A legnagyobb ételmentő vendéglátóhelyek és üzletek
A Trade magazinban bemutatásra kerülő Munch-index azt szolgálja, hogy lássuk a Munch platformhoz csatlakozott vendéglátóhelyek és élelmiszerboltok mennyi üvegházhatásúgáz-kibocsátástól mentették meg az adott időszak alatt a környezetet.
Körülbelül 1,4 milliárd hektárt, vagyis a rendelkezésre álló mezőgazdasági földterület közel 30%-át használjuk fel olyan élelmiszer-termelésre, amely később nem kerül elfogyasztásra. Miközben a becslések szerint 2050-ig az élelmiszer-termelésnek 60%-kal kell növekednie a 2005. évi szinthez képest, hogy el tudja látni a növekvő globális népességet. Így látható, hogy az élelmiszer-pazarlás csökkentése megkönnyítené a jövőbeli igények kielégítését.
Nem meglepő módon a legnagyobb mértékű ételpazarlás az olyan fejlett régiókban jellemző, mint Európa, Észak-Amerika és Dél-Kelet Ázsia. Mivel az ételmennyiségek többszöröse áll rendelkezésünkre, ezért természetesnek tűnik, hogy szinte bármikor, bárhol kedvünk szerint válogathatunk. Viszont a válogatás kultúrája elképzelhetetlen mértékű felesleg felhalmozódásához vezet. Ez nemcsak a termelőknek, élelmiszerboltoknak, vendéglátóhelyeknek okoz gondot – és egyben veszteséget –, hanem a környezetünkre is nagy terhet ró.
Erre a komplex problémára nyújt megoldást a Munch. A platformon keresztül már több mint 750 étterem, pékség, cukrászda, szálloda és bolt értékesíti 40–70%-os kedvezménnyel az aznap el nem adott, de jó minőségű ételeit. Célja az ételpazarlás visszaszorítása által a fenntartható, felelős vendéglátás és a társadalmi felelősségvállalás népszerűsítése. A Munch partnerek amellett, hogy extra bevételre tesznek szert, egytől-egyig kiállnak az felelős vendéglátás mellett, hiszen minden étel előállítása és szállítása üvegházhatásúgáz-kibocsátással jár, ami nem feleslegesen terheli az ökoszisztémát, ha a közeli lejáratú ételt végül a Munchon keresztül megmenti és elfogyasztja valaki.
A fentiek értékelésére jött létre a Munch-index, amely az adott vendéglátóhely, illetve bolt által megmentett ételcsomagok előállításának környezeti hatását számszerűsíti, ezzel demonstrálva, hogy az adott partner mennyi üvegházhatású gáz kibocsátását „spórolta meg” a környezetnek, mint kvázi alternatív környezeti költséget. Az index egy becslés, amely a különböző csomagkategóriák (pl. desszert, péktermék) átlagos méretén és a jellemző összetevői előállításának és szállításának átlagos károsanyag-kibocsátásán alapszik.
Eszerint az alábbi rangsort tudjuk felállítani a Munch-partnerek között.
A fenti lista a Munch indulásától, azaz 2020 júliusától kezdve vette figyelembe a vendéglátóhelyek és boltok eredményeit, ezért fontos megjegyezni, hogy akik később csatlakoztak a Munchhoz, azok kisebb hátránnyal indultak. Országos üzletláncként ki kell emelnünk a SPAR-hálózatot, amely összességében a 2022. november 3-ai indulása óta több, mint 30 tonna GHG-től óvta meg a környezetet. Ezenkívül a Munch együtt dolgozik különböző gyártókkal is, akik úgynevezett Munchboxokon keresztül tudják értékesíteni a közeli lejáratú termékeiket.
További információ és csatlakozás: Munch.hu. //
A cikk a Trade magazin 2023.2-3. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatósági eseményt szervezett a Munch – Az itthoni top brandek egy helyen!
“Miért menő az ételmentés?” címmel szervezett sajtóeseményt a Munch, melynek…
Tovább olvasom >Élelmiszerhősök a Lidlnél
A Lidl Magyarország idén is sikerrel zárta az élelmiszer-pazarlás elleni…
Tovább olvasom >Magyar ételpazarlási körkép a Munchcsal
A Munch sajtóeseményt tartott „Miért menő az ételmentés?” címmel, amelyen…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >