Erősödő elvárások az ízesített vizekkel szemben
Az ízesített vizek piacát is kedvezőtlenül érintette a koronavírus-járvány, a tavalyi évben a kategória szereplői hullámvasúton ülve próbáltak reagálni a folyamatosan változó körülményekre. A finom íz mellett erősödő fogyasztói elvárás mutatkozik a magas vitamintartalom irányában, csomagolás tekintetében pedig mindinkább előtérbe kerülnek a környezetvédelmi szempontok.
A MAGYÜSZ által összeállított statisztikák szerint a 2020-as év, illetve a pandémia és az általa bekövetkezett vásárlási és fogyasztási szokások változása rányomta bélyegét az ízesített vizek kategóriájára, annak eredményére is: ez a szegmens 18%-kal csökkent az adataik szerint.
– Saját számainkat tekintve, a 2019-es mennyiségünket több mint ötszörözni tudtuk az elmúlt évben, így mára termelésünk és eladásunk 18%-át teszi ki ez a szomjoltó kategória, amely a legfiatalabb a palettánkban – ismerteti Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója, aki azt is elárulja, hogy 2020-ban két nemzetközi diszkontlánc saját márkás ízesített vizeit is elnyerték, amelyeket 2021-re nemcsak megtartani, de azok szortimentjét bővíteni is tudták.
– A Márka Dinamica és Mirror brandjeinkkel együtt így az ízesített ásványvizek kategóriájában 2020-ban már 24%-ra nőtt a piaci részesedésünk.

Hajdu János
key account manager
In-Food 2000
Hajdu János, az In-Food 2000 Kft. key account managere a Nielsen riportja alapján elemzi a piacot: 2020-ban a teljes ásványvíz szegmens csökkent, mind értékben (–9%), mind pedig volumenben (–7 %). Ezen belül az ízesített vizek piaca értékben –2,3%, míg volumenben –8,3%-ot teljesített. Szintén a teljes évet vizsgálva a nem ízesített ásványvizek értékben –10,2%-ot, míg volumenben –6,8%-ot csökkentek. Jól látszik tehát, hogy a megemelkedett gyártói költségek egyértelműen az ízesített vizek árának emelkedését hozták magukkal.

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa
Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője azt vallja, ma már nem elég „csak” finomat kínálni, egyre gyakoribb elvárás a fogyasztók részéről, hogy az „ízesített” vizek valós hozzáadott tartalommal is rendelkezzenek. Megfigyelése szerint a COVID-19 járvány hatására a kis kiszerelések háttérbe szorultak, a gasztronómiai helyek forgalmát csak 30%-ban tudják pótolni a hálózatok.
Vitamindús és finom
Palkó András is egyetért abban, hogy az ízesített vizek piacán az úgynevezett funkcionális vizek egyre növekvő népszerűséget könyvelhetnek el.

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország
– Ezek olyan termékeket takarnak, amelyek hozzáadott mikrotápanyagokat, például ásványi anyagokat, vitaminokat tartalmaznak, egészségügyi szempontból funkcionális előnyöket jelentve a fogyasztó számára. Portfóliónkban a 2020 tavaszán bevezetett Aquarius márkával képviseljük magunkat a funkcionális vizek szegmensében. A márka jelenleg kétféle szénsavmentes változatban érhető el a magyar piacon: a citromos változat cinkkel dúsított, a narancsos pedig extra magnéziumot tartalmaz – ismerteti a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

