Magazin: Koktélparfüm

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 11. 28. 07:16

Másfél évtizednyi kísérletezés eredményei az apró zala­egerszegi üzemben készülő italok és ételek ízét, illatát befolyásoló parfümök. A termékben rejlő lehetőségekről Garamvölgyi Krisztiánt, az egyedülálló termék gyártóját kérdeztük, és megpróbáltuk a nagyvilágban fellelhető „unokatestvéreik” evolúcióját felmérni.

Garamvölgyi Krisztián

Feltehetően az internet segítségével sem fogjuk már soha megtudni, mikor készült az első, ételek, italok ízesítésére használt spray, az viszont „dokumentálható”, hogy az ezredforduló után fel-felkaptak ilyen termékeket a világhálón, a gasztronómia jövőjének előhírnökeként tekintve rájuk. Szerepe lehetett ebben a molekuláris gasztronómia akkori hihetetlen népszerűségének is.

Szinte minden jelentős égetettszesz-fajtából készül fújható változat: salátákhoz, fagylaltokhoz francia konyak, levesekhez, grillhúsokhoz whisky (vagy éppen fordítva), és olasz prémium kávézó vagy cukrászda sem létezik grappa-spray nélkül.

Németországban 10 éve népszerűek az Easy Gourmet sajtolt fokhagyma- és vöröshagymalét tartalmazó spray-i, natúr és pirított változatban egyaránt; nem kell hámozni, aprítani, és nem is ég oda.

Egy közepesen ismert New York-i séf, David Burke Íz-spraynek nevezett termékei is kaphatók még: az édes ízek mellett készített például sült baconos, parmezános, barbeque-s aromákat, és olyan egzotikusakat is, mint az édes-savanyú, pestos, teriyakis – imádták a fogyókúrázók, a dysphagiás, azaz nyelési nehézségekkel küszködő, csövön keresztül etetett betegek pedig évek óta nem megélt élményeket kaptak.

Kreatív, néha hasznos, máskor praktikus ötletek (lásd képeinken), de egyik sem indult világhódító útra; a jövő valahogy nem akart elkezdődni. Reméljük, ezen a területen is úttörő lesz a magyar találmány, az iható-ehető parfüm, ami mögött az előbbieknél jóval több munka, koncepció és egyediség van.

Garamvölgyi Krisztián étel- és italparfümjei nem valamiféle hirtelen jött, szerencsés ötlet szülöttei, a termék mai formája 15 év céltudatos munkájának eredménye. Ezek, ahogy ő mondja, különféle alapanyagok, főként gyümölcsök és fűszerek lelkét tartalmazzák. Krisztián nemcsak az illatokhoz, ízekhez ért, hanem azok manipulálásához is. Érzék, szorgalom, szerencse; a még mindig fiatal és szerény vállalkozó örömmel mesél ötleteiről és eredményeiről.

 

– Mi az iható parfüm?

– Amit létrehoztam, az kifejezetten élelmiszerekre szánt, hosszan tartó illattal rendelkező termék, amelynek a nevével azonosan intenzív íze is van. Alapja a francia tradicionális parfümkészítés és a likőrgyártásnál alkalmazott eljárásokra épül, valamint a speciálisan „összerakott” technológiára. Jelenleg több mint 25-féle változatban kapható: virágok, gyümölcsök, fűszerek, illetve italos hordók és maláták illatában – eredeti alapanyagokból párolva. Az italra, ételre fújva jelentősen gazdagítják azok illatát és ízét, ám utóbbit nem változtatják meg, mint a szirupok és bitterek, ráadásul színezéket sem tartalmaznak.

– Honnan a termékeidben megfogalmazódó tudás?

– Mixerként kezdtem, kétszer megnyertem a Marie Brizard nemzetközi koktélversenyét; a harmadik évben már a francia likőrgyártó márkanagykövete voltam. Egyre több nagy nemzetközi italgyártótól kaptam meghívást, így ismerkedtem meg a gyártás és a termékfejlesztés titkaival. Hamar elkezdtem saját laboratóriumom és egy kis lepárló építését, és különféle italokat készítettem, egy idő után már nem a szakkönyvek útmutatásai alapján.

– Hogy lett ebből az, amit parfümnek nevezel?

– 2008-ban mint likőralap készült el, 2009-ben már gyártották esszenciaként Franciaországban kicsit lebutítva, 2011-ben született meg a mai termék alapja, azóta módosult már a minősége, tisztasága, de még a gyártásának technológiája is. Korábbi munkaadóim egyike meg is próbálta lenyúlni az ötletet, de nem sokra mentek vele, úgy látszik, a parfümök megtervezése és elkészítése túlontúl komplex munka.

– Mi változott a terméken 2011 óta?

– Az akkori első parfümökhöz képest még intenzívebbek és tartósabbak a termékek; minden részletükben próbálom folyamatosan fejleszteni őket. Jobbak a világ szinte minden pontjáról érkező alapanyagok, az alkalmazott eljárások többrétűbbek és precízebbek, az üvegpalackok pedig egy idő óta csúszásmentesek. Mielőtt piacra kerülnek, rendszeresen kérem a NÉBIH állásfoglalását.

– Most kivel dolgozol együtt?

– A munka szakmai része valójában one-man show: a cég egyszemélyes, de a grafikai és a nyomdai munkákat, a marketinget és az értékesítést persze szakemberekre bízom. Én vagyok az ízmester, hiszen nagy a tapasztalatom az illatkombinációk megalkotásában, az illatok és ízek optimális intenzitásának meghatározásában.

Mindent én találok ki, ami azt is jelenti, hogy alkalmazom a sokszor több száz éves ismereteket, valamint a sok országban, különféle gyárakban szerzett tapasztalatomra épített 10 évnyi kísérletezés eredményeit. Nyilvánvalóan kell a technológia és az alapanyagok alapos ismerete. A mixer-múltam jó alap, de önmagában nem elég, nem árt ismerni a piac ízlését, a trendeket. Az engedélyeztetési folyamat 3 éve alatt folyamatosan gyűjtöttem a visszajelzéseket az italgyáraktól, szakácsoktól, bartenderektől. Az ő véleményük is érvényesült a végeredményt illetően, tehát a parfüm sok szempontból csapatmunka eredménye.

– Hogyan kell például a hordóíz kinyerését elképzelni?

– Ami szerves, abból kivonható íz és illat. A korábban bourbont vagy sherryt tartalmazó hordót donga formában érdemes szállítani. Megvizsgálom a szálirányt és a rostvastagságot; megpróbálok minél több sejtjéhez hozzáférni. Vágással, aprítással kezdem, nem átvágva a fa erezetét, mert az nem kívánt csersavakat csalna elő.Végül áztatom a fát, bár némelyiket előtte „hőkezelem”, majd a sokszor 8-12-féle „lé” megtervezett keverékét öntöm egy speciális lepárlóba. Az illat erősítése egy másik technológiával történik.

– Hol lehet hozzájutni a parfümökhöz, és milyen áron?

– Itthon a szakboltokban és a neten lehet megvenni, a 80–100 fújásra alkalmasat nagyjából kétezer forintért kínálják, a 8-900 adagost nyolcezer felett. Nemcsak mixerek használják, de szakácsok, és az utóbbi időben cukrászok is egyre gyakrabban, ám olyat is hallottam, hogy egy édességbolt tulajdonosa légfrissítőként alkalmazta a Mozart Csokoládé Parfümöt, ezzel csalogatta be a vendégeket.

Külföldön konkrét ütemterv szerint nyitjuk a piacokat. Szerencsére hetente érkeznek megkeresések forgalmazásra vonatkozóan: Izraelbe és Angliába még ebben az évben szállítunk, jövőre pedig 2 arab országba, USA-ba, Németországba és Japánba is.

És hogy milyen üzleti eredmény tenne elégedetté? A következő 3-4 évben szeretném minimum megkétszerezni az eladásokat.

IT.

Kapcsolódó cikkeink