Európai Kereskedelem Napja: egyre sikeresebb a hazai kereskedelem

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 11. 18. 10:44

Tizenötödik alkalommal rendezte meg a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az Európai Kereskedelem Napját, amelyen a hazai kereskedelmi ágazat helyzete állt a fókuszban. Az eseményen a szakma legrangosabb elismeréseinek átadására is sor került.

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) másfél évtizeddel ezelőtt hagyományteremtő szándékkal hirdette meg az Európai Kereskedelem Napját azzal a céllal, hogy a figyelem középpontjába állítsa a kereskedelmet, amely jelenleg hazánkban félmillió embernek ad munkát, ami jelentős arány, hiszen a magyarországi munkavállalók száma jelenleg 4,5 millió. A rendezvény fővédnöke dr. Palkovics László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium minisztere, szakmai védnöke pedig Cseresnyés Péter fogyasztóvédelemért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár volt.

Ötödik éve töretlen növekedés

Tolnay Tibor, a VOSZ elnöke a rendezvényen úgy fogalmazott: a kereskedelmi ágazat öt éve sikeres, folyamatosan növeli a volumenét, s 2018-ban elérte a 11,5 ezer milliárdos forgalmat, ami idén valószínűleg még nagyobb lesz. Tolnay kitért arra is, hogy noha sok helyről halljuk, hogy az online kereskedelem kiszorítja a fizikai boltokat a piacról, ez nincs így, hiszen tavaly az e-­kereskedelem a kiskereskedői forgalomnak mindössze 4,5 százalékát tette ki, és nem csökkent a munkahelyek száma sem.

– Az okoseszközök és okosmegoldások korát éljük, fontos, hogy ezeket minél nagyobb arányban építsék be a mindennapjaikba a cégek, és fejlődésük során tartsák szem előtt a fenntarthatóságot – hangsúlyozta a VOSZ elnöke.

Erősödő online értékesítés

Krisán László, a VOSZ Kereskedelmi Szekciójának elnöke az eseményen elmondta: hazánkban a hagyományos bolti forgalom növekedése kiemelkedő, hiszen, míg Európában a kiskereskedelem forgalma szolid 2,2 %-kal emelkedik, 2018-ban Magyarország különösen dinamikus növekedési arányt, 6%-ot ért el. Kiemelte, hogy folyamatosan nő a kosárérték, és erősödik az online értékesítés is: az Auchan, a Tesco, a dm és a Spar mind elindították webshopjaikat, és ki is szállítják az online rendelt termékeket.

Cseresnyés Péter államtitkár elmondta, hogy 2013 óta stabilan a szektor adja a GDP 10%-át amellett, hogy a kiskereskedelem forgalma 2018-ban Magyarországon különösen dinamikus növekedési arányt mutat, elérte a 6%-ot. Kifejezetten fontosnak tartja a kormányzat részéről is megemlíteni a szektor résztvevőinek további szoros együttműködését. Az államtitkár úgy fogalmazott: a kereskedelem több mint piac és profit, hiszen társadalmi jelentőséggel bír, s a magyar kiskereskedelem nem alapozhat másra, mint a megkérdőjelezhetetlen minőségű, versenyképes, európai színvonalú hazai termékekre.

Kerekasztal: digitalizáció, munkaerőhiány, kényelmi boltok

A rendezvényen sor került egy szakmai fórumra is, amelynek résztvevői dr. Zs. Szőke Zoltán, az ÁFEOSZ elnöke, Gyalai-Korpos Gyula, az MBSZ elnöke, Neubauer Katalin, az MNKSZ főtitkára, Balázs Ildikó, az OKSZ társelnöke, valamint Prosits Attila, az MBSZ elnökségi tagja a kereskedelem szerepéről és súlyáról beszéltek a mai magyar gazdaságban és a foglalkoztatásban, megvitatták, hogy valóban a kiskereskedelemben látszik-e még a főszerep, és milyen problémákat okoz a szektorban a fokozatos digitalizáció és az égető munkaerőhiány. Ugyanakkor arra számítanak, hogy folytatódhat a kiskereskedelem koncentrációja, az internetes kereskedelem erősödése, valamint a kényelmi boltok és házhozszállítás térnyerése. //

Az Európai Kereskedelem Napjának 2019. évi kitüntetettjei:

Klauzál Gábor Elismerő Oklevél:

– Csoba Zsolt, a NYÍRZEM Nyírség-Zemplén COOP Kereskedelmi Zrt. kereskedelmi igazgatója

– Papczun Ernő Ferenc, a 101. sz. COOP Szuper Miskolc áruház vezetője

– Balázs Ildikó, az Auchan Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és minőségügyi igazgatója

– Lelkes László, a Indotek Group Kereskedelmi portfóliójának fejlesztési igazgatója

– Dr. Német-Weingartner Lilla, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Stratégiai elemzési és Értékelési Főosztály szakmai vezetője (főosztályvezető; jelenleg GYES-en)

– Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója

Magyar Kereskedelemért Nagydíj:

– Bartók Andrásné, a Galga CO-OP Zrt. boltvezetője

– Tóth Jánosné, a Harmadik Forrás COOP Kereskedelmi Kft. boltvezetője

– Sánta Ferencné, a Coop Szeged Zrt. üzletvezetője

– Japport Szilvia, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. pénztárosa

– Kőfalvi Zsolt, az Invitech Megoldások Zrt. szenior ügyfélmenedzsere

– Nagy Viktor, az Auchan Magyarország Kft. csoportvezetője

– Juhászné Bartos Eszter, a dm Kft. eladó-pénztárosa

Kapcsolódó cikkeink