Papírozzuk le!
A háztartási papírtörlők, annak ellenére, hogy textilkendőkkel könnyen helyettesíthető termékek, továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek. Az emberek előszeretettel alkalmazzák őket takarítás során, de a nyári grillszezonnak is elengedhetetlen kellékei. Azonban egyre erősödő fogyasztói igény mutatkozik a gazdaságos, jó ár/érték arányú megoldásokra, emellett a környezetvédelmi szempontoknak való megfelelés is kihívásként áll a gyártók előtt.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
A 2023-as évben a korábbi év hasonló időszakához képest a papírtörlő szegmensben, habár értékben kisebb növekedés tapasztalható, tekercs alapon kategóriacsökkenés mutatkozik.
A 2022-ben kirobbant orosz–ukrán háború okozta folyamatos energiaár-emelések komoly hatással bírtak a termékek előállítási árára. A kihívás a papírtörlők esetében a lecserélhetőség, azaz a fogyasztók elővehetik ismét a textiltörlőket a papír helyett, illetve vissza is vehetnek a minőségből, olcsóbb papírtörlő terméket vásárolva.
– Az NIQ adataiból azt látjuk, hogy továbbra is a diszkontok és a hipermarketek a legmeghatározóbb kereskedelmi csatornák a háztartási papír kategóriában. Bár a drogériák a harmadikok, a független kis boltok pedig a negyedikek a csatorna fontosság tekintetében, de mind az előbbi, mind az utóbbi a piac felett tudott fejlődni ebben az időszakban – tájékoztat Forgách Réka, az Essity Hungary Kft. brand managere.
Komposztálható megoldások
A Zewa háztartási törlőkendők értékben enyhén piac alatt, mennyiségben viszont a piac felett tudtak nőni. Az Essity Hungary Kft. Zewa háztartási papírtörlői felelősen beszerzett, FSC-tanúsítvánnyal rendelkező alapanyagokból készülnek, a műanyag csomagolás pedig 30%-ban újrahasznosított és 100%-ban újrahasznosítható. A rendkívül jó nedvszívó képességnek és egyes termékeiken a megfelezett lapoknak köszönhetően kevesebb papírtörlő szükséges a takarításhoz.
– Továbbra is kitartunk a magas minőséget képviselő háztartási papírtörlő termékek népszerűsítésében, a felhasználási lehetőségekkel kapcsolatos fogyasztói edukációban és az innovatív fenntarthatósági megoldások keresésében. A Zewa egyes Wisch&Weg termékei már komposztálhatóak, amennyiben nem érintkeztek nem komposztálható vagy veszélyes anyagokkal. Ezenfelül egy megnedvesített lap, akár háromszor is újra felhasználható közvetlenül egymás után egy felület áttörlésére, ha nem élelmiszerekkel kerül kapcsolatba. Ezen megújult termékek csomagolása már 55%-ban újrahasznosított műanyagokból készült, így többszörösen is növeltük termékeink fenntarthatóbb mivoltát – ismerteti Forgách Réka.
A brand manager arra is felhívja a figyelmet, hogy a háztartásipapír-piacon az egyik legjelentősebb trend a környezetbarát megoldások irányába való elmozdulás. Erre válaszul vezették be a ketté téphető lapos Zewa Premium Flexisheets terméküket, amellyel elkerülhetjük a pazarlást, miközben költséget takarítunk meg.
A másik trend a limitált kiadású termékek iránt fellépő kereslet, amire reagálva idén tavasszal piacra dobták a Zewa Premium Blossom Moments limitált kiadású terméket, melynek csomagolását a japán cseresznyefa-virágzás ihlette.
Akciók tompítják az áremeléseket
Az alapanyagárak és az előállítási költségek drasztikus és tartós emelkedésének hatását már a legtöbb iparágban, így a papírgyártásban sem tudják a gyártók tompítani, így elkerülhetetlen volt azok, legalább részleges áthárítása a fogyasztókra.
– Partnereinkkel közösen a vásárlóink felé folyamatos áruházi akciókkal jelentkezünk, hogy a megemelkedett árak mellett időszakosan kedvezményes vásárlási lehetőségeket biztosítsunk – jelzi Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing managere.
Gurigamentesen is lehet
A Vajda-Papírnak mind értékben (+701 000 000 Ft), mind mennyiségben (+390 000 csomag) sikerült növekednie az előző év azonos periódusához képest.
– Ez mutatja, hogy a visszatérő márkatermék-vásárlóink kedvelik termékeinket, és élnek a folyamatos akciók adta lehetőségekkel. Termékfejlesztési tevékenységünk során kiemelt figyelmet fordítunk a fenntartható és a felelős termék-előállításra. Fontos jellemzője termékeinknek, hogy gyártásukhoz FSC®-tanúsított felelős erdőgazdálkodásból és más ellenőrzött forrásokból származó cellulóz alapanyagot használunk. Papírtörlő termékeink csomagolása jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható anyagokból készül, amelyekből a megfelelő hulladékgyűjtési előírásokat figyelembe véve újra alapanyagok készülhetnek idővel. A márkatermékek között a kategóriában a legnépszerűbb az egytekercses termékünk, az ötszáz lapos Ooops! Maxi papírtörlő, amely a maga nemében és portfóliónkban az egységnyi legtöbb nettó papírtömeget tartalmazza, a lehető legkevesebb tömegű, újrahasznosítható csomagolóanyagban. Papírtörlőink között érdekesség még az Ooops! Express, amelynek gurigamentes kialakításával csak a felhasználandó papírt viszi haza a vásárló, így kevesebb hulladék keletkezik a termék használatával – informálja lapunkat Varga Orsolya.
Legújabb, ebbe a szegmensbe tartozó termékük a háromrétegű, négytekercses, tömör, ugyanakkor nagy méretű, extra nedvszívó lapokkal rendelkező Ooops! Excellence, amellyel hamarosan több üzletben is találkozhatunk.
Megfigyelhető a szezonalitás
Az ár és az ezért kapott minőség jelentős kritériumok ebben a szegmensben is, a kedvezőtlen gazdasági helyzet következtében kialakult attitűd, miszerint az árérzékenység fokozódásával a fogyasztók egyre tudatosabbak lettek, továbbra is megfigyelhető a vásárlások alkalmával.
– A háztartási papírtörlő szegmens esetében, csak úgy, mint a papír zsebkendő kategóriában megfigyelhető egyfajta szezonalitás. Ebben a kategóriában elsősorban a tavaszi és az őszi nagytakarítás tartozik a kiemelt időszakok közé, ezt követi a nyári grill szezon, illetve a nagyobb ünnepek alkalmával járó konyhai előkészületek – fejti ki Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. category managere.
Fókuszban a fogyasztói igények
A kedvezőtlen piaci változások ellenére a Sofidel Hungary Kft. lépést tudott tartani a piaccal értékben, míg volumenben a piac felett tudott nőni, ami többek között az új termékbevezetéseknek volt köszönhető.
A környezet megóvása érdekében a Sofidel minden egyes terméke FSC-tanúsítvánnyal rendelkezik, mely igazolja, hogy az adott termék felelős erdőgazdálkodásból származó, eredetigazolt alapanyagok felhasználásával készül. Ezenkívül továbbra is a frontvonalban van annak érdekében, hogy a végfelhasználókhoz kerülő termékek csomagolásában csökkentse a hagyományos műanyagot.
– Minden új termékünk bevezetésénél 30%-ban vagy 60%-ban újrahasznosított fóliát használunk csomagolóanyagként, csökkentve ezzel a környezetre gyakorolt negatív hatást. Az idei évben tovább szeretnénk növelni a piaci részünket termékbevezetésekkel a fogyasztói igényeket és változó szokásokat figyelembe véve. Ennek megfelelően szeptembertől Regina Ultr’Absorb néven egy új konyhai papírtörlő termékcsaládot vezetünk be 1, 2 és 3 tekercses változatban. Magas nedvszívó képességének és a hosszú lapméretének köszönhetően ideális minden olyan feladathoz, ahol a nedvszívó képesség a kulcs. Ezenkívül a tavalyi év utolsó negyedévében megújítottuk a honlapunkat, így az odalátogatók most egy sokkal letisztultabb és szerethetőbb felülettel találkoznak, ezen kívül a Facebook-oldalunkon is egyre több és változatosabb tartalmakkal jelentkezünk – nyilatkozza a category manager.
A tekercs vagy a réteg legyen több?
A papírtörlő kategóriában továbbra is a kétrétegű és kéttekercses kiszerelés hódít, értékbeni (67%) és mennyiségbeni (72%) részesedései ennek a szegmensnek a legkiemelkedőbbek a papírtörlő kategóriában. Emellett az egytekercses, kétrétegű papírtörlőké a legfontosabb szegmens. Az egy tekercsesekre jellemző a nagyobb lapszám, így ezek értékbeni részesedést tekintve szinte majdnem azonos jelentőséggel bírnak, mint a kéttekercsesek. A kategóriában a harmadik legfontosabb szegmens a négytekercses kiszerelés.
– Az egytekercses papírtörlők kategóriája kisebb zsugorodást mutat a tavalyi évhez képest, míg a 2 tekercses termékek enyhén növekedtek. A rétegszám alapon a 2 rétegű termékek növekedtek kis mértékben a 3 rétegű törlők rovására – jelzi Gödri Sándor, a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója.
Lényeges a gazdaságosság
A Metsä Tissue HU Kft.-nél az önköltségi árak változásával igyekeznek versenyképes akciós ajánlatokat tenni az ügyfeleiknek, szem előtt tartva a jó ár/érték kritériumot. A termékcsomagolásnál cégcsoport szinten is arra törekednek, hogy minél magasabb, 50% feletti újrahasznosított műanyagot is tartalmazó csomagolóanyagokat/fóliát alkalmazzanak.
– Szortimentünk kialakításánál a megnövekedett gazdaságosabb fogyasztási igény kielégítésére is fókuszálunk, szem előtt tartva a környezettudatos kiszereléseket. Ugyanakkor azt is fontosnak érezzük, hogy minél több papírt adjunk a fogyasztónak, tekercs alapon. Így az újonnan bevezetett 110 lap/tekercses Tento Family Extra Long 2 tekercses 2 rétegű papírtörlőnk esetében +34%-kal megemeltük a lap, illetve a tekercs hosszát, a korábbi 82 lap/tekercses Tento Family Maxi Super Aqua 2 tekercses 2 rétegű papírtörlőnkhöz képest – újságolja Gödri Sándor.
Ebben az évben a Tento Family Extra Long 2 tekercses 2 rétegű termékkel jöttek a piacra a környezettudatosság égisze alatt. A terméket az árérzékeny fogyasztók figyelmébe ajánlják, akik nem a sztenderd, hanem maxi kategóriában vásárolnak, azonban árérzékenységük miatt visszalépésre kényszerülhetnek.
A kulcs a higiénia
A Lucart az AFH/Professional szegmensben tevékenykedik, az Away-from-Home szektorra vonatkozóan rendelkezik rálátással. A vállalat jelentős, két számjegyű növekedést jegyzett szinte minden papírkategóriában, figyelembe véve a 2022 első félévében eladott kartonok számát 2023-hoz képest, miközben a világ több mint 70 országába szállított Lucart Professional márkájú termékeket.
– Az innováció iránti elkötelezettség mindig is megkülönböztetett minket, és elkísér bennünket termékeink gyártása során a folyamatos fejlődés útján egy konkrétan fenntartható jövő felé. Környezeti, társadalmi és gazdasági területen hozott döntéseinket azzal a meggyőződéssel követjük, hogy csak az átláthatóság, az együttműködés és a megosztás révén tudunk valóban változást elérni – hangsúlyozza Omar Balducci, a Lucart Kft. sales managere.
Úgy véli, hogy a közelmúltbeli COVID-időkből egyértelműen megtanulták a leckét: a kulcs a higiénia! Meglátása szerint az AFH ügyfelei egyre tudatosabbak az általuk használt termékek minőségét és fenntarthatóságát illetően.
– A Lucart újrahasznosított termékcsaládjait (EcoNatural, Eco) az Ecolabel minősítéssel látta el, Magyarországon elsőként megszerezve ezt a rangos minősítést. Továbbá – és erre igazán büszkék vagyunk – az EcoNatural termékeink (a Diecimo és Laval telephelyeinken gyártott toalettpapírok és kéztörlők) elnyerték a klímasemleges címet. Ez alapvető eredmény az éghajlatváltozás, vagyis a bolygónkra jelenleg és a jövőben is egyre súlyosabb hatást gyakorló jelenség mérséklésének elősegítése szempontjából – tudjuk meg Omar Balduccitól.
Idén számos új termékkel érkeznek a piacra. Az új fehér ECONATURAL adagolók italos kartondobozok újrahasznosításából származnak és kombinálhatók az EcoNatural termékekkel. Ugyancsak újdonság a 4 különböző minőségű szappanutántöltővel rendelkező IDENTITY szappanrendszer új formája/designja és a legújabb IDENTITY No Touch (szenzoros) adagoló, amely 5 különböző Lucart kéztörlő tekerccsel képes működni. //
Related news
Everything from one place: Auchan is also worth going to for Christmas gifts
At the end of the year, we not only buy…
Read more >AI-Generated Ads May Have A Negative Effect On Consumer Perceptions
A new study by NIQ suggests that AI-generated advertisements could…
Read more >The future of the food industry: 50% of companies aim to implement sustainable solutions – Tetra Pak survey results
Food production continues to rely on energy-intensive processes and fossil…
Read more >Related news
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Hungary are this year’s winners
This year, Trade Magazine announced the Christmas TV Ads 2024…
Read more >This year’s CO-OP Star Silver Pine and Silver Star awards have been presented
As every year before Christmas, this December, the CO-OP Star…
Read more >Declining company numbers, permanent half-million limit
In 2024, the number of partnerships is expected to decrease…
Read more >