Magazin: Ízletes ünnepeket!

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 09. 27. 07:46

Az év végi ünnepekre kettőzött erővel készülnek a finom ételekért „felelős” cégek, köztük a fűszerpiac résztvevői is. A családok ünnepi étkezései jellemzően túllépnek az év közben megszokott menün, a vendégjárás pedig kellő mennyiségű süteményt, desszertet kíván meg otthonra. Bár a fűszerek, mixek, aromák használati szokásai kevés változást mutatnak, ám a tömegkommunikációs eszközöknek köszönhetően mindig van új a nap alatt – főként, ha egészséges és természetes.

A főételek esetében az alapfűszerek használati módja év végén sem változik jelentős mértékben (így esetükben inkább mennyiségi ugrásról beszélhetünk ilyenkor). A fűszerkeverékek közül a szabadtéri alkalmakhoz kötődők háttérbe szorulnak, a klasszikus magyarosak mellett viszont a különlegesebbekhez is bátrabban nyúlnak a konyhákban.

Klasszikusok év végén is


Soósné Nádaskay Lilla
groupbrand manager
Nestlé Hungária

– Annak ellenére, hogy bizonyos trendek befolyásolják egyes termékek, ízvariánsok eladását, és folyamatosan bővül a fűszerpiac is újdonságokkal, specialitásokkal, egyedi ízvilágokkal, azt látjuk, hogy a hazai fogyasztók által legkedveltebb, klasszikus ízek továbbra is stabilan vezetik az eladási listákat – mondja Soósné Nádaskay Lilla, a Nestlé Hungária Kft. group brand managere. – Az ünnepek alkalmával sincs ez másképp, sokan készítik el ekkor a család által kedvelt ünnepi ízeket a Maggi csirkés és sertés fűszerkeverékei segítségével.

A Maggi fűszerkeverékek évközi legfontosabb szezonja a szabadtéri grillezések időszaka. Ennek lezárultával a termékcsalád forgalma az ünnepek közeledtével emelkedik meg ismét jelentősen.

– Fogyasztói kutatásaink eredményei alapján a fűszerkeverékek piaca nem tartozik a leginkább promócióvezérelt konyhai kategóriák közé – jegyzi meg Soósné Nádaskay Lilla. – Jellemzően tervezett a vásárlás, ahol a kiválasztás során sokkal nagyobb hangsúlyt kap a gyártó megbízhatósága, az alapanyagok minősége.

 

 

 

 

Legnagyobb arányban sztenderd tasakos, 30-40g-os kiszerelések uralják a piacot, legyen szó márkázott vagy saját márkás termékről. A hipermarketek fűszerkínálata óriási, évről évre egyre szélesebb választékot kínálva a fogyasztóknak mind ízben, mind kiszerelésben, míg a diszkontok egyelőre a legnépszerűbb termékeket preferálják a kínálatukban.

A Maggi a fűszerkeverékek piacának friss szereplőjeként a legnépszerűbb ízeken (csirke, gyros) felül olyan izgalmas ízvilágot is kínál, mint például a Maggi pikáns csirke, amely a hagyományos ételek mellett különleges ízekkel is gazdagíthatja az ünnepi fogások palettáját.

– Annak ellenére, hogy egyre több egzotikus és különleges fűszerkeverék jelenik meg a polcokon, a fogyasztói visszajelzések és a számok is azt mutatják, hogy érdemes a klasszikus, magyar ízlésnek megfelelő termékekre/ízekre fókuszálni az év végi szezonban – teszi hozzá a Nestlé Hungária group brand managere.

 

Koncentrált természetesség

A kategóriákon belül nagy eltolódást a Szilasfoodnál sem érzékelnek.

Adorján János
értékesítési igazgató
Szilasfood

– A monofűszerek jelentősége továbbra is meghatározó, ugyanakkor felfutás észlelhető a grill fűszerkeverékek területén – állapítja meg Ador­ján János, a Szilasfood Kft. értékesítési igazgatója. – Emellett fejlődő terület a gasztronómia is, amelynek igényeit szintén igyekszünk kiszolgálni. Továbbá azt is látjuk, hogy az egyre népszerűbb főzőműsorok hatására egyre többen próbálnak ki új ízeket, és nyitnak az újdonságok felé. Eladásaink évről évre nőnek, hiszen ár-érték arányban versenyképes termékekkel rendelkezünk, melyek között szép számmal találunk főzéssel kapcsolatos és sütési segédanyagok kategóriájába tartozó terméket is. Ezek forgalma jelentősen megnő az év végével.

A cég termékfejlesztéseinek irányát jelenleg leginkább az egészségesebb táplálkozás igénye befolyásolja.

– Cégünk nagy lépést tesz ezen a területen, amikor nyár végétől bevezeti a Lucullus Natur Ételízesítő családot – tudjuk meg Ador­ján Jánostól. – A termék háromféle kiszerelésben lesz elérhető: 50, 150 és 350 grammos visszazárható tasakban. Ez az ételízesítő-család minimum 95%-os zöldség- és fűszertartalommal rendelkezik, valamint adalékanyagoktól, színezékektől és ízfokozóktól is mentes!

Idei újdonságaik között megemlíti még a modern, 100 grammos, visszazárható tasakos Lucullus Őrölt Feketeborsot és a 25 grammos Lucullus Füstölt Paprikát. Szintén ebben az évben jelentek meg a Lucullus Cayenne Bors 20 g és Lucullus Tarkabors 15 g termékek is, amelyek az egyre nagyobb számú, különleges termékeket kereső vásárlók igényeit elégítik ki.

– Szezontermékeinket a megszokott módon támogatjuk az év végén, emellett marketingmegjelenéseink középpontjában értelemszerűen az újonnan megjelenő termékeink lesznek – mondja a Szilasfood értékesítési igazgatója. – Display-k és másodkihelyezések formájában próbáljuk a vásárlókat minél több helyen megszólítani, minden csatornában, mind éves, mind szezonális kihelyezésekkel.

 

Márkák „téliesítve”

A Kotányi széles fűszerportfóliójából az év végén az édesfűszerekre kerül a fókusz, amelyek közül mézessütemény- és forraltbor-keverékei a legkeresettebbek: éves forgalmuk mintegy 80%-a a november–decemberi időszakra koncentrálódik. Ezek mellett kiemelésre kívánkoznak még édes malomtermékeik is (karamellás, fahéjas, csokoládés), amelyek eladása évről évre kiugró mértékben növekszik.

Galácz Márta
ügyvezető igazgató
Kotányi Hungária

– Az édes monofűszereket tekintve a Bourbon vanília ára a tavalyi áremelkedés után továbbra is kiugróan magasan van a piacon, ami a polci árakban is tükröződik – hívja fel a figyelmet Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

A cégnél a fűszerkeverékek dinamikus fejlődését tapasztalják. Ebben a kategóriában idén a nemzetközi ízeket kedvelők részére Kotányi Secrets of termékcsaládban Burrito és a thai Tom Kha Gai levesekhez használatos fűszerkeverékekkel bővítették kínálatukat.

A monofűszerek között márciusban főleg Horváth Rozi családjukra koncentrálták ár­promócióikat erőteljes in-store aktivitásokkal kísérve, amelyek sikeresen támogatták értékesítési célkitűzéseiket. Emellett termékbevezetésekkel is erősítették a márka jelenlétét a mono szegmensben.

 

– Annyit elöljáróban elmondhatunk év végi aktivitásaink kapcsán, hogy mindkét fő márkánk a szokott módon erőteljes in-store aktivitásokkal lesz jelen, és év végén további új termékekkel fogjuk meglepni fogyasztóinkat – ígéri Galácz Márta. – De a „hagyományosabbnak” mondható aktivitásaink mellett izgalommal várjuk Kotányi márkánknak egy, várhatóan különösen nagy érdeklődésre számot tartó szakácskönyv kapcsán történő megjelenését (a részletekről egyelőre többet még nem árulhatunk el). Megemlíteném még idén nyáron a Volt és Sziget fesztiválokon első alkalommal bemutatkozó Kotányi BBQ Smokehouse aktivitásunkat is (amely egy saját tulajdonú foodtruckban, szakértő séfcsapat menedzselésével és a foodtruck mellett felállított chill out zone-nal üzemel), annál is inkább, mivel a márkamegjelenés továbbvitele és „téliesítése” is a tervek között szerepel.

 

Fűszerek receptekkel

A Dr. Oetker termékeivel az év végén is szeretné egyszerűbbé tenni a finomságok elkészítését, széles választékot kínálva és kreatív ötletekkel inspirálva a családokat.

Kiss Dénes
marketingvezető
Dr. Oetker Magyarország

– A Dr. Oetker kínálatában a házi süteménykészítést segítő termékek népszerűsége ugrik meg az év végén. A nagy klasszikusok mellett (sütőpor, vanillincukor, pudingporok, élesztő, kakaó) a tortadekorációs termékek is egyre népszerűbbek – árulja el Kiss Dénes, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. marketingvezetője. – Az édes fűszerek közül a vaníliát kell kiemelnem, amely Bourbon vaníliás cukor, Vanília rúd, Vanília paszta, folyékony Vanília aroma formájában is elengedhetetlen kellék karácsonykor. Egyre többen választják ezeket a magas árfekvésű, de különleges ízélményt nyújtó fűszereket a hagyományos vanillincukor mellett. Emellett kiegészítjük a választékunkat a mézeskalács készítését megkönnyítő sütőporral, süteményporral is. Szintén ez az időszak kedvez a Reszelt narancshéj, citromhéj termékeknek is.

A termékkör népszerűsítését mind ATL-, mind BTL-eszközökkel segítik ebben a fontos időszakban. A hagyományos tv-kampány mellett idén is elkészül a jól ismert Dr. Oetker karácsonyi receptesfüzet, amelyet női és konyhai magazinokba húznak be, illetve a kereskedelemben is elérhető lesz. A receptek egyre keresettebbek az interneten is, így az online kampány sem maradhat el.

 

– Az elmúlt évben sikerrel dolgoztunk együtt ismert influencerekkel, így idén is készülünk hasonlóval. Végül, de nem utolsósorban a bolti reklámokat emelném ki: látványos display-k teszik könnyen elérhetővé a Dr. Oetker sütési kínálatot – teszi teljessé a képet Kiss Dénes.

 

Újdonságok a hármas szám jegyében

A Szilas Aroma Kft. folyékony aromák és élelmiszerfestékek gyártásával foglalkozik. Termékeik felhasználási területe igen széles.

Petkó Regina
ügyvezető igazgató
Szilas Aroma

– Ünnepnapok alkalmával a kiskereskedelmi forgalmunk mindig megnő, ilyen a húsvét és a karácsony, de az igaz emelkedést az év végi sütés-főzési időszak jelenti. Ilyenkor az átlagos értékesítés dupláját szoktuk teljesíteni – mondja Petkó Regina, a Szilas Aroma Kft. ügyvezető igazgatója.

Jelenlegi választékuk, amely a legszélesebb az aromák piacán, több évtizedes értékesítési tapasztalataikat tükrözi. A legnépszerűbb termékek még mindig a rum, a vanília és a mandula.

– A fogyasztói szokások szinte semmit nem változtak az elmúlt pár évben, talán azt tudnám kiemelni, hogy a HoReCa-értékesítés növekedett néhány százalékkal az előző évhez képest – fűzi hozzá az ügyvezető igazgató

Olyan ízvilágokat igyekeznek kialakítani, amelyek a piacon egyediek. Ilyen termékek voltak a tavaly karácsonyi szezon kedvelt aromái: a Forraltbor, a Mézeskalács és a Kávé. Idén ősszel is három új termék bevezetését tervezik, de ezeket az állandó választékukba szeretnék beilleszteni.

 

 

– Számunkra a legjobb márkaépítés a hiteles működés – szögezi le Petkó Regina. – Mindig maximális figyelmet fordítunk termékeink minőségére, és arra, hogy partnereinket mindig teljes körűen ki tudjuk szolgálni. A hosszú távú együttműködés alapja a megbízhatóság. Cégünk az ATL-eszközöket részesíti előnyben, de az idei évben újdonságként az online marketing világába is belekóstolunk a social media területen.

 

Szárítva, nem fokozva

Csicselyné Biró Henrietta
kereskedelmi igazgató
Thymos Hungária

– Az év végi sütés-főzés időszaka nemcsak karácsonyi ünnephez kapcsolódik, hanem már a hideg időjárás megérkeztével előkerülnek a jellemzően téli ízeket felidéző ételek vagy forró italok receptjei – tapasztalja Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária kereskedelmi igazgatója. – Karácsony előtt kezdődik az újra divatba jött disznótoros ételek szezonja, ami együtt jár az ehhez kapcsolódó olyan fűszerek forgalmának emelkedésével, mint a feketebors, kömény, majoránna, fokhagyma-granulátum, szegfűbors.

Az év végi időszakban több fogy a cég fűszerpaprikáiból is, köztük a különleges, tölgyfán füstölt fűszerpaprikából, mellyel akár a napsütéses nyár, a bográcsozás érzése is felidézhető. Ezenkívül nagyon keresett még a csillagánizs, a szegfűszeg, a fahéj, a gyömbér, a kardamom, a szerecsendió, a szegfűbors, a borsmenta, a kakukkfű és az édesköménymag is.

Kiszerelés tekintetében a kereskedelmi igazgató a BIG PACK csomagolásokat emeli ki, melyekből a szezonnak köszönhetően az év vége felé haladva egyre többet használnak a háztartásokban. Ezek a termékek gazdaságosságuk mellett a Thymos választékában praktikus, visszazárható, állótasakos kiszerelésben is elérhetők.

Folyamatosan nő az a fogyasztói réteg, amely valamire allergiás, legyen az alapanyag, adalékanyag.

– Mivel a legtöbben a nátrium-glutamát ízfokozóra érzékenyek, ezt mellőző termékekkel igyekszünk mi is kijönni a piacra. Ilyen a már jól ismert a Konyhatündér ételízesítőnk, amely visszazárható, álló tasakos kiszerelésben is kapható, de egyre többen használják a minden adalékanyagtól mentes szárított zöldségkeverékünket is, amelynek 100%-os a zöldségtartalma – mondja a kereskedelmi igazgató. – Legújabb folyékony fűszerpác-termékcsaládunk szintén nátrium-glutamát-, valamint tartósítószer-mentes, és természetesen visszazárható csomagolású.

Az év végi szezonban a Thymos választékából olyan „téli” termékek kerülnek még előtérbe, mint a Thymos Forralt bor, Puncs, Mézessütemény fűszerkeverékek, valamint a kakaóporok. Prémium kakaóporaik is egyébként már állótasakos, visszazárható csomagolásokban kaphatók.

– Idén termékválasztékunkat kibővítettük a 30 g-os kiszerelésben kapható lenmaggal és a fekete szezámmaggal – teszi hozzá Csicselyné Biró Henrietta. – Az idei év másik újdonsága a gyors, takarékos, ötletes, modern és egyszerű Filteres fűszerek és fűszerkeverékek.

A cég idén is marketingeszközök széles tárházával támogatja partnereit. Több üzlethálózatban is terveznek display-s kihelyezéseket, kóstoltatásokat, valamint azonnali ajándékos promóciókkal is készülnek.

 

Egyszerű használat, finom ízek

Czugéber Nóra
brand manager
Lacikonyha

– A kényelem fontos szempont a vásárlók számára. Egyszerű, gyors és könnyű használat, ugyanakkor garantáltan finom ízek – ez az, amit keresnek – emeli ki az év végi szezon kapcsán Czugéber Nóra, a Lacikonyha Kft. brand managere. – Minden bizonnyal ezért tapasztalunk növekedést ilyenkor a leveskocka, az ételízesítő és a fűszerpaprika eladásainkban is. A szezonális fűszerek, mint a fahéj, a szegfűszeg vagy a forralt bor fűszerkeverék, ilyenkor keresettebbek, de a feketebors és más húsokhoz összeállított keverékek szintén kedveltek, hiszen ezek segítségével az év minden időszakában finom ételek készíthetők.

A karácsonyi fogásokhoz – halhoz, húsokhoz – készült fűszerkeverékeket és az alapfűszereket egyaránt keresik a vásárlók. Ilyenkor nyitottabbak a zacskós kiszerelés mellett az üveges termékekre, malmokra és speciális szezonális ajánlatokra is, sorolja a szezon jellegzetességeit Czugéber Nóra. Gyakrabban választanak XXL kiszereléseket. Az értékesítési csatornák tekintetében sűrűbben látogatnak el hipermarketekbe, nagyobb alapterületű üzletekbe, ahol a termékek szélesebb kínálatából válogathatnak.

 

– A Lacikonyha márkacsaládból ilyenkor a fűszerpaprika, míg az Ízmester márka kínálatában a mustárok és a fűszerek kerülnek előtérbe – mondja a brand manager. – Az értékesítést eladáshelyi aktivitásokkal és minőségi bolti megjelenítéssel, kommunikációval támogatjuk.

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink