Magazin: A borkészítés az alkalmazkodásról szól

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2021. 11. 23. 06:34

Nem okozott helyrehozhatatlan károkat a vírusválság a hazai borászatoknak, többségük gyorsan és hatékonyan alkalmazkodott az új helyzethez. A fogyasztó a könnyű, illatos borok felé fordult, kíváncsi, és a minőséget keresi – tudtuk meg a szakma jól ismert képviselőitől, akik szerint elkerülhetetlen az áremelés a borok piacán.

Szerző: Ipacs Tamás

Molnár Réka
termékmenedzser
Törley

– A borokat kevésbé viselte meg a vírus megjelenése által okozott gazdasági, piaci, fogyasztási visszaesés – elemez Molnár Réka, a Törley Kft. termékmenedzsere. – A fogyasztói igények változása és a korábban lassabban alakuló trendek a járvány hatására azonban felgyorsultak, és ezek a folyamatok már egy magasabb szinten folytatódnak.

A rendszeresen bort fogyasztók nem fogták vissza jelentősen vásárlásaikat a járvány okozta hatások ellenére sem, ám vásárlási szokásaik, promóciós érzékenységük, fogyasztásaik módja, helyszíne változott. Még hangsúlyosabban előtérbe kerültek a vásárlás és fogyasztás kényelmi szempontjai, sokkal tudatosabban, az ár és minőség összefüggésére figyelve vásároltak borokat is az elmúlt másfél évben.

Feszes tempóban

Révész Edit
key account manager
Ostorosbor

– Bizakodóak vagyunk az idei évjárattal kapcsolatban – mondta el Révész Edit, az Ostorosbor Zrt. key account managere. – Feszített tempót kíván ez az időszak, mivel ebben az évben 2-3 héttel később indult a szüret, mint tavaly. A korai fajták már elkészültek, kimagasló minőségű lett ismét az Irsai Olivér és a Sauvignon Blanc. A megelőző évekhez képest nagyobb mennyiségű szőlőt vásároltunk, mivel a forgalom további növekedésére számítunk.

Cégünk értékesítésén belül a kiskereskedelem aránya jelentősebb, így a horeca szektor visszaesése ellenére is kimagasló volt a forgalmunk a pandémia idején, lehetőségünk volt új termékeket bevezetésére is. Az alap- és segédanyagok árainak emelkedését és a különböző költségek jelentős növekedését már nem tudjuk hatékonyságnövelő intézkedésekkel kompenzálni, ezért ennek egy részét kénytelenek vagyunk az átadási árainkban érvényesíteni.

Tavaly elindítottuk az online értékesítést, webshopunk azóta is jól működik. Növekvő forgalmat bonyolítunk a hazai és multi láncokkal, akikkel hosszú távú együttműködésre törekszünk. Gyakran ők keresnek bennünket egy-egy új termék vagy promóció ötletével. Bizakodóak vagyunk, hiszen elindult az élet a vendéglátás, turizmus területén is.

Koch Csaba

Koch Csaba
tulajdonos
Koch Borászat

– A 2021-es évjárat a szélsőséges időjárási viszonyok miatt nagyon változó mennyiségű és minőségű termés leszüretelését tette lehetővé – értékel Koch Csaba, a Koch Borászat Kft. tulajdonosa. – Kimagasló és átlagos minőségű bortételek mellett a mennyiség kevesebb az előző évek átlagánál. Úgy látjuk, a prémium borok és pezsgők fogyasztása csökkent, az elmaradt rendezvények miatt az emberek egy része az egészségesebb életmód, így a borfogyasztás felé fordult. Jelentősen nőtt a bioborok iránti kereslet. Borászként úgy gondolom, fokozottan figyelni kell környezetünk és egészségünk megvédésére, így fontos, hogy étrendünk kiegészítője legyen a jó magyar bor.

Jelentősen nőttek a termelési költségek, amelyeket a piacon az ágazatnak érvényesítenie kell. Nem hagyhatjuk, hogy csak a kereskedelem profitáljon az ágazat termeléséből, természetellenesen alacsonyan tartva a nagykereskedelmi árakat, miközben a fogyasztói árak folyamatosan növekednek. Elkerülhetetlennek látom a nagykereskedelmi árak növekedését ahhoz, hogy fenntarthassuk versenyképességünket.

 

Aki nem él az innovatív eszközökkel, technológiákkal, az lemarad a versenyben – hangzott el Digitalizáció a szőlészeti-borászati ágazatban online konferencián

Közepes mennyiség, jó minőség

Mikó Éva, Csányi Pincészet

Mikó Éva
kereskedelmi
és marketing igazgató
Csányi Pincészet

– Az év elején nagyon hideg volt, és nehezen indultak meg a hajtások – magyarázza Mikó Éva, a Csányi Pincészet kereskedelmi és marketingigazgatója –, azt vártuk, hogy a szőlő a nyári meleg idején behozza a késést, de a szüret két héttel később indult a tavalyi évhez képest. Az augusztusi, szeptemberi időjárás kedvező volt az érés szempontjából, így testes, karakteres vörösborokat várunk az évjárattól.

A borpiac nem olyan, mint a nyári gumi cseréje: amit elhalasztottunk, októberben, majd december elején bepótoljuk. Amit nem adtunk el a válság alatt, azt már nem fogják meginni. Mindenkinek új lehetőségeket, új piacokat kellett keresni. Ilyenek voltak a webshopok, amelyek látható mennyiségeket generáltak a pincészetek számára is. Az online tér nyújtotta lehetőségeket ki is használták, és fontos csatornaként kezelik továbbra is.

A költségeink jelentősen emelkedtek idén, és várhatóan jövőre is így lesz, tehát elkerülhetetlen az áremelés számunkra is. Ehhez képest a beszállítói átlagárak szinte nem változtak a retail világában, sőt az eladási kényszer miatt több olyan pincészet is megjelent a polcokon, amelyek eddig nem preferálták ezt a szegmenset. A Csányi Pincészet terve továbbra is az, hogy fejlődjön a klasszikus és a prémium kategóriában.

Varga Máté, Varga Pincészet

Varga Máté
kereskedelmi vezető
Varga Pincészet

– A 2021-es évjárat rendkívül lassan és vontatottan indult – hangsúlyozza Varga Máté, a Varga Pincészet Kft. kereskedelmi vezetője. – A sokat tapasztalt szőlészek sem emlékeznek rá, hogy ennyire későre esett volna a szőlő virágzása. Ezután azonban gyors változás következett, és alig győztük követni a növények fejlődését. Sokáig vízhiánnyal küzdöttünk. A csapadékmennyiségek a korai illatos fajtáknál még optimálisan alakultak, a közép- és késői érésű fajtáknál már látszik az aszály hatása, kisebbek a mennyiségek. Összességében mennyiségi szempontból közepes, ám a magas mustfoknak és savtartalomnak köszönhetően kifejezetten szép évjáratot zárhatunk!

Az árképzésünket egyértelműen a költségek befolyásolják. Mivel nincs olyan költségnem, amely idén ne emelkedett volna, általános áremelkedésre számítunk a borpiacon. A vírus kereskedelemben megmutatkozó hatásai közül egyértelműen dobogós az online vásárlás népszerűségének növekedése. Sokkal dinamikusabban fejlődik ez a csatorna, mint a korábbi években.

Keresd a jó oldalt!

Schieber-Horvath Anita

Dr. Schieber-
Horváth Anita
tulajdonos
Schieber Pincészet

– Egészséges szőlőt tudtunk szüretelni, magas mustfokokkal és szép savakkal és színanyaggal – hangsúlyozza dr. Schieber-­Horváth Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa. – Kihívásokkal teli az évjárat, ilyenkor jön ki legjobban a dűlők közötti különbség, itt mutatja meg magát a terroir!

A piacon a csúcsborok, a magasabb árfekvésű tételek értékesítése visszaesett, hiszen ezek jó része a horecában fogy el. Igyekszünk az újfajta fogyasztói igényeknek megfelelni és utat találni ahhoz, hogy minden tételünk eljuthasson fogyasztóinkhoz. A belföldi nyaralás trendivé válása miatt a korábbiaknál komplexebb csomagokkal készülünk mi is. Ennek megfelelően szervezzük kínálatunkat is: vendégeink számára vonzó élmény a borkóstolással egybekötött dűlőtúránk, illetve a szekszárdi borászokkal közös rendezvényeink a Szekszárdi Szüreti Napok és a tematikus Bikavér Borongoló.

Minden, a borhoz köthető alapanyag és eszköz drágul: üveg, dugó, címke – a termékek nagy része külföldről érkezik, így az euróárfolyamnak is jelentősen ki vannak téve, ám a fogyasztói árakon csak nagyon lassan lehet változtatni. Próbáljuk termelésünket racionalizálni, hogy fenntarthatóak maradjunk, új, ellenállóbb fajtákat telepítünk, ami a szőlőművelés költségeit csökkentheti.

Frittmann János
társtulajdonos
Frittmann Borászat

– A vírus okozta piaci átrendeződés az első évben problémát jelentett – mondja Frittmann János, a Frittmann Borászat társtulajdonosa –, de megerősítette koncepciónkat: nagy hiba pusztán egyetlen piaci szegmensre fókuszálni. A horeca szektor visszaesését a második évben mennyiségileg kompenzálta az élelmiszer-kereskedelem.

Elkerülhetetlennek látjuk boraink árának 10-15%-os emelését! Több éve nincs boráremelés, közben a termelési költségek, a borászati anyagok, csomagolási anyagok, energiaköltségek, munkabérek, szállítási költségek nagymértékben növekedtek. Ha ezt az ágazat nem tudja valamilyen mértékben lekövetni, és a negatív árverseny lesz a meghatározó, válságba kerül a borászati ágazat. Az árképzést ma sajnos nagyban az határozza meg, hogy mit fogadnak el a kereskedelmi partnerek. Ezzel együtt bevezetett márkáink értékesítését illetően optimista vagyok.

Könnyűt és gyümölcsöst

– Az utóbbi időszakban a fehérborok fogyasztása növekszik – fejti ki Révész Edit. – Továbbra is az Irsai Olivér a legnagyobb sláger a termékeink közül. Általában a könnyedebb, gyümölcsös, illatos fajtákat kedvelik a fogyasztók, a nyári időszakban nagy népszerűségnek örvend a Sauvignon Blanc is. Nálunk a rozék értékesítése is növekszik. Sokan ismerik és keresik a Cannes-­ban aranyérmet nyert Egri Rozénkat.

Igen széles a borválasztékunk, több kategóriában is kínálunk termékeket, próbálunk minél szélesebb fogyasztói célcsoport igényeinek megfelelni. Nagyon örülünk a fiatal fogyasztók egyre nagyobb érdeklődésének, amit rendezvényeken vagy a Szépasszonyvölgyben a Borz­bárunkban is tapasztalunk.

Bag-in-box termékeket évek óta forgalmazunk, és eddig nagyjából kétévente megduplázzuk eladásait. A fogyasztók a mindennapokban szeretik ezt a könnyen kezelhető, kis helyet foglaló, újrahasznosítható csomagolási módot: jó ár-érték arányú borokat tudnak így nagyobb mennyiségben vásárolni.

Varga Máté úgy látja, a nagy rozéhullám után idén a könnyű, gyümölcsös, illatos fehér fajták – például az Irsai Olivér, a Csabagyöngye, a Sauvignon Blanc – a legnépszerűbbek.

– A legolcsóbb és a legdrágább borok iránt érdeklődők kivételével mindenkit célcsoportunknak tekintünk, különösen a 30 felettieket.

Az alternatív csomagolás területén érzékelünk enyhe növekedést, 3 literes borzsákos kiszerelést mi is használunk, de a környezettudatosság erősödése miatt elsősorban a betétdíjas termékek térhódítására számítunk; visszaválthatóüveg-rendszerünket környezetbarátabb megoldásnak tartjuk.

Mindenkinek a magáét

Koch Csaba a rozéfogyasztást illetően nemcsak stagnálásról beszél, úgy véli, bizonyos fogyasztói csoportoknál kissé csökkent is, ugyanakkor visszaesett a nagy testes vörösborok és nagy fehérborok fogyasztása is.

– Elsősorban az illatos és a gyümölcsös fehérborokat nevezném slágerboroknak, ezek fogyasztása növekedett. Folyamatos az alternatív csomagolóanyagokba letöltött borok piaci részesedésének növekedése; véleményem szerint ezek elsősorban alacsonyabb árfekvésű borok esetében jelentenek alternatívát.

Boraink célcsoportja elsősorban a közép korosztály, ám mivel két pincészetünkben – Borotán és Villányban – nagyon sokféle bort állítunk elő, valójában minden korosztályt célcsoportnak tekintünk.

Mikó Éva a jól érzékelhető trendek említése mellett leszögezi:

– Látjuk a fehér borok felfutását is, és hiszünk siklósi ültetvényeinkben, amelyeket mindig is a fehérszőlő-termesztésre használtunk. A termékpalettánk széles vásárlói kört szolgál ki kiindulva a fesztiválos fiataloktól az igényes borivókon keresztül egészen a különleges tételeket, díjnyertes borokat kutató fanatikusokig.

A vírushelyzet a bag-in-box kiszerelés ugrásszerű fejlődését hozta a Teleki boroknál, amely új taggal, az Irsai Olvérrel bővült idén. Az alternatív kiszerelések közül az aludobozosból is folyamatosan bővülő választék található a polcokon.

Frittmann János is a könnyű, gyümölcsös borok térhódítását érzékeli:

– A pár éve nagyon divatos rozék mára beálltak egy bizonyos szintre, most már inkább az illatos fehérek (köztük is leginkább az Irsai Olivér) vannak felfutóban. Két új cuvée borunk, amelyeket a vírus óta hoztunk forgalomba, az Olívia és a Hajnal is szép számokat produkált. Ezek is, mint a boraink döntő többsége, a 20-as, 30-as korosztályt célozzák.

A nagyobb kiszerelések, mint például a bag-in-box is, feltörekvőben vannak a magyar piacon, gazdaságosságuknak és könnyű kezelhetőségüknek köszönhetően.

A hazai borfogyasztási szokások vagyoni státusztól és kortól függetlenül sokszínűek, de elsősorban a magyar borokat részesítjük előnyben

Szinergiák

Molnár Réka szerint nemzetközi szinten dinamikusan fejlődik a bag-in-box csomagolású borok értékesítése, népszerűségük csak fokozódott az elmúlt években.

– A kategória növekedése Magyarországon is töretlen, hiszen ez mind az ár-érték arány, mind az átalakult fogyasztási alkalmak, gyakoriság tekintetében jó választás. Szent István Korona boraink eladásai számaik tekintetében piacvezetők a bag-in-box borok között.

I love márkájával a Törley Kft. sikerrel nyitott a potenciálisan új, a borfogyasztással ismerkedő fogyasztói csoportok felé is. Adta magát, hogy ez a megjelenésében is fiatalos márka az amerikai piacról importált trendnek megfelelően gyöngyözőborral jelenjen meg, kis űrméretű aludobozos kiszerelésben, a legnépszerűbb magyar fajtával, az Irsai Olivérrel.

– A mai trendi borok széles fogyasztói réteg számára nyújtanak kiváló alapot a kulturált, minőségi borfogyasztáshoz – érvel dr. Schieber-Horváth Anita –, és megszólítható velük a fiatal generáció is. Vörösborok tekintetében a Kárpát-medencei fajták, a kadarka és a kékfrankos egyre népszerűbbek, ápoljuk ezekkel a szekszárdi hagyományainkat, hiszen kiválóan illeszthető a magyar gasztronómia ízvilágához. Nálunk rendkívül sikeres a nemzetközi fajták közül a Cabernet Sauvignon, a Merlot és a Syrah is. A Schieber Pincészet széles termékpalettával dolgozik, széles körben törekszünk a különböző fogyasztói igények kiszolgálására. A 2018-as évben elkészült az első palackban erjesztett pezsgőnk is. //

Sikeres volt a 30. Budapest Borfesztivál

A Budapest Borfesztivál borkínálata lefedi hazánk teljes bortérképét, de számos külföldi bor, pezsgő és champagne is kóstolható volt az idei rendezvényen. A több mint 100 kiállítóból mintegy 80 volt borász vagy borkereskedő, a többi stand pedig gasztronómiai vagy egyéb kínálattal várta a látogatókat.

A fesztivál szakmai célja idén is egy széles borpalettának a felvonultatása volt, hogy a fogyasztók és a szakmabeliek is átfogó képet kapjanak az aktuális kínálatról, hazai és külföldi viszonylatban egyaránt. A szervezők feladatként kezelték a szórakoztatást is, a kulturális élményeket egy nagyszínpad és egy pódiumszínpad fellépői biztosították.

Idén a kiváló időjárás is kényeztette a látogatókat. A két évvel ezelőtti 40 ezer látogatóhoz képest idén több külső tényező (járványügyi szabályozások, védettségi igazolvány előírása, megváltozott szórakozási szokások) miatt kevesebben, nagyjából 25 ezren vettek rész a Borfesztiválon. Kevesebb volt ugyan a látogató, de aki eljött, kitűnően érezte magát.

Külön öröm, hogy rekordbevétellel zárult a Budapest Borfesztivál és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jótékonysági Borárverés, ahol a felajánlott borok összesen közel 13 millió forintért keltek el. //

Hisznek benne!

Az alternatív borkiszerelések hazai helyzetéről és lehetőségeiről két, a kérdést innovatívan megközelítő termelő-forgalmazó vállalkozást külön is megkérdeztünk.

Első hallásra meglepően hangzik: tokaji borok alternatív csomagolásban, a Mad Wine Borászatban mégis nagyon hisznek sikerében. A témáról Nádassy Koppánnyal, a vállalkozás sales managerével beszélgettünk.

Nádassy Koppány
sales manager
Mad Wine Borászat

– A bag-in-box termékek már 10 éve elérhetőek a piacon, mi 3 éve töltünk bort ezekbe. Kétségkívül, nem a hosszan érlelhető, eltartható borok csomagolása ez, ahogy az alumínium dobozok sem – mi többek között praktikusságuk, egyszerűségük és környezetbarát tulajdonságaik miatt használjuk őket. Itthon mind a borászatok, mind a fogyasztók sokkal konzervatívabban állnak hozzá e kiszerelésfajtákhoz, mint, mondjuk, a skandináv országokban vagy az USA-ban, ám a piacon is érzékelhető az elmozdulás ezek felé. Bár sokan a szakmában kétségekkel figyelik az újfajta kiszereléseket, iparági egyeztetésekből és magánbeszélgetésekből tudjuk, hogy jónéhány borászat tervezi alkalmazásukat. Egyre több vállalkozás megjelenését várom például aludobozos borral vagy fröccsel a következő nyári szezonig.

A MAD Wine szívesen nyúl az alternatív kiszerelésekhez: célcsoportunk elsősorban a fiatalok, akiknek minőségi bort kínálunk ilyen csomagolásokban. Megfelelő kommunikációval szólítjuk meg őket, és a későbbiekben a prémium vagy ultra prémium tételeinket kínáljuk majd nekik. De bárkit el tudunk képzelni fogyasztónkként, aki jó minőségű bort vagy fröccsöt keres, és nyitott a trendi, új és környezettudatos csomagolási formák iránt. Ezekről a termékekről főként a social media felületünkön kommunikálunk vásárlóinkkal: rendkívül sikeres évet zárunk a webshopunkkal, és a helyi értékesítés is kulcsfontosságú. Mindkét értékesítési csatorna nagy előnye a fogyasztó közvetlen megszólításának lehetősége, ami rendkívüli érték a termékfejlesztésben.

Több hazai borászat is tervezi alternatív kiszerelésfajták alkalmazását

A fogyasztók között is van egy sznob réteg, amely csak a konzervatív csomagolásút fogadja el minőségi bornak, ideértve a parafadugós zárási módot is. Meggyőződésünk, hogy ha romantikusan csak a hagyományokhoz ragaszkodnánk, Tokaj nagyon kevés bort tudna értékesíteni Magyarországon is, az exportpiacokon is. Tokajban is folyamatos innovációra van szükség! Minket az állandó innováció jellemez, például a pincészet tulajdonosa hívta életre a Tokaji palack projektet, és olyan borászati megoldásokat alkalmazunk, amilyeneket a borvidéken kevesen. Ebben a tekintetben megelőztük a borok világában uralkodó trendeket. Meggyőződésem, hogy a szakma és a fogyasztók is egyre elfogadóbbak lesznek az alternatív kiszerelésekkel szemben; így volt ez korábban a csavarzárral is.

Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy kis mennyiségben e termékek nem rentábilisak, gyakran egy kisebb borászat teljes kapacitása kevés ahhoz, hogy azok legyenek.

Molnár Réka, az I love márka aludobozos Irsai Olivér gyöngyözőborral nemrégiben piacra lépő Törley termékmenedzsere egy nemzetközi cég munkatársaként elemzi az értékesítés sajátosságait.

– Mivel az aludobozos borkiszerelés még Nyugat-Európában is viszonylag új, a vásárlón túl a kereskedelem is csak ismerkedik még az ilyen csomagolású borok értékesítésével, hatékony promóciójával. Ennek ellenére több borászat is fantáziát lát bennük a fogyasztás népszerűsítésére és a fiatalabb potenciális borfogyasztók megnyerésére, így a kereskedelemmel közösen építi fel a megfelelő kínálatot, tanulja az eltérő vásárlási módhoz, alkalomhoz való alkalmazkodást.

A buborékos termékekhez különösen jól illik az aludoboz

Sajnos a 2020 és 2021 év sem gazdasági, sem kereskedelmi szempontból nem kedvezett a fejlesztéseknek. Az új termékek később indultak útjukra, lassabb volt a bevezetés, kiszámíthatatlanabbá vált a fejlődés menete. A növekvő költségeket azonban az értékesítési árakban a fogyasztók növekvő promóciós és árérzékenysége miatt nem lehetett érvényesíteni, így a piaci bevezetések támogatása látta ennek kárát. Így ez a külföldön már népszerű, kis méretű alumíniumdobozos kiszerelésforma szélesebb hazai körben való elterjedése még várat magára, persze a megfelelően diverzifikált kínálat és disztribúciós elérhetőség biztosításán túl. //

Így gondozd a bag-in-box borodat!

Pólus Adrienn
kereskedelmi
és marketingigazgató
Thermotechnika-Crown

A bag-in-box borhűtőkről és a vendéglátóhelyi speciális borhűtésről Pólus Adrienn-nel, a Termotechnika-Crown Cool kereskedelmi és marketingigazgatójával beszélgettünk.

Bag-in-box borhűtők már 15-20 éve forgalomban vannak Magyarországon, de most kezdenek igazán népszerűvé válni. 2017-ben érzékeltünk ugrást értékesítésükben – nemcsak itthon, külföldre is egyre többet kezdtünk szállítani. Ezekben a készülékekben előre csomagolt bort lehet hűteni és csapolni, igény szerint 3-5-8-10-20 literes kiszerelésben.

Kisebb borigényű egységekben célszerű a használatuk: a zacskókat gyorsan lehet cserélni bennük, egyszerre akár háromféle bort lehet hűtve csapolni, cserébe a készülék aránylag kis helyigényű, és a zsák cseréjekor a csap is cserélődik. Másik nagy előnyük, hogy a zacskók légmentes zárásának köszönhetően a bor akár több hétig is friss marad.

A professzionális felhasználók tudják, hogy a kiskereskedelmi forgalomban kapható dobozos borokat nem lehet bag-in-box hűtőbe tenni – persze a dobozokban ugyancsak zsákok vannak (a technológia megegyezik). A dobozokat a könnyű kezelhetőség, valamint a marketingszempontok, azaz a grafikázhatóság miatt használják.

Léteznek asztali, mobil – akár kerekekkel ellátott –, vagy beépített pult alatti borhűtők is, amelyekhez külön csapoló tornyot kell csatlakoztatni; a kategória csúcsmegoldása pedig a pult alatti hűtő kombinálása a bárpisztolyos vagy fix tornyos csapolással. //

 

A fenti cikk a Trade magazin 2021/11. számában is megjelent.

Kapcsolódó cikkeink