Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik. Az okosmárkák tudják, hogy az in-store marketing és a boltdizájn csodákra képes, ha arról van szó, hogy a nézelődőket vásárlókká, a vásárlókat pedig a márka hűséges támogatóivá változtatnák.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
#1 Minták és struktúrák
A minták és struktúrák olyan egyszerű dolgok, amelyekkel a közönség könnyen megnyerhető – látványosak és mélységet adnak a térnek, oda vonzzák a tekintetet, ahová csak szeretnénk.
Az anyagokat és mintákat érdemes úgy megválasztani, hogy azok támogassák a márka által előhívni kívánt érzést. Aki modern és futurisztikus érzést akar kelteni, válasszon olyan sima felületeket, mint a márvány és az acél, aki pedig masszív, robusztus teret szeretne kialakítani, gondoljon a durva, viharvert fára mint anyagra. A kívánt hangulat elérésében a minták is fontos szerepet játszanak: a virágminták édességet, frissességet és környezettudatosságot sugallhatnak, míg a konzervatívabb csíkok vagy pöttyök, klasszikus hangulatot teremthetnek.
A jó hír az, hogy jelentős megtakarítást érhetünk el, ha az elképzeléseinket nyomtatott anyagokkal valósíthatjuk meg. A mintákat és textúrákat mindig stratégiába illesztve alkalmazzuk a shopper marketingben – a kevesebb néha több elv mentén érdemes az adott térben észszerű megoldásokat választani.
#2 A rétegezés ereje
A megszokott és általánosan elterjedt 2D helyett érdemes a 3D-s megjelenéssel kísérletezni. Az elemek egymásra rétegezésével remekül megtörhető az egyhangúság, és megragadható a vásárlók figyelme.
A kihelyezések, dekorációk valamennyi elemére gondolhatunk külön rétegként, amely fontos szerepet játszik a berendezett tér általános hangulatában. Szimpla egydimenziós poszter kihelyezése helyett érdemes egy vagy két – de akár több – további réteg hozzáadásával próbálkozni. Nagyszerűen működhet kirakatoknál, ugyanis a rétegezés mélysége és gazdagsága látványossá teheti a teret.
Az eredmény eléréséhez használhatók ablakmatricák, függőtáblák, szabadon álló tárgyak, de bármely más eszköz is. A lenyűgöző hatás garantált!
#3 Organikus formák
E trend az éles vonalak, sarkok helyett a lágy, organikus – gömbölyű, hullámos, körkörös – formákról szól, amelyek a természetben megtalálhatók. Az organikus formák az üzletben váratlan meglepetést okozva feltűnést kelthetnek, miközben a vásárlók érzelmeire is hatnak.
Az organikus formák nagy tételben való költséghatékony létrehozása esetén olyan könnyű, költséghatékony anyagokban érdemes gondolkodni, amelyek formára hajlíthatók, vagy amelyek megnyomva e formák illúzióját kelthetik. Míg egy hálózat legfontosabb üzleteiben elhelyezhető egy-egy gyönyörűen megmunkált háromdimenziós fa, addig a másik 300 helyszínen elég lehet egy nyomtatott és kifogástalanul kivágott, az üzlet fényében ragyogó képet elhelyezni e fáról. A hangulat ugyanaz, a márkajelzés ugyanaz, de ésszerű volumenben kivitelezve.
A takarékosság kedvéért hasznos vékonyabb anyagokban gondolkodni, mert az anyagvastagság általában növeli a nyomtatási költséget. A munkaerőköltség alacsonyan tartása érdekében érdemes a gyártópartnerrel egy darabból nyomtatható vagy csupán néhány darabból könnyen összeszerelhető formákat választani. A megfelelő gyártó segíthet a márka igényeinek megfelelő, egyben olcsóbb, ám drágának tűnő anyagok kiválasztásában is.
#4 Életnagyságnál nagyobb
Igenis számít a méret. Az óriási elemek használata jobban megéri, hiszen a vásárlók már jóval azelőtt láthatják a displayt, mint hogy megközelítenék azt. A hatalmas displayek előtt készülő fotók a world-of-mouth hírverésre törekvők számára is előnnyel járhatnak, hiszen a megosztások a közösségi médiában ingyenes reklámot jelentenek a márka számára.
Az életnagyságnál nagyobb elemek nagy tételben és szállítható formában történő megvalósítása csak tervezés kérdése.
A tervezés során érdemes néhány, a lehető legnagyobb hatás és legszélesebb közönség elérésével kecsegtető stratégiai helyszínt kiválasztani – majd az ezek körül kialakuló felhajtás után az elismerést learatni. Nem szabad figyelmen kívül hagyni a környezetet – gondoljunk csak a kültéri displayeket érő hatásokra. A korábban még soha nem készített látványos darabok esetében pedig jó, ha szakértő nyomdai partnert alkalmazunk.

