Magazin: Félprofi a csúcson!
Az év fagylaltja verseny győztese idén egy magát fanatikusnak nevező fiatal nagykanizsai cukrász, Wilheim Dávid lett, aki majdhogynem autodidakta módon tanulta meg a szakmát. Sikere azt jelzi, előbb-utóbb a fagylaltozókban is komoly értéke lesz a természetes alapanyagoknak és a kemény, következetes munkának.
Az Ön sikere olyan, mint az „amerikai álom”!
Annyiban biztosan, hogy én is mosogatással kezdtem, egy biciklitárolóból kialakított helyiségben – ez ma a Da Crema fagylaltozó. A főiskoláról kimaradva el kellett valahogy kezdeni az életet! Cukrász nincs a családban, a szakmát OKJ-s képzéssel, felnőttként szereztem. Az üzletünk kis családi vállalkozás: én megfőzöm a fagylaltot, a feleségem pedig eladja.
Más díjaim nincsenek, háromszor is megpróbálkoztam a Gelato Festival Hungary Challenge-en, de nem jutottam túl a magyar selejtezőn. Szívesen versenyeznék külföldön is, de egyelőre azt sem tudom, hogyan lehet nevezni ezekre a megmérettetésekre.
És az Év Fagylaltja versenyen indul jövőre is?
Nem tervezem ezt előre: ha lesz ihletem, indulok. Most is véletlen jött az ötlet, kóstolgattam a piemonti mogyorót – csak egy sugallat volt, hogy kombináljam a szederszorbettel, és mindezt fűszereztem a tonkababbal. Jó lett! Ezt értékelte aztán a zsűri az első díjjal.
Sugallatot sem mindenki kap!
Ez a díj jelez valamit, talán azt, hogy helyes úton járok. Sikerült megmutatni, hogy kizárólag természetes alapanyagokat használva is lehet a legjobbat csinálni. Jó érzés volt átvenni a kupát, de nem ennek az elnyerésére vagyok a legbüszkébb, hanem a szakmai visszaigazolásra.
Honnan szerzi az inspirációt?
A Da Cremában is csak természetes alapanyagokkal dolgozunk, ha valami, hát ezek azok, amik inspirálnak.
Szeretek játszani az ízekkel, összhangot teremteni az alapanyagok között. Mostanában a különleges fűszerek használata foglalkoztat, az utóbbi hetekben az ánizzsal kísérleteztem. Készítettem egy currys-mangós variegátót a vaníliafagylalthoz, most a csokoládét próbálom kombinálni sütőtökkel és mandarinnal. Azt hiszem, a fagylaltkészítésben nincsenek határok, mindenből lehet fagylaltot csinálni. Gyakran nézem a gasztronómiai műsorokat a tévében, így ismertem meg például az indiánbanánnak is nevezett pawpaw-t.
Fantasztikusan hangzik, de hogyan lehet 250 forintos gombócárral kézműves fagylaltot készíteni?
Ez egy szakma, ami nemcsak a kreatív ötletekről szól, hanem a racionális gondolkodásról is. Megtanultam az alapanyagok egyensúlyát, és az elképzeléseimet megerősítették oktatóim is a bolognai Carpigiani Gelato egyetemen, ahol az „igazi” alapokat sajátítottam el. Nem ötletszerűen döntök a felhasznált alapanyagok mennyiségéről: az egyensúlyt Excell-táblákban számolom.
Higgye el, meg lehet csinálni a fagylaltot ennyiért! Ehhez az kell, hogy magam készítsem az alapot – nagy munka, de harmadannyiba kerül, mintha készen venném meg az ilyeneket forgalmazóktól.
A nehezebb utat választotta!
Nagykanizsán, ha jól tudom, 17 fagylaltozó működik, én nem akartam egyszerűen egy lenni közülük. Fanatikus vagyok, mindig a minőségre koncentrálok, még úgy is, hogy a város „szegényebbik” felében működik az üzletünk. Így is megtalálnak bennünket, és az Év Fagylaltja cím elnyerése után sokan jönnek megkóstolni a győztes mogyorófagylaltot.
A receptjeimet nem titkolom, szívesen megosztom bárkivel, akárcsak a hasonló gondolkodású barátaim. Van a fiatal generációs cukrászok között egy kör – Damniczki Balázs, Fazekas Ádám, Ipacs Balázs és még néhányan –, akik sokat tettek fel arra, hogy a minőségi fagylaltot népszerűsítsék.
Akkor hát jó irányba megy a szakma?
Ezt nem mondanám! Komoly széthúzást érzek, ezért is nem léptem be az ipartestületbe se. A szakma óriási elánnal harcol például az úgynevezett albán cukrászokkal szemben, de a magyar kollégák jó része ugyancsak térfogatnövelő anyagokat használ, legfeljebb kisebb mennyiségben.
Talán idealista a gondolat, de az ipartestületnek biztosan lenne ereje ahhoz, hogy szabályozzák, mit lehessen fagylaltnak nevezni. Vajon hívhatjuk-e gyümölcsfagylaltnak azt, aminek nincs legalább 30 százaléknyi gyümölcstartalma?
Ön használ marketingeszközöket?
Szerintem az internetes közösségi oldalak nélkülözhetetlenek egy fagylaltozó marketingjéhez, de a lényeg persze az, mik a céljaink. Én nem akarok tízszer ennyi embert idevonzani, hiszen nem is tudnánk ekkora tömeget kiszolgálni, ám a visszajelzésekre szükségem van.
Nem gondolkodom akciókban; nem lenne értelme. Viszont gyermeknapon vagy bizonyítványosztáskor például rolettit szoktam ajándékba adni a gyerekeknek. //
Kapcsolódó cikkeink
Sirha Budapest 2022 – Közép-Kelet-Európa legjelentősebb élelmiszer-ipari és HoReCa eseménye
Ismét Budapesten, a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban gyűlik…
Tovább olvasom >Magazin: 2021-ben a Napraforgó lett Magyarország Tortája
Az ipartestület idén tizenötödik alkalommal meghirdetett Magyarország Tortája versenyének győztese…
Tovább olvasom >Magazin: Egy falat mennyország
83 év után ismét szerepet vállalnak a magyar cukrászok az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >