Mondd, te kit választanál? – a franchise 2023-ban felfelé ívelő tendenciát mutat

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2023. 04. 19. 11:06

Legyen szó bármilyen kategóriáról, a szakemberek szerint a franchise 2023-ban felfelé ívelő tendenciát mutat. Az új év tele van lehetőségekkel és ígéretekkel a franchise- és a kisvállalkozói közösség számára. Alábbi összeállításunk ezúttal elsősorban a 2022-es válságévről – helyzetelemzésről és a hazai rendszergazdák új kihívásokra adott válaszairól – szól, emellett hírt adunk a Franchise Szövetség legjobbaknak kiosztott idei szakmai díjairól, és idézzük egy átfogó amerikai trendelemzés legfontosabb gondolatait is.

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A pandémia óta a franchise jelentősége nőtt – állítja Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője –, a vállalkozók szívesen válnak egy olyan, jól működő, stabil hálózat partnereivé, mint a SPAR. A lánc évente 15-20 új franchise-egység nyitását tervezi. Úgy látjuk, hogy az átvevői oldalon a pénzügyi lehetőségek változtak: kevesebb tőke áll rendelkezésre, és az még átgondoltabban kerül befektetésre. Vállalati filozófiánkban mindig nagy hangsúlyt kapott a franchise partnereink felé irányuló felelősségvállalásunk; ez tovább erősödött – nyilvánvalóvá vált, hogy együtt erősebbek vagyunk.

A SPAR az akciós árazási és marketingstratégiáját a megváltozott vásárlói igényeknek megfelelően alakította ki, miközben előtérbe kerültek a magas minőségű saját márkás termékek.

Matskási Zoltán
marketing- és
üzletfejlesztési igazgató
Pek-Snack

– A legnagyobb kihívás 2023-ban – véli Matskási Zoltán a Pek-Snack marketing- és üzletfejlesztési igazgatója –, hogy bár a franchise üzleti modellek továbbra is népszerűek, a mostani gazdasági helyzetben a nehéz tervezhetőség és a visszaeső kiskereskedelmi forgalom miatt romlott a beruházások, új üzletek beindításának megtérülése.

Sajnos a jelenlegi helyzetben a vállalkozó kedv visszaesett, így kevés az új potenciális vállalkozás, amelyik be tudna vagy akarna lépni a franchise-hálózatunkba. Emiatt is kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy megtartsuk a partnerüzletek vásárlóit, és ezzel is segítsük meglévő partnereinket.

Lencsés Sándor
magyarországi franchise
és concept üzletág
igazgató
Fornetti Group

– A franchise-trendeket illetően azt láthatjuk – elemez Lencsés Sándor, a Fornetti Group magyarországi franchise és concept üzletág igazgatója –, hogy azok vannak előnyösebb helyzetben, akik a nehézségek ellenére is előre gondolkodtak, és az előre menekülést választották. Mi számos intézkedést tettünk, és több projektet is indítottunk a nehéz időszakban a visszaesés kompenzálása érdekében, viszonylag rövid periódust követően pedig folytattuk az új értékesítési pontok nyitását és a boltmegújítási programunkat is.

A krízis időszakában a Fornettinél a fókusz szinte azonnal átkerült a megoldóképletek kidolgozására és az akut helyzetek megfelelő kezelésére. A hálózat zavartalanul működött: a folyamatos kommunikáció révén minden piaci rezdülésre igyekeztünk a lehető leghamarabb reagálni.

Új lendület

Kathona Krisztián
tulajdonos
Borháló Franchise

– A rendszerünkbe jelentkezők száma emelkedő tendenciát mutat – emeli ki Kathona Krisztián, a Borháló Franchise tulajdonosa –, azt tapasztaljuk, hogy a vállalkozói kedv visszatérőben van, és az üzletnyitások száma ugyancsak emelkedik. Az inflációs hatás is bizonyára közrejátszik abban, hogy dinamikusan növekszik a franchise-vállalkozások iránti érdeklődés.

A Borháló Franchise ismertsége főként a COVID időszakban tett erőfeszítéseinknek és az online vásárlások növekedésének hatására számokban is kifejeződő, érzékelhető növekedést mutat. 2022-ben brandünk széles platformon jelent meg Magyarország legnagyobb fesztiváljain, sikeresen népszerűsítve ezzel kínálatunkat, egyedi tételeinket, franchise-üzleteinket.

– A 2022-ben tovább bővítette hazai és külföldi franchise-üzletei számát; a terjeszkedés 2023-ban is folytatódik – mondta el a Cafe Frei munkatársa –, elsősorban belföldön. Jelenleg több mint 80 kávézó működik összesen nyolc országban, itthon már 70 üzlete van a hálózatnak.

