A jövő kiszámíthatatlan, de ettől vonzó!

Szerző: Laknerfi–Korin Katalin Dátum: 2021. 12. 14. 10:24

Javában benne vagyunk a karácsonyi idényben. Idén nagyon korán, október elején indult a szezon a hálózatokban, minden korábbit felülmúló, óriási választékkal. Egy évvel ezelőtt ilyenkor lezárások, megszorítások voltak érvényben, idén azonban szerencsére dinamikus, mondhatni megszokott vásárlási morálról beszélhetünk.

Lánchíd Klub logo

Laknerfi-Korin Katalin, Zwack

Laknerfi-Korin
Katalin
országos értékesítési vezető
Zwack Unicum

Ám van valami, ami nagyon más, mint az eddigi években: a fogyasztók viselkedése a boltokban. Mivel a lehető legkevesebb időt szeretnék az üzletben tölteni, nagyon határozottan, céltudatosan vásárolnak. Nem akarnak feleslegesen pénzt költeni, tervezettebb a költés, a vásárlásaikat tehát ténylegesen a fogyasztás és a funkcionalitás határozza meg. Csökken a termékek impulzivitása, éppen ezért mindenki megpróbálja koncentrálni a termékeket a fő vásárlói útvonalakra.

A megváltozott fogyasztói attitűdhöz alkalmazkodva mi is átalakítottuk az eddig használt trade marketinges stratégiánkat, eszközeinket. Igyekszünk sokkal koncentráltabban és célzottabban felhasználni a rendelkezésünkre álló eszközöket: padlómatricákat teszünk ki az üzletek bejáratánál, tájékoztató és figyelemfelkeltő anyagokat helyezünk el a fősoron és a termékeink polcainál, de informáljuk a fogyasztót a vásárlói útvonal mentén és a másodlagos kihelyezéseknél is, hiszen rendkívüli módon felértékelődött az egyértelmű kommunikáció, a konkrét megfogalmazások iránti igény a fogyasztó részéről.

A fizikai boltok mellett a másik fő értékesítési és kommunikációs csatornát immár nálunk is az online tér jelenti. Tervezettebben és koncentráltabban kezdtük el használni a különböző hálózatok platformjait, illetve a saját márkáinkhoz kapcsolódó online felületeket. A karácsonyi szezonban is egyre inkább erősödnek az online vásárlások. Ezt kihasználva az online csatornát nem csak kommunikációra, de fogyasztási edukációra is használjuk. Mivel az emberek most kevesebbszer járnak vásárolni, mint a járvány előtt, ezért offline és online egyaránt sokkal nagyobb kosárértékek jellemzi a vásárlásaikat, ezért megfigyelhető a nagyobb kiszerelésű termékek forgalmának emelkedése.

Ami a jövő évet illeti, újra egy eseményteli év elé nézünk! A változások, amit most látunk, az ellátási lánc minden egyes szereplőjét érintik. Ilyen korábban még nem volt tapasztalható, talán még a 2008-as válság idején sem. 2022 az előrejelzések és tervezhetőség szempontjából kihívásokkal teli évnek látszik. Természetesen készülünk stratégiákkal, de úgy vélem, hogy most inkább a rövidebb időre szóló cselekvési tervek tudnak majd működni. A jelenlegi tapasztalatok alapján szinte minden héten változik valami, akár jogszabályi szinten is, emiatt minden hónapban, vagy, ha kell, minden héten újratervezünk. A cél mindig az adott piaci viszonyok között elérni a legjobb eredményt.

Gyártó cégként is sokfelé irányul a figyelmünk, stratégiánk, legyen szó innovációról, beszerzésről vagy az ellátási lánc egyéb szereplőjével való kapcsolatról. Ugyanakkor mint vezető ebben az új – lassan megszokott – helyzetben óriási kihívásokkal, új típusú megoldandó feladatokkal nézünk szembe az új szabályozások, betegségek, esetleges lezárások miatt, s ebben a közegben kell motiválnunk, ösztönöznünk a kollégáinkat, hogy a megszokott szinten tudjanak, tudjunk működni.

Végül, de nem utolsósorban vezetőként figyelni kell arra, hogy a „megszokott módon” tegyem a dolgom, motiváljam és képezzem saját magamat is, olvassak, kutassak, s releváns információim legyenek arról, hol, mit használnak, s milyen új megoldások vannak – legyenek akár jók, akár rosszak –, egyszóval tanuljak és haladjak a korral! Hát, így vagyunk valahogy a jövő évre készülve. //

A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.

Kapcsolódó cikkeink