Magazin: Fenntartható, személyes, egészséges – ezt várjuk 2021 élelmiszereitől
2021 az átalakulás éve lesz. A világ abban reménykedik, hogy elkezdheti saját jövőjét formálni, s nem csak sodródni fog jelenében. Az Új Normális más lesz. Ahogy a XX. században gyakran használtuk a „háború előtt” és „háború után” kifejezéseket, úgy fogunk most már mindig pre-COVID és post-COVID időszakokat emlegetni.
Szerző: Gyarmati Orsolya
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy senki nem szomorkodott, amikor 2020 véget ért. És azt is megállapíthatjuk, hogy a kiskereskedelem piacformáló éven van túl. A fogyasztói viselkedés egyik napról a másikra alakult át, s a biztonságosság vált a vásárlások motorjává. Olyan technológiai átalakulások történtek hetek alatt, amilyenekre normális körülmények közt éveket kellett volna várnunk. És most itt van 2021… mi pedig tele várakozásokkal és reményekkel megkíséreljük feltérképezni, milyen trendek formálják majd az év élelmiszeriparát.
Akkor most a tej fán terem?
A növényi alapú élelmiszerek nagyon rövid idő alatt lettek rendkívül népszerűek világszerte. A jelenség olyannyira meghatározó, hogy inkább tekinthető mozgalomnak, mint trendnek, s 2024-re várhatóan 10-20%-os éves növekedést produkál majd.
A növényi alternatívák elsősorban azért olyan „menők”, mert egészségesek, változatosabbá teszik az étrendet, fenntarthatók és finomak, legalábbis az Innova kutatása szerint. A fogyasztók nem elégednek meg a jelenlegi választékkal: újabb és újabb termékeket szeretnének, ami várhatóan tovább gyorsítja az amúgy is fénysebességgel növekvő ágazatot.
Fő az egészség
A világ fogyasztóinak 60%-a olyan ételeket és italokat akar fogyasztani, amelyek támogatják az immunrendszert. 2020-ban sokkal fontosabbá vált az egészség és az azt támogató étkezés, mint 2019-ben 2021-ben pedig ez a trend folytatódik azzal a kiegészítéssel, hogy egyre fokozódik az érdeklődés a stresszcsökkentő termékek iránt. A funkcionális termékek egy másik gyorsan növekvő területe a mikrobiomot megcélzó ételek és italok, amelyek pre-, pro- és posztbiotikumként működnek, ezzel támogatva szervezetünk mikrobiom-funkcióit.
Az egész világ környezetvédő lett
A fenntarthatóság kis szünet után ismét reflektorfénybe került: a fogyasztók 65%-a szeretné, ha mindennapi tevékenységük pozitív hatással lenne a környezetre. A Lux Research The Food Company of 2050 című listáján a növekvő fenntarthatóság egyike azon 6 területnek, amelyekre a vállalatok a leginkább fókuszálnak majd a következő 30 évben annak érdekében, hogy ne csak túléljenek, de virágozzanak is.
A fenntarthatósági kérdéseket övező aggodalmak vették rá arra a fogyasztókat, hogy az olyan, megújuló élelmiszerforrások felé forduljanak, mint az alga, a hínár, a hüvelyesek és a gabonafélék. Felértékelődtek a „csúnya” zöldségek és gyümölcsök, amelyeket sokszor kidobnának, miközben csupán alakjuk nem tökéletes, ízük, minőségük kiváló. A Whole Food az élelmiszer-upcycle-t, azaz az élelmiszer-hulladék élelmiszerként történő újrahasznosítását is 2021 top 10 trendje közé sorolja.
Az Innova szerint 2021 vezető trendje az átláthatóság, a transzparencia lesz, amely erősíti a fogyasztói bizalmat, hiszen, ha egy termékről tudható, hogy miből van, hogyan készül és honnan származik, sokkal nagyobb kedvvel vásárolják meg.
Hibrid: az arany középút
De mi várható még 2021-ben az élelmiszerek és táplálkozás trendjeit illetően? A Healthline Media előrejelzése szerint a fogyasztók sokkal kevésbé preferálják majd a szélsőséges étrendeket (keto, vegán stb.), és inkább az olyan étkezési szokásokat részesítik előnyben, amelyek nagyobb rugalmasságot biztosítanak nekik napi étkezéseik között. Eljött tehát a flexitariánusok és a hibrid étrendek kora, amelyeknél már nem a gyors megoldások számítanak, hanem az egészségre hosszú távon jótékonyan ható élelmiszerek. Plusz pont, ha az étel fenntartható és funkcionális jelleggel is rendelkezik. A reggeli kiemelt szerepet kap idén: az öt perc alatt, futtában bekapott kiflicsücsök helyett immár jól megtervezett étkezéssé avanzsálódik, amelynek során a család nyugodtan, együtt kezdheti a napját csodálatos, otthon főzött kávéval és egészséges snackekkel.
Jövőbarát – ízlelgessük ezt az új kifejezést, amely jó eséllyel váltja fel a környezetbarát szót. Karbonlábnyomunk csökkentése a fogyasztók fontossági listáján legelöl foglal helyet idén, ennek egyik hozadéka a húsfogyasztás jelentős csökkentése, valamint a helyi termékek felértékelődése. Ugyancsak kiemelt téma lett a gyerekek egészségének megőrzése vitaminok (elsősorban C és D) és probiotikumok segítségével. Ebbe beletartozik a gyógyszeresdoboz és a hűtőszekrény „finomhangolása” is. A cél a hosszú távú, stresszmentes, erős immunrendszert támogató életmód. Ehhez pedig újabb trendként szorosan kapcsolódik az otthoni főzés újrafelfedezése. Ennek egyik oka, hogy a fogyasztók szeretnék maguk irányítani, mit egyenek és mikor, s az étel hogyan legyen elkészítve.
Zöldet, változatosat!
Természetesen az innovációkat sem hagyhatjuk ki idei várakozásainkból az ételek és italok terén. Nem meglepő, hogy itt is megjelennek az immunerősítők, a növényi alternatívák, de olyan szereplők is színpadra lépnek, mint a globális ízek vagy a technológiával „feljavított” ételek.
Számtalan cég hajtott rá az immunrendszert erősítő és az egészséges termékekre. Olyan összetevők kerültek reflektorfénybe, mint a bodzabogyó, a kurkuma vagy a moringa. Tarolnak a probiotikumokat tartalmazó joghurtok és a csökkentett cukortartalmú termékek. Néhány példa az újdonságokra az Uncle Matt Ultimate Immune narancsleve vagy a Chobani magas probiotikumtartalmú joghurtsorozata.
A növényi alapú élelmiszerek eladási mutatói 2020-ban minden korábbi rekordot megdöntöttek, idén pedig a határ a csillagos ég. A Packaged Facts felmérése szerint a növényi alapú tejtermék- és tojáseladások idén elérhetik a 4,3 milliárd dollárt is. A Nielsen felméréséből kiderül, hogy a húsalternatívák eladásai 129%-kal növekedtek 2019 első kilenc hónapjához képest. A növényi alapú ételek fő alapanyagai jelenleg a borsó, a szója és a búzafehérje, de várhatóan a sor bővülni és változni fog 2021-ben.
Ami a tejtermékeket illeti, kezdetben a szója- és mandulatej dominálta a piacot, mostanra azonban a zabból, a quinoából, a kenderből és a makadámdióból készült tejek is elterjedtek. A csicseriborsó, a favabab és számos egyéb hüvelyes a snackek, növényi vajak és szendvicskrémek közkedvelt alapanyaga lett, ám 2021-ben újabb szereplők is megjelennek, többek közt az algák és a gombák, amelyek nemcsak fenntarthatók és tápanyagban gazdagok, de jó az ízük és állaguk is, ráadásul viszonylag olcsók és könnyen beszerezhetőek.
Matcha, moringa és egy kis génmódosítás
Egyre erősödik az igény a globális ízek iránt is: ha már be vagyunk zárva, legalább az ennivalókon keresztül járhassuk be a világot, és próbálhassunk ki minél több ételfajtát. A legnépszerűbbek azok az ételek, amelyek autentikusak, és különleges történetük van. A globális ízek toplistásai 2021-ben a matcha, a moringa, a bodzabogyó, a fahéj és a rebarbara lesznek.
Az élelmiszeriparban kevés terület fejlődött annyit az elmúlt években, mint a génmódosítás. A génszerkesztő technológiák gyorsabb és olcsóbb ételeket ígérnek, valamint jobb ízt és textúrát. A génszerkesztett zöldségek, gabonák és gyümölcsök minden eddiginél erősebben képviseltetik magukat a világ élelmiszerpiacán 2021-ben. Míg korábban a génmódosítás elsősorban a gazdaságokban termesztett szójára és a kukoricára fókuszált, rezisztenssé téve őket a kártevőkkel, ellenállóvá a vegyszerekkel szemben, addig a génmódosítással foglalkozó cégek ma már közvetlenül a vásárlókra koncentrálnak, és olyan ételek génszerkezetét változtatják meg, mint a gomba, az alma, a krumpli vagy a saláta. És magnélküli cseresznyét is létre akarnak hozni.
Csak tiszta forrásból
Az Innova Market Insights élelmiszertrend-specialista is kiadta a maga éves top trendjelentését, amelyben mindjárt elsőként mi más szerepelne, mint a már korábban említett a transzparencia. Az Innova szerint tízből hat fogyasztót érdekel, honnan származik az étel, amit megvásárol, mert etikai és környezetvédelmi szempontból egyaránt fontos számára, mit eszik. A tisztább életmód iránti igény egyre nagyobb tömegeket érint: azok a brandek jöhetnek ki jól ebben az új környezetben, amelyek figyelembe veszik az élelmiszerek tisztaságának, az állat- és emberjóllétnek a fontosságát, az ellátási láncok átláthatóságát, a fenntartható forrásból beszerzett alapanyagokat és a növényi alapú tápanyagokat.
S ha már növényi alap, az Innova úgy véli, a legfontosabb szempontok itt is a fenntarthatóság, az egészség, az étrendbeli változatosság és az íz. A kutatócég kiemeli a személyre szabott étkezést, hiszen a fogyasztók olyan étel- és italopciókra vágynak, amelyek saját, egyéni életmódjukra szabottak. Állandó technológiai áttöréseket igényelnek és új termékeket izgalmas illatokkal, ízekkel és textúrával. Új kifejezés az omnichannel-étkezés: a fogyasztók hozzászoktak, hogy azt, akkor és ott ehetnek, amit akarnak. Keresik a kényelmi faktorokat, az új élményeket és az otthon kipróbálható, különleges ízeket.
Mindfulness és egészség
Az Agrana előrejelzése szerint az egyik legfontosabb idei trend a jövőért történő cselekvés. A cég felmérése azt mutatja, hogy a fogyasztók 45%-a változtatott étkezési szokásain annak érdekében, hogy fenntarthatóbb életmódot folytathassanak. Amit a múltban környezettudatosságnak hívtunk, az mára holisztikus fenntarthatósággá nőtte ki magát.
Hangsúlyt kap idén az ételek természetessége, azaz az a trend, amely figyel rá, hogy azt együk, amit a természet ad nekünk. Érdekes szempont az Agrana trendjei között az örök fiatalság koncepciója, ami nem más, mint egyfajta proaktív, egészséges életmód, amely a testet és szellemet egyaránt megerősíti, és a technológia segítségével teljes mértékben személyre szabott lehet. A megkérdezett fogyasztók 64%-a vált tudatosabbá saját egészsége és immunrendszere iránt az elmúlt évben. A megelőzés, a jóllét, a mindfulness, a természetesség mind-mind új összetevők a fogyasztói magatartásban.
Az Agrana kiemeli a kontroll fontosságát is, amely abban segíti a fogyasztókat, hogy könnyebbé váljon elképesztően komplex életük okos és elérhető megoldásokkal, amelyek támogatják életmódunkat és étrendünket. A fogyasztók 91%-át érdeklik az efféle lehetőségek, ami igen nagy elmozdulás a múlt gyors és egyszerű megoldásaitól. Az intenzív élet mint trend ahhoz segíti hozzá a fogyasztókat, hogy különleges ételélményekkel gazdagodjanak, amelyek minden érzéküket stimulálják. Új színek, ízek, illatok, alapanyagok, összetevők adják a jövő étkezéseinek sava-borsát.
Az Agrana trendjeinek listáját a technológia befolyása zárja, hiszen életünkben egyre nagyobb teret kapnak a különböző digitális eszközök, amelyek innovatív megoldásokat és átláthatóságot biztosítanak a teljes ellátási láncon. //
Eligazodni az új korszakban… Vásárlónavigátor a GfK-tól
Ha tudod, hogyan változtak meg a vásárlási szokások a járvány alatt, magabiztosan navigálhatsz az Új Normális korában – legalábbis ezt ígéri a GfK legújabb programja, a Vásárlónavigátor.
Mire volt hatással a járvány? Nos, a GfK listájának már a fele is elég lenne ahhoz, hogy komolyan összeráncoljuk a homlokunkat, márpedig a lista tizenkét különböző területet tartalmaz, köztük olyanokat, mint a vásárlási szokások, az e-commerce, a vásárlói kosár, a nagy tételben történő vásárlás, az anyagi helyzetünk, a szabadidő, az étkezési szokások, a kiskereskedők, vagy éppen az elmeállapotunk. Ezek fényében valóban fontos, hogy minél zökkenőmentesebben alkalmazkodjunk az Új Normálisnak nevezett korszakhoz, amely tavaly nyár végén kezdődött.
A GfK alkotta Vásárlói Navigátor azért nagy segítség, mivel a kutatási adatokat valós vásárlási magatartásokkal kombinálja, ezáltal hiteles vásárlási mintázatok rajzolódnak ki, amelyek lehetővé teszik, hogy a lehető legpontosabb, legteljesebb képet kapjuk a vásárlókról.
Éhezők viadala à la COVID
A GfK 2020 szeptemberében 16 európai országban végzett felmérést, mintegy 70 ezer résztvevővel. A tavalyi évet négy részre osztották: Pre-COVID időszakra (január–február), Pánikidőszakra (március), Adaptációs időszakra (április-június), végül az Új Normális időszakára (augusztustól). A cég ezenkívül három különböző kríziscsoportot állapított meg az emberek pénzügyi helyzete, illetve munkanélküliségtől való félelme alapján, hiszen ez a két tényező nagyon komolyan befolyásolja a vásárlói magatartást egy-egy gazdasági válság alatt és után. A GfK kríziscsoportjai az „Érintettek”, az „Aggódók” és az „Ellenállók”. Az Érintettek nagyon félnek attól, hogy elvesztik a munkájukat, vagy már el is vesztették azt. Az Aggódóknak viszonylag biztos a munkahelyük, de azért nehezebb helyzetbe kerültek anyagilag, mint korábban. Idetartoznak a kisjövedelmű nyugdíjasok is. Végül az Ellenállók azok, akiknek semmi nem kockáztatja a munkahelyét, és anyagilag is jól állnak, illetve azok a nyugdíjasok, akiknek nem kell aggódniuk anyagi helyzetük miatt.
A tizenhat vizsgált ország közül Hollandiában csupán a lakosság 14%-a tartozott az Érintett kategóriába, 22% Aggódó, a maradék 64% pedig az Ellenállók táborát képviselte. Hasonló a helyzet Dániában, Németországban, Svédországban és Ausztriában is. A legtöbb Érintett Magyarországon, Szerbiában és Romániában van.
A felmérésből kiderült, hogy az egy helyszínes vásárlás továbbra is nagyon erős trend. Ami a vásárlói szokások részletes változásait illeti, sokkal többen választják a közeli, könnyen elérhető üzleteket, a lehető legkevesebb boltban vásárolnak, lehetőleg kis forgalmi időszakban és olyan helyeken, ahol nincs tömeg, és ahol szigorúan veszik a higiéniai szabályokat. Fontos szempont még, hogy a vásárló nagy tételben is tudjon vásárolni (felhalmozás), ne tartson sokáig, amíg egy-egy árucikket megtalál, és mindent kapjon meg egy helyen.
Forrás: GfK
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >