Magazin: Füstbe megy-e az idei grillszezon?
Megtöri-e az utóbbi évek fejlődését a várható jelentős áremelkedés – ez a kérdés foglalkoztatja a grillpiac szereplőit. A húskészítményeknél a kevésbé feldolgozott termékek iránti kereslet növekedése prognosztizálható, míg a grillsajtoknál a kisebb kiszerelések és a szezon elnyújtása lehet a kulcsa az érdeklődés fenntartásának.
Szerző: Szalai László
Sikeres tavalyi és kockázatokkal teli idei grillszezonról beszélnek a húsosok.
– Bár a COVID közepette a grillpiac várakozásaink szerint fellendült, az idei év szezonját tekintve pesszimisták vagyunk: a növekvő alapanyag- és energiaárak miatt a grillkészítmények jelentős áremelkedését prognosztizáljuk májustól – jelzi Jens Hillebrand, a Trade Group Europe Kft. ügyvezető igazgatója. – Ez a drágulás az előző grillszezonhoz képest biztosan két számjegyű lesz, de még az is lehet, hogy kettessel fog kezdődni. Emiatt a fogyasztók érdeklődése nagy valószínűséggel a friss vagy kevésbé feldolgozott húsok felé fordul. Az is előfordulhat, hogy maga a grillezés is megváltozik: kevesebb húst és több zöldséget vagy köretet használnak fel a kerti partik során, spórolási céllal. A megvásárolt grillkészítmények sem lesznek annyira minőségiek, mint azt eddig a gyártók megszokták.
A Trade Group Europe Kft. a fenti tényezők miatt ebben az évben óvatosságból nem jelenik meg grilltermékekkel a szezonra, árulja el Jens Hillebrand.
– A megnövekedett fogyasztói igények eddig a nagyobb kiszerelésű termék forgalmának emelkedését hozták – állapítja meg Benkő András, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Általánosságban látható, hogy az adott kategória kiemelkedő gyártói márkái egyre inkább megjelennek a diszkontereknél. Ez a trend a grillekre is igaz, bővülő termékkínálattal.
A Kaiser Food 2021-ben vezette be nemzetközi ízeket kínáló grillkolbászait (Amerikai, Indiai, Mexikói), melyek kedvező fogadtatásra találtak, és a 2022-ben is a fókuszban maradnak.
– A megváltozott és a még változó gazdasági hatások miatt leginkább kereskedelmi jellegű aktivitásokkal (árakciókkal) támogatjuk a grillkategória további fejlődését – tudjuk meg Benkő Andrástól.
Nyomon követett frissesség
A PICK Friss hús termékcsaládja tökéletes a mindennapi grillezéshez, ugyanis ezek a húsok könnyen elkészíthetők szabadtűzön és serpenyőben egyaránt.
– Termékeink egyre ismertebbek a vásárlók körében, mivel megbízható, magyar alapanyagot kínálunk fogyasztóink számára, hogy önfeledten élhessék meg a nyári pillanatokat – mondja Harkai Georgina, a Bonafarm Zrt. brand manager asszisztense. – A PICK Friss hús logóval ellátott termékek legnagyobb előnye a szigorú előírásoknak való megfelelés és a teljes nyomon követhetőség. Termékeink magas hozzáadott értékkel rendelkező húsok, melyek olyan sertések húsából készülnek, amelyek a teljes élettartamuk alatt kizárólag GMO-mentes takarmányt fogyasztanak. Az állatok felelős antibiotikum-használat mellett, GLOBALG.A.P. állatjóléti tanúsítással rendelkező telepeken, azaz magas állatjóléti körülmények között nevelkednek. Minden sertés esetében tisztában vagyunk azok származásával, takarmányozásával és nevelésük módjával. Ez a zárt, integrált és szigorúan nyomon követett rendszer teszi lehetővé azt, hogy a fogyasztók asztalára kerülő PICK Friss húsok biztonságosak és prémium minőségűek.
A PICK Friss húsok közt az egyik legnépszerűbb grillhús a sertéstarja és az oldalas, mivel ezek zsírral átszőtt húsrészek, amelyek könnyen elkészíthetők, mondja Harkai Georgina, aki hozzáfűzi:
– Újdonságként a vastagon szeletelt tarja mellett most már a vékony tarja is megtalálható a termékeink közt. A húsok előre felszeletelve kerülnek csomagolásra, így az előkészületekre szánt idő is lerövidíthető, és akkor is ízletesek maradnak, ha frissen fűszerezve sütjük őket.