A vendéglátóipari szektort különösen érzékenyen érintette az elmúlt évek polikrízis időszaka, ezért vállalati stratégiánkban kiemelt jelentőséget kapott a retail üzletág fejlesztése. Ez nem csupán azt jelenti, hogy egyre markánsabb jelenlétre törekszünk a kiskereskedelemben is, hanem kávézóinkat retail értékesítési pontoknak is tekintjük. Ennek alapja többek között a pandémia idején megvalósult több műszaki beruházás volt, amelyeknek köszönhetően nőtt a gyártáskapacitás.

Díjazók és díjazottak a Franchise Szövetség februári Díjkiosztó Gáláján

Rendszerhűen

– Hálózatépítő koncepciónk nem változott az elmúlt években – szögezi le Maczelka Márk –, a minőséget a mennyiség elé helyezve kívánunk erős és hosszú távon üzemeltethető, sikeres hálózatot építeni. Franchise partnereink műszaki osztályunk iránymutatása alapján alakítják ki SPAR-üzleteiket.

Értékesítési tanácsadóink folyamatosan segítenek abban, hogy az áruházak üzemeltetésében a SPAR know-how átültetésre kerüljön. Nem erővel szeretnénk a know-how átvételét elérni, hanem elkötelezett partnereket szeretnénk magunk mellett tudni, akik azt szívesen átveszik. Azt, hogy a partnerek betartják-e a minőségbiztosítási követelményeket, tanácsadóinkon keresztül és minőségirányítási osztályunk segítségével ellenőrizzük.

– Minden kezdeményezésünk arra irányul – hangsúlyozza Matskási Zoltán –, hogy okot adjunk vásárlóinknak és fogyasztóinknak naponta betérni egy Pek-Snack üzletbe. Másik fókuszterületünk a külföldi terjeszkedés: a környező országokban egyre több üzletben elérhetőek termékeink és egyre több tagja van hálózatunknak.

A válság és az elszabadult élelmiszer-infláció miatt több lépést is tettünk a vásárlóink megtartásáért. Egyrészt kedvezőbb árú termékeket fejlesztettünk ki és vezettünk be, másrészt – a cég életében először – árakciókkal tesszük vonzóbbá termékeinket.

– Partnereink munkáját operatív szinten folyamatosan támogatjuk – húzza alá Lencsés Sándor –, olyan mechanizmusokat építettünk a mindennapi működésbe, aminek köszönhetően sikerült javítanunk bizonyos hatékonysági mutatókat, és jelentősen tompítani az inflációs hatásokat.

A Fornetti know-how átadása személyesen, személyre szabottan zajlik. A nehézséget ezen a fronton az jelenti, hogy a munkaerőpiac folyamatosan változik, és a know-how átadását végzők képzésére fordított energia- és időmegtérülésre is figyelnünk kell. Az ellenőrzések rendszeresek és mindenre kiterjedők – ezeket a képviselői csapatunk tagjai végzik.

Velünk vagy nélkülünk

– A krízis miatt a kommunikációs csatornákat elképesztően intenzíven kezdtük el használni a COVID megjelenése legelejétől kezdve – mondja el Kathona Krisztián. – Azonnal megterveztük online kóstolóprogramjainkat, amelyek rendkívül sikeresek voltak, illetve az elsők között kezdtük el az érintésmentes házhozszállítást a franchise-tanáccsal online egyeztetve – hála marketingünk tartalomfókuszú működésének. A pandémia első időszakában minden héten tanácskozást tartottunk a Borháló hálózat területi képviselőivel arról, milyen válaszokat tudunk adni a vásárlói igények változására.

Az áremelkedések és az alapanyaghiány extra erőfeszítést jelentett számunkra, ami leginkább kommunikációs fejlődést és humánerőforrás bővítését igényelte, hiszen elképesztő mértékben nőtt az ártárgyalások, a készlethiányok által generált plusz munka, így ez elvette a fókuszt egy ideig a fejlesztésekről.

– A Cafe Frei árképzési elvei szerint a cél az, hogy a kávézókban érje meg leginkább bevásárolni a polci termékekből – ezek 90%-át a kávék teszik ki, melyek mind a Cafe Frei saját pörkölésű és egyedi ízesítésű kávéi. A kávézókban és a cég webshopján emellett teákat, illetve csészéket és kávékészítési eszközöket is értékesítenek.

A pulttermékek esetében bizonyos kategóriákat – újhullámos kávék, eszpresszók, cappuccino – igyekeznek érezhetően jó ár-értéken tartani, de a márkára jellemző egyedi, ízesített kávékülönlegességek esetében is fontos, hogy elérhető áron, jellemzően 1000 forint környékén maradjanak a termékek.

A Cafe Frei koncepciójának továbbra is a hangsúlyos eleme a folyamatos megújulás és termékfejlesztés, mind a pulti, mind a polci választékot illetően. Mindehhez pedig erőteljes marketingaktivitás párosul: saját kávélapot készítenek, aktív a közösségi médiajelenlétük, és 2023-ban a korábbinál intenzívebb márkakampányokat terveznek.

Hová tovább?

– A jelenlegi gazdasági helyzetben – érvel Maczelka Márk – hálózatunkban abban szeretnénk segíteni partnereinket a következő 2-3 év sortán, hogy minél eredményesebben tudják üzemeltetni egységeiket, hiszen a piacon egységes fellépéssel még erősebb és sikeresebb lehet a SPAR, a hálózatépítést pedig a korábbi évek dinamikájához hasonló ütemben kívánjuk megvalósítani.

– A pandémia és a gazdasági környezet változásai egyfajta tisztulást hoztak a piacon – értékel Lencsés Sándor –, amely így átláthatóbb és talán rendezettebb formában működik tovább. A Fornetti Group eddig is piacvezető volt, és a tudatos, tervezett válságkezelésnek hála nincs veszélyben ez a pozíció.

A marketingmixünk nem változott: folytatjuk a megkezdett utat, és egyre jelentősebb kommunikációs aktivitássorozatot produkálunk az online térben, a know-how átadás pedig olyan jól bejáratott, egyedi elemekben gazdag, végletekig kidolgozott folyamat, amelynek megváltoztatására nincs szükség.

– Megszenvedtük a hirtelen növekedés nehézségeit indulásunkkor – magyarázza Kathona Krisztián –, ma a kiválasztás és szelekció fontosságában és az organikus növekedésben hiszünk. A rendszergazdák lehetőségei adottak; vonzza a csatlakozókat, ha folyamatosan figyelünk az üzletek és a kínálat, valamint a szolgáltatásaink minőségére.

Több szegmens irányába nyitottunk a bor témakörén belül, elindítottuk az importot, saját Champagne házunk lett (mi vagyunk a magyarországi disztribútorok) új terméktípusokat is bevezettünk – például égetett szeszek –, és jelenleg is tervezünk egy nagyobb horderejű újítást.

A heti belső Borháló hírlevelek mindig megjelenítik azokat az irányokat, normákat, melyeket képviselünk. Felmérjük az üzletek marketinggel kapcsolatos gondolatait, összegzünk, és visszajelezzük feléjük stratégiánkat.

– Mivel a Café Frei hálózata folyamatosan nő, kiemelt szerepet szánnak a kommunikációnak és az együttgondolkodásnak partnereikkel. Képzések, e-learning szolgáltatások, marketingtámogatás segíti a franchise-bérlők munkáját, miközben számos vállalati fejlesztés zajlik annak érdekében is, hogy gördülékenyebb és kontrollálhatóbb legyen az operatív üzemeltetési feladatok ellenőrzése.

A koncepció iránt állandó az érdeklődés, és a meglévő partnerek közül is vannak olyanok, akik több üzlettel rendelkeznek a hálózaton belül. //

 

Ők kapták az elismeréseket

A Franchise Szövetség februári Díjkiosztó Gáláján kilenc kategóriában hirdettek győztest a 2022-ben legjobbnak ítélt tagok és franchise-átvevőik között.

A legjobb franchise-hálózatok

– Az Év Franchise Hálózata – BENU Gyógyszertár

– Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata

Megosztott díj:

• Alpha Zoo

• Alma Gyógyszertárak

– Külföldön Sikeresen Terjeszkedő Hazai Hálózat – Duna House

– Marketing Díj – Cafe Frei

– Az Év Innovatív Franchise Hálózata – Stilianos babauszoda

– Internet Média és Web Díj – Logiscool

– Az Év Válságálló Hálózata – Fornetti

A legjobb franchise átvevők 

– Az Év Franchise Átvevője 2022 – Olifan Kft., a DIEGO hálózat franchise-partnere

– Az Év Fiatal Sikeres Franchise Átvevője 2022 – Szigeti Andrea, az EverDerm Laser & Beauty Clinic hálózat franchise-partnere

– Az Év Multi-unit Franchise Átvevője 2022 – Jäger Zita, az Immo1 Ingatlan hálózat franchise-partnere

 

A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.

Kapcsolódó cikkeink