Hidratálás és vitaminpótlás, gyermekekre szabva

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 04. 02. 10:51

A szülők továbbra is szüntelenül keresik az egészséget támogató, innovatív italokat gyermekük számára. A növekvő egészségtudatosság hajtja előre mind a babavizek, mind pedig a gyermekgyümölcslevek és gyümölcspürék piacát, ahol a természetes, tápláló összetevőket tartalmazó, mesterséges adalékoktól mentes termékek iránti kereslet dominál.

A növekvő egészségtudatosság hajtja előre a gyermekitalok piacát

A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.

Ahogy a teljes ásványvíz-kategóriában visszaesés volt tapasztalható, úgy a babavíz kategória értékesítési volumene is két számjegyű csökkenést mutatott 2023-ban a megelőző évvel összehasonlítva, ugyanakkor az eladások értéke nagyjából azonos maradt, köszönhetően az infláció miatti áremelésnek.

– Az ízesítetlen gyermekvizek esetében is volumencsökkentés történt 2023-ban az előző évhez képest. A kategóriában piacra kerülő új termékek megjelenése miatt azonban egy számjegyű értékbeli növekedés valósult meg 2023 végére. Míg a babavizeknek szigorú higiéniai és összetételi szabályozásoknak kell megfelelniük, 24 órán belül forralás nélkül adhatók a babáknak és tápszer készítésére is alkalmasak, úgy a gyermekvizek célja inkább az, hogy a palack ergonomikus kialakításával megkönnyítse a kisgyermekek hidratációját és a mindennapi rutin részévé tegye a természetes ásványvíz fogyasztását – fejti ki Dávid Dóra, a Szentkirályi Magyarország brand managere.

Meglátása szerint 2022-ben, a pandémia utáni első évben az infláció okozta a legnagyobb fejtörést az FMCG gyártók számára, melynek hatására növekedtek az alapanyagárak, az energia ára, a logisztikai költségek, ráadásul extra adókkal is számolni kellett. Minden gyártó kénytelen volt növelni a termékek árát, ezt pedig a fogyasztók is megérezték, így számottevően csökkent a kosárméret. 2023 szintén kihívásokkal indult, részben a megelőző év nehézségei miatt, azonban jelenleg érzékelhető némi enyhülés, és kicsit mérséklődni látszanak az elszabadult árak.

– A kategória volumenben a független csatornában mutatott kisebb emelkedést, értékben pedig a diszkontokban, hagyományos kereskedelemben, független kisboltokban és a benzinkutakon növekedett. Az ízesítetlen gyermekvíz kategória pedig volumenben a diszkontokban, hazai élelmiszerláncokban és független kisboltokban produkált növekedést – elemzi az értékesítési csatornák súlyát a szakember.

Folyamatos innovációk

A Szentkirályi 2023-ban vezette be Cseppség elnevezésű, kisgyerekeknek szánt terméket, amellyel megfelelő folyadékpótlásra kívánja ösztönözni a legkisebbeket is.

– A Szentkirályi Cseppség palack formáját gyerekek kis kezeibe terveztük, így egyszerűen és kényelmesen fogyaszthatnak Szentkirályi ásványvizet bárhol, bármikor. A kisebb kiszerelésnek köszönhetően a palack könnyedén elfér a táskájukban, a cseppmentes kupak pedig tovább fokozza a kényelmet – avat be Dávid Dóra. – A Szentkirályi Magyarországnál elkötelezettek vagyunk a folyamatos innováció iránt, 2024-ben is szeretnénk izgalmas újdonságokkal érkezni. Amire ebben a kategóriában is biztosan számíthatnak a vásárlók, az a betétdíjas rendszer indulásának köszönhető új címke, illetve a rögzített kupak kötelező bevezetése. Utóbbi a Baba Mama termék esetén még higiénikusabbá teszi a termékünket, hiszen a kupak felbontás után is a palackon marad, nem eshet le, így kisebb az esély a szennyeződésére – emeli ki a brand manager.

A Szentkirályi Baba Mama termék bekerült a Promoboxba, amit minden kórházban szülő kismama megkap. A Szentkirályi Cseppség a tavalyi évhez hasonlóan minden olyan kitelepülésen jelen lesz, amelynek alkalmával kisgyermekek hidratációját tudják segíteni. Ezen felül nagy hangsúlyt fektetnek majd a termék ismertségének növelésére is.

Biztonságos megoldás

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

A Coca-Cola Magyarország 2022-ben lépett be a babavíz szegmensbe a Naturaqua Babavíz termékkel.

– A Naturaqua Babavíz természetes ásványvíz 685 méter mélységből nyert, 14 ezer éven át szűrődött zalaszentgróti víz, ásványianyag-összetétele kiegyensúlyozott, ennek köszönheti kellemes ízét. Összes oldott ásványianyag-tartalma: 627 mg/l. A termék nátriumszegény, kalcium és magnézium hidrokarbonátos-szulfátos jellegű. A Naturaqua Babavizet forralás nélkül lehet a gyermekeknek kínálni, akár 6 hónapos kor felett is, illetve előzetes hőkezelés nélkül készíthetők el vele a tápszerek és ételek – tájékoztat Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.

A termék 1 literes kiszerelésben érhető el, amely az édesanyák életét hivatott megkönnyíteni azáltal, hogy éppen ideális mennyiséget kínál a csecsemők esetében szükséges egy napi tápszer elkészítéséhez. A Naturaqua Babavíz elérhető a hiper- és szupermarketek polcain, valamint a Rossmann, a dm és a Müller drogériákban.

 

Igények és elvárások

Vecsei Márton SWISS

Vecsei Márton
senior brand manager
HELL ENERGY

Ebben a kategóriában még nagyobb figyelem helyeződik a bizalomra azzal kapcsolatban, hogy a választott termékek valóban azt nyújtják-e, amit ígérnek, akár a funkcionális szempontok, akár a beltartalom, akár az íz kapcsán.

– Arra számítunk, hogy tovább nő a fenntarthatóság mellett a megbízhatóságból fakadó elvárások súlya, tehát kiemelten fontos lesz, hogy a gyártók biztosítsák potenciális vásárlóiknak azt, hogy az általuk kínált termék a jövő generáció számára hasznos tápanyagokat tartalmaz, emellett pedig egy élhető jövőhöz is hozzájárul – jegyzi meg Vecsei Márton, head of soft drink brands, HELL ENERGY Magyarország Kft.

Tapasztalataik szerint gyermekitalok esetében a minőségi összetevők és a tudatosság fontossága sokkal jelentősebb, mint a többi szénsavas üdítőital esetében. A 2023-as évben a tartósítószer mentes összetevők szerepe mellett a BPA mentesség is kiemelt figyelmet kapott. A fogyasztók keresik azokat a termékeket, amelyek a jó ízek és biztonságos összetevők mellett ezen tulajdonsággal is rendelkeznek.

Külső megújulás

A SWISS Laboratory márka elsődleges, hogy a jó íz mellett minőségi összetevőket biztosítson fogyasztói számára. A SWISS Laboratory Multivitamin Kids üdítőitalban kalcium és magnézium mellett megtalálható további hét vitamin, mely által tökéletes választás lehet kicsik és nagyok számára egyaránt. A szénsavmentes üdítőital vegyesgyümölcs ízével, hozzáadott tartósítószer nélkül és BPA mentes belső csomagolásban található meg a boltok polcain.

– 2024 februárjától megújítottuk a SWISS Laboratory dobozdesignokat, ebben a megújulásban pedig a márka KIDS terméke is új külsőt kapott. A jól ismert és közkedvelt íz nem változott, viszont a megújult designt reményeink szerint minden gyermek és szülő egyaránt még jobban fogja szeretni – vetíti előre Vecsei Márton.

A 2023-as évben teljesen új irányt vett a SWISS márka kommunikációja, ezt a lendületet szeretnék tovább vinni a 2024-es évre. A csomagolás megújulása mellett kibővített kommunikációs eszközökkel igyekeznek megismertetni még jobban a márkát a fogyasztókkal.

A gyermek gyümölcsleveknél különösen a gyümölcspürék szerepelnek jól

Gyümölcslében is izmos a baba-gyermek szegmens

Ahogy az NIQ adataiból is látszik, a gyermekeknek készült gyümölcslevek piaca a tavalyi évben erőteljesebben nőtt értékben 2022-höz képest (+24,9%) a teljes FJND piacnál (+7,3%), melynek elsődleges oka a gyümölcspürék jelentős erősödése (+47,5%), de a gyermek gyümölcsital (+15,1%) és juice&nectar (+23,6%) szegmens is nőni tudott.

Kisházi Anna
marketig manager
Sió-Eckes

– A gyermek gyümölcslépiac folyamatos erősödése alapján az látható, hogy ez a szegmens sokkal ellenállóbb a gazdasági és környezeti hatásokkal szemben a teljes piachoz képest. A szülők előtérbe helyezik azt, hogy gyermekeik számára minőségi termékeket vásároljanak, míg a saját igényeiket kielégítő vásárlásokról könnyebben lemondanak – osztja meg tapasztalatait Kisházi Anna, a Sió-Eckes Kft. marketig managere.

Azt is elárulja, hogy fontos tényezője a kategória növekedésének a gyümölcspürék majdnem 50%-os erősödése 2022-höz képest. Véleménye szerint ebből is az látszik, hogy a kevésbé egészséges snackek helyett egyre kedveltebbek a gyümölcsalapú, akár plusz vitaminokat is tartalmazó egészséges alternatívák. A nagy számú innováció és az ezekhez kapcsolódó marketingkommunikációs támogatás szintén hozzájárul a kategória jelentős növekedéséhez. A szegmensben különösen fontos a széles termékportfólió és a változatos kiszereléskínálat, hogy különböző fogyasztási alkalmakkor, különböző fogyasztói igényre tudjanak releváns megoldást kínálni a gyártók.

– A gyermek gyümölcslé szegmens minden kereskedelmi csatornában növekedett értékben, leginkább a kisebb mérettel rendelkező üzletekben (+27,2%) és a diszkonter csatornában (45,2%) figyelhető meg az erősödés – teszi hozzá a marketig manager.

Új címke, ajándék matricával

Várkonyi Vilmos
group brand manager
Maspex Olympos

A Maspex Olympos Kft. Kubu márkája számára fontos, mit isznak a gyerekek. Az egészséges életmódot követő fogyasztókat célozza, hiszen több termékben hozzáadott vitaminok vannak, és egyetlen Kubu sem tartalmaz tartósítószert és mesterséges színezéket. Emellett a 100%-os 0,3 l-es italok és a gyümölcspürék nem tartalmaznak hozzáadott cukrot sem.

– A 2024-ben is bővíteni tervezzük a Kubu portfóliót, elsősorban limitált in-out termékkel. A klasszikus, 0,3 l-es Kubu termékcsalád januártól limitált, dinoszauruszos címkéket kapott, amelyek alatt az első félévben dinós ajándék matricák vannak – jelzi Várkonyi Vilmos, group brand manager.

A Kubu nemcsak italokat kínál, a gabonával dúsított Kubu TÍZÓRAI termékcsalád tökéletes választás gyerekeknek.

– A 100 g-os kiszerelésnek köszönhetően ideálisak az éhség csillapítására, kiváló választás lehet reggelire, tízóraira, étkezések között, sőt uzsonnára is. A termékek kizárólag természetes gyümölcspürékből készülnek, amit tápláló gabonákkal gazdagítottunk. Nem tartalmaznak sem aromát, sem hozzáadott cukrot, sem tartósítószert, sem színezéket. Kizárólag a gyümölcsökben természetesen előforduló cukrok találhatók meg benne. Praktikus kiszerelésüknek köszönhetően kényelmesen elférnek bármilyen táskában. A boltok mellett már a McDonald’s étteremláncban is elérhető az egyik Kubu Püré ízünk – újságolja Várkonyi Vilmos.

Versenyben a fogyasztókért

– A gyermek gyümölcslé szegmens tekintetében kiemelten fontos a szülők számára az egészség propozíció: az extra vitaminok, a magas gyümölcstartalom és a hozzáadottcukor-mentesség is nagyban befolyásolja a vásárlási döntést. A gyermekek számára pedig döntő tényező az izgalmas ízkombináció, és a márkához való kapcsolódás, akár általuk kedvelt karaktereken keresztül – fogalmazza Kisházi Anna.

A piacon erős a versenykörnyezet, és látszik az innovációk forgalomra gyakorolt pozitív hatása. Ennek eredményeként sok új íz és formátum jelent meg az elmúlt időszakban: a gyermekek által kedvelt gyümölcsök mellett az izgalmas, akár egzotikus ízek kerültek fókuszba a kategóriá­ban. Emellett újdonságnak számítanak a hozzáadott gabonát tartalmazó, tízórai helyettesítő gyümölcspürék vagy a gyermekeknek készült ízesített vizek is.

A szülőknek az egészség, a gyerekeknek az íz és a márkához való kötődés a fontos

A kötődés is fontos

Az elmúlt időszakban a megújult SIÓ Vitatigris almárka két számjegyű értékbeni növekedést mutatott. A SIÓ Vitatigris minden terméke plusz vitaminokkal dúsított, és nem tartalmaznak mesterséges színezéket és tartósítószert.

– Portfóliónkban mind az 1 literes és a 0,2 literes gyümölcsitalaink, mind pedig gyümölcspüréink töretlen népszerűségnek örvendenek. 2024 márciusában vezettük be a 100%-os gyümölcstartalmú SIÓ Vitatigris Almás Gyümölcspürét, amely a márkázott piacon egyedülállóként kizárólag almát tartalmaz, nem tartalmaz hozzáadott cukrot, mesterséges színezéket és tartósítószert, C- és D-vitaminnal járul hozzá az egészség megőrzéséhez.

Célunk a SIÓ Vitatigris 2022-ben „született” négy tigris karakterének – Merésznek, Muszklinak, Murinak és Szimatnak – és az ő tigrisviláguknak a felépítésén keresztül elmélyíteni és megszilárdítani az emocionális kötődést a márkához. Fontos számunkra egy olyan Vitatigris platform kialakítása, amely hosszú távon építi a márka image-et – ismerteti Kisházi Anna.

Ezen túlmenően kiemelt fókuszt kap a funkcionális előnyök és a vitaminok kommunikációja. Az idei évben nagy elérésű, integrált ATL image-kampánnyal és értékesítést ösztönző aktivitásokkal találkozhatnak majd a fogyasztók. //

Kapcsolódó cikkeink