Egekben az európai közúti fuvarozási árak

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2022. 08. 07. 11:39

Az infláció, a gyengülő kereslet, a társadalmi instabilitás és az ukrajnai háború viharos fejleményekhez vezet a közúti árufuvarozási árakban – derül ki a Ti / Upply / IRU Road Freight Rate Benchmark 2022. második negyedévére vonatkozóan. Ez a kiadás most először kínál külön elemzést az azonnali és szerződéses fuvardíjak alakulásáról.

A gazdasági mutatók romlását a közúti fuvardíjak is megérzik

Az azonnali közúti fuvardíj (spot road freight rate) az az ár, amelyet a szállítmányozó egy adott időpontban kínál a feladónak, hogy termékét A pontból B pontba vigye.

A szerződéses közúti fuvardíj (contract road freight rate) az a díj, amelyet egy gépjármű-fuvarozó, árufuvarozási közvetítő vagy logisztikai szolgáltató (LSP) alkalmaz, amikor a szállítmányozó rakományát egy meghatározott sávon és annak fuvarozási jellemzőivel egy meghatározott időtartamon keresztül mozgatja.

Az európai szerződéses közúti fuvardíjindex minden idők csúcsát, 121 pontot éri el 2022 második negyedévében, ami 6,1 pontos emelkedést jelent az előző negyedévhez képest és 13,1 ponttal éves szinten. Az európai azonnali közúti fuvardíj-index is rekordmagasságot, 134 pontot ért el, ami 11,8 ponttal magasabb 2022 első negyedévéhez képest és 20,1 ponttal 2021 második negyedévéhez képest.

Az infláció minden európai országban emelkedik, és júniusban rekordmagasságot, 8,6%-ot ért el az eurózónában, ami a költségeket és a keresletet is megviseli. Bár a gázolaj ára országonként változó, júliusban is magasan maradtak az árak: 69%-kal a januári szint felett vannak.

A Transport Intelligence, az Upply és az IRU által készített European Road Freight Rates Benchmark negyedévente elemzi az európai közúti fuvardíjakat és a piaci kilátásokat, hogy tájékozódjon a feladók, fuvarozók és fuvarozók döntéseiről. A jelentés most először képes differenciált elemzést nyújtani az azonnali és szerződéses árakról ebben a 2022 második negyedévére vonatkozó kiadásban. A benchmark-tanulmány így összegzi az európai közúti árufuvarozásra tett hatásokat és a piac legfontosabb jellemzőit:

  • háború Ukrajnában: Ukrajna invázióját követően márciusban az EU-27 gázolaj adózás előtti ára 69%-kal megugrott a januári szinthez képest;
  • a kereslet gyengülése: több mutató is jelzi az európai közúti árufuvarozás iránti kereslet gyengülését, az összes jelentősebb gazdaságban csökkenő aktivitás és az inflációs ráták a fogyasztói és a vállalkozások bizalmát terhelik;
  • növekvő infláció: Az infláció minden európai országban emelkedik, és júniusban rekordmagasságot, 8,6%-ot ért el az eurózónában. A legfrissebb adatok szerint Spanyolországban tapasztalható a legnagyobb áremelkedés +10,2%-kal, ami magasabb, mint a többi nagy európai gazdaság, Németország (7,9%), Franciaország (5,8%), Olaszország (8%) és az Egyesült Királyság. 9,1%).
  • járművezető hiány: A hiány az egész európai kontinenst érinti. Németország különösen kritikus helyzetben van, a becslések szerint 50-80 ezer teherautó-sofőr hiányzik. A német gépkocsivezetők 24%-át a migráns munkavállalók teszik ki, és a hazájuk védelmére visszatérő ukrán állampolgárok elvesztése tovább korlátozta a sofőrök utánpótlását Németországban.
  • Franciaország/Spanyolország: Ezen a folyosón az azonnali kamatlábak jelentősen emelkedtek. Elsősorban a 21,2%-os emelkedés negyedéves összevetésben Párizs-Madrid irányban. Ez majdnem kétszerese az európai azonnali kamatlábak átlagos növekedésének, és egyben a második legmagasabb emelkedés az összes európai azonnali kamatláb közül.
  • Németország/Lengyelország: A Duisburg és Varsó közötti azonnali árfolyamok kivételével minden árfolyam új történelmi csúcsot ért el ezen az útvonalon, miután a járvány kezdete óta emelkedő tendenciát követett. A legtöbb európai útvonalon megfigyelt kapcsolattal ellentétben ezen az útvonalon az azonnali árak lassabban emelkedtek, mint a szerződéses árak. A keresletet különösen az ipar gyengülése befolyásolta Németországban és Lengyelországban. Az ukrajnai konfliktus okozta instabilitás különösen Európának ezen a részén érezhető, és az ipari kilátások alakulására is kihat.
  • Franciaország / Nagy-Britannia: A Brexit után a Franciaország és Nagy-Britannia közötti szállítási műveletek drágábbak és hosszabbak lettek. A London School of Economics (LSE) kutatói azt találták, hogy míg az export nagyjából helyreállt, az EU-ból származó brit import 25%-kal esett vissza a többi célországhoz képest. Emellett 30%-kal csökkent a forgalmazott áruk kínálata. A kis értékű árukat leginkább az adminisztrációs költségek növekedése érintette.

A 25 év alatti tehergépkocsi-vezetők aránya Európában

Thomas Larrieu, az Upply vezérigazgatója így nyilatkozott: „Az európai kereslet elcsendesedésének lassítania kell a közúti fuvardíjakra nehezedő nyomást. Másrészt a fuvarozók továbbra is jelentős költségnövekedésekkel néznek szembe (üzemanyag, munkaerő stb.), így a díjak a következő hónapokban valószínűleg magas szinten maradnak.”

Nathaniel Donaldson, a Ti gazdasági elemzője a következőket mondta: „A 2022-ben emelkedő költségek hatása most nagyon nyilvánvaló, mivel a közúti fuvardíjak az európai kontinensen minden idők új csúcsát értek el. Az ukrajnai inváziót követő kezdeti üzemanyagár-emelkedések sokkal költségesebb környezetet teremtettek és teremtenek az európai közúti fuvarozók számára, miközben a szervezett fellépés és a súlyosbodó sofőrhiány szűkösen tartja a kapacitást. Számos mutató a fogyasztás és a termelés drasztikus lassulása felé mutat, ami enyhíti a további növekedést, miközben a magas költségek magasan tartják a rátákat.”

Logistics Business

Kapcsolódó cikkeink