Magazin: Ha kell egy kis lendület…
Egyre bővül a kínálat a hazai sportitalpiacon, a gyártók az egészség- és környezettudatos trendeket követve folyamatosan dolgoznak új termékfejlesztéseken. A fogyasztók, akik már nem csupán a fiatal generáció tagjai közül kerülnek ki, nagyszámban keresik a „mentes” termékeket, szívesen próbálnak ki új ízeket és funkcionalitás terén is nyitottak az újdonságokra. A kategóriában továbbra is a 0,5 literes kiszerelések a legnépszerűbbek, az eladáshelyek tekintetében pedig a diszkontokban figyelhető meg erősödés.
A Coca-Cola HBC Magyarországnál úgy látják, a sportital kategória az üdítőital-piac egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Mint mondják, a kategória 2018-ban országos szinten 10%-kal növekedett, ami a kiskereskedelmi (retail) ágazatban 43%-os növekedést jelentett, elérve ezzel a 2 millió liter feletti értékesítést.
– A Nielsen adatai azt mutatják, hogy a kategória legerősebb versenyzője továbbra is a Powerade, ami az eladások csaknem 50%-át fedi le. A Powerade izotóniás sportitalt 2000 óta forgalmazzuk Magyarországon. A sportitalok (szénhidrát-elektrolit oldatok) segítik a szervezet hidratálását sportolás közben, és hozzájárulnak a teljesítmény fenntartásához hosszú ideig tartó terhelés esetén. Háromféle ízben kapható nálunk: vérnarancs ízű Powerade Blood Orange, vegyesgyümölcs ízű Powerade Mountain Blast, és citromízű Powerade Zero Lemon – jelzi Palkó András, a vállalat marketing üzemeltetési vezetője.
Birven Eszter, a Gramex Drinks marketingigazgatója szintén a piac növekedéséről számol be, és arra is rámutat, hogy a fogyasztók egyre egészségtudatosabb szemlélete érzékelhető ebben a szegmensben is.
– Egyre hangsúlyosabb a természetes édesítőszerekre való igény, mint például a stevia. Sok fogyasztó manapság már tudja, hogy melyik sporthoz milyen italt fogyasszon, van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, van, akinek a szénhidrát, de olyan is van, akinek az L-carnitine mennyisége a mérvadó. A Gramex 2000 Kft. ezen fogyasztói igények figyelembevételével igyekszik megújítani portfólióját. Továbbra is tartjuk előkelő második helyünk a sportital kategóriában – avat be Birven Eszter.
Már nemcsak a fiatalok kedvelt itala
– A Scitec, a hazai és nemzetközi színtereken is kiemelkedő sporttáplálék-kiegészítő márkaként a piac változásaival folyamatosan együtt él, ezeket nemcsak figyeli, de vezeti is – kapcsolódik be Schuster Roland, a Scitec Magyarország senior brand managere, aki szerint az FMCG-területeken megfigyelhető változások iparágukban is jelen vannak. Kiemeli: érezhető hatással van a sportitalok/italporok termékkörére is a digitális generáció intenzív érdeklődése, aktív felhasználása. Nagyobb hangsúlyt kap az online jelenlét, mely gyorsabb információáramlást, intenzívebb trendlefutást, rövidebb termékéletciklust eredményez. Ehhez a Scitecnek is alkalmazkodnia kell, és a „jövő igényeire” kell fejlesztenie termékeit.
– Az aktív életmód és az egészségtudatosság erősödése a sportital szegmensre is pozitív irányban hat, ugyanakkor megjelent és folyamatosan erősödik egy másik fontos szempont, a fenntarthatóság, környezettudatosság igénye is. Ezek a hatások termék szinten is érezhetőek, többek között fenntartható csomagolásban, természetes alapanyagok használatában, ízesítésben, kényelmi kiszerelésben és természetesen a sportcélt szolgáló hatóanyagok tudatos használatában. Az elvárásoknak való megfelelés rengeteg innovációs lehetőséget rejt magában – fejti ki Schuster Roland.
– A Weider márkájú sportitalok a Weider egyéb termékeihez képest még kevésbé közismertek, mert a nagy magyar sportitalmárkák eléggé „elárasztották” a hazai piacot, de van igény a hazaitól eltérő ízvilágra és a csúcsminőségű világmárkára is, igaz, ennek ára valamivel magasabb, mint a hazai termékeké – mondja Horváth András, a Weider Magyarország ügyvezetője.
Szigeti Dániel, a GymBeam country managere elárulja: annak ellenére, hogy a szabályozások folyamatosan szigorodnak a kategóriával szemben, érezhető, hogy a nemrégiben még szinte csak a fiatalok között kedvelt funkcionális italokat már a 40+ korosztály is előszeretettel fogyasztja.
– A népegészségügyi adó miatt a gyártók próbálnak még egészségesebb, még kedvezőbb összetételű termékeket előállítani, és ezeket mélyebben megismertetni a fogyasztókkal. Fontos, hogy lássák, melyik összetevő miért lényeges, milyen hatása van, milyen maximális napi mennyiséget érdemes betartani, illetve, hogy egyes innovatív ready to drink italok már nem csupán az energia pótlására alkalmazhatóak, de segítséget nyújthatnak a jobb koncentráció elérésében tanulás során vagy akár az edzés utáni regeneráció javításában is – nyilatkozza Szigeti Dániel.
Gyümölcsízű energiabomba
Horváth András az elmúlt időszak jelentős változásaként említi, hogy a „hagyományos” L-carnitine- vagy koffeintartalmú sportitalok piacán megjelentek az aminosav-tartalmú (BCAA), illetve a kollagénes italok is. Ugyancsak jellemzővé vált a fehérjeitalok piacán a ready to drink italok megjelenése is.
– Természetesen a Weider is lépést tart a piaci változásokkal, a trendnek megfelelően bővítettük a magyarországi kínálatot. Kiváló minőségű, dupla adagos, készre kevert, négykomponensű fehérjeitalunk, a Weider Protein Low Carb Drink szinte egyedülálló a magyar piacon is – jegyzi meg az ügyvezető.
– A Weider ízesítései kicsit különböznek a megszokott hazai ízesítésektől, ami véleményem szerint sokszor túl édes. A Weider termékek hagyományos gyümölcsös ízesítései (pl. narancs, citrom, ananász stb.) jobban illeszkednek a gyümölcsök eredeti ízvilágához, ezért kissé fanyarabbaknak tűnnek itthon. Szerencsére épp ezért megvan a Weider italok rajongótábora is. A kiszerelések esetében szintén jellemző a magyar piacra a „méretközpontúság”, azaz főként a nagy kiszerelések a jellemzőek, míg a Weider termékeket általában hasonló mennyiségű hatóanyag-tartalom mellett, kisebb, jobban kezelhető kiszerelésekben forgalmazzuk.
Szigeti Dániel szerint egyértelműen látható, hogy az energiaitalok kiléptek a „luxuscikk” kategóriából. Erre utal, hogy rendkívül népszerűek a saját márkás italok, melyek olcsóbb árszintje nem feltétlenül jelent egyet az alacsonyabb minőséggel.
– Ma már a fogyasztók igénylik a változatos és folyamatosan megújuló kínálatot. A sima és szinte standardnek mondható tuti-frutti ízt a gyártók sokféle, egyedi és változatos ízzel egészítik ki. Népszerűek a gyümölcsös variációk vagy a limitált, szezonális ízek. Csomagolás tekintetében még mindig a 250 ml-es termékek a népszerűek, hiszen ezeket könnyű tárolni és útközben is könnyebb fogyasztani – emeli ki a GymBeam country managere.
Növekedés a diszkontokban
A Gramex Drinks-nél azt tapasztalják, hogy egyre nagyobb az igény a minimum 1 literes kiszerelésre, ezért a vállalat is ebben az irányban végez fejlesztéseket.
– A másik fontos szempont, hogy minél magasabb ásványianyag-tartalom legyen az adott sportitalban. Emiatt indítottuk el új vonalunkat a Vita-Iso 0,5 literes termékcsaládot, amelyben többek között B1, B6, magnézium, kálium, kalcium, folsav, biotin és niacin is megtalálható – tudjuk meg Birven Esztertől.
Palkó András az elmondottakat azzal egészíti ki, hogy a sportitalok – az üdítőital-piac más kategóriáitól eltérően – a diszkont hálózatokban az értékesítés kisebb részét képviselik, azonban ezek mutatják a leggyorsabb növekedést. Ezt követik a független kisboltok, amelyek szintén egyre nagyobb fejlődést mutatnak. Ezzel szemben az azonnali fogyasztás helyszínei (foodcourtok, gyorsétkezdék, büfék) esetén csökkenő tendencia figyelhető meg.
– A sportital esetében a 0,5 literes kiszerelés a legjellemzőbb méret, mivel a napi folyadékbevitel többi részét általában vízzel pótolják a fogyasztók. A csomagolást tekintve elmondható, hogy a sportkupak szinte már alapkövetelmény ezeknél a termékeknél – hangsúlyozza a Coca-Cola HBC Magyarország marketing üzemeltetési vezetője.
Jönnek a zero sportitalok
– A 2019-es évben megjelenő portfóliónkkal képesek vagyunk a trendekre reflektáló és az egyre népszerűbb funkcionális edzés, illetve állóképességi sport irányzatokat is kiszolgáló termékekkel válaszolni. Két új almárkánk, a Scitec Gym és a Scitec Endurance termékeire általánosan jellemző, hogy az edzéscélt támogató tápanyag-összetétel mellett, szója- és pálmaolajmentesek, nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, laktózérzékenyek és – legtöbb termékünk – vegánok számára is fogyasztható. Emellett fenntartható forrásból származó papír alapanyagú a csomagolásuk, és még az adagolókanál is újrahasznosított műanyagból készül. Minden termék tartalmaz valamilyen extra hatóanyagot, például úgynevezett szuperélelmiszereket, úgymint organikus zöldségkeveréket, goji-bogyót vagy éppen chiamagot – avat be Schuster Roland.
Az új fogyasztói csoportok eléréséhez a vállalat számos, a korábbiaktól eltérő csatornán is láthatóvá teszi magát a közeljövőben.
– Már intenzíven készülünk a 2020-as évre is. Ahogy 2016-ban Rióban, úgy a következő, Tokiói Olimpiai Játékok kapcsán is büszkék vagyunk arra, hogy a magyar olimpiai csapat hivatalos táplálékkiegészítő-beszállítójaként a Scitec is részese lehet hazai kiválóságaink sikereinek – egészíti ki a senior brand manager.
A Coca-Cola HBC Magyarország a fogyasztóinak azt hangsúlyozza, hogy bármennyiszer és bármennyi időre mennek el mozogni, a folyadékpótlás mellett mindig figyeljenek oda a vitaminok és ásványi anyagok bevitelére is. A Powerade izotóniás sportitalok ebben a segítségükre lehetnek, ugyanis nemcsak vízzel, hanem ásványi anyagokkal is segítik a szervezetet. A Powerade, mint a szénhidrát-elektrolit oldatok általában, segítik a szervezet hidratálását sportolás közben, és hozzájárulnak a teljesítmény fenntartásához hosszú ideig tartó terhelés esetén.
– Idén nyáron egy citromos ízű zero variánst hoztunk be a termékportfólióba, a hozzáadott cukor nélkül készült Powerade Zero Lemont. Az innovációt a partnereink nagy örömmel fogadták, és biztosak vagyunk benne, hogy az új termék a fogyasztók tetszését is elnyeri majd – vetíti előre Palkó András.
A vállalat letisztult koncepcióval dolgozik a sportital termékkategóriában. Elsősorban olyan versenyeken és sporteseményeken jelennek meg, ahol a legnagyobb a márka relevanciája. Idei újdonság, hogy több amerikai focicsapattal és hazai kézilabda-játékossal is együtt dolgoznak.
– Abban hiszünk, hogy a fogyasztókat a kóstolás viszi közelebb a termékhez, emiatt több kisebb futóversenyen is bekerült a Powerade a befutócsomagba – mondja a marketing üzemeltetési vezető.
Bővülő ready to drink kínálat
A Gramex Drinks-nél a Viatalade XL 1 literes termékcsalád meglévő ízei mellé (kaktuszfüge, erdei gyümölcs) idén került piacra a karambola, azaz csillaggyümölcs ízű termék.
– Célunk a Vitalade XL 1 literes termékcsalád, és a Vita-Iso 0,5 literes termékcsalád minél szélesebb körben való megismertetése, megkedveltetése. Szlogenünk: „Több van benned!”. Üzenetünk a fogyasztók felé ezáltal az, hogy sportitalunk fogyasztásával hatékonyan lehet támogatni a sportteljesítményt, növelni az állóképességet – avat be Birven Eszter.
A cég BTL kommunikációs eszközökkel nagyobb arányban él a marketingmixben. Neves sportrendezvényeken, az egyre népszerűbb futóversenyeken rendszeresen vesznek részt, emellett eladáshelyi reklámeszközöket is előszeretettel alkalmaznak.
A GymBeamnél folyamatosan vizsgálják, hogy a vásárlóik milyen ízeket, megoldásokat kedvelnek. 2019 elején újították meg a ready to drink kínálatukat olyan innovatív termékekkel, mint például a Bcaa Energy Drink, amely egy hagyományos energiaitalt ötvöz egy edzés előtti/utáni funkcionális itallal. Amellett, hogy energiát biztosít, elágazó láncú aminosavakat (BCAA) és vitaminokat is adtak hozzá, amelyek által elkerülhető az izmok lebomlása, az úgynevezett katabolizmus, edzés közben és után.
– Folyamatosan újítjuk meg a marketingaktivitásainkat. A GymBeam eShop az innovatív és progresszív élelmiszerek webáruháza, ennek megfelelően rendkívül fontos számunkra az online marketing. Ezeket az aktivitásokat szinte kizárólag BTL-vonalon alkalmazzuk. A promóciókat saját influencereinkkel és szponzorált partnereinkkel, illetve a social media felületeinken szervezzük. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minőségi termékeket a legjobb ár/érték arányban, a lehető leggyorsabban és legjobb vásárlói élménnyel záruló értékesítés folyamán juttassuk el a fogyasztóinkhoz – fejti ki Szigeti Dániel.
Horváth András büszke rá, hogy a Weider mindig is élen járt az innovációban.
– Nincs a világon még egy olyan speciálisan sportélelmiszereket gyártó márka, mely több mint 85 éves múltra tekinthet vissza. Jelenleg évente világszinten átlagosan több tucat új terméket fejlesztünk és vezetünk be a piacra. Ilyen például az ez évben megjelent Collagen Water, illetve a Beauty Collagen Water, melyek a nevükből adódóan is a különböző célcsoportoknak megfelelő összetételű kollagénes italokat testesítik meg – tudjuk meg az ügyvezetőtől.
A Weider speciális piaci marketinget követ, már csak a márka csúcskategóriás jellege miatt is.
– Mindamellett, hogy használjuk a korszerű marketingeszközöket, mint például a közösségi média és az online felületek, nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a vevőink jelentős része igényli az egyedi bánásmódot. A Weider vevői, partnerei egy különleges, szűk réteghez tartoznak, így nem is célunk, hogy a hagyományos tömegpiacokon megjelenjünk, ezért ehhez kell illesztenünk a marketingtevékenységünket is – fűzi hozzá Horváth András.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Monster Ultra Strawberry Dreams
Úgy tartja a hiedelem, hogy amikor két eper egybenő és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >