A SPAR Magyarország kiadta első Fenntarthatósági jelentését

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 07. 26. 11:21

A SPAR Magyarország hosszú évek óta törekszik arra, hogy mind kereskedelmi működése, mind gyártási folyamatai során minél kevésbé terhelje a környezetet, megóvja munkatársai és vevői egészségét, polcain egyre több hazai kis és családi vállalkozás termékeinek adjon helyet és a társadalmi felelősségvállalás jegyében odafigyeljen a hátrányos helyzetű csoportokra is. A 2022-ben elért eredményeket Fenntarthatósági jelentésben adta közre a vállalat.  

A SPAR fenntarthatósági tevékenységét öt fő pillér határozza meg: a környezet védelme, az élelmiszer-biztonság, az egészséges életmód támogatása, a munkavállalók védelme és a társadalmi felelősségvállalás. Az alappillérként meghatározott területek szorosan kapcsolódnak az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaihoz.

„Vállalatunk fenntarthatósági vízióját egy olyan, gazdasági nehézségekkel teli év során is messzemenően szem előtt tartottuk, mint amilyen a 2022-es esztendő volt. A SPAR célja, hogy tovább mélyítse szerepvállalását a fenntarthatóság terén a munkavállalók, a vásárlók és a beszállítók életében azért, hogy Magyarország meghatározó, a fenntarthatósági ügyekkel és kihívásokkal foglalkozó kiskereskedelmi láncává váljon”

– hangsúlyozta Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország elnök-ügyvezető igazgatója, aki többek között a vállalat fenntarthatósági tevékenységéért is felel. 

Magyar termékek, rövidebb ellátási láncok 

A SPAR Magyarország elkötelezetten segíti a kisvállalkozásokat, hogy termékeikkel megjelenhessenek az üzletlánc polcain. Mindezt a 2022-ben immár negyedszer megszervezett Hungaricool versennyel valósítja meg, amelynek keretében magas minőségű, Magyarországon előállított, új fejlesztésű termékekkel nevezhettek a pályázók. A 2021-ben elindított Régiók Kincsei program pedig szintén a hazai kistermelők piacra jutási esélyeit javítja, a szállítási útvonalak csökkentése érdekében pedig a SPAR hat városban – Nyíregyházán, Pécsett, Győrben, Székesfehérváron, Zalaegerszegen és Hódmezővásárhelyen – alakított ki központokat, beszállítói lehetőséget biztosítva a térségben lévő mikro- és kisvállalkozásoknak. A programokban résztvevő cégek számára pedig a SPAR Beszállítói Akadémia nyújt értékes szakmai tudást a szintlépéshez. 

Kevesebb műanyag, csökkenő élelmiszerpazarlás

A vállalat a tavalyi év második felében valamennyi üzletének zöldség- és gyümölcsosztályáról kivezette az egyszer használatos műanyag zacskókat és 2022 augusztusától már csak biológiailag lebomló zacskókat kínálnak a vásárlóknak: ezáltal éves szinten mintegy 450 tonnával kevesebb műanyag kerül be a kereskedelmi körforgásba. 

Az élelmiszerpazarlás csökkentése terén is elkötelezett a SPAR: a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal karöltve fogyasztásra alkalmas, de a lejárati idő miatt az üzletekben már nem értékesíthető élelmiszer-adományokat juttat el oda, ahol legnagyobb erre a szükség. Az együttműködés keretein belül 2022 szeptembere és decembere között 11 üzletből több mint 32 ezer kg élelmiszer került átadásra a szeretetszolgálat részére. 

2022 novemberétől 21 tesztüzlettel indult el az együttműködés a hazai fejlesztésű Munch-ételmentő alkalmazással, melynek keretében kedvező áron kínálják a közeli lejáratú termékeket, elkerülve ilyen módon is az ételpazarlást. A tesztidőszak bebizonyította az akció sikerességét: az első két hónapjában, novemberben és decemberben, közel 10 ezer kg élelmiszert mentettek meg a vásárlók. 

2022-es eredmények a teljesség igénye nélkül

– A SPAR Magyarország teljes energiafogyasztása több mint 3 százalékkal csökkent 2021-hez viszonyítva. A vállalat megkezdte a napelemek telepítését. 

  A szervezet hulladéktermelése több mint 2200 tonnával, azaz 6,4 százalékkal csökkent 2021-hez képest. 

  A használt sütőolajat gyűjtő pontok számát folyamatosan bővíti a SPAR. A lakossági szelektív hulladékgyűjtést pedig térképes online keresővel segíti a cég.

– Az egyszer használatos műanyag tasakok kivezetésével mintegy 450 tonnával kevesebb műanyagot használnak fel az üzletlánc vásárlói éves szinten, amikor zöldséget vagy gyümölcsöt vásárolnak. Tavaly májustól pedig papíralapú zacskóba kerülhetnek a pékáruk. A fentieken túl lehetőséget van saját csomagolóanyagban, többször-használatos tasakban, vagy csomagolás nélkül is megvásárolni az érintett termékeket. 

– A logisztikai területen használt új csomagolóanyag segítségével évente közel 84 tonnával csökkenti a felhasznált műanyagok mennyiségét a vállalat. 

– A SPAR Életmód programban 2022-re több mint 1500 egészségtudatos és mentes termék szerepelt a hazai üzletlánc kínálatában. 

– A 2022-es dolgozói elégedettségmérésen a munkavállalók 90 százaléka részt vett. A 2022. évi bérfejlesztésre 8,6 milliárd forintot fordított a vállalat. Az egy főre jutó képzési óraszám 2022-re több mint 20 százalékkal növekedett. 

– A SPAR Magyarország 2022-ben több mint 244 millió forintot fordított jótékony célokra.

– Az „Adni Öröm!” karácsonyi adománygyűjtő kampány – amelyet 2022-ben már 26. alkalommal rendezett meg a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal közösen a SPAR – 19 500 család ünnepét tette örömtelibbé. Szintén a szeretetszolgálattal történő együttműködésének köszönhetően 58 ezer darab tanszerrel és közel 2 millió forint értékű adománykártya megvásárlásával segítették a vásárlók 1500 rászoruló diák iskolakezdését. 

– A „Mancs a bajban!” állateledel-gyűjtő akció keretében tavaly több mint 10 ezer kilogramm kutya száraz tápot, közel 2 ezer kilogramm macska száraz tápot, valamint 11 ezer konzervet és alutasakos eledelt gyűjtöttek össze az önkéntesek az áruházakban.

A SPAR Magyarország a fenntarthatósági tevékenységét 2019-ben a „SPAR – a fenntartható jövőért” ernyőmárka alatt szervezte egységes keretbe, a célkitűzéseket és az elért eredményeket pedig mindenki számára elérhetővé tette a www.sparafenntarthatojovoert.hu  weboldalon. 

A teljes Fenntarthatósági jelentés elérhető a www.sparafenntarthatojovoert.hu/jelentes weboldalon. 

Kapcsolódó cikkeink