Hurka a grillrácson
A tavalyi grillszezon a Pápai Húsnak is nagyon jól sikerült, forgalma közel a duplájára nőtt a szegmensben, és sikerrel debütált a piacon új termékcsaládja, a Hipster. Ez alá a márka alá tartoznak már az otthoni pácolást feleslegessé tevő marinádos tálcás húsok is, amelyektől idén további bővülést várnak.
– Az idei szezon esetében több a kérdés, mint a válasz, az árak emelkednek, és nem tudjuk hol a vége – jegyzi meg Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője. – Az ellátás sem gördülékeny, de bízunk abban, hogy mivel e grillpiac évek óta növekvő pályán halad, idén is jó évet fogunk zárni.
A cég erre a szezonra bővíti Hipster családját, illetve egy vadonatúj innovációval rukkol elő: a grill hurkával.
– Hurkában erősek vagyunk, ezért egy olyan terméket kísérleteztünk ki, amely grillezhető. Tehát a hurkáink így télen-nyáron elérhetővé válnak – ecseteli Szappanos Péter. – Egy igazán egzotikus ízzel is megjelenünk a prémium szegmensben, Gardengrill márkánkon belül – de ez még legyen titok. A kommunikációnk 2022-ben a tervek szerint a digitális térben marad, social felületeken elsősorban.
Flexitáriánus grilltermékekkel bővülnek
Tavaly a Wiesbauer-Dunahús is két számjegyű növekedést ért el grilltermékforgalmában mind mennyiségben, mind értékben. Utóbbi azért is jó eredmény, mert 2021-ben a piaci helyzetnek köszönhetően csökkentették a grilltermékek árait, tudjuk meg Kazai Zsolttól, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetőjétől. Mennyiségi értékesítésük pedig meghaladta az 500 tonnát.
– Az idei szezon várhatóan nem lesz olyan sikeres, mint a tavalyi – állapítja meg Kazai Zsolt. – Árrobbanás történt a sertéshús piacán: egy hónap alatt 60%-kal növekedett a bőrös félsertés ára, megduplázódott a szalonna ára, és még nincs vége. Mindezt súlyosbítja a minden téren növekvő infláció, a folyamatosan gyengülő forint és az ellátási láncokban tapasztalható nehézségek.
A cégnél is érzékelik azt a trendet, hogy miközben a diszkontok folyamatosan növelik súlyukat az értékesítésben, változtattak választékpolitikájukon: a saját márkás grilltermékek mellett egyre több gyártói márkatermékeket is forgalmaznak. Így két diszkontban is találkozhatnak a fogyasztók idén Wiesbauer-grilltermékekkel – a további bővülésnek csak az a gátja, hogy kapacitásaik végesek.
– Bár egyre inkább tért hódítanak a húsmentes „húskészítmények”, húsipari cég lévén nem kívánunk ebbe az irányba mozdulni – szögei le az értékesítési vezető. – De miután odafigyelünk a magyar és európai trendekre, idén flexitáriánus grilltermékkel lépünk piacra egy partnerünkkel közösen. Ebben az innovációban meg tudjuk őrizni több évtizedes húsipari tapasztalatunkat, és ötvözni tudjuk azt az új trendek jelentette kihívásokkal.
A Wiesbauer-Dunahús idén amellett, hogy aktívan együttműködik partnereivel az akciók terén, mind a nyomtatott, mind a digitális térben, fokozott aktivitást tervez a grillszezonban a Facebook-oldalán, árulja ez Kazai Zsolt.
Új kiszerelések a kényelmesebb felhasználás érdekében
A grillezés terjedő divatja nemcsak a húsok, hanem a grillsajtok piacára is jótékony hatással volt.
– A tavalyi szezonban a piac volumenben növekedett, ugyanakkor kismértékben az átlagárak is emelkedtek, mert a piac a költségek növekedését a kisebb kiszerelésű termékek bevezetésével próbálta ellensúlyozni – mondja Varga Aliz, a Sole-Mizo Zrt. senior brand managere. – A kisebb kiszerelésű termékek megjelenését ezenfelül a kényelmi kategóriák iránti megnövekedett igény is indukálta. Ennek az igénynek mi is igyekszünk megfelelni, így a Mizo grillsajtjainkat 4 és 6 szeletes kiszerelésben, konyhakész formában kínáljuk a fogyasztóink számára, kétféle ízben, natúr és zöldfűszeres ízesítésben.
A Mizo grillsajtok grillrácson és serpenyőben is elkészíthetőek, és nemcsak a szezonban, hanem egész évben kiváló és gyors ebéd vagy vacsora dobható össze belőlük, hívja fel a figyelmet.
Az idei szezon kilátásaival kapcsolatban Varga Aliz elmondja, hogy az egységnyi termékre jutó magas alapanyagigény miatt a sajtpiacot az infláció különösen nagy mértékben sújtja majd, így valószínűleg a fogyasztók is az egyszerűbb, ár-értékben kedvezőbb termékeket választják majd.
Számos újdonság, nemzetközi kampány
Nagy Béla, a Kőröstej Kft. marketing- és PR-vezetője szintén aggódva tekint az idei év elé:
– Őszintén reméljük, hogy a növekvő árak mellett is kitartanak majd a fogyasztók a grillsajtok mellett. Mi ezért mindent megteszünk, hiszen sosem jelentünk meg a magyar piacon annyi grillsajtújdonsággal, mint 2022-ben.
A cég idei termékfejlesztései során abból indult ki, hogy a fogyasztók keresik az újdonságokat: a különleges formákat, ízeket, kiszereléseket, a konyhakész megoldásokat. Több ezer fős mintán végeztek márkakutatást, amelynek során a grillsajtok ízesítése, formája is fontos szerepet kapott. Ennek eredményeként olyan újdonságokkal tudnak megjelenni, amelyek a hagyományos ízvilágot kedvelő és a különlegességeket kereső fogyasztóik számára is örömet okoznak majd.
– A Gyulahússal megvalósult közös fejlesztésünk eredményeként Gyulai kolbász fűszerezésű grillsajtrudakkal lépünk piacra. A Hajdú Burger grillsajt füstölt BBQ fűszerezéssel újult meg a szezonra. Két új grillsajtízesítésünk, a currys-sáfrányos és a mézes-mustáros biztosan komoly sikert arat majd az üzletekben, a sült hagymás Grillenyica pedig egyenesen kihagyhatatlan lehetőség a magyar fogyasztók számára – sorolja az újdonságokat Nagy Béla.
A cég a korábbiaknál szélesebb körben tervezi a POS-eszközök alkalmazását, és a közösségi médiában is meglepetésekkel készül a grillsajtszezonra.
– A magyar piacon túllépve, meg kell említenem a második félévre tervezett nemzetközi Hajdú márkakampányunkat, mely a magyar élelmiszermárkák történetében szinte példátlan méretű külföldi megjelenést biztosít majd a Közel-Keleten a Hajdú sajtok, így a grillsajtok számára is – hívja fel a figyelmet a Kőröstej Kft. marketing- és PR-vezetője.
Serpenyős sajtok a hosszabb szezonért
A grillsajtok piacának lassú telítődését érzékelik a Savenciánál. Nagy Mariann, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. sales development managere így értékeli a trendeket:
– A grillsajtok piaca tavaly két számjegyű növekedést mutatott, viszont az előző évhez képest a bővülés üteme lelassult. Az új termékek jelentősen hozzájárultak a növekedéshez, de a régi termékek értékesített volumene is emelkedett. Leginkább az ízesített sajtok múlták felül az előző évet, például a chilis, zöldfűszeres és fokhagymás ízek. 2021-ben is jellemző volt, hogy a kiskereskedelem megnövelt termékválasztékkal, kihelyezéssel és promóciós aktivitással készült a szezonra. Az idény nagyobb intenzitással indult, mint 2020-ban, és ez a növekmény augusztusig kitartott. Az átlagár-emelkedés tavaly még nem volt jelentős. 2020-szal ellentétben leginkább a diszkontok profitáltak a szezonból, míg a hipermarketekben értékesített volumen csökkent. Mindez annak ellenére történt, hogy az árakciók száma minden csatornában jelentősen megnőtt. Továbbra is jellemző, hogy grillsajtok vásárlói előnyben részesítik a gyártói márkákat a kereskedői márkákkal szemben – még a diszkontokban is –, ami a sajtpiacon ritkaságnak számít.
A Savencia több márkát is épít a grillsajtok között. Idén a már jól ismert változatos Tihany és Karaván grilltermékeik mellett a tavaly debütáló Medve Grilltallérok lesznek fókuszban, közli lapunkkal Berek-Giczi Csenge, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. senior brand managere, aki ez évi aktivitásaikkal kapcsolatban elmondja:
– Célunk a grilltermékek szezonalitásának a mérséklése, így idén is készülünk serpenyős grill termékekkel. Bízunk benne, hogy ezekkel meg tudjuk hosszabbítani a grillszezont. A grill szegmens egy kifejezetten pezsgő és dinamikusan változó kategória. Ez a sokszínűség gyors reakciót kíván kommunikációs oldalról is, amihez mi az idei szezonban digitális eszközöket vetünk be. Ahogy a korábbi években, most is hangsúlyos lesz a grilltermékeink jelenléte a social media felületeinken, és továbbra is célunk, hogy bemutassuk a grillsajtok praktikus, egyszerű és univerzális felhasználásának minél több oldalát. Fontos számunkra, hogy a fogyasztóknak teljes értékű húshelyettesítő, vagy a húsos ételeket kiegészítő alternatívát nyújtsunk, ezért idén is számos ínycsiklandó recepttel és az ajánlott fogyasztási alkalmak bemutatásával készülünk.
Idén a marketingen a sor
A grillsajtok növekedésének még egy vészterhes 2021-es év sem tudott gátat szabni, tekint vissza Rohony Miklós, a Szarvasi Mozzarella Kft. export és marketing managere.
– A kereslet növekedése magával hozta a termékpaletták bővülését, sok esetben kedvezve a különleges ízek szerelmeseinek – állapítja meg Rohony Miklós. – Megjelentek a piacon a nagyobb kiszerelések is, amelyek árban kedvezőbbek lehetnek, a felhasználásukat azonban már megvásárláskor jól át kell gondolni.
Tavaly a Szarvasi Mozzarella is követte a trendeket, és két új ízzel jelent meg a piacon: egy chilis és egy mediterrán fűszeres grill sajtot fejlesztettek ki. Idén ebben a termékkategóriában nem terveznek újdonságot, tudjuk meg az export és marketing managertől, akinek inkább kommunikáció tekintetében van bejelenteni valója:
– A viszontagságos időszak ellenére erősebb marketingkampányokkal készülünk az idei évben. Széles körben több kommunikációs csatornát fogunk kihasználni. Igyekszünk hatékonyan láttatni a márkánkat.
Megbízható természetesség
A Szarvasi Agrár Zrt. tavaly vezette be a piacra Szarvasi Serpenyős Grillsajtjait, amit a COVID-járvány jelentősen megnehezített. Ugyanakkor a termékcsaládot egyedisége kiemeli a választékból: ahogy a cég összes terméke, úgy grillsajtjai is GMO-mentesek, teljesen természetesek és semmilyen mesterséges adalék- vagy szilárdító anyagot nem tartalmaznak – ellentétben más grill- vagy grillezhető sajtkészítménnyel szemben.
– Tapasztalatunk alapján a fogyasztói igények az egészségesebb és ár-érték arányban jobbnak ítélt termékek felé billentek – állapítja meg Molnár Balázs, a Talentis Agro Zrt. kereskedelmi managere. – A turbulens piaci körülmények között a vásárlók a megbízható márkatermékeket keresték, így részünkről is a termékeink márkaismertségének fejlesztése állt a fókuszban.
Mivel a grillsajtok vásárlói évről évre igénylik az újdonságokat, így a Szarvasi Agrár Zrt. az idei évben két igazán különleges ízesítéssel jelenik meg. A medvehagymás grillsajt az erdők-mezők természetes ízeit hozza el, míg az ázsiai ízesítésű grillsajt egy egzotikus nyári kaland vagy utazás élményét nyújtja.
A Szarvasi Agrár kommunikációjának egyik fő helyszíne az üzletek eladótere, ahol közvetlenül a vásárlás előtti döntések megkönnyítésére és gyorsítására fókuszálnak.
– Azonban már 2020-as indulásunk óta az online tér a kiemelt kommunikációs „játszóterünk” – fogalmaz Molnár Balázs –, hiszen a vásárlók többsége, legyen az idősebb vagy fiatalabb, már ebben él és főként innen tájékozódik. Szeretnénk minél több hasznos információt, jó tapasztalatot és különleges élményt nyújtani ebben a közegben vásárlóinknak: kiemelten fókuszálunk tehát online jelenlétünkre, sajtimádó közösségünk építésére, és ezért dolgozunk együtt Szokyval, a rendkívül népszerű youtuber séffel is. //
Kapcsolódó cikkeink
Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >Enyhült a prés a sajton
Nyögi még a közelmúlt horrorárait a sajtpiac: hiába normalizálódott az…
Tovább olvasom >Most invesztálni kell a szalámimárkákba
Idén már nem nőtt a szalámik átlagára, és az eladások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Reziliencia fejlesztő tananyagokat publikált a Coca-Cola Magyarország #énjövőm platformja
A rugalmasság és alkalmazkodóképesség kulcsfontosságúak a munka világában és a…
Tovább olvasom >Az akadálymentesebb vásárlásért indítanak közös programot a GLAMOUR-napok szervezői és az Access4you
Magyarországon többszázezren élnek valamilyen fogyatékossággal, milliónyian közlekednek babakocsival, és még…
Tovább olvasom >K&H: a fiatalok pesszimistábbnak tűnnek, ha a fizetésükről van szó
A dolgozó fiatalok között tízből nyolcan számítanak arra, hogy a…
Tovább olvasom >