Erősödik a nem alkoholos egyfajta piaci pozíciója

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 10. 27. 08:00

A praliné kiskereskedelmi forgalma értékben 6 százalékkal nőtt 2008. augusztus–2009. júliusban az előző hasonló időszakhoz képest, így a piac mérete meghaladja az évi 19 milliárd forintot. Mennyiségben stabilan mintegy 5 500 tonnányi pralinét adtak el a boltokban – hasonlóan az előző évekhez.A praliné szegmensei közül továbbra is igen kedvelt a nem alkoholos egyfajta. Mennyiségben és értékben a teljes forgalom több mint felét viszi el. Piaci részesedése leginkább az alkoholos egyfajta praliné rovására növekedett tavalyhoz képest.
Második legnépszerűbb stabilan a nem alkoholos vegyes termékcsoport. Az alkoholos vegyes mutatója mindössze 1 százalék mind értékben, mind mennyiségben.
Ha az értékesítési csatornák adatait nézzük, megállapítható, hogy a forgalom erőteljes koncentrálódása folytatódott. A bolti eladásból a 400 négyzetméteresnél nagyobb eladóterű láncok részaránya egyik évről a másikra 75-ről 77 százalékra emelkedett mennyiségben. Egy-egy százalékpontot az 50 négyzetméteres és kisebb, valamint a 201–400 négyzetméteres hagyományos üzletektől vettek el.
A praliné, de még inkább a táblás csokoládé piacán növekszik a saját márkás termékek kínálata és kereslete is. A szupermarketekben és diszkontokban kapható kereskedelmi márkás termékek között egyre inkább megjelennek a szépen csomagolt, gyakran magas minőségű édességek, amelyeket ajándékba is lehet venni.
A praliné bolti eladásaiban az ajándékozási időszakok játsszák a legfontosabb szerepet és lendítik fel a csokoládé forgalmát (karácsony, húsvét, Mikulás, sok népszerű női névnap, anyák napja, nőnap, Valentin nap). Olyankor érdemes megnövelni az eladótérben az alapkihelyezést és gondolni a másodlagos kihelyezés eladásösztönző hatására. Emellett a szezonális értékesítés igen gyakran árpromócióval párosul, különösen, ha nagyobb kiszerelésű termékekről van szó. Ezen alkalmakkor inkább a nagyobb üzletekben válogatnak a vásárlók, ezzel is magyarázható a nagyobb alapterületű csatornák további erősödése.
Ha a teljes csokoládépiacot vizsgáljuk, a táblás csokoládé kategóriájának növekedése meghaladja a pralinéét, 7 százalékos éves növekedést ért el értékben a 2008. augusztus–2009. július periódusban, így a kategória értéke meghaladja a 70 milliárd forintot. A szeletes csokoládé teljesítménye elmarad a praliné és a táblás csokoládé mögött, tavaly csupán 1 százalékot tudott növekedni értékben.
Mennyiségben stabilan 30 ezer tonna felett mozog a teljes csokoládépiac forgalma. Az enyhén növekvő praliné és táblás mellett a szeletes csokoládé mennyiségi értékesítése 2 százalékkal marad el a tavalyitól.
A teljes csokoládéforgalomból – értéket tekintve – 2008. augusztus–2009. júliusban 45 százalékkal részesedett a szeletes, 28-cal a táblás, 27-tel pedig a praliné. Az arányok az előző évhez képest nem változtak jelentősen – a szeletes csokoládé 1 százalékponttal csökkent, a táblás pedig 1-gyel nőtt.
Ha mennyiségben vizsgáljuk a piacot, a kereskedelmi márkás csokoládék a teljes piac közel 24 százalékát teszik ki éves szinten. A szeletes csokoládék ebből 8, a táblások 11, a praliné pedig 5 százalékért felelnek. A praliné gyártói márkái az átlagosnál tehát erősebb piaci pozíciókban vannak.

Csokoládé – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, 2008. augusztus–2009. júliusban, százalékban
Bolttípus Táblás Szeletes Praliné
2500 nm felett 30 19 33
401–2500 nm 40 33 44
201–400 nm 7 10 7
51–200 nm 15 23 11
50 nm és kisebb 8 15 5
Forrás: Nielsen

A csokoládé szegmenseinek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése, százalékban
Szegmens 2007. június–július 2008. június–július 2009. június–július
Szeletes 8 9 8
Táblás 9 10 12
Praliné 3 4 4
Forrás: NIelsen

Kapcsolódó cikkeink