NiT Hungary: azonnali és jelentős áremelés jelenthet kiutat a fuvarpiac súlyos helyzetéből
Azonnali és jelentős áremelés jelenthet kiutat a fuvarpiac súlyos helyzetéből, a fuvarszerződések felülvizsgálatával, a fuvardíjak azonnali emelésével őrizhető meg az alágazat versenyképessége és az ellátási lánc biztonsága – közölte a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) pénteken az MTI-vel azt követően, hogy a napokban „Mi lehet a megoldás?” címmel webkonferenciát tartottak.
Kifejtették, a közúti fuvarozás új, rendkívüli kihívásokat él meg. A 2008-as pénzügyi válság, majd a Covid-világjárvány után most az elszabaduló infláció, a munkavállalói jövedelmek, illetve az egyéb külső költségek emelkedése mellett robbanásszerűen következett be az egyik legnagyobb költségelem, az üzemanyagár emelkedése. A közúti fuvarozásban egyik napról a másikra szűnt meg a rögzített gázolajár, így az üzemanyagköltségek soha nem látott mértékben emelkedtek.
A NiT Hungary szakmai tájékoztatóján rögzített álláspont szerint a hazai közúti fuvarozás kizárólag akkor tarthatja meg piaci versenyképességét, és őrizhető meg az ellátási lánc biztonsága, ha a gyors ütemben, drasztikusan emelkedő külső költségek azonnal megjelennek a fuvardíjakban.
Számítások szerint a mostani helyzet nemzetközi relációban legalább 18,6 százalékos, belföldi relációban legalább 24,8 százalékos díjemelést indokol a 2021-es bázisadatokhoz képest – írják a közleményben.
A helyzet a külső körülmények függvényében napról napra változhat, ezért fontos, hogy a hosszabb távú keretszerződésekbe olyan klauzulák kerüljenek, amelyek garantálják a legnagyobb költségelemek azonnali követését. Ilyen lehet a fuvarozásban nem ismeretlen gázolajár-klauzula, vagy az a személyi jövedelem indexálás, amelyet az elszabaduló gépkocsivezetői jövedelmek lekövetésére a NiT Hungary ajánlás szinten, negyedéves frissítéssel oszt meg a szakmacsoporttal. Hasonló támpontot nyújthat az ártárgyalásokhoz a független szakértő által kidolgozott, szintén negyedévente frissülő Közúti Fuvarozási Költségindex (KFX) – közölte a NiT Hungary. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az ünnepi szezonban is „mérsékelt” kereskedelmi növekedésre számít a Maersk
Az A.P. Moller-Maersk vezérigazgatója arról beszélt a Reuters Newsmakernek adott…
Tovább olvasom >Egekben az európai közúti fuvarozási árak
Az infláció, a gyengülő kereslet, a társadalmi instabilitás és az…
Tovább olvasom >Szállítmányozás: „Sok újat tanultunk magunkról és a piacról”
A szállítmányozó cégek 2020-ban egyöntetűen sikeres évet zártak, ami leginkább…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a lakosság fogyasztása?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >Gondtalan fogyasztók? Jókora különbségek a középkorúak táborában
Bár az infláció visszahúzódott, a középkorúak jövedelme nem emelkedett jelentősebben,…
Tovább olvasom >18+! Az energiaital után a kóla lesz a következő?
A Magyarországon érvénybe lépő új szabályozás értelmében tilos lesz energiaitalokat…
Tovább olvasom >