Hagyományok és újragondolt receptek

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 02. 20. 17:30

A húsvét nemcsak a tavasz és az újjászületés ünnepe, hanem a gasztronómiai hagyományok egyik legfontosabb időszaka is. Az ünnepi asztalra kerülő fogások évtizedek, sőt évszázadok óta formálják családi és közösségi élményeinket. Az utóbbi években a hagyományos ízek mellett egyre nagyobb teret kapnak a modern, egészségtudatos és kreatív megoldások is. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan ötvözhetők a tradicionális receptek az új trendekkel, és milyen alapanyagokra érdemes figyelni az FMCG-piac legújabb kínálata alapján.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Szűts Ágnes
marketing manager
Kotányi Hungária

Szűts Ágnes, a KOTÁNYI Hungária Kft. marketing managere elmondja, hogy 2024 első félévében a fűszerpiac körülbelül 3%-os növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest, nemcsak értékben, hanem darabszám tekintetében is. Bár a húsvéti időszakban hagyományosan megnő a sütés-főzéshez kapcsolódó fűszerek iránti kereslet, 2024-ben ez csak egy kisebb szezonális csúcsot eredményezett. A korábbi kiemelkedő ünnepi értékesítést a grillezés növekvő népszerűsége váltotta fel, amely a fűszerek iránti keresletet inkább a nyári időszakra tolta el, elnyújtva ezzel a szezont.

– A 2023. évi magas élelemiszerár-infláció következtében a fogyasztók egy része visszafogta vásárlásait, míg mások az olcsóbb beszerzési helyeket részesítették előnyben. Ennek eredményeként a diszkontáruházak fűszer-értékesítése jelentősen növekedett, és ezek az üzletek a fűszerek fő értékesítési csatornáivá váltak. Erre reagálva a diszkontok bővítették márkás fűszerkínálatukat, így nem kizárólag a saját márkás termékek profitáltak ebből a piaci átrendeződésből – ad részletes betekintést Szűts Ágnes.

Tapasztalatai szerint a fogyasztók egyre nyitottabbak az egzotikus és nemzetközi konyhák ízei iránt, ami növeli a különleges fűszerek és fűszerkeverékek iránti keresletet.

– Ez a trend ösztönzött bennünket arra, hogy olyan új, különleges ízvilágú termékeket vezessünk be a piacra, mint például a füstölt só és bors – füstölt paprika pedig már évek óta volt a kínálatunkban. A sikeren felbuzdulva, tovább szélesítettük a rafinált, füstölt só, illetve bors felhasználásával készült Kotányi termékcsaládot: az Ötbors keverék füstölt borssal, a Chili és Fokhagyma mixek pedig füstölt sóval kerültek a boltok polcaira, ikonikus malomba zárva – fejti ki a marketing manager, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy mindemellett továbbra is erős a ragaszkodás a hagyományos, hazai termelésű fűszerekhez, mint például a magyar fűszerpaprika.

– A fogyasztók egyre inkább keresik a természetes, adalékanyag-mentes fűszereket és fűszerkeverékeket, amire reagálva a Horváth Rozi márkanév alatt só nélküli, tiszta fűszerösszetevőkből álló termékeket is piacra dobtunk – mutat rá a szakember.

A vegán és vegetáriánus étrendek fűszerekkel való kiszolgálása fontos szerepet játszik a Kotányi terveiben.

– Már kapható a boltokban az idei év legnagyobb újdonsága, amely egy új piacra nyit ajtót: a No Need for Meat húsmentes készételcsalád csupán forró víz hozzáadásával teljes értékű étkezést tesz lehetővé úgy, hogy az ízekről sem kell lemondani – emeli ki Szűts Ágnes.

Környezettudatos alternatíva

Babják Zsolt
kereskedelmi vezető
Flora Food Hungary

Babják Zsolt, a Flora Food Hungary Kft. kereskedelmi vezetője arról számol be, hogy az elérhető kiskereskedelmi adatok alapján a hazai margarin, melange és vaj kategória a tavalyi év első negyedévében 3% körüli mértékben csökkent mennyiségben az előző év azonos időszakához képest.

– A kereskedelmi láncok rendkívül erős árversenye és a megváltozott vásárlói szokások (megnövekedett igény az akciós termékek iránt) miatt értékben ennél nagyobb mértékű csökkenést látunk. A húsvéti időszakban viszont a teljes kategória mennyiségi növekedést tudott elérni, és megmaradt a magyar piacra jellemző vaj-margarin 20-80% körüli arány is. A tavalyi húsvéti szezon legkelendőbb terméke a kategóriában a Rama sütőmargarinunk volt, mellyel jelentősen a piaci átlag feletti növekedést tudtunk elérni – avat be Babják Zsolt.

A tavalyi szezonban a klasszikus Rama sütőmargarinjuk mellett, a korábbi évben bevezetett 100%-ban növényi alapú Rama Vajalternatíva is kiemelkedő népszerűségnek örvendett.

A kereskedelmi vezető úgy véli, a fogyasztók egy része a vaj helyett választotta ezt a terméket, ezáltal egy környezettudatosabb terméket vásárolva. De azoknak is kedvező a vajalternatívák választása, akik tej- vagy laktózérzékenyek, hiszen a Rama Vajalternatívák vegánok és gluténmentesek is.

– Folyamatosan figyelemmel kísérjük a fogyasztói trendeket, hol van növekvő szegmens, hova érdemes belépni. A fogyasztók számára a finom íz továbbra is az egyik legfontosabb dimenzió a vásárlói döntéskor, viszont egyre erősebben jelenik meg a fentarthatóság és az újrahasznosított csomagolás is mint igény. A természetesség hangsúlyozása pedig már alapelvárásnak mondható: ezt a mi portfóliónk is tükrözi, hiszen egyre több termékünk 100%-ban növényi alapú – osztja meg meglátásait Babják Zsolt.

Tavaly a sütés-főzéshez kapcsolódó fűszerek eladása csak kisebb szezonális kiugrást hozott, a fűszerek iránti keresletet ugyanis egyre inkább a nyári grillszezon felé nyúlik el

Prémium vagy saját márkás?

Gódor Andrea
senior trade marketing
manager
Foodnet

Gódor Andrea, a Foodnet Zrt. senior trade marketing managere arról tájékoztat, hogy a tavalyi húsvéti szezon a terveiknek megfelelően alakult, s bár maga a vaj kategória értékben márciusban minimálisan csökkent az előző év azonos időszakához képest (–2%), ellenben volumenben két számjegyű növekedést ért el (+20%), ami jól mutatja a vásárlások átrendeződését.

– Két szélsőséges trendet láttunk: a private label márkák mellett a Lurpak mint márkázott prémium termék tudott dinamikusan növekedni a kategóriában (értékben +15%, volumenben +26% az előző év márciushoz képest). Az idei évben is ugyanezen eredményeket céloztuk meg – ismerteti Gódor Andrea.

A vállalat szerint a piac kétpólusú: egyrészt a saját márkás termékek kedvező árazásuk miatt folyamatos növekedést mutatnak, másrészt a prémium, márkázott termékek iránt is jelentősen megnövekedett kereslet látható. Utóbbiaknál – mint a Lurpak esetében is – a fogyasztók elsősorban a kiváló, a piacon egyedülálló minőséget tartják szem előtt.

– Az akciók szerepe jelentősen felértékelődött, az akciós értékesítés részaránya folyamatosan növekszik a normál árú termékekkel szemben. Ez egyértelműen mutatja, hogy a vásárlók egyre tudatosabban keresik a promóciókat, és vásárlásaikat is ezekhez igazítják. A húsvét kiemelt időszak a márka számára, hiszen az ünnepekre és családi eseményekre készülve a fogyasztók többet költenek. Ilyenkor a drágább, minőségi termékek is gyakrabban kerülnek a kosárba és az asztalra, valamint a sütéshez és főzéshez is szívesebben választják a prémium kategóriát – informálja lapunkat a senior trade marketing manager.

Tavaly a Lurpak egyedi kiszerelésben került a Lidl polcaira, emellett az 500 g-os szezonális termékek disztribúcióját is folyamatosan bővítették a megnövekedett kereslethez igazodva. 2025-re pedig további újdonságokkal készülnek.

Átalakuló szokások

Bokros Gábor
marketingigazgató
Gyermelyi

Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgatója rámutat: a húsvéti időszak hagyományosan a sütés-főzési termékek kiemelt időszaka. Ez termékeik, különösen a liszt és a tojás iránti kereslet növekedésében is megmutatkozik.

– A korábbi értékesítési csúcsok rendre alacsonyabbak. Az ünnep egyre inkább veszít szakrális jellegéből, és a szabadidős tevékenységek veszik át a családlátogatások szerepét. A turizmus élénkülésével a vendéglátóhelyek is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a hagyományos húsvéti ételekre, ami az ezekhez szükséges alapanyagok iránti kereslet növekedésével jár. Partnereink között számos nagykereskedő, pékség, étterem és cukrászda megtalálható, így kiemelt figyelmet fordítunk az ő igényeik kiszolgálására is. Ugyanakkor a húsvét hagyományosan az otthoni sütés-főzés időszaka is, amikor a családok maguk készítik el a klasszikus ünnepi fogásokat. Ennek eredményeként a fogyasztói kereslet is élénk ebben az időszakban. Az idei évben is erre számítunk – jelzi Bokros Gábor.

A marketingigazgató azt is elmondja, hogy termékkínálatukból a finomliszt és a friss tojás a slágertermék. A különféle őrlemények között továbbra is a hagyományos liszt adja a forgalom bázisát, nincs ez másként a húsvéti időszakban sem. Tojásból pedig az M-es méretű a legkeresettebb.

Klasszikus és kényelmi

Antal-Kutassy Csilla
senior product manager
Dr. Oetker
Magyarország

Antal-Kutassy Csilla, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. senior product managere szerint a tavalyi húsvéti időszak sikeres volt, és idén is hasonló tendenciákra számítanak. Változatlanul erős a kereslet mind a klasszikus sütési alapanyagok, mint a sütőpor, vanillincukor és élesztő, mind a kényelmi termékek, például a leveles tészta és a házi krémes krémpor iránt.

– A sütési kedv növekedésének két fő oka figyelhető meg. Egyrészt egyre többen fedezik fel a konyhai alkotás örömét, még olyanok is, akik az év során ritkán sütnek. Az online térben elérhető inspiráló receptek, videók és tippek tovább erősítik ezt a trendet, a sütést nem csupán feladattá, hanem közös családi élménnyé téve. Másrészt az elmúlt évek gazdasági kihívásai miatt a fogyasztók árérzékenyebbé váltak, ezért előnyben részesítik az otthon készített süteményeket, amelyek jellemzően kedvezőbb áron készülnek, mint a bolti vagy cukrászdai termékek. E két tényező – a sütési kedv növekedése és az árérzékenység – hozzájárul a sütési termékek iránti kereslet növekedéséhez – nyilatkozza Antal-Kutassy Csilla.

Magyarországon a saját márkás termékek fejlődése mellett azt tapasztalják, hogy a Dr. Oetker termékek népszerűsége töretlen. A vásárlók a jól bevált, megbízható minőséget keresik, ezért a klasszikus márkák iránti bizalom továbbra is meghatározó.

Bővülő portfólió

Simon György
ügyvezető
ABO Holding

Simon György, az ABO Holding Zrt. ügyvezetője arra emlékeztet, hogy a pandémia utáni időszakban az emberek továbbra is nagy hangsúlyt fektettek az otthoni sütésre. Az ünnepi hagyományokhoz kapcsolódó ételek, például a kalács, a sütemények és a sós pékáruk elkészítése népszerű maradt. Prémium lisztjeiket folyamatosan vezetik be a magyar piacra, így ennek megfelelően az idei húsvéti szezonban komoly növekedésre számítanak, különösen az egészségtudatos és speciális étrendet követők szegmensében.

– Az elmúlt évek gazdasági és társadalmi változásai növelték az igényt a fenntarthatóbb és egészségesebb termékek iránt, miközben az infláció hatására az alacsonyabb áron elérhető saját márkás termékek forgalma is erősödött. Ma már egyre többen választják az e-kereskedelmet, amely elsősorban a kényelmet és biztonságot helyezi előtérbe – ez a webshopunk forgalmán is jól érzékelhető – jegyzi meg Simon György.

Poór Norbert
national account manager
ABO Holding

Poór Norbert, az ABO Holding Zrt. national account managere hozzáteszi, hogy a fiatalabb generáció elérése az egyik legnagyobb kihívás a vállalatok számára, mivel fogyasztói döntési preferenciáik gyakran jelentősen eltérnek az idősebb korosztályétól. A trendek gyorsan változnak, de összességében elmondható, hogy az egészségtudatosság, az innováció és a kényelem iránti kereslet mellett a digitalizáció és a közösségi média is egyre nagyobb hatást gyakorol a fogyasztói szokásokra.

– A jelenleg fejlesztés alatt álló termékeink közül kiemelném a Bonabo Choco Balls glutén- és GMO-mentes reggelizőpelyhet, amelynek legnagyobb előnye, hogy a TOP 14 allergéntől mentes, így bárki fogyaszthatja. A termék hamarosan piacra kerül. Emellett folyamatosan bővítjük portfóliónkat, legyen szó gluténmentes és hagyományos lisztekről vagy extrudált termékekről – vetíti előre Poór Norbert.

Mentes finomságok

Ipsits Anita
tulajdonos, ügyvezető
SZAFI GROUP

Ipsits Anita, a Szafi Products Kft., SZAFI GROUP tulajdonosa, ügyvezetője a tavalyi húsvéti szezonban úgy érzékelte, hogy a fogyasztók körében tovább nőtt az otthoni sütés-főzés iránti érdeklődés. Ennek okát főként a kézműves, házi
készítésű ételek trendjének erősödésében látja.

– A Szafi Products Kft. termékeivel jelentős növekedést értünk el mind értékben, mind mennyiségben, amit a gluténmentes, tejmentes és hozzáadott cukor nélküli termékek iránti kereslet folyamatos emelkedése is támogatott. Az idei évre is optimistán tekintünk, hiszen a piaci igényekhez igazodva folyamatosan bővítjük kínálatunkat. Újdonságként bevezettük a kovászolásra is alkalmas lisztkeverékünket, amely új lehetőségeket nyit meg a házias ízvilágú, mentes pékáruk elkészítésében – újságolja Ipsits Anita.

Mint mondja, a gazdasági helyzet és az egészségtudatosság előtérbe kerülése jelentős változásokat hozott a fogyasztói szokásokban. Egyre többen keresik az alternatív összetevőket tartalmazó, ételérzékenyek számára is fogyasztható termékeket. Bár sok vásárlónál továbbra is a kedvező ár a döntő szempont, egyre többen ismerik fel, hogy a minőségi termékek választása hosszú távon a saját egészségükbe történő befektetés. A hagyományos, kalóriadús ételek iránti kereslet enyhén csökkent, míg az alacsony szénhidráttartalmú, innovatív megoldások iránti igény folyamatosan nő. A vegán irányzat egyre erőteljesebben van jelen, ezért fejlesztéseik során igyekeznek minden szempontot figyelembe venni.

– Késztermékekkel is segítjük a húsvéti készülődést, így kalács, briós is kapható mentes verzióban. A 2025-ös évre már gőzerővel készül a péküzemünk. Vegán és gluténmentes édességek is szerepelnek majd a kínálatban, de gondolunk az inzulinrezisztensekre is, így szénhidrátcsökkentett pékáruk is tervben vannak – sorolja a Szafi Products Kft., SZAFI GROUP tulajdonosa, ügyvezetője. //

A különféle őrlemények között a húsvéti időszakban is a hagyományos liszt adja a forgalom bázisát

Kapcsolódó cikkeink