Franchise szuperior 2016

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 02. 27. 21:43

A Magyar Franchise Szövetség január 19-én megrendezett Díjkiosztó Gáláján nyolc kategóriában hirdettek győztest a szövetség 2016-ban legjobbnak ítélt tagjai és franchise átvevőik között. Éves körképünkben a díjazottak mellett megszólal a szövetség elnöke és főtitkára is.

Dr. Mandel Katalin főtitkár Magyar Franchise Szövetség

Dr. Mandel Katalin
főtitkár
Magyar Franchise Szövetség

– Milyen számvetést készítene elnöksége eddigi időszakáról?

– Elnökségi időszakom felénél járunk, és azt gondolom, sikeres volt az eltelt másfél év. A szövetség tagjainak száma tovább emelkedett; Kelet-Európában most is a legnagyobb szövetségnek számítunk. Talán ennek, valamint a többévi kitartó munkának köszönhető, hogy főtitkárunkat, dr. Mandel Katalint tavaly májusban beválasztották az Európai Szövetség igazgatóságába, ahová eddig csak a nagy országok képviselői kerültek be. Ő képviseli a régió érdekeit ezeken a tanácskozásokon, és lobbizik érdekeinkért az Európai Parlament különböző fórumain.

– A szövetség mely eredményeit emelné ki az elmúlt 2-3 évből?

– Amit külön is kiemelnék, az tagjaink nemzetközi sikerei. Már három éve elhozzuk a Best Franchisee of the World versenyen az első 5 hely valamelyikét. Három éve az Otthon Centrum átvevője, Sánta László a második helyet, két éve a Diego átvevői, Takács József és Vasváry Gábor, akik Romániában üzemeltetnek egységet, a harmadik helyezést, tavaly decemberben pedig Kesjár Edit, a High-Care átvevője a negyedik, az Alma gyógyszertárak fiatal átvevője, File Szabolcs a nagyon előkelő második helyet érte el Firenzében.

Fiatal tagjaink is kiemelkedő sikereket értek el az eltelt másfél évben. Idén is részt vesz fiatal magyar hálózat a Nemzetközi Franchise Szövetség Next Generation programjában. Tavaly a Stilianos Babauszoda tulajdonosa, Varga Vivien jutott be, idén Baranyi Anett, a Dolce Dance társtulajdonosa. Anett idén januárban Las Vegasban kezdi el a díj részét képező oktatást.

– Milyen problémákkal kell szembenézniük?

– A szövetség mint nonprofit szervezet, szeretne minél többet nyújtani tagjainak, ezért egy új képzési programot dolgoztunk ki a szakma iránt érdeklődők számára, franchise akadémia néven. Ennek keretében olyan témákat dolgozunk fel, amelyek nagyon fontosak a franchise hálózatok hétköznapjaiban. Februárban kerül sor a második ilyen eseményre. Az előadók és a témák kiválasztásán túl a rendezvények anyagainak előkészítése és azok levezetése is visszatérő kihívás és feladat a szövetség számára.

Emellett folytatjuk a már bevezetett klubdélutánok hagyományos rendszerét, és minden évben megrendezzük a szövetség díjkiosztó gáláját, amely a legnagyobb rendezvényünk.

Habár nem tekintem problémának, de minden évben egyre több pályázat érkezik be a különböző kategóriákra, így egyre nehezebb azok odaítélése a megfelelő díjazottnak.

Rekordszámú pályázat érkezett be az elnökséghez, amelyhez idén pályázati mellékletet is készítettünk, egyrészt hogy megkönnyítsük a pályázók munkáját, másrészt minél objektívebben lehessen odaítélni a díjakat. Egy ilyen szakterületen, mint a franchise, amely annyiféle hálózatot foglal magában, nagyon nehéz objektív mércét felállítani, és csak a számok alapján megítélni az egyes pályázók eredményét. Ahány hálózat, annyiféle növekedési lehetőség, területi sajátosság.

– Milyen fejlődési lehetőséget lát a szövetség előtt az évtized hátralévő részében?

– Az elkövetkezendő néhány éven belül a szövetség szeretné elérni, hogy a taglétszám 80-ra bővüljön – ezt reális, elérhető célnak tartom. Évről évre törekszünk a rendezvényeink és médiamegjelenéseink számát is növelni.

Nagyon sok lehetőség, hely van még a franchise hálózatok számára, mind a kiskereskedelemben, mind pedig az interneten. Különösen külföldön már nagyon népszerűek kizárólag az interneten működő franchise hálózatok, de Magyarországon ezek még nem terjedtek el. Úgy gondolom, majdnem minden szektorban komoly növekedés várható a külföldi tapasztalatok alapján. A gyorséttermi és a kávézópiacon is új, fiatal hálózatok jelennek meg minden évben. Tavaly tapasztaltuk több új külföldi hálózat megjelenését is a magyar piacon, ilyen például az Európában már közismert, spanyol eredetű Natur House hálózat, amely nemrég vált a szövetség tagjává. Amennyiben a gazdasági felélénkülés folytatódik, a franchise szektor erőteljes bővülése várható a legtöbb területen.

– Mit ad ma tagjainak a szövetség?

– Magyarországon a franchise hálózatok etikus működését a Magyar Franchise Szövetség felügyeli. Feladatunknak tekintjük, hogy a franchise piac folyamatos bővülésének elősegítése és támogatása mellett a Franchising Etikai Kódexét valamennyi hálózat működésének részévé tegyük. A szövetség az etikai szabályok, az üzleti szokások és a vonatkozó jogszabályok érvényre juttatása mellett sokrétű érdekképviseleti, oktatási, ismeretterjesztési tevékenységet is végez, ami a franchise vállalkozási forma hatékony érvényesülését van hivatva támogatni Magyarországon.

Több évtizedes tevékenységünket mind hazánkban, mind az Európai Franchise Szövetség és a Világ Franchise Tanács tagjaként széles körű elismertség övezi.

A szövetség minősíti tagjait, hiszen tagjainak sorába csak az etikusan működő franchise hálózatok kerülhetnek be, minden tagot megvizsgál a szövetség, amikor az felvételét kéri tagjaink sorába. Átnézzük és minősítjük a franchise szerződéseket, ellenőrizzük a szükséges franchise dokumentáció meglétét. A szövetség segít megoldani tagjainak esetleges felmerülő problémáit a csatlakozó vállalkozókkal, díjmentes mediá­tori tevékenységet végez igény esetén a két fél között, ezzel is segítve tagjaink minél színvonalasabb hálózati működését. A titkárság tanácsokkal segíti az induló hálózatok munkáját.

– Érzékel-e markáns trendeket a franchise világában?

– A világban megfigyelhető a multi unit átvevők erősödő szerepe, ez magyarul azt jelenti, hogy vannak már olyan franchise átvevők, akik több hálózatnál számos egységet üzemeltetnek. Ezek az átvevők olyan gazdasági vállalkozások, amelyek egy-egy kisebb hálózatnál is nagyobb erőt és súlyt képviselnek. Számos hálózat előnyben részesíti ezeket az átvevőket, hiszen amellett, hogy tőkeerősek, nagy szakmai tapasztalattal rendelkeznek. Ezek az átvevők adott esetben kockázati befektetőcsoportokat is alakítanak, és olyan hálózatokba invesztálják tőkéjüket, amelyekben fantáziát látnak, így fejlődési lehetőséget is nyújthatnak számukra.

– Változott-e a díjazás rendszere?

– Az utóbbi két évben egy nagyobb változtatás történt a díjazás rendszerében. Mivel már régóta szerettük volna a hazai franchise hálózatok külföldi sikereit díjazni, ezért a szövetség elnöksége egy új díjkategóriát vezetett be „Külföldön Sikeresen Terjeszkedő Hazai Hálózat” néven. Ezzel a díjjal ismertük el január 19-én a Duna House 2016. évi külföldi terjeszkedését, valamint a tavalyi esztendőben a DIEGO sikeres külföldi jelenlétét. A Duna House ugyanis megvásárolta Lengyelország legnagyobb ingatlan- és hitelközvetítő franchise hálózatát tulajdonló Metro House cégcsoportot, s ezáltal immár egy újabb európai országban is piacvezető pozícióra tett szert.

– Milyen volt a szövetség elmúlt éve?

– Eseményekben és eredményekben gazdag, sikeres évet zárt 2016-ban a Magyar Franchise Szövetség. A franchise szektor iránti érdeklődés évről évre növekszik, egyre több franchise hálózat tartja fontosnak, hogy egy szakmai közösségbe tartozzon, illetve hogy más franchise hálózatok példájából okuljon. Ennek köszönhetően a Szövetség tagjainak létszáma növekedést mutat, és a 2016. év végére elérte a hatvanas határt. Tagjaink nagyon szép sikereket értek el a nemzetközi megmérettetéseken – erről elnök úr már részletesen beszámolt.

– Ön személyesen is komoly eredményekkel büszkélkedhet!

– Igen, 2016 májusában beválasztottak az Európai Franchise Szövetség igazgatóságába, így sokkal hatékonyabban képviselhetem a hazai franchise szektort, így is támogatva az induló, illetve külföldön terjeszkedni kívánó magyar hálózatokat.

Dolgozom a Franchise Világtanácsban, tagja vagyok a Best Franchisee of the World díjait odaítélő zsűrinek, és az Európai Franchise Etikai Kódex továbbfejlesztésében is részt vettem. A franchise hálózatok, illetve a kereskedelem és szolgáltatások fejlődésével szükségessé vált az etikai kódexben foglaltak felülvizsgálata, valamint továbbfejlesztése. A kódex új változatában kikötésre került, hogy a Franchise Átadó köteles minimum egy évig tesztelni koncepcióját, mielőtt még hálózatot kezdene kiépíteni.

67759.png – Mik a terveik 2017-re?

– Több nemzetközi megmérettetésen kívánunk indulni a hazai hálózatokkal. A szövetség a tavalyi évben elindította Franchise Akadémia programsorozatát, amelyben az induló és a közepes méretű franchise hálózatokat kívánjuk tovább segíteni, hogy minél felkészültebbek legyenek a hálózatépítésben.

Kapcsolódó cikkeink