Magazin: Igazi karanténgyőztes a táblás csoki

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2021. 06. 21. 07:37

A magyar piacon domináns a tejcsokoládé. Növekszik az étcsokoládé, a prémium és a „mentes” szegmens. A tradicionális márkák mellett a merész ízvilág és az újdonságok is népszerűek.

Tejcsokoládé-ország vagyunk, de a nagyobb kakaótartalmat preferáló világtrendhez kapcsolódva fejlődik az étcsokoládé. Jellemző az organikus, bio, cukormentes vagy vegán termékek térnyerése. Merész ízek, mint tengeri sós, chilis, sós karamellás csokoládék is sok vásárló szívét nyerik el – mondja Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.

Két számjegyű növekedés

Az elmúlt év virágzásnak indította a táblás csokoládé piacát, amely azóta is két számjegyű növekedési ütemet mutat. Az otthoni fogyasztás és a közös családi sütés-főzés kedvezően hatott az egész kategóriára.

Szabolcs
Bernadett
brand manager
Nestlé

– A piacon fogyasztóitrend-fordulat nem látszik. A prémiumizáció szépen növekedik a kategórián belül. A korábbi években csökkenő tendenciát mutató sütési alszegmens trendet tudott fordítani, és túl is nőtte a piaci átlagot – folytatja a Szabolcs Bernadett, a Nestlé brand managere.

A nagyobb méretű (250 g+) termékek növekedtek dinamikusabban, de a forgalom jelentős része a 85–100 g-os termékeken realizálódik. Továbbra is a diszkontok térnyerése a jellemző, ezt a trendet a COVID-19 felerősítette. A saját márkás termékek eladása és piaci részesedése is növekszik.

Bellér Anna
márkamenedzser
Mondelēz

– A pandémia miatt kevesebb időt töltöttek az emberek a bevásárlással, így a jól ismert és megbízható márkákat előnyben részesítették. A Milka a piacnál dinamikusabban növekedett, így tovább tudtuk erősíteni piacvezető szerepünket – teszi hozzá Bellér Anna, márka­menedzser (Milka táblás csokoládé, Magyarország, Csehország, Szlovákia).

Minden évben megjelennek ízújdonságok is a kínálatban. A könnyedebb, gyümölcsös ízek nyáron és tavasszal dominálnak, a teltebb, töményebb ízek a hűvösebb időszakban közkedveltebbek.

– A Tibi ízváltozatok között kiemelkedőek a gyümölcsös variánsok, illetve az étcsokoládé ízesítések. Jelenleg egyedülálló a panna cotta ízvilágú Tibi étcsokoládé, de ki lehet emelni a sárgabarackos vagy ananászkrémes étcsokoládét is – mutat rá az ízek jelentőségére Galambos Orsolya, a Bonbonetti junior trade marketing managere.

Elvárások hálójában

Molnár Pál - Szerencsi

Molnár Pál
kereskedelmi vezető
Szerencsi Bonbon

A Szerencsi a táblás csokoládé piacán töltött és töltetlen csokoládékkal is jelen van, ét- és tejcsokoládéval egyaránt.

– A minőségben nem ismerünk kompromisszumot, mert a fogyasztói oldalon is fokozódó igény van a minőségre. A trendeket követve a Szerencsi csokoládék mellett beléptünk az egészségtudatos édességek piacára is. Ezek között megtalálhatók a fruktózzal édesített Diabon és az eritrittel és steviával készülő Paleobon termékek, amelyek hozzáadott cukrot nem tartalmaznak – hangsúlyozza Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon kereskedelmi vezetője.

Sánta Sándor-chocco-MÉSZ

Sánta Sándor
elnök
Magyar Édességgyártók
Szövetsége

A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint a táblás csokoládék esetében is a csomagolás és a csomagolás innovációja szinte ugyanolyan fontos, mint maga a termék. Legyen egy csomagolás szép, vonzó, könnyen és rugalmasan gyártható, paraméterezhető, változtatható, logisztikai, szállítási láncokba hatékonyan illeszthető, ezer százalékosan biztonságos, környezetálló, környezetbarát, újrahasznosítható, anyagtakarékos stb.

A növekedés mozgatói

A vevők megtapasztalták a virtuális vásárlás előnyeit, így az idei év során is folytatódni látszik ez a trend.

– Az online rendelések során is rendszeresen kerülnek a kosarakba táblás csokoládék, ráadásul az egyszeri vásárlási mennyiség magasabb, mint ami megfigyelhető a bolti vásárlások során. Az online kosarak értéke akár négyszer-ötször nagyobb is lehet egy átlagos bolti bevásárlás kosárértékéhez képest – emeli ki Szabolcs Bernadett.

A kialakult vírushelyzet eltérően érintette a különböző szegmenseket, és jelentősen átrendezte a szegmensek közötti trendeket.

– A polcterv kialakításánál a Milka esetében az erős márkablokk a cél. A portfóliónk igen széles, akár polcon, akár másodlagos kihelyezéseken látványos „Milka blokkot/szigetet” tudunk megalkotni, a márka ikonikus színével és márkajegyeivel. A bolti kommunikációnk során mindig az aktuális újdonságainkat, fogyasztói aktivációinkat és promóciós üzeneteinket hangsúlyozzuk az ATL- és BTL-támogatásunkkal integráltan – nyomatékosítja az in-store szerepét Bellér Anna.

A 70 éve használt Tibi logó csupa kis betűvel írt, gyermekien kacskaringós formájával belopta magát az emberek szívébe.

Galambos
Orsolya
junior trade marketing
manager
Bonbonetti

– Az összetételt is megnézik a vásárlók, milyen kakaótartalmú, mennyi a hozzáadott cukor. A Tibi táblás csokoládéról a Bonbonetti weboldalán, Instagramon és Facebookon is tájékozódhatnak a vevők. A közösségi médián keresztül számos promóció, nyereményjáték kerül megtartásra. Még közelebb kerül a márka a vásárlókhoz, online lehetővé teszi az azonnali visszajelzéseket, kommunikációt. A partnerhálózat közösségimédia-felületein is jelennek meg hirdetések a Bonbonetti csokoládéiról – sorolja Galambos Orsolya.

Változatos kiszerelésekkel fedi le a fogyasztók igényeit a Szerencsi. A Paleobon családból a legnépszerűbbek a 100 g és 5×20 g táblás termékek, valamint a 90 g-os tökmagos csokoládé. Igazi különlegességek a Diabon mogyoróval vagy mandulával töltött 75 g-os táblák, melyek ét- és tejverzióban egyaránt elérhetők. A nagy kiszerelésű Kézműves 200 g-os mogyorós tábla (ét- és tej-) dobozos csomagolásban kerül a polcokra. Minimum 20% arányban egész törökmogyorót tartalmazó termékkülönlegesség.

Az új fogyasztási alkalmakat – étkezések közötti, utáni, kávézás mellé, digitális óra vagy munka közben, sportesemény szünetében, képernyők előtt ülve, feszült helyzetekben stb. – lehetőségnek tekinti a Szerencsi, hogy napról napra jobban kiszolgálhassák a vásárlóközönséget.

Kettős kihívás

Sánta Sándor elmondta, hogy a termékfejlesztés a pandémiában sem áll meg. Új ízek, új formák, új kombinációk, új recep­túrák jelennek meg szinte az összes gyártónál. Az újak között említhető a ruby csoki, kocka gumicukor, sós pisztácia is.

– A hagyományőrzés is folytatódik, mert számos, keresett termék erejét pont a változatlanságuk adja. Ennek a kettős kihívásnak is igyekeznek folyamatosan megfelelni a hazai édességgyártók – jegyzi meg a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke.

 

A nagyobb méretű (250g+) termékek növekedtek dinamikusabban

 

Izgalmas ízek, új összetevők

Idén év elején a Nestlé három izgalmas ízvilágú KitKat táblás csokoládéval jelent meg a magyar piacon.

– Szeretnénk közös szünetet, egy kis lazítást biztosítani a fogyasztóinknak az otthon töltött időszakban. Áprilisban pedig egy újabb légies BOCI termékünk, a Buborék család új, epres ízű tagja került bevezetésre. Ezekkel az innovációkkal szeretnénk megédesíteni az együtt töltött pillanatokat – vallja Szabolcs Bernadett, a Nestlé brand managere.

A Milka a 2021-es évet az új equity kampány (A gyengédség még finomabb) bevezetésével és integrált támogatásával kezdte. Majd a Milka 120. születésnapja alkalmából 2 hónapos keresztkategóriás fogyasztói promóció kezdődött el.

– A marketingkommunikációnk fő fókuszában az új equity koncepciónk támogatása áll. Változatos ATL-, BTL-jelenléttel biztosítjuk a célcsoport elérését. Különleges újdonságok januártól egy kókuszos, törtmandulás fehércsokoládés íz, és az év második felében is izgalmas egyedi termékekkel lepjük meg a fogyasztóinkat – ígéri Bellér Anna, a Mondelēz márkamenedzsere.

A Bonbonetti is különböző eszközökkel csábítja magához a vásárlót, márkázott displayekkel, kínálókkal, wobblerekkel, polckártyákkal. Ezek azok a kommunikációs lehetőségek a boltokban, melyek közvetlenül meg tudják szólítani a vásárlót, és azonnali cselekvésre ösztönöznek. A Tibi táblás csokoládé displaymegjelenései már messziről vonzzák a tekintetet a klasszikus kék színnel és dizájnnal.

– Innovációk kapcsán új összetevőkkel és kiszerelésekkel jelenünk meg a piacon. A designváltás is folyamatban van, nagyobb ízikonokkal és más összetevőkkel fogunk megjelenni – avat be a következő hónapok eseményeibe Galambos Orsolya, a Bonbonetti junior trade marketing managere.

A Szerencsi visszatér a régi írott márkalogó használatához. Kiemelt szerepet kap a kakaó-szárazanyag tartalom jelölése, valamint az íznek megfelelő színvilág és ábrázolás. A mogyorós táblák dobozba kerültek (nem line-pack), (prégelt) dombornyomással és aranyozással kiemelve a kézműves jelleget.

– A karácsonyi szezonra készülünk egy-két igazi különlegességgel. Főleg ATL- és digitális marketingeszközöket alkalmazunk az újdonságok bevezetésének támogatására. Büszkék vagyunk arra, hogy a Szerencsi csokoládé a nemzeti értéktár részeként újabb területekre tud lépni, s közben közel 100 éves múltjához hűen mindig következetesen, vállalhatóan viseli a változó idők kihívásait – szögezi le Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon kereskedelmi vezetője. //

Kapcsolódó cikkeink