Magazin: Átveszik a gépek az uralmat
A kényelmi termékek felé tolódik a mosogatószer-piac, a gépi mosószerek és adalékanyagok forgalma erősödik, míg a kézi mosogatószereké csökken. A hatékonyság és a gyors eredmény mellett egyre jelentősebb szempont a környezetvédelem is, kézi megoldások esetében pedig az, hogy a termék bőrbarát összetevőkkel rendelkezzen. A mosogatószivacsok és törlőkendők az innovációknak köszönhetően egyre sokrétűbb felhasználási lehetőségeket kínálnak a fogyasztóknak.
A Henkel Magyarország Kft. szakemberei szerint a mosogatószerpiac növekedésének mozgatórugója a mosogatógépek penetrációjának növekedése, bár, mint mondják, az továbbra is európai átlag alatt van. Legnagyobb mértékben a prémium, úgynevezett többfunkciós tabletták és gélek piaca növekszik, ebből látható, hogy a fogyasztók egyre inkább keresik a kényelmi termékeket. Mindemellett az adalékanyagok piaca is kimagasló növekedést mutat, főként a géptisztítók és öblítők területén.
– Ezzel ellentétben a kézi mosogatószer piaca továbbra is csökken, hiszen egyre többen térnek át gépi mosogatásra. Egyedül a kézkímélő, úgynevezett balzsam mosogatószerek esetében figyelhető meg erősödés, melyek pH-semleges formulájának köszönhetően az érzékeny bőrűeknek nyújthatnak segítséget – tájékoztat Szűcs Dóra, a vállalat brand managere.
A Procter & Gamble Jar mosogatócsaládja a kézi mosogatószerek piacvezető márkája Magyarországon, a gépi mosogatószerek esetében pedig a régióban tölt be piacvezető pozíciót.
– A gépi mosogatószerek piaca folyamatosan bővül, fejlődik, ez egyrészt a mosogatógépek terjedésének, másrészt a prémium minőségű kapszulák megjelenésének köszönhető. Korábban alsó kategóriás termékek tették ki a piac nagy részét, most pedig a kapszula és jó minőségű tabletták megjelenésével szükségtelenné vált az előmosás, így a mosogatás könnyebbé vált – hangsúlyozza Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs managere.
A gépi mosogatószerek kategóriájában a Finish a piacvezető márka Magyarországon. Szován Arankától, a Reckitt Benckiser Hygiene Home Kft. senior brand & trade marketing managerétől megtudjuk, hogy 2018 során a mosogatógép-eladások közel 20%-os emelkedése által a hazai penetráció 22% lett. Ezáltal a gépi mosogatószerek piaca értékben 16%-ot, mennyiségben 14%-ot növekedett, azonban a penetráció mellett a vásárlás gyakorisága, az újravásárlás, illetve egy vásárlás során elköltött összeg is megemelkedett.
Oláh Edit, a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketing managere arról számol be, hogy a szivacsok és törlőkendők kategóriájában mind értékben, mind mennyiségben nőtt a fogyasztás. Ezzel párhuzamosan a Vileda egy újabb sikeres évet tudhat maga mögött, mivel termékeiket egyre többen választják a háztartásokba.
– A DOMET a tavalyi évben is fejlődő tendenciát mutatott, legjobban a konyhai mosogatószivacsok teljesítettek, valamint a nedves és normál törlőkendők, illetve a dörzsi szivacsok is figyelemre méltó eredményt értek el – fűzi hozzá Lovas Kitti, a Sarantis Hungary Kft. marketingasszisztense.
Előtérben a környezetvédelem
Krubl Yvette úgy látja, a vásárlók a nagyobb kiszerelések irányába mozdulnak el, mind a kézi, mind a gépi mosogatószerek tekintetében. A kézi mosogatószerek esetében a legnépszerűbb új prémium termékeik a Jar Pure&Clean and Jar Extra Hygiene, a gépi mosogatószerek esetében pedig a Jar Platinum Plus.
– A Procter&Gamble Jar márkája népszerű a fogyasztók körében, márkahűek hozzánk a vásárlóink. A drágább termékek esetében a legjobb ár-érték arányt keresik, a gépi mosogatószerek esetében ezek mellett fontos a személyes tapasztalat is – jegyzi meg a közép-európai vállalati kommunikációs manager.
Orbán Richárd, a DunaPro brand managere arra hívja fel a figyelmet, hogy az online bevásárlás térhódítása egyértelmű, egyre többen választják a hiper- és szupermarketek online felületeit a közép-nagy bevásárlások intézéséhez. Az egyre tudatosabb vásárlók utána olvasnak a termékeknek, és vásárlás előtt online információk alapján összehasonlítják őket. Fontossá váltak a terméktesztek, a különböző vélemények-értékelések és kommentek a termékekről, amelyek nagyban befolyásolják a termék kiválasztását.
– A boltokban a polcokért és listázottságért a küzdelem egyre élesebb. Megfigyelhető, hogy a viszonteladók is egyre kritikusabbak a termékekkel szemben, vagyis minőségtől valamelyest függetlenül is a csomagolás, kommunikáció és eladási statisztikák döntenek egy termék sorsáról – emeli ki Orbán Richárd. Hozzáteszi: kézi mosogatás esetében megfigyelhető, hogy a legtöbb vásárló olyan terméket keres, amelynek a kiszerelése gazdaságos, a kézhez/bőrhöz kíméletes és magas a tisztító ereje.
Mint mondja, ahogy más kategóriákban, a 2-az-1-ben és a komplex hatású termékek térhódítása itt is megfigyelhető, a vásárlók keresik az olyan megoldásokat, ahol kevés termékkel elérhető a magas fokú tisztaság.
Vásárlás nagy tételben, hosszú időre
– A mosogatószer-piac erősödése diszkont, valamint drogéria csatornákban kimagasló. Kiszerelést tekintve a nagyobb méretek felé figyelhető meg az eltolódás. A fogyasztók előnyben részesítik az illatosított termékeket, melyek közül a citromos variánsok a legkedveltebbek. A tavalyi évben bevezetésre került málnás illatú Pur hamar a fogyasztók egyik kedvenc variánsa lett. Mindemellett a kézimosogatószer-piacon megfigyelhető az a trend, hogy a fogyasztók körében egyre kedveltebbek a balzsam termékek, melyek pH-semleges formulájának köszönhetően az érzékeny bőrűeknek nyújthatnak segítséget – mutat rá Szűcs Dóra. – A mosogatógép-tabletták mellett a gélek egyre nagyobb erősödést mutatnak. Igazodva a fogyasztói trendekhez idén bevezetésre került a legújabb gél formulájú termékünk, a Somat All in One gél.
Lovas Kitti arról ad hírt, hogy a saját márkás termékek pozíciója egyre erősebb, ebből adódóan nagyon fontos a DOMET számára, hogy újdonságokkal, innovatív termékekkel jelenjen meg a szektorban.
– A DOMET szivacsok közül a Konyhai mosogatószivacsok forgalma volt kiemelkedő, kendők esetében pedig az Univerzális törlőkendőket és a Nedves törlőkendőket lehet megemlíteni, utóbbiak minden esetben tartalmaznak a használatot támogató adalékanyagot, például a fürdőszobai verzió vízkőoldót, míg a konyhai zsíroldót. Valamint kiemelendő, hogy a mosogatáshoz és egyéb házimunkához kiválóan használható DOMET Nitril kesztyűk is jól teljesítettek – fejti ki a Sarantis Hungary Kft. marketingasszisztense.
Kiszerelések esetében a kesztyűk közül az alacsonyabb, mosogatószivacsoknál a magasabb darabszámú a preferált, míg a törlőkendőknél ez változó.
– A Vileda piacvezető márka, így kötelességünk évről évre megújulni, fiatalosságot, trendet mutatni a piacon. A szivacsoknál a prémium kategóriában fejlesztünk. Az egyik kedvenc termékünk a Color Pur Active szivacs, amelyet speciálisan a Teflon felületek tisztításához ajánlunk. Legújabb fejlesztésünk az Ultra Fresh mikroszálas törlőkendő, mely ötvözi a fiatalos színeket és az antibakteriális hatást a mikroszál remek tisztítóerejével – avat be Oláh Edit.
Szponzorált illusztráció
Szován Aranka a diszkontok dinamikus növekedése mellett a hipermarketek és drogériák szerepét is fontosnak tartja megemlíteni, amelyek szintén növelték részesedésüket az eladásokból. Úgy tapasztalja, a gépimosogatószer-piac a prémium termékek felé tolódik, mivel egyre több fogyasztónak növekszik az igénye a kényelemre.
– 2018-ra a piac közel 70%-át a több mint 6 hónapra elegendő kiszerelések teszik ki, melyeket szinte kizárólag akcióban vásárolnak meg a fogyasztók. 2019-re a prognózisunk alapján növekszik a multifunkcionális géltabletták eladása, amivel egyidejűleg a kiegészítő termékek, mint például öblítők, mosogatógép-tisztítók penetrációja és vásárlási gyakorisága is emelkedni fog – vetíti előre Szován Aranka.
Gyors és hatékony megoldások
A Henkel Magyarország Kft. igazodva a változó fogyasztói igényekhez az idei évre több termékbevezetést tervez, melyek közül két újdonságuk már megtalálható a boltok polcain. Az innovatív Somat All in One gél termék bevezetésével tovább bővítették gélportfóliójukat.
– Másik év eleji innovációnk a Somat All in One Extra mosogatógép-tabletta bevezetése, mely erőteljes tisztítóhatásának köszönhetően tiszta és ragyogó edényeket biztosít. Az idei évre még több innovációval is készülünk – jelzi Szűcs Dóra.
Krubl Yvette azt vallja, a Jar Platinum Plus kapszula a Procter&Gamble legkiválóbb terméke a piacon. A Jar Platinum All in One folyékony mosogatógép-kapszula a Jar tisztítóerejét már elsőre kifejti, valamint formulája a legmakacsabb szennyeződéseket is eltávolítja, és ragyogó edényeket hagy maga után.
– A márkák között nagy verseny van a fogyasztók kegyeiért, a magyar piac kiegyensúlyozott, 3-4 szereplő is versenyben van. Ebben a dinamikusan fejlődő kategóriában innovációkkal és kiváló ár-érték arányú termékekkel lehet versenyben maradni, mind a kézi, mind a gépi mosogatószerek tekintetében – ismerteti a közép-európai vállalati kommunikációs manager.
A gépimosogatószer-vásárlóknak közel fele újravásárolja az adott márka szegmensét. Emellett a kategóriát a promóciók dominálják, így a szegmensen belül az éppen akcióban lévő kiszerelést választják a vásárlók.
A Finish portfólióján belül főként a Quantum és a Classic szegmensek termékei a legnépszerűbbek, illetve az adalékanyag-portfólión belül a Finish mosogatógép-tisztítók és természetesen a só termékek aránya a legjelentősebb.
– Piacvezetőként egyik legfontosabb feladatunk új innovációkat bemutatni a fogyasztók számára. 2019-ben új Finish géleket vezettünk be a magyar piacra, melyek mosogatás közben gyorsabban oldódnak fel, mint a tabletták, ezáltal nyújtva hatékony megoldást a rövid programot használó fogyasztóknak – tudjuk meg Szován Arankától.
A DunaPro legnépszerűbb termékei közé tartozik ebben a kategóriában az Ultra Fertőtlenítő Mosogatópor, mindkét kiszerelésben, vagyis 500 g és 20 kg-os változatban. A nagyobb változat körülbelül 10%-kal kelendőbb. Ezt követi a sima Ultra Mosogatópor. Nagyon népszerű továbbá az Ultra Daisy Hypoallergén mosogatószer is, ez zárja a sort a legjobban teljesítő termékek közül.
– A gépi mosogatószerek, vagyis mosogatókapszulák kategóriában számos innováció várható a forgalmazott márkáink körül. A komplex funkcionalitású termékekre és a vásárlói igényekhez igazított megoldásokra fektetjük a hangsúlyt, miközben fontos a jó ár-érték arány megőrzése is. Az innovációs irány a jövőre nézve mindenképp a fenntarthatóság és a környezettudatosság – mondja Orbán Richárd.
A Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. kínálatában továbbra is az on-pack promóciós termékek a legnépszerűbbek, ahol a fogyasztó ugyanazért az árért ajándék termékhez jut. Ilyen például a Glitzi 2+1 kiszerelésű mosogatószivacsa, vagy a speciális felületű Color Pur Active 3+1 darabos mosogatószivacs.
– A mikroszálas törlőkendő egy fejlődő kategória, amit mi egy minden évben megújuló, limitált kiadású designnal teszünk még attraktívabbá a fogyasztó számára. Akár a hajszínek tekintetében, akár a mobiltelefonok világában egyre nagyobb teret hódítanak az ún. ombre megoldások. Most mi is egy színátmenetes mikroszálas törlőkendőcsomaggal szeretnénk kedveskedni a vásárlóknak, hogy feldobjuk a takarítás egyhangúságát – avat be Oláh Edit.
A Sarantis Hungary Kft. legfrissebb termékei közé tartozik a Teflon szivacs és a Prémium Konyhai szivacs, ami 5 db-os kiszerelésben érhető el. Szintén a csoportba sorolható még a több cellulózt tartalmazó Flexi konyhai és a Cellulóz szivacs érzékeny felületekhez is, melyek kifejezetten sérülékeny, tapadásmentes edények tisztításához lettek kifejlesztve.
– A magasabb cellulóztartalom hasznos a szivacsok esetében, mert így több vizet tudnak felszívni, mosogatás közben több hab termelődik, ami pedig természetesen több mosogatásra lesz elég. Az utóbbi termék előnye még, hogy különleges kialakítása miatt felakasztható a csapra, így gyorsabban megszárad – tudjuk meg Lovas Kittitől.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Szájápolás felsőfokon
A szájápolás jelentősége folyamatosan nő, ahogy a fogyasztók egyre nagyobb…
Tovább olvasom >Alkalmazkodás és megújulás
Az elmúlt időszak kihívásai arra kényszerítették a hazai nagykereskedelmi szektort,…
Tovább olvasom >Semlegestől a karakteresig
Újjászületések és merész fejlesztések tanúi lehetünk a vodka világában, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >