Fokozódó árnyomás alatt a hullámpapírpiac
A nemzetközitől eltérő trendek jellemzik a magyar hullámkartonpiacot. Miközben az európai piacon kiegyensúlyozott árviszonyok határozzák meg a kereskedést, Magyarországon a tartósan 300 forint körüli euróárfolyam, a szállítási költségek emelkedése, valamint a vevői elvárások növekedése folyamatos árnövelő nyomást fejt ki a hullámkartongyártókra. Ugyanakkor a csomagolóanyag-gyártók közötti egyre élesebb versenyben igyekszik minden piaci szereplő elkerülni az árak emelését. Az egymással ellentétes piaci folyamatokban a siker kulcsa a termelési folyamatok optimalizálása, valamint a gyártási technológia folyamatos fejlesztése. A végső nyertes pedig a vevői oldal, amely alig változó árak mellett jut egyre jobb minőségű csomagolóanyagokhoz, egyre jobb és szélesebb körű kiszolgálás mellett – értékelték a magyarországi hullámpapírpiacot meghatározó trendeket a Rondo Hullámkartongyártó Kft. szakértői.
Hónapok óta alig tapasztalható változás az árakban a nemzetközi hullámkartonpiacon. Bár 2014 végén, a felfokozott keresleti hangulatban több kisebb kilengés is előfordult a piacon, az idei év első két és fél hónapja ismét stabil kereskedést eredményezett. Az év eleje a hullámkartonpiacon hagyományosan a legcsendesebb időszak, ám a nagy papírgyárak éppen ezt az időszakot használják ki készleteik feltöltésére. Ennek köszönhetően összességében most is kiegyensúlyozott piaci kereskedés és árak jellemzik az európai hullámkartonpiacot.
Ezzel szemben Magyarországon a tartósan 300 forint körüli euró árfolyam, a szállítási költségek emelkedése, valamint a vevői elvárások növekedése folyamatos nyomást fejt ki a csomagolóanyag-gyártókra, hogy emeljék áraikat. „Bár az üzemanyagárak mérséklése jótékony hatást gyakorolt a nagy szállítási igényű iparág tevékenységére, ennél nagyobb súllyal esett latba az útdíjjal kapcsolatos költségek növekedése. Ezek közül is kiemelendő az M0-s autóút fizetőssé tétele, amely a legfontosabb tranzitútvonalnak számít minden magyarországi szállító vállalatnál” – fejtette ki Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó ügyvezető igazgatója. A vállalatvezető hozzátette: ugyancsak a költségek növekedése irányába hat a vevői elvárások folyamatos növekedése. Így egyre több hullámkarton-felhasználó cég kéri arra gyártó partnerét, hogy a legyártott csomagolóanyagokat átmenetileg tárolja, s csak akkor szállítsa le, amikor azt megrendelője azonnal fel is tudja használni. Az ún. „justintime” megrendeléseket csak jelentős munkaráfordítással és szabad tér biztosításával lehet kielégíteni, emellett az alapanyag-beszerzést is drágítja. Tehát a trend hatása összességében a költségek növekedése formájában jelentkezik a gyártóknál.
Másrészt a magyarországi csomagolóanyag-piac továbbra is rendkívül árérzékeny, a gyártók között egyre erőteljesebb árversenyben pedig igyekszik minden piaci szereplő ellenállni az árak emelésének versenyképessége megőrzése érdekében. „A hullámkarton csomagolóanyagok ritkán kerülnek az érdeklődés középpontjába, pedig a legnépszerűbb és legversenyképesebb csomagolóanyagról van szó. Ezt igazolja, hogy az Európában forgalomba kerülő termékek mintegy 75 százalékát másodnyersanyagból készült, s száz százalékban újrahasznosítható környezetbarát hullámkarton dobozokba csomagolják” – hangsúlyozta Sigray Mária.
Rondo Hullámkartongyártó ügyvezető igazgatója kifejtette: az Európában felhasznált hullámpapír csomagolóanyagok felülete éves szinten eléri a 42,3 milliárd négyzetmétert, ami megközelítőleg Dánia alapterületének felel meg.
Az egymással ellentétes piaci folyamatokban a siker kulcsa a termelési folyamatok optimalizálása, valamint a gyártási technológia folyamatos fejlesztése. „Az éles versenyben a csomagolásgyártó vállalatok csak hatékonyságuk folyamatos javításával képesek egyszerre javítani termékeik és szolgáltatásaik minőségén, valamint ezzel egyidejűleg tartani áraikat” – fogalmazott Sigray Mária. A Rondo Hullámkartongyártó soroksári üzemében például a tavalyi évben a gyártósoroknál csökkentették az ún. szélselejtek méretét, alapanyag-felhasználásunkat hatékonyabbá téve. Ezt a korábbinál is tudatosabb tervezéssel tudták elérni. A gépek teljesítményét pedig a munkatársak motiválásával, oktatásával tudták tovább növelni. Ezzel párhuzamosan az üzemben megkezdték egy új hajtogató-ragasztó gép telepítésének előkészítését. A 2015-re tervezett mintegy 400 millió forint értékű beruházás eredményeképpen a komplex tervezésű és felépítésű hullámpapír dobozok gyártásának sebessége és megbízhatósága is tovább nő.
„A legkorszerűbb technológia alkalmazása egyszerre fogja növelni vállalatunk termelékenységét, illetve teszi lehetővé olyan komplex, innovatív csomagolások gyártását, amelyek jelentős többletérték-hozadékkal is rendelkeznek a felhasználók oldalán”- mondta el Sigray Mária. A Rondo Hullámkartongyártó ügyvezetője hangsúlyozta: a hullámkartongyártó iparágban zajló folyamatok végső nyertese a vevői oldal. Ugyanis a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a nagy csomagolás-felhasználó ágazatokban tevékenykedő vállalatok alig változó árak, valamint egyre jobb és szélesebb körű kiszolgálás mellett jutnak egyre jobb minőségű csomagolóanyagokhoz.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >Csomagolás újragondolva
A gyűjtőcsomagolás az FMCG szektor egyik legfontosabb eleme, amely jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >