A jövő kiszámíthatatlan, de ettől vonzó!
Javában benne vagyunk a karácsonyi idényben. Idén nagyon korán, október elején indult a szezon a hálózatokban, minden korábbit felülmúló, óriási választékkal. Egy évvel ezelőtt ilyenkor lezárások, megszorítások voltak érvényben, idén azonban szerencsére dinamikus, mondhatni megszokott vásárlási morálról beszélhetünk.
Ám van valami, ami nagyon más, mint az eddigi években: a fogyasztók viselkedése a boltokban. Mivel a lehető legkevesebb időt szeretnék az üzletben tölteni, nagyon határozottan, céltudatosan vásárolnak. Nem akarnak feleslegesen pénzt költeni, tervezettebb a költés, a vásárlásaikat tehát ténylegesen a fogyasztás és a funkcionalitás határozza meg. Csökken a termékek impulzivitása, éppen ezért mindenki megpróbálja koncentrálni a termékeket a fő vásárlói útvonalakra.
A megváltozott fogyasztói attitűdhöz alkalmazkodva mi is átalakítottuk az eddig használt trade marketinges stratégiánkat, eszközeinket. Igyekszünk sokkal koncentráltabban és célzottabban felhasználni a rendelkezésünkre álló eszközöket: padlómatricákat teszünk ki az üzletek bejáratánál, tájékoztató és figyelemfelkeltő anyagokat helyezünk el a fősoron és a termékeink polcainál, de informáljuk a fogyasztót a vásárlói útvonal mentén és a másodlagos kihelyezéseknél is, hiszen rendkívüli módon felértékelődött az egyértelmű kommunikáció, a konkrét megfogalmazások iránti igény a fogyasztó részéről.
A fizikai boltok mellett a másik fő értékesítési és kommunikációs csatornát immár nálunk is az online tér jelenti. Tervezettebben és koncentráltabban kezdtük el használni a különböző hálózatok platformjait, illetve a saját márkáinkhoz kapcsolódó online felületeket. A karácsonyi szezonban is egyre inkább erősödnek az online vásárlások. Ezt kihasználva az online csatornát nem csak kommunikációra, de fogyasztási edukációra is használjuk. Mivel az emberek most kevesebbszer járnak vásárolni, mint a járvány előtt, ezért offline és online egyaránt sokkal nagyobb kosárértékek jellemzi a vásárlásaikat, ezért megfigyelhető a nagyobb kiszerelésű termékek forgalmának emelkedése.
Ami a jövő évet illeti, újra egy eseményteli év elé nézünk! A változások, amit most látunk, az ellátási lánc minden egyes szereplőjét érintik. Ilyen korábban még nem volt tapasztalható, talán még a 2008-as válság idején sem. 2022 az előrejelzések és tervezhetőség szempontjából kihívásokkal teli évnek látszik. Természetesen készülünk stratégiákkal, de úgy vélem, hogy most inkább a rövidebb időre szóló cselekvési tervek tudnak majd működni. A jelenlegi tapasztalatok alapján szinte minden héten változik valami, akár jogszabályi szinten is, emiatt minden hónapban, vagy, ha kell, minden héten újratervezünk. A cél mindig az adott piaci viszonyok között elérni a legjobb eredményt.
Gyártó cégként is sokfelé irányul a figyelmünk, stratégiánk, legyen szó innovációról, beszerzésről vagy az ellátási lánc egyéb szereplőjével való kapcsolatról. Ugyanakkor mint vezető ebben az új – lassan megszokott – helyzetben óriási kihívásokkal, új típusú megoldandó feladatokkal nézünk szembe az új szabályozások, betegségek, esetleges lezárások miatt, s ebben a közegben kell motiválnunk, ösztönöznünk a kollégáinkat, hogy a megszokott szinten tudjanak, tudjunk működni.
Végül, de nem utolsósorban vezetőként figyelni kell arra, hogy a „megszokott módon” tegyem a dolgom, motiváljam és képezzem saját magamat is, olvassak, kutassak, s releváns információim legyenek arról, hol, mit használnak, s milyen új megoldások vannak – legyenek akár jók, akár rosszak –, egyszóval tanuljak és haladjak a korral! Hát, így vagyunk valahogy a jövő évre készülve. //
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a zöldség-gyümölcs
2025 tavasza nem csak azért fontos a zöldség-gyümölcs ágazatban, mert…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >