Borravalózás a nagyvilágban 2023-ban
A vendéglátásban szinte az egész világban bevett szokás a borravalóadás, ennek gyakoriságáról ad képet a YouGov közvéleménykutató cég Európában és az USA-ban végzett felmérése, amiből a VIMOSZ hírlevele idézett. A legérdekesebb adatokból csemegéztünk.
A YouGov a kérdéskört 7 északi és nyugat-európai országban (Németországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Svédországban, Dániában) és az USA-ban vizsgálta.
A válaszadókegy része is úgy érzi, hogy borravalót kell adnia, például a társadalmi nyomás miatt (Spanyolországban a borravalót adók 9%-a, Svédországban pedig 21%-a). A rosszul fizetett személyzet alig motiválja a borravaló nyújtására az északi fogyasztókat (8%-9%),de az amerikai (24%), a francia és az olasz (egyenként 23%) borravalóadók nagyobb hányada számára igen. Németországban ez az arány 21%. Az amerikaiak akkor is adnak borravalót, ha rossz vagy nagyon rossz kiszolgálást tapasztaltak egy étteremben. Minden ötödik amerikai, aki egyáltalán borravalót ad, és nagyon rossz kiszolgálást tapasztalt egy étteremben, azt mondja, hogy minden alkalommal vagy legtöbbször borravalót ad (21%). Ez minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy az USA-ban a szolgáltatási szektorban, például az éttermekben vagy taxisofőrként dolgozók közül sokan a borravalóra vannak utalva (itt gyakori a 15-20%-os borravaló) a nagyon alacsony bérek miatt, és ezt szükség esetén közvetlenül is követelik.
Az európai országokban ezzel szemben a rossz kiszolgálás kizárási kritérium. Tízből kevesebb mint 1ad még mindig borravalót: Franciaországban 9%, Németországban 8%, az Egyesült Királyságban3%, Dániában 2%. Mivel a németek és az amerikaiak körülbelül ugyanolyan gyakran adnak borravalót az éttermekben, úgy tűnik, hogy jelentős különbség van: Németországban a borravaló úgy tűnik, hogy közvetlenül kapcsolódik a jó kiszolgáláshoz, míg az USA-ban nem. Azok között a válaszadók között, akik általában vagy néha adnak borravalót, a borravaló szokásos mértéke a számla 5%-a vagy 10%-a. A spanyolok (55%), a franciák (53%) és az olaszok (46%) adnak a leggyakrabban 5% borravalót, míg a 10% a leggyakoribb borravaló mértéke a britek (61%), a németek (52%), a svédek (49%) és a dánok (39%) körében. A németországi válaszadók 78%-a, az USA-ban pedig 77%-a ad borravalót az éttermekben, Dániában viszont ez a szám csak 24%. Ezenkívül a német kocsmába látogatók 65%-a ad az ott dolgozó személyzetnek borravalót, 61%-a a futárszolgálatnak, 56%-a taxisofőröknek és 54%-a Uber vagy más telekocsi-szolgáltatássofőrjének, 47%-a a szállodai személyzetnek, 46%-a pedig a kávézók baristáinak munkáját is honorálja. A németek viszont kevésbé jutalmazzák borravalóval az autószerelőket, minden 5.autószerelő szolgáltatást igénybe vevő személy mondta ezt (21%).
A Jägermeister 2022-ben egy hasonló tanulmányt publikált a borravalóról, a vendéglátóiparra fókuszálva. Ennek megfelelően a megkérdezett 1196 (18-49 év) fogyasztó, valamint a vizsgálatban részt vevő 106 pultos, 116 vendéglős és 68 taxis azt állította, hogy a klublátogatók 29%-a, a kocsmalátogatók 54%-a, a bárlátogatók 60%-a, az étterem vendégeinek 92%-a és a taxis utasok 50%-a honorálja borravalóval az igénybe vett szolgáltatást. Annak ellenére, hogy az egyesországokban eltérő a borravaló-kultúra, a fő ok, amiért az emberek borravalót
Kapcsolódó cikkeink
Két mozgalom, egy cél
A globális vegán mozgalom leghatásosabb médiumává mára kétségkívül az évente…
Tovább olvasom >Németországban 70%-kal nőttek a snackekre fordított költések
Jelentősen megugrott a németek snackfogyasztása az elmúlt években: a YouGov…
Tovább olvasom >Borravalóval kapcsolatos jogszabályi módosítások
A Nemzetgazdasági Minisztérium a szakmai szövetségekkel együttműködve új intézkedéseket vezet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >