Az eldobható is lehet fenntartható

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2021. 05. 06. 11:00

Popai logóA svéd-német hátterű Essity törekszik a felelős és fenntartható működésre, figyelembe véve a fogyasztók és a partnerek elvárásait is. A társadalmi felelősségvállalást a családi munkamegosztás egyenlőbbé tételével, a környezetvédelmet az alternatív nedvszívó anyagok és a környezetbarát műanyagok használatával, a csomagolás és az in-store kommunikáció átgondolásával valósítják meg.

Zewa logóA POPAI Magyarország május 6-i ülésén Nagy Réka, az Essity customer marketing managere mutatta be a vállalat nemzetközi, régiós és hazai fenntarthatósági törekvéseit. Az előző találkozón a Mondelez, a következőn pedig az Unilever foglalkozik a fenntarthatósággal.

Érzékeny témák

A találkozó kezdetén a gyülekező résztvevők a következő hetek nyitási menetrendjéről beszélgettek, fontolgatták a következő találkozók személyes vagy online rendezésének valószínűségét. Kiderült, hogy nagyon változatos intézkedések vannak érvényben, általában a multinacionális cégeknél az óvatosabb és szigorúbb előírások jellemzőek.

A köszöntőben Kátai Ildikó, a POPAI főtitkára elmondta, hogy a Shop! Global Awards Student kategóriájában fenntarthatósági vonatkozású magyar győzelem született és videón be is mutatta a győztes pályamunkát.  A magyar diákverseny témaadó szponzora ugyanis idén is a Zewa volt, a házigazda Essity márkája.

Nagy Réka bevezetőjében bemutatta az Essity márkáit, a Libero, Libresse, Zewa, Tena és Tork brandeket és piacrészeiket, majd elmondta, miért különösen fontos és érzékeny téma az egyszer használatos, eldobható cikkek esetén a fenntarthatóság. Az Essity közel 30 éve foglalkozik ezzel a kérdéssel, hiszen a svéd anyavállalat hatalmas erdőkkel gazdálkodik, amik a vállalat higiéniai termékeinek alapanyagát biztosítják. Bár a két cég 2017-ben különvált, a szemlélet és a felelősségtudat megmaradt.

Nagy Réka

Több kutatásra hivatkozva az előadó kiemelte, hogy a fogyasztók jelentős része elvárja a nagy vállalatoktól, hogy tegyenek a környezetükért. Szinte ugyanennyien elvárják, hogy a nagy vállalatok a fenntarthatóság szociális és környezetvédelmi oldalán is aktívak legyenek.

Körkörös szemléletkörben gondolkozás

Az Essity fenntarthatósági fundamentuma az életciklus menedzsment. A felelős alapanyag beszerzésétől a hatékony gyártáson és fenntartható működésen keresztül egészen a felhasználás utáni újrahasznosításig vizsgálják a környezeti hatást. Az ENSZ 17 fenntarthatósági célkitűzése közül 6-ot emeltek ki, a jól-lét, a nemek egyenlősége, a tiszta víz, a gyártás, fogyasztás, klíma és termőföld kapott prioritást. Hagyományosan az Essity világszerte felvállalja a higiéniai edukációt, a tabu témák felszínre hozását és a nemek egyenlőségének kérdését. Ez utóbbi témához a háztartási munkák egyenlőbb elosztásáért folytattak kampányt, amelyben a pilot ország hazánk volt, innen gördült tovább a projekt. Jellemző törekvés, hogy az egyes években bevezetett újdonságok legalább egy harmada a fenntarthatósághoz köthető, de tavaly ez az arány már 64% volt.

Környezetbarát innovációk

A vállalat törekszik arra, hogy az alapanyagok megújuló forrásból kerüljenek ki és egyre több újrahasznosított papírt és műanyagot használjanak fel a termékek előállítása és csomagolása során, így például a népszerű 3 rétegű Zewa toalett papírok már 100%-ban így készülnek. Forradalmian új  megoldásokat is tesztelnek, amikhez új gyártótechnológia és beruházások szükségesek, de valószínű, hogy jövőre már a magyar polcokon is bemutatkoznak. A műanyag csomagolásaikban pedig egyre nagyobb százalékban használnak cukornád alapanyagú változatot. 2025-re kitűzték, hogy a csomagolóanyagok 100%-a újrahasznosítható legyen és 85%-ban megújuló és újrahasznosítható alapanyagokból is készüljön. Nem véletlen tehát, hogy a vállalat bekerült a Corporate Knights 100-as világlistájába is.

Essity termékek

Az erdők védelmét, a tudatos erdőgazdálkodásból származó cellulóz és papír alapanyagok FSC és PEFC minősítése garantálja, amit a termékek csomagolásán is kommunikálnak. Ugyanezeket az irányelveket valósítják meg a bolti eszközök, displayek tervezésénél és gyártásánál is. Fontosnak tartják a fenntarthatóság kommunikálását a vásárlás helyén és a közösségi médiában, influenszereken keresztül is.

Essity POS

A belső kommunikációra, edukációra és bevonásra is nagy figyelmet fordítanak a teljes szervezetben, így a mindennapok részévé vált ez a fontos téma. A részletes tudást, az alapoktól az aktuális legfrissebb kezdeményezésekig egy saját szerkesztésű Fenntarthatósági kézikönyvben gyűjtik, ami minden munkatárs számára elérhető. Ez a megosztás jellemző a régióra és a brandekre is, így egyértelmű és egybehangzó álláspontot képviselnek, hiteles és transzparens válaszokat tudnak adni beosztástól és országhatártól függetlenül.

Essity kézikönyv

Kapcsolódó cikkeink