Egyre meghatározóbb trend az egészségtudatosság

Dátum: 2015. 06. 08. 09:44

Az olívaolajok között alapvető, de az étolajok között is egyre meghatározóbb trend az egészségtudatosság, amely ezen, az ilyen szempontból amúgy is jó imázzsal rendelkező piacon egyre speciálisabb alapanyagokban és termékvariánsokban ölt testet. További innovációs szempontok a felhasználási terület és a minél kényelmesebb használat.

OLAJ

Meglehetősen árvezérelt az étolajok piaca, mivel az ingadozó nyersanyagárak és devizaárfolyamok jelentős mértékben meghatározzák a fogyasztói árakat. Az elmúlt időszak például mennyiségi növekedést hozott, amit az átlagár esése kísért, így a piac értékben kétszámjegyű mértékben csökkent. Az értékbeli visszaesés elsősorban az első áras, illetve a gyártói márkák árcsökkentésének köszönhető.

Éles versenyhelyzet

A szak- és közmédiában már „agyonbeszélt” áfaügyek miatt a piacon változatlanul éles versenyhelyzet van, az utóbbi időben azonban, hála a kiskereskedelmi szektor lojalitásának, ezt jelentősen sikerült visszaszorítani, mondja dr. Köves András, az NT Kft. kereskedelmi igazgatója, aki hozzáteszi:

– Ennek ellenére a „veszélyérzetünk” nem lankadhat, noha az EKÁER és ­FELIR rendszerektől mi is pozitív hatásokat várunk. A termék áfaterhe változatlanul kirívóan magas. Örömmel olvassuk a sajtóban, hogy a kormányzat fontolóra vette az áfacsökkentést, bár ennek köre és mértéke még nem ismert, a hatástanulmányok is még korai fázisban lehetnek.

Gazdaságosság és egészségtudatosság

Az értékesítési adatokat áttekintve elmondható, hogy a napraforgó-étolaj még mindig vezető szerepet tölt be, ez a fajta olaj a fogyasztók elsődleges választása, ha étolajról beszélünk, a teljes olajfogyasztás több mint 90 százalékát ez a típus adja – ad rövid áttekintést Kosaras Brigitta, a Bunge Zrt. junior brand managere.

Termékfejlesztésnél a Bunge számára elsődleges szempont, hogy mindig a fogyasztók igényeinek leginkább megfelelő termék jelenjen meg a boltok polcain.

– Tradicionális magyar márka gyártójaként igyekszünk nem elszakadni a gyökereinktől, vagyis attól az alapanyagtól, melynek gyártásában több évtizedes tapasztalatunk van – mondja Kosaras Brigitta. – Ezzel együtt elismerjük, hogy tartanunk kell a lépést a mai kor igényeivel, így igyekszünk innovációinkat a gazdaságosabb és hatékonyabb felhasználás, illetve az egészségtudatosság szellemében megalkotni.

A Bunge innovációs stratégiáját az a trend határozza meg, hogy a változatlanul népszerű napraforgóolajok mellett nő a kereslet a különlegesebb alapanyagokból készült olajok iránt. Mégpedig elsősorban az olyan termékek kedveltsége emelkedik, amelyek vagy kiemelkedő, egészségre kedvező hatással rendelkeznek, vagy valamilyen speciális étrend alapvető alapanyagaként használhatók.

Az újdonságok terjedését az is segíti, jegyzi meg, hogy a kereskedelmi csatornák nyitottak ezekre a termékekre. Ugyanakkor az is elmondható, hogy e speciális olajok esetében a változásokat egyelőre elsősorban a jobb árszinten elérhető kereskedelmi márkák generálják.

Négy újdonság a Vénusztól

A Bunge főmárkája, a Vénusz régóta ismert és kedvelt a fogyasztók előtt. A cég továbbra is „Az étel lelke” üzenetet igyekszik közvetíteni a fogyasztók felé, vagyis azt, hogy az étkezés több, mint egyszerű táplálékbevitel – alkalom.

– Az idei év során több újdonságunk a boltok polcaira került, melyeknek megismertetése kiemelten fontos számunkra, így igyekszünk teljes körű információt adni a termékek előnyeiről, illetve használatáról is – mondja Kosaras Brigitta. – Mindezekről a termékek címkéjén igyekszünk a lehető legtöbb információt nyújtani, hiszen ez az a forrás, amely minden vásárlónk számára azonnal hozzáférhető.

A húsvét az étolajpiacon is szezon, így négy új Vénusz étolaj is megjelent erre időzítve a boltok polcain. Az év első felében az új termékeket bemutató tv-reklámok mellett online csatornán is kommunikálnak a fogyasztókkal, illetve webes nyereményjáték is fut ebben az időszakban.

– Trade marketing szempontból pedig arra törekszünk, hogy a boltok polcainál állva is minél inkább fel tudjuk hívni a figyelmet az újdonságokra, és minél szélesebb körű tájékoztatást tudjunk adni az új Vénusz termékekről – hangsúlyozza Kosaras Brigitta. – Folyamatosan keressük az új és innovatív megoldásokat az instore eszközök terén, és remélhetőleg idén tavasszal is sikerül megörvendeztetnünk a Vénusz fogyasztókat néhány ötletes aktivitással.

Épülő Éden

Dr. Köves András úgy látja, hogy az étolajhasználat további növelését igazán csak a konyha sokarcúságával, a sütőzsiradék gyakori cseréjével, illetve a maradék állati zsiradék piacának további visszaszorításával lehet elérni. Az úgynevezett egészségtudatos üzenetek átvitele azonban a címkézési szabályok folyamatos – egyébként jogos és érthető – szigorodása mellett egyre nehezebb.

Mivel az Agrofert-csoport csak 2014. július elejétől lett az NT Kft. tulajdonosa, ezért egyelőre a cég erőforrásait az innovációk helyett márkájának, a Kunsági Édennek az építésére, bolti jelenlétének fokozására koncentrálja. Ennek megfelelően most még a hagyományos trade marketing eszközöket használják, nagyobb léptékű ATL- és BTL-aktivitás a termékfejlesztési munka beindulása után várható tőlük.

Új csatornát hódított meg a Bertolli

A nyersanyagárak emelkedése az olívaolajok piacára is komoly hatást gyakorol, a termékkategória eladásaira azonban alapvetően pozitív hatással van az egészségesebb étkezésre törekvés divattrendje.

– Az áremelések hatására a kisebb kiszerelések (például 250 ml-es olívaolajak), illetve az olcsóbb, gyengébb minőségű olajok (pl. sansa, pomace) forgalma növekszik – jellemzi a piacot Prencsokné Dékány Edina, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere. – Mindezek ellenére a gyártói márkák vezértermékei továbbra is az extra szűz olívaolajak.

Az idei év mindenképp az árakról fog szólni, jósolja a brand manager. A Bertolli, mint piacvezető olívaolaj (Nielsen: Total Hungary Retail Food Market 2013DJ-2013ON) a gyártói márkák között arra törekszik, hogy versenyképes polci áron és versenyképes akciós áron jelenjen meg az üzletek polcain.

Eladási csatornák tekintetében a Bertolli számára fontos előrelépés volt 2014-ben, hogy a diszkontokban is megjelent a márka. A Lidlben in-out jelleggel a salátákhoz ajánlott Originale és a sütéshez, főzéshez ajánlott Classico, az Aldiban pedig kezdetben in-out jelleggel, majd az állandó szortiment részeként a 200 ml-es Bertolli Originale extra szűz olívaolaj spray vált elérhetővé.

– Ez utóbbit, tehát az új Bertolli olívaolaj spray-ket az egészséges táplálkozásra odafigyelő és kényelmi termékeket kedvelő fogyasztóknak ajánljuk – mondja Prencsokné Dékány Edina. – Az esztétikus és praktikus csomagolás egyszerűen kezelhető, pontos és tiszta adagolást tesz lehetővé.

Igazi olasz specialitások
a Filippo Beriótól

Az olívaolaj ára szezononként változik, ennek oka az időjárás, a károkozók és a korlátozott olajfaállomány.

– Sajnos, ebben az évben a szárazság (Spanyolország) és a kórokozók (Olaszország) miatt jelentősen emelkedik az olívaolajok beszerzési ára, ami remélhetőleg nem befolyásolja ennek a rendkívül egészséges és finom olajfajtának a növekvő népszerűségét – mondja Habuda Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketing managere.

Az általuk forgalmazott Filippo Berio olajok kapcsán elmondja, hogy igazi olasz specialitásokkal tervezik a szortiment bővítését. A felhasználás sokoldalúságát receptoldalakon való hirdetéssel támogatják, és csábító árakciók is lesznek a vásárlás ösztönzésére.

– Másik idevágó termékünk, a Kronen kukoricacsíra-olajunk továbbra is népszerű, hiszen vitaminokban gazdag, egészséges és magas füstpontja miatt ideális sütéshez, főzéshez, de hidegen saláták készítéséhez is! – teszi teljessé a képet Habuda Salyámosy Rita.

Sz. L.