Az egészség szolgálatában
A funkcionális termékek és étrend-kiegészítők egyes kategóriái más és más módon élték meg az elmúlt időszakot. Míg az immunrendszer erősítéséhez, az egészség megőrzéséhez kapcsolódó termékek népszerűsége töretlenül ívelt felfelé, a járványidőszak alatti edzőterem-bezárások miatt például a sportitalok értékesítése igencsak nehézségekbe ütközött. A fogyasztók egyre tudatosabbá válása itt is megmutatkozik, az ár mellett egyre fontosabb lett az összetétel és a funkció.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A tudatos táplálkozást követők körében az elmúlt évben a funkcionális élelmiszerek egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, köszönhetően annak, hogy a hagyományos élelmiszerekkel összehasonlítva ezek a termékek egészségvédő hatásúak, hozzájárulhatnak egyes betegségek megelőzéséhez, és előnyös hatást fejtenek ki az emberi szervezetre.

Kőszegi Adrienn
kategória manager
Rossmann Magyarország
– A hazai piacon és nálunk is növekedett a forgalom ebben a kategóriában. A pandémia időszaka rávilágított az egészségmegőrzés fontosságára, ezért a fogyasztók egyre nyitottabbak olyan funkcionális ételek vásárlására, melyeknek ismert egészségmegőrző hatása. Az online térben a trendeknek megfelelően láthatóan nagyobb növekedés figyelhető meg, mint offline – jelzi Kőszegi Adrienn, a Rossmann Magyarország Kft. kategória managere.
A funkcionális élelmiszerek térnyerése a hazai piacon valamivel lassabb, aminek fő oka a magyar fogyasztók árérzékenysége, mivel ez a termékcsoport a magasabb árkategóriájú élelmiszerek közé tartozik.
– A rostban gazdag, teljes kiőrlésű készítmények különösen kedveltek, részben a magyar lakosságra jellemző rostszegény táplálkozás miatt. Ahogyan a superfood megnevezés egyre inkább elterjedt a tudatosan táplálkozók körében, ilyen típusú termékekkel is készülünk bővíteni portfóliónkat – tájékoztat a szakember, aki azt is elárulja, hogy ebben a szegmensben továbbra is nagyon fontos az edukáció, amelyet intenzív marketingtevékenységgel és szakértők bevonásával valósítanak meg.
Bővül a speciális termékek piaca
Az étrend-kiegészítők piaca 2020-ban és 2021-ben erősen vezérelt volt a COVID által, így nem meglepő, hogy 2022-ben, amikor a COVID-hatás már jóval elenyészőbb volt, volumenbeni csökkenést hozott olyan alkategóriákban, amelyek a koronavírus-járvány alatt a legkeresettebbek voltak, úgymint a C-vitamin, a D-vitamin és a multivitaminok. Maga a teljes étrend-kiegészítő kategória mérsékelt növekedést tudott produkálni.

Zabán Ferenc
szortimentmenedzser
dm
– A termékek forgalma dinamikusabban tudott növekedni az online shopunkban, mint a bolthálózatban, de természetesen a súlyok nem változtak szignifikánsan. A következő időszakban ebben a kategóriában is előtérbe kerülhet a hasonló összetételű, de olcsóbb termékek irányába történő az elmozdulás. Erre a rendkívül széles kínálatunk, valamint az erős saját márkás termékeink megfelelő alternatívát tudnak nyújtani – avat be Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment managere.
Egyre több gyártó/forgalmazó jelenik meg a piacon, és ezáltal a speciálisabb termékek köre is növekszik, amelyekre a vásárlók évről évre nagyobb nyitottságot mutatnak. Ez különösen igaz a fogyókúrás készítmények kategóriájára. A C-vitaminok és a D-vitaminok a COVID lecsengésével is az élmezőnybe tartoznak, de a magnézium és a valeriana is kiemelkedő eredményeket produkál.
– A dm-ben az étrend-kiegészítő kategória nagy fókuszt kap, szinte az összes eladásösztönző elemet igénybe vesszük. Főleg a nagy gyártói márkákra jellemző, hogy folyamatosak az országos marketingkampányok, legyen az online, print vagy tv, rádió. A kategória egyes árucikkeit az újonnan bevezetett dm Live promóció keretein belül is népszerűsítettük – mondja Zabán Ferenc.

A funkcionális élelmiszerek térnyerését a magyar fogyasztók árérzékenysége lassítja
Sportitalok terén is tudatosak a fogyasztók
2022-ben a funkcionális italok piacán is új kihívásokkal kellett szembenézniük a cégeknek. Az év elején a pandémia végével a sportital kategória magára talált. Ezt a kezdeti lendületet először a 2022. július 1-jétől bevezetett Neta törvény szabta át. Mivel ez egy fix adónem, így a termékek átadási árára jelentős hatást gyakorol. Az év második felére tovább nehezedett a helyzet, köszönhetően a brutális árfolyamromlásnak, az energia, az alapanyagok, valamint a fuvarköltségek áremelkedésének.
– A világban tapasztalt nehézségek ellenére, a számaink alapján az emberek igenis költöttek a sportitalokra. Mind volumenben, mind árbevételben a 2022. évi értékesítésünk meghaladta a pandémia előtti nagyon erős 2018-as évet – tájékoztat Molnár Z. Márta, a Gramex Drinks kereskedelmi igazgatója.
2022-ben már nemcsak egy diszkont látta a sportital kategória óriási potenciáját, és gyártatott saját márkás sportitalt a Gramex 2000 Kft.-vel, hanem egy másik diszkont is felismerte ennek a kategóriának a folyamatos növekedését, és belistázta nemcsak a Vitalade sportital 0,7 l termékcsaládot, hanem a Vitalade Zéró 0,7 l termékcsaládot is.
– Ebben a kategóriában nem annyira árérzékenyek a vevők, sokkal fontosabb, hogy mit tartalmaz az ital, és milyen az íze. A fogyasztók továbbra is egészségtudatosak. Manapság már sokan tudják, hogy melyik mozgásformához milyen sportitalt javasolt fogyasztaniuk. Van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, van, akinek a szénhidráttartalom, de van olyan is, akinek az L-carnitine mennyisége a mérvadó – vázolja Molnár Z. Márta.
Egyre keresettebbek a cukormentes változatok, mint például a Vitalade Zéró 0,7 l termékcsalád, ami magas L-carnitine tartalma miatt is igen kedveltté vált már 2022-ben.
– Az aszeptikus csomagolástechnológia iránti igény folyamatosan nő. Nemcsak a beszerzők, de a fogyasztók is ismerik a technológia előnyeit, azaz, hogy a termékek nem tartalmaznak tartósítószert, ezáltal fokozzák a valódi ízélményt. Ez a technológia a saját márkás termékek esetében is igen népszerű, és vannak olyan kereskedelmi csatornák is, amelyek már a saját márkás sportitalukat is így gyártatják, nemcsak egy állandó erdei szamócás ízben, hanem egy in-out kiwi-kaktuszfüge ízben is – teszi hozzá a kereskedelmi igazgató.

Az étrend-kiegészítőknél a speciálisabb (például fogyókúrás) készítmények iránti kereslet növekszik a leglátványosabban
Komplex összetételre van igény
A sportitalok értékesítésének jót tett a járványidőszak alatt a védettségi igazolvánnyal történő edzőterem-látogatás engedélyezése, míg a vitaminitalok az egészségmegőrzés és az immunrendszer-védelem miatt fogytak jól. 2022 második negyedévében az értékesítés a korlátozások feloldásával nagyot ugrott, meghaladva a COVID előtti évek szintjeit is. De a lendület csak augusztusig tartott ki. Az ősszel szokásos visszaesés nagyobb mértékű lett a vártnál és a trend az év végéig elhúzódott. Az emberek a növekvő energiaárak hírére, valamint a megugró alap-élelmiszerárak hatására drasztikus spórolásba kezdtek, és „csak” a legszükségesebbre adtak ki pénzt.

Nagy Ervin
ügyvezető
R-Water
– Az R-Water Kft. két fő brand terméke szempontjából eltérnek az értékesítési csúcsidőszakok. Míg az Absolute Live sportitalok az első félévben fogynak a leginkább – és akkor már jobb volt a fogyasztói hangulat – ezért a 2019 évhez képest is tudtunk növekedést realizálni. A Power Fruit vitaminnal dúsított gyümölcsitalaink viszont éppen a második féléves visszaesés miatt már a 2021 évhez képest sem tudtak növekedni – ismerteti Nagy Ervin ügyvezető.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy bár a független kereskedők mellett a retail aránya is növekszik, a HoReCa-terület teljesen fehér folt a funkcionális italok területén. Leginkább a multinacionális gyártók piacvédő tevékenysége, szerződései, visszatérítési rendszerei miatt, pedig véleménye szerint szükség lenne a kisüzemi sörök mintájára készülő, speciális igényt kielégítő egészséges funkcionális italok megjelenésére ezen a területen is.
A fogyasztók ebben a szegmensben is nyitottak az újdonságokra, azonban leginkább olyan termékek felé nyitnak, amelyek komplex összetétellel szolgálják ki a vásárlói igényeket. Ha ezt megtalálják, hosszú távon hűségesek a márkához.
– A kínálatunkban az Absolute Live termékcsalád a legnépszerűbb, amely a tavalyi évben új irányzattal bővült. A 0,9 l-es izotóniás és kollagénes ital portfóliójának köszönhetően egy szélesebb fogyasztói kört tudunk megszólítani. Az idei évben sem dőlünk hátra, hiszen a fogyasztóink igényeit maradéktalanul ki szeretnénk elégíteni. A trendeknek megfelelően komplexebb összetételű termékekkel készülünk – ígéri Nagy Ervin. //
Kapcsolódó cikkeink
Hideg ital, forró következmények: szívritmuszavart is okozhat a jeges frissítő
Elsőre bizarrnak hangozhat, pedig tudományosan is igazolt: a hideg italok…
Tovább olvasom >Tudatos beszerzés a fenntartható jövőért
A Rossmann-nál a beszerzés jóval túlmutat az ár- és termékoptimalizáláson:…
Tovább olvasom >A technológiai fejlesztésekbe, az üzlethálózatba és a kollégák képzésébe invesztált a dm
A dm a vásárlók hűségét annak a kiegyensúlyozott összteljesítménynek tulajdonítja,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >