Magazin: Étrend-kiegészítők: erősödik az egészségtudatosság

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 05. 22. 07:57

Egyre tájékozottabbak és képzettebbek egészségükkel kapcsolatban a magyar fogyasztók, akiket a vállalatoknak éles versenyben kell megnyerniük. Ennek következtében fokozott figyelmet fordítanak speciális fogyasztókra és egyéni igényekre is.

 

fenti megállapítással összegzi a londoni központú Euromonitor International piackutató cég az étrend-kiegészítők fogyasztásának legutóbbi vizsgálatát a magyar piacon. Idén februárban közzétett jelentésüket a következő megállapítással vezetik be: „Változó életstílus és demográfiai változások befolyásolják leginkább a fogyasztók egészségét a vizsgált időszakban. Növekvő egészségtudatosság és öngyógyítás, öregedő társadalom mellett stagnáló születésszám a digitalitás terjedésével együtt járult hozzá ahhoz, hogy megnőtt a fogyasztók kereslete egészségük védelmét szolgáló termékekre.”

 

Innovációk és marketing a növekedésért

Megállapítják a kutatók, hogy a kínálati piac kulcsszereplői az utóbbi időben marketingaktivitásukat jelentősen növelték. Ez a tendencia véleményük szerint a közeljövőben is dominál, mert a reklámzaj egyre nagyobb, mivel továbbra is fennáll az eladások növelésének lehetősége. Példaként említik, hogy „magyar fogyasztók sok hirdetéssel találkoznak tévében és utcán OTC-termékek (beleértve az étrend-kiegészítőket is) egészségre gyakorolt hatásáról, különösen influenza, továbbá allergiák időszakában”.

Ami a piac várható alakulását illeti, hazánkban a fogyasztók egészségtudatosságának további erősödését jelzik előre az Euromonitor szakértői, de szerintük a kereskedelmi forgalom növekedési üteme lassulni fog. Okát abban látják, hogy „néhány kategória beérett; bár innovációk és a marketing biztosítani fogják, hogy a növekedés folytatódjon. Amiben közrejátszik a javuló életszínvonal mellett a szintén erősödő egészségtudatosság Magyarországon.

 

Kulcsszerepben: multivitamin, C-vitamin és magnézium

Közel 70 vállalatot tömörít a Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete (MÉKISZ). Tagjainak együttes forgalma lefedi a piac 60 százalékát. Tagvállalatai, köztük importőrök is, nemcsak arra vállaltak kötelezettséget, hogy megfelelnek a mindenkori jogszabályi előírásoknak (ez a tagság alapfeltétele), hanem arra is, hogy közös munkával segítik az eligazodást az étrend-kiegészítő készítmények piacán – áll krédójukban a szövetség honlapján.

Céljuk, hogy tagságuk tisztességes piaci feltételek között, a fogyasztók érdekeit is figyelembe véve gazdaságosan működhessen. Felelősséget éreznek az étrend-kiegészítőket vásárló fogyasztók iránt, mivel a cégek sikeres működése a fogyasztók bizalmán múlik.

 

Dr. Horányi Tamás
alelnök
MÉKISZ

Dr. Horányi Tamás, a MÉKISZ alelnöke szerint „ez a piac folyamatosan növekszik, és jelenleg 40 milliárd forintos nagyságrendre becsülhető. Közel 7 százalékkal bővült az értékben mért forgalom a legutóbbi tizenkét hónap során az előző hasonló időszakhoz képest. A kereslet bővülése azt is tükrözi, hogy az emberek megértik az egészségmegőrzés jelentőségét, melynek segítségével csökkenthető a betegséghez köthető gyógyszerbevitel.

Hozzáteszi, hogy a kategória legnagyobb forgalmú termékei jellemzően a következők: multivitamin, C-vitamin, magnézium, szépségvitamin, ízületi készítmények (glükozamin és kondroitin), kalcium, Omega-3, valamint D-vitamin.Büszkék arra, hogy a MÉKISZ tagvállalatai megbízható termékeikkel ott vannak a meghatározó piaci szereplők között.

 

 

Expedit Nodum: hasznosság – bizalom, tapasztalat

Dr. Némedi Erzsébet
ügyvezető
Expedit Nodum

Dr. Némedi Erzsébet, az Expedit Nodum táplálkozástudományi kutatásokkal és funkcionális termékfejlesztéssel foglalkozó cég ügyvezetője tapasztalatai alapján hangsúlyozza:

„Funkcionális élelmiszerekkel kapcsolatos kutatásaink eredményei arra utalnak, hogy a legfontosabb a fogyasztó számára egy termék segítségével elért haszon. A hasznosság vagy bizalmi alapon működik, vagy egyéni tapasztalat útján alakul ki. Fontos kiemelni azonban, hogy konzervatív értékrend mentén választ a fogyasztó. Egyik ilyen értékrend a hűség, amely ez esetben márkahűséget vagy hatáshoz való hűséget jelent. Ezért nagyon fontos törekedni a hatékonyságra, felmérni az esetleges kereszthatásokat, és adott esetben ellenőrizni a hatékonyságot humán vizsgálatokkal is. Ez a kutatásalapú fejlesztési trend megfigyelhető az innovációknál, mind az étrend-kiegészítők, mind pedig a funkcionális élelmiszerek piacán. A jövő évtizedek fogyasztói döntései az alábbi motívumok mentén alakulnak: egészséges öregedés, hatékony összetevők, bizonyított hatás és személyre szabott táplálkozás iránti igény.

Dr. Némedi Erzsébet felhívja a figyelmet a piac bővülésének gyors ütemére: „Hatósági adatok alapján csak 2018-ban 1197 új étrend-kiegészítőt hoztak forgalomba. Még ennél is hosszabb az újonnan bevezetett élelmiszerek listája.

A csomagolóanyagtrendek jelentős része az ökoszisztéma és környezet védelmét szolgálja. A fogyasztók előszeretettel választanak tengerek és óceánok környezetének védelmére hangsúlyt helyező, egyszerű, könnyen lebomló vagy újrahasznosítható csomagolóanyagokat. Legújabb trend: olyan italok és ételek, amelyeket a fogyasztó maga tud összeállítani. Ezt az irányt követik például a diszpenziós zárókupakok is. Fontos továbbá az érthető címke, ami hozzájárul a jól informált fogyasztói attitűd kialakításához. A kellően informált fogyasztó tudásalapú döntéseket hoz.

 

Walmark: szegmentálás, újabb célcsoportok

Földvári Ádám, a Walmark marketingmenedzsere arról tájékoztat, hogy cégük eladásai tavaly mind darabszámot, mind értéket tekintve 10 százalékkal nőttek az előző évhez képest gyógyszertárakban. Így az ottani átlagosan plusz 1 százalék alatti, illetve 5 százalék feletti átlagot jóval meghaladták.

Megemlíti, hogy az élelmiszereknél lévő kettősség az étrend-kiegészítőknél is megjelent: az ismertebb prémium márkák mellett az összetételüket másoló olcsóbb termékek is jól fogynak. A márkahűség nem túl erős. Jellemzően a fogyasztók vagy néhány prémium márkát váltogatnak, vagy csak ár alapján döntenek, és keresnek olcsóbb alternatívát. A kivételekhez tartoznak a gyermekvitaminok, ahol alacsony az olcsóbb termékek részaránya, mert a szülők igyekeznek gyerekeiknek a jobb minőségű termékeket megvenni. Akkor is, ha más termékeknél saját maguk számára alacsony árakat keresnek.

Felhívja a figyelmet arra, hogy az étrend-kiegészítők piaca folyamatosan növekszik, különösen a nagyobb kiszerelések részaránya. De a gyógyszertáron kívüli eladások is egyre jelentősebbek, különösen drogériákban és webáruházakban.

Termékeik célcsoportjáról azt mondja: „A Proenzi és GinkoPrim márkákkal inkább az idősebb korosztályt, a Marslakócskákkal az édesanyákat, az Idelyn Walurinal és a Beliema almárkáival pedig a hölgyeket célozzuk meg. A fogyasztók motivációi eltérnek, de legfőbb céljuk az egészség és a teljesítőképesség megőrzése. További innovációs lehetőségeket látunk a már aktív kategóriáink pontosabb szegmentálásában, és ezáltal újabb célcsoportok megszólításában.

 

NATURLAND: innovációk kiemelt szerepben

A magyar piacon harminc éve van jelen a NATURLAND márka. Portfólióját ma már közel 400 cikkelem alkotja: törzskönyvezett gyógyszerek, gyógyszeralapanyag-­készítmények, gyógyhatású készítmények, gyógynövény tartalmú kozmetikai termékek, gyógynövényteák és -teakeverékek, étrend-kiegészítők, illóolajok.

Grestyák Attila kereskedelmi igazgató beszélgetésünk elején fontosnak tartja elmondani, hogy az elmúlt években az innovációk kiemelt szerepet kaptak minden gyártási területen a NATURLAND-nál. Komplexebb hatású, illetve magas hatóanyag-tartalmú cikkeket, különösen étrend-kiegészítőket fejlesztettek ki. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozza:

„Legfontosabb számunkra, hogy a fogyasztók bizalmát erősítsük, mindig szem előtt tartva, hogy a NATURLAND márkanév alatt mindig kiváló, megbízható, állandóan magas minőségű terméket vásárolnak és biztonsággal használhatnak.

Hozzáteszi: a javuló gazdasági környezet lehetőséget biztosított arra, hogy kínálatukat a prémium szegmensben is bővítsék, amivel különleges vásárlói igényeket is ki tudnak elégíteni.

Példaként említ olyan teakeverékeket, amelyeket magas minőség mellett úgy állítottak össze, hogy különlegesek, egyediek legyenek a hazai piacon. Gyógynövények keverékéből specializált termékeket készítettek, amelyek pozitívan hathatnak különböző panaszok ellen, mint a koleszterin magas szintje vagy reflux tünetei.

A „magyar termék” vagy „hazai termék” védjegy megtalálható több NATURLAND terméken is a boltok polcain, tovább erősítve a minőséget, megbízhatóságot.

„Igyekszünk megnyerni a fiatal fogyasztókat is. Nehéz a korosztályt megszólítani, mivel a média világa náluk főként a közösségi médiára korlátozódik, így Facebookon, Instagramon, illetve otthoni környezetben igyekszünk az Y-, de főként a Z-generáció figyelmét, kedvét felkelteni termékeink iránt.

 

Scitec Nutrition: ár, minőség és íz

„Főleg rendszeresen sportolók és egészségtudatos vásárlók választják a Scitec Nutrition Kft. termékeit” – tájékoztat Szabó Tímea, a vállalat brand managere. – „Előbbiek célja egészségük megőrzése mellett, hogy izmaikat növeljék, az általuk kívánatosnak tartott alakot elérjék, illetve megtartsák, vagy teljesítményüket akarják fokozni. Visszajelzések alapján tudjuk, hogy a vásárlási döntések három legfontosabb tényezője az ár, a minőség és az íz.

Szabó Tímea
brand manager
Scitec

Újdonságaik közül elsőként említi, hogy 100% Plant Protein növényi fehérje portfóliójukat kiegészítették egy új vanília-­banános ízzel. Marine Collagen Powder elnevezéssel pedig már kapható új kollagénporuk, amely hidrolizált kollagén és hozzáadott C-­vitamin-tartalma révén gyorsan felszívódik és jól hasznosul. Áprilisban piacra került CollaWhey termékük azoknak szól, akik fehérje- és kollagénbevitelüket egyszerre szeretnék megoldani prémium minőségű alapanyagokkal. Idén májustól kapható a Pump’N’Go 2.0 elnevezésű edzés előtti formula, amelynek doboza 3-féle ízt is rejt praktikus, egyadagos kiszerelésben. Szintén májustól elérhető a LipoLean nevű kapszulás termék, amely innovatív megoldást kínál a testsúly menedzseléséhez.

Szabó Tímea fontosnak tartja, hogy a Scitecnél nagy hangsúlyt helyeznek a fogyasztók, edzők és szaküzletek eladóinak edukációjára:

„A fogyasztói edukációban kiemelt szerepet játszanak közösségimédia-oldalaink, ahol rövid üzenetekben mutatunk be aktuális, szezonális problémákat és azokra megoldást nyújtó Scitec termékeket.

 

Naturprodukt: ismertség – fiatalok a vevőkörben

„Kínálatunk legnépszerűbb termékei a Lacalut fogkrémek, a Dr. Theiss brand különböző termékei, illetve a Mucoplant Dr. Theiss Lándzsás útifű szirup” – tájékoztat Farkas Zsolt, a Naturprodukt Kft. kereskedelmi vezetője.Hozzáteszi, hogy termékeik népszerűsége mindig is töretlen volt, de a sűrű tévékampányoknak köszönhetően ismertségük a fiatalabb, egészségtudatos korosztályban, családokban is egyre nagyobb. Emiatt is növekszik az értékesítés, a megbízható minőség mellett.

Fontos a Naturprodukt számára is az innováció, megújulás, amiről Farkas Zsolt kiemeli:

Farkas Zsolt
kereskedelmi vezető
Naturprodukt

„Ez nem feltétlenül jelenti új termék forgalmazását. Például idén év elejétől nagy hangsúlyt fektetünk a Dr. Theiss család két folyékony étrend-kiegészítő készítményére (Dr. Theiss Lándzsás útifű Jó éjszakát és Dr. Theiss Lándzsás útifű Echinacea + C-vitamin), amelyek szinte egyedülállóan cukormentesek, és gyermekeknek már 3 éves kortól adhatók. Bővítettük választékunkat a vashiány pótlására szolgáló Hübner Iron Vital termékkel, amelynél az eddigi 250 ml-es kiszerelés mellett már elérhető az 500 ml-es is. Népszerű Lacalut szájápolási családunk is bővül az év közepétől egy új terápiás ággal, amely fogkrémet és szájvizet tartalmaz.

A torokfájásra használatos, fogyasztók által már jól ismert Dr. Theiss Herbalsept nyalóka készítményük mellett már elérhető a Dr. Theiss Herbalsept nyalóka köhögés esetén használható változata is, amely méltán egészíti ki a Dr.Theiss meghűlés elleni termékcsaládot. S itt még nincs vége, mert a paletta hamarosan tovább bővül, de hogy mivel, az „egyelőre maradjon titok.

Hangsúlyozza, hogy Magyarországon az edukációnak fontos szerepet kell játszania egy gyógyszereket, étrend-kiegészítőket vagy kozmetikumokat forgalmazó cég életében: „Célunk és hitvallásunk a prevenció népszerűsítése is.

Bajai Ernő

Kapcsolódó cikkeink