Van der Wildt
Nikolett
marketingvezető
Szentkirályi
Magyarország
Az ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, gyümölcsízű vizek a Szentkirályi Magyarország esetében is nagy sikernek örvendenek.
– A vásárlók egyre inkább kedvelik a különböző ízesítésű természetes ásványvíz alapú italokat. Ezt a trendet felismerve a tavalyi évben Magnesia RED néven funkcionális ízesített vizekkel bővítettük a Magnesia termékcsaládot. Az eper-, grapefruit-, gránátalma- és vörösáfonya-ízű italok az eredendően magas magnéziumtartalmuk mellett B-vitaminokkal (B3, B6, B12) készülnek, tartósítószer és édesítőszer felhasználása nélkül. A termékek 1,5 literes kiszerelésben, vonzó, piros csomagolással kerültek az üzletek polcaira. 2021 nyarától bevezetjük a hazai vásárlók körében különösen kedvelt málnaízesítésű Magnesia RED ízesített ásványvizet, amellyel párhuzamosan a grapefruit-ízesítésű variánst kivezetjük a piacról. Az új ízesítésű termék a hagyományos 1,5 literes kiszerelésben lesz elérhető, azonban a málna és a népszerű gránátalmaízű termékek esetében újdonságként bevezetjük a 0,5 literes impulz kiszerelést is – sorolja újdonságaikat Van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó
Horváth Adrienn arról számol be, hogy a Márka Dinamica, szénsavmentes vizeknél továbbra is az extravagánsabb ízekkel, illetve ízkombinációkkal dolgoznak, melyek egyformán közkedveltek. Minden „ízcsoportot” lefednek – az egzotikust, a citrusost, valamint az újszerűt az eper-guava, a lime- és a meggy-gránátalma ízek formájában. A Mirror, szénsavas vizeknél a klasszikusnak mondható vonalat követik – a citrom, a bodza és a málna ebben a szortimentben is egyformán jól szerepel.
– Mirror vitaminvíz családunk legújabb tagja kerül most reflektorfénybe, azaz a piacra: citrom ízesítéssel, 1000 mg C-vitaminnal, amit vas, cink és B-12 vitamin is kísér – avat be a marketingigazgató.
Kevesebb cukor, több gyümölcs
Meghatározó szereplő az ízesített vizek piacán a Maspex Olympos Kft. Apenta Vitamixx terméke. A természetes ásványvíz alapú, vitaminokkal kiegészített szénsavmentes italok a tavalyi év óta már 6 ízben nyújtanak felfrissülést a fogyasztóknak.

Halász Gábor
brand manager
Maspex Olympos
– A 4 energiaszegény variáns legkülönlegesebb terméke az áfonya-levendula ízű Apenta Vitamixx. A cukormentes termékeket kedvelők sem maradnak frissítő nélkül, a márka már 2 izgalmas zero változatban: citrom-maracuja és málna-lime ízben is kapható – újságolja Halász Gábor, brand manager.

Várkonyi Vilmos
senior brand manager
Maspex Olympos
– Az ízesített vizek között népszerű Kubu Waterrr a nyári időszakban limitált kiadású, focis címkéket kap, amivel a mozgás örömére szeretnénk felhívni a gyerekek figyelmét és sok mozgásra buzdítani őket – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos brand manager.
A Viwa product Europa Kft. termékei között magasan a citrusíz dominál. Kaszás Attila érdekes összefüggést vél felfedezni a C-vitamin utáni vágy és a citrusízvilág között.
Kínálatukban a tavalyi évben az Immunity nevű C- és D-vitamin tartalmú termékek biztosították a legnagyobb forgalmat.
– Az év első hónapjában vezettük be sikeresen a 0,25 literes kiszerelésű fémdobozos, cukor- és tartósítószer-mentes, illetve 100%-ban újrahasznosítható Viwa vitaminwater termékeinket, melyeket a piac gyors listázással és bizalommal hálált meg – mondja Kaszás Attila.
Hajdu János azt tapasztalja, hogy a kategória vásárlói előszeretettel nyúlnak olyan ízekhez/márkákhoz, amelyek telt, aromás ízekkel dolgoznak, mindamellett, hogy természetes összetevőkkel operálnak.
Az In-Food 2000 Kft. Vöslauer ásványvizein és ízesített ásványvizein kívül forgalmazza a Biolimonádét, mely szintén ásványvíz alapú ital, BIO tanúsítvánnyal rendelkezik és minőségi alapanyagok felhasználásával készül.
– 2021 közepére a Vöslauer Balance termékcsalád termékfejlesztésen megy keresztül, melynek köszönhetően a régóta piacon lévő klasszikus ízeink még kevesebb cukrot és több gyümölcslé-koncentrátumot tartalmaznak majd – jelenti be Hajdu János. //
Kapcsolódó cikkeink
Burn Narancs
A tűz megszelídítése megváltoztatta az emberiséget, és kiemelt minket a…
Tovább olvasom >A kaktusz világa
Prémiumizáció, kereslet a minőségi italok iránt, fejlődő koktélkultúra, élményt kereső…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >