Túl van a nehezén a sajt

By: Szalai László Date: 2023. 08. 31. 12:46

Szörfdeszkás hasonlattal szólva a sajtpiac szereplői az előző hullám lenyomóerejét kikerülve a következő tolóerejére várva egyensúlyoznak. Az erősen árvezérelt piacon nem annyira az innovációk, mint inkább a háttérben zajló fejlesztések, beruházások és a marketing hatékonyságnövelésének időszaka ez.

A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.

Nagy Sándor
kereskedelmi igazgató
Szarvasi Mozzarella

A sajtpiac valószínűleg már túl van a nehezén: az értékesítés 2022 második felében, a sorozatos áremelkedések után volt a mélyponton. Az idei év első felétől, ahogy szépen lassan mérséklődik az infláció, csökken a nyers tej világpiaci ára, az eladások ismét kezdenek fellendülni.

– Ha a nyers tej ára tovább csökken, vagy legalább marad ezen a szinten, az év második felére további forgalomemelkedésre számítunk – jelzi Nagy Sándor, a Szarvasi Mozzarella Kft. kereskedelmi igazgatója.

Nem lehet hátradőlni

Nagy Sándor a jelenlegi piacot úgy jellemzi, hogy a csökkenő vásárlóerő, a bizonytalanság, a „mit engedhetek meg magamnak” kényszerű szempontja az alacsonyabb árpontú termékek felé fordították a vevőket. A kisebb kiszerelések, saját márkák, relatíve olcsóbb sajtok kerültek előtérbe.

– A diszkontok térnyerése érezhető, de a hiper- és szupermarketek is mindent bevetnek, hogy a fogyasztók náluk költsék el, lehetőség szerint, a pénzüket – mondja a kereskedelmi igazgató. – A minőség mellett most minden az árról szól. Mindenhol komoly akciókkal találkozhatunk. Ezekben a Szarvasi Mozzarella is partner.

Bár a mozzarella fogyasztói köre stabil, vevőköre alapjában véve márkahű, a cég nem figyelte hátradőlve a piaci változásokat. A pizza mozzarelláknál a 1 kg-os méret mellett 350 g-os változatokkal is megjelentek. Másik újdonságuk, a 400 g-os Fiordilatte tökéletesen passzol a klasszikus nápolyi pizzához, amelyet ezzel a sajttal még könnyebb otthon reprodukálni a pizzák rajongóinak. Ezek mellett pedig egy minőségi megjelenésű és kedvező árú 150 g-os reszelt mozzarellát is kínálnak a fogyasztóknak. Termékeik eladásának ösztönzésére a teljes marketingmixet használják, de a fókusz a digitális térre kerül.

– A hatékonyságot elsősorban az üzem folyamatos modernizálásával, gépesítésével próbáljuk elérni. Reményeink szerint ez az eredményességre is jó hatással lesz – árulja el Nagy Sándor.

Gyulaival dúsítva

Lengyel András
ügyvezető
ERU Food

Az elmúlt időszak nehézségei az ömlesztett sajt piacát is nagyban befolyásolták, tudjuk meg Lengyel Andrástól, az ERU Food Kft. ügyvezetőjétől, aki hozzáteszi:

– Bízunk benne, hogy mindez az év második felére érezhetően mérséklődni fog, ami pozitív hatással lesz mind a volumenünkre, mind az árbevételünkre. Addig is innovációkkal, akciókkal igyekszünk fenntartani a fogyasztók érdeklődését és megfelelni az igényeiknek.

Termékfejlesztéseik egyik kézzelfogható eredménye a közelmúltban megjelent Camping Gyulai szárazkolbászos tömlős sajt, amelynek bevezetését online támogatással, árakciókkal segítették. Az őszi szezonra újabb innovációkkal készülnek, hiszen a folyamatosan változó piachoz, fogyasztói igényekhez igazodni szeretnének.

– Kommunikáció terén mi is a social media és az online hirdetéseket tartjuk a leghatékonyabbnak, ugyanakkor hagyományos, televíziós megjelenéssel is készülünk, hogy azokhoz a fogyasztóinkhoz is eljussunk, akik elsősorban nem az online térben informálódnak – foglalja össze a marketingmunkájukat Lengyel András.

Online és kóstoltatás a fókuszban

Antalffy Viktória
marketingigazgató
Lactalis Hungária

Antalffy Viktória, a többek között a Leerdammer sajtokat is forgalmazó Lactalis Hungária Kft. marketingigazgatója bízik benne, hogy az árak rendeződésével várhatóan a válság előtti időszak fogyasztási szokásai lesznek újból megfigyelhetők.

– Egyelőre az ömlesztett sajt és más, olcsóbb sajtféleségek kerültek előtérbe, a specialitások eladásai ugyanakkor csökkentek. A promóciós értékesítés aránya nagymértékben nőtt, a kedvező árak miatt a kereskedelmi márkák keresettebbé váltak – ad helyzetjelentést a piacról Antalffy Viktória.

A cég sajteladásainak növelésére ATL- és BTL-csatornákat egyaránt használ.

– Az online marketing nálunk is egyre jobban előtérbe kerül, a BTL-eszközök közül pedig a kóstoltatásokra helyeztünk nagyobb hangsúlyt – jegyzi meg a Lactalis Hungária marketingigazgatója.

Ha a nyers tej világpiaci ára tovább csökken, vagy legalább marad ezen a szinten, az év második felében a forgalom tovább emelkedhet

A háttérben fejlesztenek

Szommer Gábor Fino Food

Szommer Gábor
értékesítési és beszerzési
igazgató
FINO-FOOD

A drasztikus árcsökkentések miatt élénkülő keresletet prognosztizál a Fino-Food is.

– Miközben a húskészítmények ára tovább emelkedett az év első felében, a volumensajtok ára 35%-kal zuhant – ismerteti Szommer Gábor, a Fino-Food Kft. értékesítési és beszerzési igazgatója. – Ez a folyamat élénkíti a sajt iránti keresletet. A promóciók szerepe különösen a volumensajtok (például a trappista) esetében erősödött tovább, hiszen ezek megjelenítése a fogyasztók felé is hangsúlyosabbá vált.

Rövid távon nem várható újdonság a sajt kategóriában a Fino-Foodtól, tudjuk meg tőle, de a háttérben folyamatosak a fejlesztések, amelyek jövőre már kézzelfogható termékújdonságokban öltenek testet a szortimentjükben. Addig is a cég ebben a kategóriában elsősorban a trade aktivitásokra fókuszál. 

Az ömlesztett sajt és más, olcsóbb sajtféleségek kerültek most előtérbe, a specialitások eladásai csökkentek – egyelőre

//

Karaván-újdonságok – füstölés nélkül

A street food töretlenül növekvő népszerűsége ihlette a Karaván új termékeinek bevezetését, a Karaván Toast sajtos szeleteket, melyek a márkától szokatlan módon, füstölés nélküli formában érkeznek.

Az új termékcsalád bevezetését a sajtfogyasztóktól kapott 3 fő visszajelzés hívta életre.

Az első a street food jellegű ételek iránt növekvő igény – a hamburgerek, változatos szendvicsek és wrapok otthoni reprodukálásához elengedhetetlenek a minőségi és finom sajtok.

A második – szintén növekvő trend – a sajt meleg ételekhez való felhasználása. A Karaván portfóliójában eddig is fontos szerepet kaptak a kimondottan melegen fogyasztandó termékek: a Karaván Grillsajt és a Karaván Sajt Steakek, melyekhez most megérkeztek a lágyan olvadó Karaván Toast sajtos szeletek.

Végül, de nem utolsósorban, a Karaván azokra a fogyasztókra is gondolt, akik nem részesítik előnyben a füstölt sajtokat, és a márka történetében először füstölés nélküli termékeket vezet be.

A Karaván Toast sajtos szeletek termékcsalád 3 változatban: Cheddar, Gouda és Sonkás ízben kerül a boltok polcaira. A 100 g-os csomagban 5 db, egyesével csomagolt 20 g-os szelet található. //

Related news