2023: negatív rekordok éve a cégtrendben
2023-ban globálisan és Magyarországon is emelkedtek a vállalati megszűnések és felszámolások. Nemzetközi szakértők szerint a magas kamatlábak és a COVID utáni állami támogatások leépítése vezetett a zombivállalatok megszűnéséhez.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
Az OPTEN adatai szerint Magyarországon 2023-ban 12,2 ezerrel csökkent a vállalkozások száma, ami a társas vállalkozói kör 2,4%-át teszi ki. Az állami mentőövek leépítése és a gazdasági változásokra való alkalmazkodás kiemelt kihívást jelentettek a vállalkozások számára.
A cégtrendben a járvány időszakában elmaradt vagy elodázott céges megszűnések leginkább a 2023-as év első felét érintették. Ezt jól mutatja, hogy augusztusig hónapról hónapra a cégszámcsökkenés – együttesen közel 10 ezer – volt a meghatározó. Bár augusztusban volt egy megtorpanás – 60 céggel több volt az alakulás, mint a megszűnés –, de ezt követően továbbra is folytatódott a csökkenés, ami meghaladta a 12 ezret éves szinten.
– Nem csak az elodázott cégmegszűnések domináltak 2023-ban. Erőteljesen befolyásoló tényező volt a 2022 második felében a megváltozott KATA-intézkedés hatása, ami a végelszámolások magas számát hozta magával 2023-ban. Már érezhetővé váltak a cégtrendben a gazdasági környezet kevésbé támogató eseményei is, mint a magas infláció, a magasabb kamatkörnyezet, a technikai recesszió, ami legjelentősebben a cégalapítási kedv csökkenésében fejeződött ki. Ezek együttes eredménye, amely 2023-ban megmutatkozott a cégtrendben – mondta Alföldi Csaba, az OPTEN céginformációs szakértője.
//
Kapcsolódó cikkeink
Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >