkeverék, melynek felhasználási lehetőségei kimeríthetetlenek – mondja Habuda-Salyámosy Rita. – Jó példája annak a trendnek, hogy a kínálati oldalon növekszik a különböző olajkeverékek választéka, a technikai, ár- és ízelőnyök optimalizálása érdekében.

Az olajokat legjobban receptszponzorációval, receptötletekkel lehet támogatni, akár online, akár offline médiában, véli a marketingmenedzser. A Filippo Berio olívaolajnak nagyon jól fejlesztett nemzetközi Facebook-oldala van receptötletekkel, az olasz konyha remekeivel és felhasználási ötletekkel, a KRONEN kukoricacsíra-olaj pedig süteményes receptkönyvet állított össze. A másod- és display-kihelyezések jó forgalomnövelő eszközök, de egy jól sikerült display a márkát is erősíti.

Sztárséfeket bevonva

A hidegen sajtolt olajak szegmensének egyik feltörekvő márkája a Pödör, amelyhez jelenleg 37-fajta termék tartozik. A számos hazai bio- és reformüzletbe, valamint a vezető drogérialáncba belistázott termékcsalád külhonban is egyre ismertebb, amit a nemzetközi díjak is elősegítenek.

– Tavaly például magyar meggymagból fejlesztettünk szigorú magtisztítást és szárítást követően egy olyan magyar meggymagolajat, amellyel a világ legnagyobb élelmiszer-kiállításán Kölnben az Anugán elnyertük az „Anuga Taste Innovation” díjat, több ezer termékbeküldés közül – újságolja Pödör Krisztina.

Idei újdonságuk a saját fejlesztésű, „Zalariz” néven levédett tökmagolaj, amely magyar tökmagból készül, és amellyel már az exportpiacok érdeklődését is felkeltették. A német piacra pedig idén vezetnek be új – olajból és magokból fejlesztett – 100% természetes, prémium minőségű pestókat, mustárokat és BBQ-szószokat.

Nagy hangsúlyt fektetnek weboldaluk, webshopjuk állandó fejlesztésére, ahol az attraktív külső mellett a tartalmi elemek is kiemelkedően fontosak. Számos értékes termékinformáció, konyhai és szépségápolási felhasználási tanács, valamint 700, fényképekkel illusztrált, saját fejlesztésű recept található itt.

– Ebben Su Vössing segít nekünk, aki az első legfiatalabb németországi Michelin-csillagos női séf – árulja el Pödör Krisztina. – Márkanagykövetünk pedig Thomas Bühner, a 3 Michelin-csillagos sztárséf, aki az egész világon képviseli a Pödör márkát. Vele hoztuk létre a „Pödör Black Table Gourmet Dinner”-t, amelyet eddig csak Magyarországon, 2018-ban Németországban rendezünk meg, de terveink között szerepel Tokió és New York is, világhírű sztárséfekkel, amit komoly nemzetközi PR-munka kísér.

Tiszta, modern, természetes

Az ABY’S márka a bio, gluténmentes, természetes élelmiszerek fontosságát hangsúlyozza.

– Az ABY’S bio, hidegen sajtolt olajai közül a legnagyobb mennyiséget változatlanul a csíráztatott lenmagolajból adjuk el, mellette a kevert olajaink is stabilan teljesítenek – mondja Bánkúti Fatime, az Omega Bázis Kft. cégvezetője. – 2017-ben jelentős divathullám nem befolyásolta az értékesítést, olajaink garantált gluténmentessége azonban a fogyasztók által is visszaigazolt előny, hiszen gluténmentes üzemünkben az esetleges keresztszennyeződés is elkerülhető.

A cég idén bioolajai disztribúciójára helyezi a hangsúlyt. Marketingkommunikációjuk az új, gluténmentes pizzalap, tortilla, kenyér és snack termékkör bevezetését támogatja elsősorban online platformon (Google-hirdetésekkel és Facebook-aktivitással).

A széles körű és részletes ABY’S tartalmak megjelenítésére főként az online-t használják, mert alkalmas, van hely a sokat hangsúlyozott edukációra, valamint külön előnye a kétirányú kommunikációs mód. Előszeretettel helyeznek el videós tartalmakat is a social platformokon.

– Hiszünk a tiszta élelmiszerekben, és abban, hogy a legmodernebb technológiával, természetes alapanyagokból készülnek az igazán jó élelmiszerek – foglalja össze hitvallásukat a cégvezető. – Fontos kommunikáció, hogy a lenmag csíráztatására vonatkozó eljárásunkat szabadalom védi, így biztosítva a termékek egyediségét és jó minőségét.

Sz. L.