Magazin: Friss, kreatív megoldások a hallgatói display-tervező versenyen

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2020. 03. 16. 07:21

A fiatalok korai bevonása sok márka és vállalat célja. Az Essity 2017-ben életre hívott Zewa Designer Pályázata a POPAI Magyarország Egyesület gondozásában él tovább. A friss ötletek inspirálóak, a győztes pályamunkákat pedig meg is valósítja a Zewa. A magyar kreativitásra még Chicagóban is felfigyeltek, így az első Student Design világbajnok is ebből a körből került ki.

Idén először, hagyományteremtő célzattal, az egyetemi hallgatók felé indított pályázatot a POPAI Magyarország Egyesület, a Zewa és a Spar támogatásával POPAI Student Design Awards néven. 2017 és 2018-ban a POPAI egyik tagvállalata, az Essity Hungary Kft. már hirdetett Zewa Designer 1.0 és 2.0 néven hallgatói pályázatot, ezek nyomdokaiba lépett, országos kiterjesztéssel ez a kezdeményezés. A verseny lényege, hogy termék- és formatervező szakos, nappali tagozatos egyetemi hallgatók, adott brief alapján, ötletes display-­terveket készítsenek. Kreatív, innovatív, ugyanakkor megvalósítható vásárláshelyi eszközök terveit várták a szervezők. Az első helyezettek részt vehetnek a Shop! Global Awards nemzetközi versenyen a Student Design kategóriában.

Zewa Designer Pályázat 1.0 BME hallgatói csoport és a szervezők (2017)

A tökéletes toalettpapír-tartó

A Zewa 2016-ban újította meg nedvestoalettpapír-választékát. A termékkört még alacsony penetráció és ismertség jellemezte, ezért rendhagyó, PR-kampányt is tartalmazó bevezetést terveztek a potenciális fogyasztók elérésére.

– Fogyasztói kutatásokból kiderült, hogy a termék elterjedésének egyik gátja, hogy nincs meg a „kialakult” helye a mellékhelyiségekben. Jó ötletnek tűnt, hogy formatervező szakos fiatal, friss gondolkodású diákokkal karöltve találjuk meg erre a megfelelő eszközt – emlékszik vissza a kezdetekre Nagy Réka, az Essity customer marketing managere.

A Zewa márka marketing- és a PR-ügynöksége a BME Gép- és Terméktervezés Tanszékét nyerte meg az ügy támogatására, és az együttműködés azóta is töretlen.

– Nagy örömmel fogadtuk a megkeresést, és nagy lehetőséget láttunk az együttműködésben. A diákok is kiemelt figyelmet fordítottak erre a projektre, hiszen számukra új volt, hogy az oktatón kívül a megrendelő is részt vesz a fejlesztési folyamatban – folytatja a visszatekintést Varga András mesteroktató és gyakorlatvezető.

A diákok munkáit egy szakmai zsűri pontozta a Zewa Designer Pályázat 1.0 főszervezője Pessenlehner Dóra, az Essity akkori Zewa brand managere vezetésével. Az első helyezést Levkovets Yevgeniy terve kapta. Ugyanakkor bannerkampánnyal és médiával támogatott, széles körű online szavazással szólították meg a célcsoportot. A teljesen nyílttá tett közönségdíjat végül 50 603 voks alapján ítélték oda Rudokasz Bianka pályázatának. Közel húszezren regisztráltak a szavazók közt meghirdetett főnyereményért, az egy évre elegendő Zewa termékcsomagért.

Hátizsák és forgatókerék

A sikeres termékbevezetés és fogyasztói kampány után a Zewa nedves toalettpapír vásárláshelyi kommunikációja került középpontba az Essitynél. Úgy gondolták, hogy a hallgatói kreativitás ezen a területen is jól megszólítható, ezért a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel való együttműködés folytatása mellett döntöttek.

– A Zewa Designer Pályázat 2.0-ban így a nedves toalettpapír bolti kihelyezése lett a fő feladat. A termék kicsit ismertebb lett, és nőtt a penetrációja, de még maradtak edukációs üzenetek. Egy viszonylag kötött display formátumban, meghatározott budget mellett, zsúfolt, bolti környezetre szabva kértük a pályamunkákat, hogy a legjobbakat meg is valósíthassuk – folytatja a történetet Nagy Réka.

–A siker kulcsa, hogy a pályázat a tanrendbe beépülve, a képzés részét képezi, így rendelkezésre áll az oktatói támogatás, a műhely és a hallgatók duplán érdekeltek a pályamunka elkészítésében – teszi hozzá Varga András.

A Zewa Designer Pályázat 2.0 főszervezője Forgách Réka, az Essity akkori shopper marketing managere volt.

A display-ket az egyetemi érdemjegy mellett a Zewa tárgynyereményekkel is díjazta. Az első helyezést Volyák Zsófia „Hátizsákos” display-je kapta. A közönségdíjas Gaál Eszter Regina interaktív „Forgatókerekes” terve lett. A POPAI különdíját Vityi Petra Viola „Erdei házikós” alkotása nyerte el. A zsűri által díjazott és a közönségdíjas display-­ket le is gyártatták, és a Tesco, illetve az Auchan áruházakba ki is helyezték, így ténylegesen segítették a bolti megjelenést, eladásösztönzést.

A 3 legjobb alkotást és készítőit a szervezők benevezték a Shop! Global Awardsra, a 2019-ben először meghirdetett Student Design kategóriában. A POP szakma „Oscar”-jaként számon tartott trófeát, a Student Design világbajnoki címet a Zewa Designer Pályázat 2.0 közönségdíjasa, Gaál Eszter Regina, a BME ipari termék- és formatervező mérnök alapszakos hallgatója nyerte el.

Idén is csúcson a kreativitás

– A nemzetközi siker is aláhúzta a hallgatók elérésének, a fiatalok FMCG-iparág felé terelésének jelentőségét. Mivel egyre több Shop! és POPAI ország és régió szervez diákversenyeket, célszerűnek látszott a hazai POPAI égisze alatt, országos kiterjesztéssel és több támogató bevonásával folytatni a munkát – mondja Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország Egyesület főtitkára, a verseny főszervezője.

Az Essity továbbra is témaadó főszponzorként oroszlánrészt vállalt. A Spar a díjakkal támogatta a kezdeményezést, 4 db ötvenezer forintos és egy darab harmincezer forintos, 230 ezer forint összértékű Spar-ajándékkártya felajánlásával. A POPAI megkereste a forma- és terméktervezés szakot hirdető egyetemeket, részletes pályázati felhívást küldött a budapesti, pécsi, miskolci és soproni képzőhelyekre, így az összes érintett hallgató lehetőséget kapott az online pályázat beadására.

A POPAI Student Design Awards pályázati feladat a Zewa háztartási papírtörlő termékeinek kiemelése, a termékelőnyöket ismertető edukáció és a termék széles körű felhasználási lehetőségeinek bemutatása volt.

– Olyan display-terveket vártunk, amelyek a „háztartási papírtörlő kategóriát még nem vásárlókra”, illetve a „nem Zewa márkát vásárlókra” is egyszerre hatnak és áruházi környezetbe kihelyezve működnek. Azt kértük, hogy a márkaértékeket és az információt tolmácsolva, az áruházi környezet technikai adottságait és megkötéseit, a vásárlói szokásokat, a vásárlói magatartás bolton belüli működési mechanizmusait figyelembe véve ötleteljenek – részletezi a pályázati kiírást Bódogh Barbara, az Essity shopper marketing managere, az idei verseny márkaoldali főszervezője.

Bódogh Barbara és a zsűritagok szerint nehéz volt a sok jó terv közül kiválasztani a legjobb megoldásokat. Értékelték, hogy a diákok jól alkalmazták az egyes márkaelemeket és építették be saját fantáziájukat és ötleteiket. A témát kijelölő prezentáció után több hallgató is kereste a shopper managert kérdésekkel a félév folyamán, ami bizonyíthatja, hogy a hallgatók mennyire komolyan vették és magukénak érezték a feladatot.

Az ünnepélyes díjkiosztó 2020. február 14-én, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara tanácstermében, a „Szerelmem a Trade Marketing – Az experience kora” konferencia délutáni programja keretében zajlott. A nevező diákok a teljes szakmai napra meghívást kaptak. A díjazottakat következő számunkban mutatjuk be.

POPAI Student Design Awards hallgatók, szervezők és a zsűri (2019)

A Global Awards fordulókat 2010 óta rendezik meg. Ezen a nemzetközi POP versenyen kizárólag a nemzeti, országos vagy országcsoportos versenyek legjobb helyezést elért pályamunkái vehetnek részt. 2019-ben közel 100 alkotó nevezése érkezett a meghirdetett 16 kategóriába, többek közt Argentínából, Ausztráliából, Brazíliából, Kínából, Csehországból, Franciaországból, Németországból, Magyarországról, Portugáliából, Dél-Afrikából, Svédországból, az Egyesült Királyságból és az USA-ból. A bírálatot meghozó szakmai zsűri a világ első számú kereskedelmi, márkagyártó és piackutató vállalatainak vezetőiből és egyetemi szaktekintélyekből állt. //

Kapcsolódó cikkeink