… és kész!
A convenience termékek lényege az, hogy gyártójuk a kényelem és a racionalitás jegyében átveszi a fogyasztó konyhai munkájának kisebb vagy nagyobb részét. Az élelmiszeripar pedig egyre jobb minőségben, nagyobb választékban, pontosabban pozicionálva kínálja ezeket.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Ahogy sok más, a közelmúltunkban meghatározóvá vált élelmiszeripari kategóriát, a convenience termékekét is nehéz lenne definiálni. Akárhogy is, ezek a termékek a kereskedelmi üzletláncok food választékának talán felét is kiteszik. A vásárlók, ha pénztárcájuk bírja, a nagyobb feldolgozottságú, a könnyebben kezelhető és adagolható, a gyorsan elkészíthető, a célzottan felhasználható vagy éppen a funkcionális terméket veszik meg. Frisset, konyhakészet, mélyfagyasztottat, szárítottat, előfeldolgozottat, méretre vágottat – és meg sorolhatnánk funkciójuk, frissességük, konyhakészségük, csomagolásmódjuk, sőt, célcsoportjuk szerint csoportosítva is őket.
A kényelmi termékek területét befolyásoló makrotrendek közül kettőt látunk kiemelkedően fontosnak: egyrészt az egészséges étkezés mindent felülíró divatjához köthető funkcionális élelmiszerek iránti igényt, másrészt a terület jövőjét meghatározó snackek világának gazdagodását.
A polcon vár az ebéded
A 21. századi fogyasztó a lehető legmagasabb feldolgozottsági szinten álló termékeket kedveli leginkább, mivel ezek gyorsan elkészíthető, kényelmes élelmiszerek. Ráadásul a kategória vásárlói egyre tudatosabbak, keresik és ellenőrzik is a termékek minőségét. Erős és kibontakozóban lévő trend az is, hogy a vásárlók – legalábbis a nagyobb vásárlóerővel rendelkezők – igénylik a kisebb kiszerelésű termékeket, minthogy az otthoni hűtők és fagyasztók átlagos mérete egyre kisebb.
A convenience élelmiszerek sikerességében a gyors és kényelmes elkészíthetőség mellett szerepe van a kényelmes fogyasztásnak is. Ezért szeretik az emberek például a finger foodokat, a magas rosttartalmú porokat, koncentrátumokat vagy éppen a komplexebb snackeket, amelyek rohanó életmódunk mellett egy-egy főétkezésünknek vagy egy-egy fogásának is kényelmes alternatíváját jelenthetik.
A fogyasztók étkezési szokásait minden korábbinál jobban befolyásolja az időhiány, így figyelmüket a kényelem iránti vágy – a convenience termékek kategóriáján belül – a készételektől a snackek felé fordítja; azok mennyisége és választéka nő. Ám mindkét terület fejlesztési lehetőségei hasonlók: a forgalmat a nemzetközi konyhák ízeinek használata, a tiszta címkés pozicionálás, fenntartható csomagolási megoldások, és ami az egyik legérdekesebb kihívás: a célcsoportorientált, ideális adagméretek megtalálása növelhetik leghatékonyabban.
A piacokat globális szinten kutató Innova Market Insights adatai szerint a snack-kategóriában a termékbevezetések száma az élelmiszeriparban az elmúlt öt évben (2017. július – 2022. június) átlagosan 6%-kal, a készétel kategóriában „csak” 4%-kal nőtt.
Az anuga.com a napokban tett közzé adatokat a fontosabb F&B kategóriákban 2021. július –2022. június között piacra került termékeket illetően. Gyártóik besorolása alapján a convenience termékek közé pozicionált termékek aránya az összes termékbevezetésen belül így alakult: szószok és ízesítők – 11,5%, sütőipari termékek – 10,2%, snackek – 8,2%, hús/hal/tojás – 7,9%, készételek és köretek – 7,5%.
Jót, s könnyedén!
Nemcsak az ételek elkészítésének folyamata gyorsul fel, de elfogyasztásuké is; a hétköznapi rutinban az étkezés egyre kevesebb időt vesz igénybe. A legtöbb fogyasztó számára a nassolás korábban is a mindennapi élet része volt, ma még inkább az. Ami folyamatosan változik, az az emberek elképzelése a nassolásról és arról, hogy mi számít nassolnivalónak.
A jövő kényelmi terméke egészséges alapanyagokból áll össze, gyakorlatilag nem tartalmaz adalékokat, ízfokozókat és olyan csomagolásban kerül a boltokba, amely lebomló vagy legalábbis nem terheli a környezetet. Emellett az elkészítése sem tart tovább, mint most felmelegíteni a mikróban az otthonról hozott főtt ételt. Az egészséges hozzávalók előtérbe kerülése kapcsán trend lehet a zöldség- és rosttartalom jelentős növekedése. A fókusz az egészséges hozzávalókon, az organikus összetételen és izgalmasabb recepteken lesz.
A jövő a magas feldolgozottságú convenience élelmiszereké; ezek közül olyanokat is előkészített formában fogunk fogyasztani, amelyekre most még nem is gondolnánk.
A shop-in-shop rendszerű vagy függetlenül működő convenience store-ok minden eddiginél több teret és médiumot biztosítanak ezeknek a termékeknek. Lényegi kérdés ez, hiszen a kényelmi termékek természetes velejárója a kényelmes vásárlás, amiben – annak minden csodáján átlépve – a negyedik napon már inkább csak a gyorsaságot és egyszerűséget látjuk.
Most viszont még, a C-store-ok fejlődését látva az új és újabb csodák három napjait éljük. Az egyik szép európai példa a Rewe FMCG csoporté (itthon a Penny Market tulajdonosaként ismerhetjük őket), amely Smart Store, Smart Kiosk, Smart Box, Rewe ready (és további tesztelés alatt lévő) koncepciójú üzletei convenience termékeket kínálnak, akár robotizált kiszolgálást vagy AiFi technológiákat alkalmaznak, és rendkívül széles körben működtethetők.
Félúton a jövő éttermi konyhája felé
A convenience termékek a vendéglátásban sem gerjesztenek már vitákat, használatukat az észszerűség, sőt, időnként a kényszer diktálja, nem valamiféle, az igényességgel szembeni engedménnyel vagy lustasággal hozzák őket összefüggésbe.
Az élőmunka kiváltásának lehetősége kapóra jön a vállalkozónak. Az előre vágott, formázott, mélyhűtött termékek nemcsak könnyen kezelhetőek, de észszerűen adagolják őket, jól tárolhatók, tehát használatuk racionálisabban tervezhető, és kevesebb ételhulladékkal jár. Ráadásul a különböző hűtési, szárítási és más konzerváló folyamatokban „edzett” termékek szavatossági ideje hosszabb.
A vendéglátás nagyobbik hányadának ilyen vagy olyan (többnyire olyan) szinten könnyebbséget jelenthetnek; az aprított zöldségtől és fűszerkeverékektől egészen a szuvidáltan vásárolt húsig és az előre tépett húsból formált húspogácsáig. Végiggondolva a 21. század trendjeit és a gasztronómia előtt álló kihívásokat (és körülnézve a szakmai kiállításokan), aligha kételkedhetünk abban, hogy a convenience termékek szerepe a vendéglátásban is nő még.
//
A kevésbé árérzékeny fogyasztókra koncentrálunk
Zacskós kiszerelésű leveseinknél és sült tésztáinknál a járvány első évében kimagasló növekedést realizáltunk, azonban ennek a motorja a kieső import volt. Ugyanakkor lelassult poharas termékeink növekedése. Úgy látjuk, hogy a fogyasztók otthonra kevésbé vásárolnak csomagolásból elfogyasztható készételt, inkább az alacsonyabb árú terméket választják, amelyek előkészítettségi foka alacsonyabb.
Habár az utóbbi években folyamatosan emelkedett a kényelmi termékek iránti kereslet, és az eladási adatokból jól látható a csomagolásból közvetlenül elfogyasztható termékeink növekvő részaránya, még mindig az alacsonyabb előkészítettségű instant tésztáink részesedése a magasabb. A magyar vásárlók többsége továbbra is árérzékeny. Ennek ellenére továbbra is a kevésbé árérzékeny fogyasztókra koncentrálunk, hiszen náluk látjuk a fejlesztési költségeink megtérülését. Az elmúlt két-három évben nagyon sok import termék került be a magyar piacra, azonban ezek zöme alacsony árú termék, tartós forgalmat nem tudtak generálni a kereskedőknek. //
Nemcsak köretként
A pandémia idején a termékeink forgalma a kiskereskedelembe tolódott át: a fogyasztók keresték a gyorsan elkészíthető különlegességeket, például a panírozott termékeket, zöldségmixeket, de az árérzékenység az alaptermékeink értékesítésének is kedvezett. Megnőtt a weboldalunk látogatottsága is, ahol különösen a receptoldalaink voltak népszerűek.
A korlátozások után újra megélénkült forgalmunk a HoReCa-szektorral a nagykereskedőinken keresztül, a vendéglátós piac újra élénkülőben van: az erősebb cégek talpon maradtak, és növekszik a forgalom a korábbi időszakhoz képest is.
Egyre inkább nő az igény az egészséges növényi alapú termékekre, élelmiszerekre. Cégünk a húsmentes táplálkozáshoz is kínál alternatív növényi alapú fehérjeforrást, például bab- és lencsealapú termékekkel. Divatosak és sikeresek az ősi gabonafajták, például a hajdinával, fehér és vörös quinoával, barna és fekete rizzsel készülő Ancient grains mixünk, ezenkívül megemlíteném a gluténmentes quinoát és ebből készült zöldségmixeinket. A fentieken túl a nemzetközi konyhák iránti érdeklődés határozza meg az Ardo jelenlegi és jövőbeli termékfejlesztéseit. //
Minőség és megtakarítás
Korábban a convenience termékek elsősorban a standardizált minőségük miatt voltak keresettek, ma azonban fontosabb, hogy az alkalmazásuk időt, energiát és ezáltal pénzt takarít meg a munkaerőhiánnyal küzdő HoReCa-szektor számára. A vendégek oldaláról a megnövekedett környezet- és egészségtudatosság, valamint a speciális étrendekhez (pl. cukor-, tej-, tojás vagy gluténmentes, vegán) igazodó termékek iránti igény tapasztalható.
Általános tapasztalat, hogy mind a séfek, mind az egyéni vásárlók a házias feldolgozással azonos kinézetű és minőségű, természetes termékeket keresik. A kényelmi termékeknek egyre növekvő elvárásoknak kell megfelelniük, komoly kihívások elé állítva termékfejlesztőket: egyszerre kell egészségesnek, esztétikusnak, környezetkímélőnek és percek alatt elkészíthetőnek lenniük. Érdekesség, hogy saját márkás termékeink zöme ugyan nemzetközi termék, de speciálisan a magyar ízlésvilágnak megfelelően is fejlesztettünk kényelmi termékeket: ilyen a METRO Chef Kentucky csirkeszárny, a rántott trappista sajt, illetve a különböző rántott zöldségek. //
Gombócból is egészségest!
A pandémia alatt a pánikvásárlások egyik nyertese a fagyasztott élelmiszer kategória volt. Az eladásaink kiugróan magasak voltak. A járvány elmúltával is megmaradtak a vásárlók a kényelmi termékek fogyasztásánál, hiszen egyszerűen és gyorsan elkészíthető termékkörről van szó.
A fagyasztott gombócok és derelyék igen kedvelt termékek hazánkban. A hagyományosan készített burgonyás tésztafélék már régóta benne vannak a magyar étkezési kultúrában, és amellett, hogy finomak, gyorsan elkészíthetőek. Alapvetően a termékeink ízvilágában is a hagyományosan kedvelt töltelékek találhatók meg, például a szilva vagy szilvalekvár, a túrótöltelék vagy barack.
A változás szele már a válság előtt elérte a fagyasztott szegmenst. A vásárlói szokások itt is eltolódtak az egészséges termékek felé. Cégünk több innovációs terméket is sikeresen piacra dobott, mint például a gluténmentes gombócokat, illetve gluténmentes pékárut, laktózmentes és cukormentes termékeket. A speciális táplálkozási igényeket kielégítő termékek iránt egyre nagyobb a kereslet a piacon. Mi igyekszünk minden vevőnket kiszolgálni a kéréseknek megfelelően. //
Egyszerűen sokszínű
Az elmúlt évek vásárlási és főzési szokásai nagymértékben átalakultak, a családdal töltött minőségi idő felértékelődött. A fogyasztók keresik a könnyen elkészíthető, kevésbé időigényes, ámde egészséges fogásokat. A jelenlegi gazdasági helyzet ráadásul az eddiginél is gondosabb bevásárlólistákat eredményezett, a minőség mellett az árak dominálnak.
A hosszan eltartható, bármikor elővehető, mennyiségi igényekhez jól tervezhető kényelmi termékek iránti kereslet megnőtt, ezért cégünknél a termékfejlesztői munka ebbe az irányba is elindult. Gyorsfagyasztott húsgolyóink a Gallio termékcsalád legújabb tagjaiként a pulykahús minden előnyével rendelkeznek. Magas a fehérje- és alacsony a zsírtartalmuk, ráadásul mindenféle zsiradék nélkül is elkészíthetőek. Ha már kényelmi termékről van szó: a panír nélküli, natúr húsgolyó igen változatosan tálalható, bármilyen köret vagy szósz mellé, így a hirtelen betoppanó vendégek sem okozhatnak nehézséget. A panírozott termékeket kijevi szósszal és zöldborsmártással töltöttük, így önmagukban, önálló fogásként is megállják a helyüket. //
A gyors elkészítés igényével
A növekvő érdeklődés az igen népszerűvé vált kényelmi típusú termékek iránt a pandémia idején csak erősödött, és a kereslet azóta is jelentős.
A fogyasztók elsősorban olyan convenience típusú termékeket keresnek, amelyeket pár perc alatt el tudnak készíteni, ezen igényeket igyekszünk a MAGGI kategórián is maximálisan kielégíteni, ahol a portfóliónkba az instant tészták, a Finom Falat pasta snackek, a poharas készételek és az instant levesek tartoznak. Azon fogyasztóink számára kívánunk praktikus megoldást nyújtani, akiknek nincs sok idejük a főzésre, ugyanakkor szeretnének rövid idő alatt finom és meleg ételeket enni.
Tapasztalataink alapján a fogyasztók szívesen próbálnak ki újdonságokat, valamint a nemzetközi konyhák iránt is nyitottnak mutatkoznak. Így júniusban bevezetjük új, Magic Asia subbrand alatt futó, ázsiai ízvilágú Pasta Snack termékvonalunkat, mely számos izgalmas, régi-új kedvencet tartogat a fogyasztók számára.
A kényelmi termékek közül kétségkívül az instant tészta piaca a legintenzívebben növekvő kategória, ahol mi is igyekszünk erősíteni piaci pozíciónkat. A tavalyi év nehézségei után idén újra lehetőségünk van versenyezni ebben a szegmensben is. //
Kényelmes kortyok
Fantáziánknál gyorsabban ontja az élelmiszeripar az italaink kényelmes elkészítéséhez szükséges termékeket is – nem volt könnyű válogatnunk!
//
Kapcsolódó cikkeink
Állatmentes sajtot kínál a REWE Németországban
A Formo start-up Frischhain néven kapható sajtalternatívája nem csak finom,…
Tovább olvasom >Az Országos Kereskedelmi Szövetség élelmiszerkiskereskedői karácsonykor is a rászorulók mellett állnak
A Szövetség 7 élelmiszerkereskedő tagja (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR,…
Tovább olvasom >Lendületet vett a növényi alapú élelmiszerek eladása Európában
Lendületesen ível felfelé a növényi alapú élelmiszerek forgalma Európában, mely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >