Jelentős mértékben növekedtek a húsvéti csokoládéfigurák eladásai
A fogyasztói átlagárak emelkedése ellenére tavaly ismét jelentős mértékben növekedtek a húsvéti csokoládéfigurák eladásai. A bevonómasszák népszerűségvesztése, a márkatermékek által nyújtott minőségi garancia, az ötletes innovációk és a változatos hozzáadott értékek mind-mind hozzájárulnak ehhez a kedvező folyamathoz.
A tavalyi kedvezőbb fogyasztói hangulat egyértelműen megjelent a húsvéti figurák eladásaiban is. Több és jobb minőségű húsvéti szezonédességet vásároltak 2014-ben a kiskereskedelemben.
Kivonódó bevonók
– Két százalékos mennyiségi növekedés mellett 13,6 százalékot nőtt értékben a piac az előző évhez képest, ami egy rendkívül erős, 11,6 százalékos árhatás – számszerűsíti piackutatási adatokkal a folyamatot Miklós Panna, a Nestlé Hungária Kft. brand managere. – A bevonómasszás termékek kategóriája szinte eltűnt a piacról. Ezenfelül, mint azt a fogyasztói kutatásokból tudjuk, a minőség garanciáját a csokoládétartalom mellett a jó márka jelenti. Nem véletlen tehát, hogy a tavalyelőtti rekordnövekedés után a piacvezető Nestlé tovább tudta erősíteni pozícióját, hiszen különösen odafigyelünk arra, hogy csak valódi csokoládéból készült, kiváló minőségű, jól ismert márkák által fémjelzett termékeket juttassunk a fogyasztóhoz. Ráadásul a cég diósgyőri gyárában gyártja ezeket, így igazán a magyar fogyasztók igényeihez vannak szabva, amit a gyűjtőcsomagoláson megtalálható „Hazai feldolgozású termék” logó is jelez.
A fogyasztók sokszor a minőség megtartása érdekében inkább kisebb kiszerelésre váltanak: az 55 g alatti figurák közel 1,5 százalékot tudtak nőni értékben.
Prémium márka prémium designnal
– A fogyasztók mindig nyitottak az újdonságra, ugyanakkor szem előtt tartják a minőséget is. A prémium termékek iránt, ha minimálisan is, de nő a kereslet. A kiszereléseket tekintve a kisebbek a kelendőbbek, körülbelül az 1000 forintos lélektani határig – mondja Fekete Zsuzsa, a Gourmet International Food Trading (G.I.F.T.) Kft. brand managere.
A minőségi csokoládé iránti igény erősödését mutatja például az is, teszi hozzá, hogy 2014-ben 25 százalékkal nőtt a LINDT Gold Bunny húsvéti csokoládéfigurák eladása, függetlenül a kiszerelés méretétől. Ezért optimistán állnak a 2015-ös szezon elé is.
A G.I.F.T. Kft. a prémium kategóriás LINDT forgalmazója, a termékeket jellemzően a hipermarketekben és a nagyméretű szupermarketekben értékesíti.
– A prémium termékekhez a hozzájuk illő, prémium eladásösztönző húsvéti designnal ellátott displayeket használunk, amelyek elősegítik a termékek vásárlók felé való prezentálását, alkalmazkodva versenytársainkhoz. Idén újdonságként a Lindt Chic csibe 5×10 grammos kiszerelését fogjuk kínálni a vásárlóknak – árulja el Fekete Zsuzsa. – Promóciók szempontjából az instore promóciókat tartjuk hatékonynak.
A klasszikus tölteléken túl
A bevonómasszák szerepét a tejcsokoládé vette át, az eladásoknak most már több mint négyötödét adva. A masszák háttérbe szorulása a fogyasztói átlagárakon is meglátszik: az elmúlt négy szezont nézve a kilogrammárak mintegy 25 százalékkal emelkedtek. Az eladási csatornákat tekintve szembetűnő a diszkontok erősödése. A drogériák gyakorlatilag eltűntek, és a hipermarketek részaránya is csökkent – ám ez utóbbi csatorna még így is a kategória eladásainak csaknem felét adja.
A figuratípusok arányában is megfigyelhető, hogy a magasabb kilogrammárú, speciális csomagolások növekedtek az utóbbi időben a legdinamikusabban. Ezek a termékek tudtak részesedést elvenni a zsákoktól, míg a domináns nyúl- és tojáskategóriák enyhe növekedést mutatnak.
– A fogyasztók egyre inkább az ár-érték arányt mérlegelik, hajlandók kompromisszumot kötni a méretet tekintve, amennyiben a termék jó minőségű, erre pedig a jól ismert márka a biztosíték – foglalja össze Miklós Panna. – Ezt a töltött termékek növekedése is alátámasztja, amikor a fogyasztó nem csupán valódi csokoládé-élményhez jut, hanem különféle kedvenceivel – például SMARTIES golyókkal – dúsított finomsággal lepheti meg szeretteit. Ma már nem csak klasszikusan krémtöltelékről beszélünk. Tölteléknek/hozzáadott értéknek tekinthető bármi más is, amely a figura belsejében található – praliné, játék, drazsé. Ezek népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a benne rejlő csörgő csokidrazséktól egyedi SMARTIES márka piackutatási eredmények alapján 2014-re bekerült a top 5 üregesfigura-márka közé.
Sz. L
Kapcsolódó cikkeink
Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >Válság a csokoládépiacon?
Az elmúlt év végén jelentős drágulás volt tapasztalható a csokoládé…
Tovább olvasom >Szallas.hu: pünkösdkor majdnem annyian utaznak, mint húsvétkor
Pünkösdkor közel annyian utaznak idén, mint húsvétkor a Szallas.hu előfoglalási…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >