A brit tejipar az irányában szkeptikus fogyasztókat célzó kampányt indít
A Dairy UK (brit tejipari érdekképviselet) fogyasztóknak szóló, új kommunikációs kampányba kezdett azzal a céllal, hogy ellensúlyozza a szektorral kapcsolatos környezetvédelmi vádakat. A szervezet vezetője, Judith Bryans úgy fogalmazott, hogy „az ágazat teljesítményét bemutató érvelés mindig hatékonyabb, mint a minket negatív színben feltűntető média- és közösségi tartalmak cáfolata, hiszen mi vagyunk ennek a területnek a szakértői, nem a kritikusok”.

A fogyasztók egyre inkább érdeklődnek a fenntarthatóság iránt
A tejtermékek előállítása jelentős környezeti lábnyommal rendelkezik. A FAO adatai szerint, a globális tejágazat (beleértve a tejtermelést, feldolgozást és szállítást) körülbelül az antropogén ÜHG kibocsátás 4 %-áért felelős. Egyre több helyről és hangosabban hallatszik az a vélemény, hogy a csökkenteni kell a tejtermékek fogyasztását és meg kell változtatni az étrendünket a klímaváltozás hatásainak mérséklése érdekében. Ugyanakkor nem minden megfigyelőnek ennyire sarkos a véleménye. Az ENSZ tavaly publikált jelentése (Global Methane Assessment) azt állapítja meg, hogy a jelenleg rendelkezésre álló intézkedések – például az állatok takarmányozása és a trágyához kapcsolódó kibocsátások csökkentése – hozzásegíthet ahhoz, hogy a haszonállattartáshoz köthető kibocsátásokat 2030-ig 45 %-kal csökkentsék. Ez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy a 2040-es évekre a globális kibocsátásások mennyisége annyival csökkenjen, hogy a globális felmelegedés 0,3 celsius fokkal kisebb legyen.
A FAO azt is megjegyezte, hogy a biodiverzitásra gyakorolt hatás, a metán-lábnyom és a vízminőségre gyakorolt hatás szempontjából is különbség van a különféle tejtermelő rendszerek között. Például jelentős regionális különbségeket lehet megfigyelni. A FAO szerint, ha összehasonlítjuk a világ egyes tájain az össz, átlagos életciklus kibocsátást, akkor a zsír és fehérjetartalom szerint korrigált tej kilogrammjára vetített legmagasabb kibocsátást a fejlődő övezetekben,a legalacsonyabbakat pedig az erősen iparosodott vidékeken találjuk.
A tejipar pedig saját állítása szerint mindent megtesz a termelés által okozott környezeti károk enyhítéséért. Nagy-Britanniában, a tejtermelő gazdaságok 56 %-a már most lépéseket tesz az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében, például javítja az energiahatékonyságot és eltávolítja rendszeréből a hcfc hűtőközeget. A tejfeldolgozók is dolgoznak a gázkibocsátás csökkenését eredményező takarmányok kifejlesztésén, a felhasznált energia és műanyagok mennyiségének csökkentésén és az állatok tejhozamának növelésén. És a brit tejipar most ezeket az erőfeszítéseket szeretné tudatosítani a fogyasztókban.
Ennek keretében fizetett média kampányt indítanak, amelyben mind animációs, mind video filmeket is használnak. Három 30 másodperces kisfilm készült a közösségi média felületekre, a YouTube-ra és Google Display-re, amiből 2,7 millió megjelenítésre számítanak.
A szervezet vezetője azt mondta, hogy transzparens módon szeretnének a fogyasztókkal kommunikálni a fenntarthatósági ügyekkel kapcsolatban. Hisznek abban, hogy a fogyasztók egyre inkább érdeklődnek a fenntarthatóság iránt, beszélnek róla és figyelembe veszik a heti bevásárlások során. Tisztában vannak azzal, hogy az élelmiszerek ökológiai lábnyoma egyre jobban érdekli és aggasztja az embereket, és különösen a fiatalok körében ma már mindennaposak a bolygóval és az élelmezéssel kapcsolatos beszélgetések.
Mindez persze a tejipar számára is fontos már egy jó ideje. Azonban az ágazat erre vonatkozó erőfeszítéseivel kapcsolatos kommunikáció elsősorban a kormányzati és a szektor érdekeltjeit célozta, ezért most eljött az idő, hogy a városokban lakó fogyasztókra is fókuszáljanak, akik szintén látni szeretnék a tejipar környezetvédelemmel kapcsolatos fejlődését és bizonyítékokon alapuló tájékoztatást akarnak a tejtermékekkel kapcsolatban ahhoz, hogy megbízhassanak az ágazat jószándékában, mind az emberek, mind a bolygó egészségének kapcsán.
A szektor egészének környezetvédelemmel kapcsolatos értékteremtését bemutató kampány azokat a szkeptikus fogyasztókat célozza, akik már gondolkodnak a tejtermékek fogyasztásának csökkentésén. A cél annak megértetése, hogy mint minden élelmiszernek, úgy a tejtermékeknek is van karbonlábnyoma, de rengeteg fantasztikus munkát végeztek az ágazati szereplők ennek a hatásnak a csökkentése érdekében, és még további erőfeszítések is várhatóak a jövőben a „Net Zero” elérése céljából. Az üzenet pozitív kicsengésének megtartása nagyon fontos a szervezet számára és a vezetője hangsúlyozta, hogy nem akarnak benneragadni a kritikusokkal folytatott adok-kapokban.
A kampányban három, a fogyasztók által is forrónak tartott témára összpontosítanak, így a klímára gyakorolt hatások csökkentése, a biodiverzitás növelése és a műanyaghulladékok mennyiségének visszavágása érdekében tett tevékenységek bemutatására. Ugyanakkor van számos olyan egyéb cselekvési terület, amellyel a környezetvédelem érdekében foglalkoznak, és fokozatosan ezeket az üzeneteket is beépítik majd a kampányba.
Azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy a fenntarthatósági ügyeket háttérbe szoríthatja-e a termelési költségek drasztikus emelkedése, a szervezet vezetője azt mondta, hogy a fenntarhatósággal kapcsolatos erőfeszítések eredményei továbbra is kritikus fontosságúak a szektor sikeres működéséhez. A gazdaságok fenntarthatóságának növelése ugyanis kéz a kézben jár a javuló hatékonysággal és biztosítja a jobb jövőt, ahogy a feldolgozók esetére is igaz ez az állítás. Tehát, bár most nehéz idők járnak mindenkire, a fenntarthatóság priorizálása mégis továbbra is elengedhetetlen és végül kölcsönösen előnyös lesz minden érintett számára.
Kapcsolódó cikkeink
Zöld minimum javaslatcsomagot dolgozott ki az ÉVOSZ
Az ÉVOSZ Fenntarthatósági Tagozata „Zöld minimum” néven jegyzett javaslatcsomagot dolgozott…
Tovább olvasom >Feltámadt a túró: újra hasít az amerikai tejipar
Közel húsz éve tartó csökkenés után újra felfelé ível a…
Tovább olvasom >A Ferrero alapanyagainak már 90%-a visszakövethető
Jelentős előrelépésről számolt be a Ferrero Csoport 16. Fenntarthatósági jelentésében…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért
A kiskereskedelmi forgalom júniusi 3 százalékos – éves emelkedése az…
Tovább olvasom >A legnagyobb hazai webshopok oldalainak a karbonlábnyomát mérte meg a magyar startup
Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az…
Tovább olvasom >Tovább erősödött a magyar termék védjegyek szerepe
Az élelmiszerek esetében a vásárlók 86,6 százaléka előnyben részesíti a…
Tovább olvasom >