Az egészség szolgálatában
A funkcionális termékek és étrend-kiegészítők egyes kategóriái más és más módon élték meg az elmúlt időszakot. Míg az immunrendszer erősítéséhez, az egészség megőrzéséhez kapcsolódó termékek népszerűsége töretlenül ívelt felfelé, a járványidőszak alatti edzőterem-bezárások miatt például a sportitalok értékesítése igencsak nehézségekbe ütközött. A fogyasztók egyre tudatosabbá válása itt is megmutatkozik, az ár mellett egyre fontosabb lett az összetétel és a funkció.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A tudatos táplálkozást követők körében az elmúlt évben a funkcionális élelmiszerek egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, köszönhetően annak, hogy a hagyományos élelmiszerekkel összehasonlítva ezek a termékek egészségvédő hatásúak, hozzájárulhatnak egyes betegségek megelőzéséhez, és előnyös hatást fejtenek ki az emberi szervezetre.
– A hazai piacon és nálunk is növekedett a forgalom ebben a kategóriában. A pandémia időszaka rávilágított az egészségmegőrzés fontosságára, ezért a fogyasztók egyre nyitottabbak olyan funkcionális ételek vásárlására, melyeknek ismert egészségmegőrző hatása. Az online térben a trendeknek megfelelően láthatóan nagyobb növekedés figyelhető meg, mint offline – jelzi Kőszegi Adrienn, a Rossmann Magyarország Kft. kategória managere.
A funkcionális élelmiszerek térnyerése a hazai piacon valamivel lassabb, aminek fő oka a magyar fogyasztók árérzékenysége, mivel ez a termékcsoport a magasabb árkategóriájú élelmiszerek közé tartozik.
– A rostban gazdag, teljes kiőrlésű készítmények különösen kedveltek, részben a magyar lakosságra jellemző rostszegény táplálkozás miatt. Ahogyan a superfood megnevezés egyre inkább elterjedt a tudatosan táplálkozók körében, ilyen típusú termékekkel is készülünk bővíteni portfóliónkat – tájékoztat a szakember, aki azt is elárulja, hogy ebben a szegmensben továbbra is nagyon fontos az edukáció, amelyet intenzív marketingtevékenységgel és szakértők bevonásával valósítanak meg.
Bővül a speciális termékek piaca
Az étrend-kiegészítők piaca 2020-ban és 2021-ben erősen vezérelt volt a COVID által, így nem meglepő, hogy 2022-ben, amikor a COVID-hatás már jóval elenyészőbb volt, volumenbeni csökkenést hozott olyan alkategóriákban, amelyek a koronavírus-járvány alatt a legkeresettebbek voltak, úgymint a C-vitamin, a D-vitamin és a multivitaminok. Maga a teljes étrend-kiegészítő kategória mérsékelt növekedést tudott produkálni.
– A termékek forgalma dinamikusabban tudott növekedni az online shopunkban, mint a bolthálózatban, de természetesen a súlyok nem változtak szignifikánsan. A következő időszakban ebben a kategóriában is előtérbe kerülhet a hasonló összetételű, de olcsóbb termékek irányába történő az elmozdulás. Erre a rendkívül széles kínálatunk, valamint az erős saját márkás termékeink megfelelő alternatívát tudnak nyújtani – avat be Zabán Ferenc, a dm Kft. szortiment managere.
Egyre több gyártó/forgalmazó jelenik meg a piacon, és ezáltal a speciálisabb termékek köre is növekszik, amelyekre a vásárlók évről évre nagyobb nyitottságot mutatnak. Ez különösen igaz a fogyókúrás készítmények kategóriájára. A C-vitaminok és a D-vitaminok a COVID lecsengésével is az élmezőnybe tartoznak, de a magnézium és a valeriana is kiemelkedő eredményeket produkál.
– A dm-ben az étrend-kiegészítő kategória nagy fókuszt kap, szinte az összes eladásösztönző elemet igénybe vesszük. Főleg a nagy gyártói márkákra jellemző, hogy folyamatosak az országos marketingkampányok, legyen az online, print vagy tv, rádió. A kategória egyes árucikkeit az újonnan bevezetett dm Live promóció keretein belül is népszerűsítettük – mondja Zabán Ferenc.
Sportitalok terén is tudatosak a fogyasztók
2022-ben a funkcionális italok piacán is új kihívásokkal kellett szembenézniük a cégeknek. Az év elején a pandémia végével a sportital kategória magára talált. Ezt a kezdeti lendületet először a 2022. július 1-jétől bevezetett Neta törvény szabta át. Mivel ez egy fix adónem, így a termékek átadási árára jelentős hatást gyakorol. Az év második felére tovább nehezedett a helyzet, köszönhetően a brutális árfolyamromlásnak, az energia, az alapanyagok, valamint a fuvarköltségek áremelkedésének.
– A világban tapasztalt nehézségek ellenére, a számaink alapján az emberek igenis költöttek a sportitalokra. Mind volumenben, mind árbevételben a 2022. évi értékesítésünk meghaladta a pandémia előtti nagyon erős 2018-as évet – tájékoztat Molnár Z. Márta, a Gramex Drinks kereskedelmi igazgatója.
2022-ben már nemcsak egy diszkont látta a sportital kategória óriási potenciáját, és gyártatott saját márkás sportitalt a Gramex 2000 Kft.-vel, hanem egy másik diszkont is felismerte ennek a kategóriának a folyamatos növekedését, és belistázta nemcsak a Vitalade sportital 0,7 l termékcsaládot, hanem a Vitalade Zéró 0,7 l termékcsaládot is.
– Ebben a kategóriában nem annyira árérzékenyek a vevők, sokkal fontosabb, hogy mit tartalmaz az ital, és milyen az íze. A fogyasztók továbbra is egészségtudatosak. Manapság már sokan tudják, hogy melyik mozgásformához milyen sportitalt javasolt fogyasztaniuk. Van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, van, akinek a szénhidráttartalom, de van olyan is, akinek az L-carnitine mennyisége a mérvadó – vázolja Molnár Z. Márta.
Egyre keresettebbek a cukormentes változatok, mint például a Vitalade Zéró 0,7 l termékcsalád, ami magas L-carnitine tartalma miatt is igen kedveltté vált már 2022-ben.
– Az aszeptikus csomagolástechnológia iránti igény folyamatosan nő. Nemcsak a beszerzők, de a fogyasztók is ismerik a technológia előnyeit, azaz, hogy a termékek nem tartalmaznak tartósítószert, ezáltal fokozzák a valódi ízélményt. Ez a technológia a saját márkás termékek esetében is igen népszerű, és vannak olyan kereskedelmi csatornák is, amelyek már a saját márkás sportitalukat is így gyártatják, nemcsak egy állandó erdei szamócás ízben, hanem egy in-out kiwi-kaktuszfüge ízben is – teszi hozzá a kereskedelmi igazgató.
Komplex összetételre van igény
A sportitalok értékesítésének jót tett a járványidőszak alatt a védettségi igazolvánnyal történő edzőterem-látogatás engedélyezése, míg a vitaminitalok az egészségmegőrzés és az immunrendszer-védelem miatt fogytak jól. 2022 második negyedévében az értékesítés a korlátozások feloldásával nagyot ugrott, meghaladva a COVID előtti évek szintjeit is. De a lendület csak augusztusig tartott ki. Az ősszel szokásos visszaesés nagyobb mértékű lett a vártnál és a trend az év végéig elhúzódott. Az emberek a növekvő energiaárak hírére, valamint a megugró alap-élelmiszerárak hatására drasztikus spórolásba kezdtek, és „csak” a legszükségesebbre adtak ki pénzt.
– Az R-Water Kft. két fő brand terméke szempontjából eltérnek az értékesítési csúcsidőszakok. Míg az Absolute Live sportitalok az első félévben fogynak a leginkább – és akkor már jobb volt a fogyasztói hangulat – ezért a 2019 évhez képest is tudtunk növekedést realizálni. A Power Fruit vitaminnal dúsított gyümölcsitalaink viszont éppen a második féléves visszaesés miatt már a 2021 évhez képest sem tudtak növekedni – ismerteti Nagy Ervin ügyvezető.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy bár a független kereskedők mellett a retail aránya is növekszik, a HoReCa-terület teljesen fehér folt a funkcionális italok területén. Leginkább a multinacionális gyártók piacvédő tevékenysége, szerződései, visszatérítési rendszerei miatt, pedig véleménye szerint szükség lenne a kisüzemi sörök mintájára készülő, speciális igényt kielégítő egészséges funkcionális italok megjelenésére ezen a területen is.
A fogyasztók ebben a szegmensben is nyitottak az újdonságokra, azonban leginkább olyan termékek felé nyitnak, amelyek komplex összetétellel szolgálják ki a vásárlói igényeket. Ha ezt megtalálják, hosszú távon hűségesek a márkához.
– A kínálatunkban az Absolute Live termékcsalád a legnépszerűbb, amely a tavalyi évben új irányzattal bővült. A 0,9 l-es izotóniás és kollagénes ital portfóliójának köszönhetően egy szélesebb fogyasztói kört tudunk megszólítani. Az idei évben sem dőlünk hátra, hiszen a fogyasztóink igényeit maradéktalanul ki szeretnénk elégíteni. A trendeknek megfelelően komplexebb összetételű termékekkel készülünk – ígéri Nagy Ervin. //
Kapcsolódó cikkeink
Late night shopping a Westend dm üzletben Regán Lilivel, Kisóval, és az adidas Vibes új illatkollekciójával
Az adidas márka legújabb illatkollekcióját a Vibes-t egy Late night…
Tovább olvasom >Elhanyagolt népbetegség: évente egy kisvárosnyi magyart veszítünk el a diabétesz miatt
A cukorbetegség az elmúlt évtizedekben valódi népegészségügyi problémává vált, hiszen…
Tovább olvasom >Fókuszban a valós idejű marketing a Mastercard Space4Commerce konferenciáján
A Mastercard Space4Commerce konferencia bemutatja, hogyan alakítják át az azonnali…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >