Rengeteg szén, kevesebb földgáz, valamivel több megújuló a tavalyi globális energiamixben
Az Energy Institute 72. Statistical Review of World Energy című, a KPMG közreműködésével készült tanulmánya átfogó képet nyújt az energiarendszerről, a globális piacok helyzetéről 2022-ben. Három, egymásra rétegződő válság határozta meg a tavalyi évet az energiaszektorban, mely még túl sem jutott a pandémia hatásain, az orosz–ukrán háború kitörése újabb válságba sodorta azt, és megmutatkoztak a klímaváltozás egyre veszélyesebb hatásai is.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
A felhasznált energia mennyisége tavaly 1%-kal bővült a világon 2021-hez képest, míg Európában 3,8%-kal csökkent.
A megújuló források vízenergia nélküli aránya globálisan elérte a 7,5%-ot; ez majdnem 1%-os növekedés 2021-hez viszonyítva, míg a fosszilis tüzelőanyag-fogyasztás stagnált, az energiafogyasztás 82%-át adva. A CO2-kibocsátás pedig 0,8%-kal növekedett.
Az olajfogyasztás 3% körül nőtt (Európában 3,6%), a földgázigény 3%-kal csökkent, de az elsődleges energiafogyasztásban való részesedése mindössze 1%-kal esett vissza. Az LNG-kínálat 5%-kal, az import világszinten pedig 5,2%-kal nőtt. A földgázvezeték-hálózatokon keresztül a kereskedelem tavaly globálisan 15%-kal, Európában 35%-kal esett vissza. A megújuló energia felhasználása 14%-kal nőtt. Ebben Kína jár az élen (napenergia 37%, szélenergia 41%), míg az európai bővülés 9,4%-os.
Mindezek ellenére az energiatermelés domináns tüzelőanyaga világszerte a szén maradt 35,4%-os aránnyal – de Európában ez csak 16%.
Hazánk elsődleges energiafelhasználása 6,4%-kal csökkent. A széntermelés és az olajfogyasztás 1,5%-kal, a földgázelhasználás pedig 15%-kal csökkent. A megújuló energia termelése 7,8%-kal nőtt. //
Related news
The combined team of the Kings, Sponsi, received the 57th Kékszalag KPMG Fair Play Award
The 57th Kékszalag Raiffeisen Grand Prix ended with the awards…
Read more >Vegans Shop More Often Than Meat Eaters, Study Finds
Vegans and vegetarians visit grocery stores significantly more often than…
Read more >The secret to successful digital transformation – according to KPMG
Companies continue to watch their competitors’ moves with a wary…
Read more >Related news
The wallet sets the limits to consumer awareness
Consumers want to buy healthy, sustainable, and affordable ingredients and…
Read more >Expensive snacks – you have to dig deeper into your wallet for meat
Despite the fact that pork remains popular among Hungarian consumers,…
Read more >Global Minimum Tax: American corporate groups may be permanently exempt from regulation
There have been exciting developments in the recent period regarding…
Read more >