Az Imagine Studio által 2023 nyarán a Barbie film népszerűsítésére mozikban kihelyezett Barbie-dobozában lelkesen fotózkodtak a nézők a világ minden pontján. A 19 különböző nyelven megírt felirattal ellátott, összesen 700 darab dobozt könnyen összeszerelhető formában kellett a célállomásokra szállítani
#5 Színek és fények
E trend szerint a színek és a fény intelligens beépítésével a kínálat, de az üzlet hangulata is sokkal vonzóbbá tehető, ezért a pozitív vásárlói érzéseket előhívni vágyó márkáknak érdemes ezzel kezdeniük. A színek használata számos tudatalatti folyamatot érint – nem véletlen, hogy a szakértők használják a színek kreatív aspektusait a fogyasztói viselkedés befolyásolására.
A színek és fények kombinálásával lenyűgöző hatások érhetők el egyszerű kihelyezések és displayek esetében is – gondoljunk csak a sötétben is ragyogó fluoreszkáló festékekre, az extra fényességet kölcsönző optikai fehérítőkre, és a „fagyott” megjelenést biztosító bevonatokkal frissen hullott hó imitálására. Hatást kelthetünk olyan speciális anyagokkal is, mint a vágott éleken világító PVC, és az olyan technikákkal, mint a lentikuláris nyomtatás, amely a mélység, illetve mozgás illúzióját kelti az adott eszköz előtt elsétáló vásárlóban.
#6 Szövetek
A feledhetetlen in-store élmény megalkotásához kézenfekvő választás a soft signage: szemet gyönyörködtető és tartós kül- és beltéri elemek készíthetők vele költséghatékonyan, könnyen. A digitálisan nyomott szöveteken a márka színei teljes pompájukban tündökölhetnek. A soft signage képes azonnal feldobni a teret, miközben olyan különleges effekteket tesz lehetővé, amikre nem is gondolnánk.
E trend kapcsán mindenképpen érdemes hosszú távra tervezni – a keretek elkészítése bár kezdetben beruházást igényel, a jó minőségűek évekig használhatók.
Az előkelőség érzését keltő dekorációk nyomtatás útján is megvalósíthatók: kézi gyöngyvarrás helyett egy csillogó anyagú szövetre nyomtatott gyöngyvarrás is képes a luxus érzését hozni – töredék áron.
Digitálisan nyomtatott szövetek esetén a fényekkel és színekkel is lehet kísérletezni. Hátulról megvilágítva a legtöbb szövet látványos fényt bocsát ki, de a festékszublimált szövetgrafikákon hihetetlenül jól mutató élénk, telített színek is erőteljes benyomást keltenek.
A különböző jellemzőkkel bíró szövetek széles választékából való választást – a projekt paraméterei ismeretében – megkönnyítheti egy vizuálismarketing-szakértő.

Soft signage segítségével szemet gyönyörködtető, valamint tartós kül- és beltéri elemek készíthetők könnyen és költséghatékonyan
#7 Csak rugalmasan a szerkezeti elemekkel!
Ez a trend nem másról szól, mint hogy az üzletben amúgy is szükséges szerkezeti elemek többfunkcióssá és trendibbé téve beépíthetők a kereskedő design elképzeléseibe a márkaélmény fokozása érdekében.
Egy zászlóshajó üzletben vagy egy rendezvényen szerkezeti elemekkel hatásos terek alakíthatók ki a térben – például a szinte bármilyen anyagból, a szivárvány bármely színében elkészíthető, formára vágható és tetszőlegesen nyomható szövetpanelek jól működhetnek helyiségek elválasztójaként, útjelzőként, feliratként. Viszont fontos előre megtervezni az eszközök élettartamának hosszát: az ideiglenes céllal készült eszközök könnyűek, de könnyen tönkre is mennek, míg a hosszabb élettartamra szánt darabok általában súlyosabbak, és többe is kerülnek.
Cserélhető grafikákkal kombinálva nem csak a helyük, de a megjelenésük is szezonról szezonra változtatható. //
Kapcsolódó cikkeink
2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Hat világdíjat nyertek a magyarok a 2024. évi WorldStaron
A Csomagolási Világszövetség 2024. évi világversenyére 41 országból 435 pályázat érkezett,…
Tovább olvasom >A mesterséges intelligencia tovább gyorsítja az online rendelések kézbesítését
A tervezési folyamatok és a rendelések számának, illetve jellemzőinek előrejelzésével,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >