Jattfláció
Egyre több borravaló egyre kevesebb szolgáltatásért: terjedő jelenség ez az Egyesült Államokban. A Square pénzügyi tanácsadó cég adatai szerint az amerikaiak 2022 utolsó negyedévében 17%-kal több borravalót adtak az éttermekben, mint az előző év azonos időszakában – még a különösebb kiszolgálást nem nyújtó gyorséttermekben is.

…és megjelenik a felszólítás
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
Amikor kártyával fizetsz, szinte mindenhol megjelenik a kijelzőn a felszólítás, hogy adj borravalót az összeghez. Az elemzők szerint mindez a COVID-járvánnyal kezdődött. Az amerikaiak (is) szerették volna egy kis plusz bónusszal támogatni az éttermekben vagy a futárszolgálatoknál dolgozókat, majd, amikor a helyzet visszatért a normális kerékvágásba, sokan azt gondolták, mindez majd megszűnik. Nos, nem így történt.
Az átlagos összeg az évek során a számla körülbelül 20%–ára nőtt – ezt a folyamatot nevezik tipflationnek, azaz a borravaló inflációjának. Sok alkalmazott a borravalóból él, mert az USA nagy részén alacsonyabb bért kapnak, mint más alkalmazottak: abban kell reménykedniük, hogy a vendégek továbbra is bőkezűen jattolnak. Erre épül a – már nálunk is több helyen alkalmazott – a kártyás fizetéskor javasolt összegekkel működő borravalórendszer is. Az amerikaiaknak viszont lassan elege lesz abból, hogy egyre többen követelnek egyre nagyobb borravalót.
Gond az is, hogy az alkalmazottak a borravalót az Államokban nem a jó kiszolgálás jutalmaként, hanem a vendég jellemének és egzisztenciális helyzetének kifejeződéseként fogják fel – legalábbis ezt állítják a gazdaságkutatók, akik attól félnek, hogy mindez a vendégek negatív megkülönböztetéséhez vezethet. A mélyinterjúkon elhangzottak alapján azt feltételezik, hogy a vendéglátóhelyen dolgozó alkalmazottak megnézik az asztalnál ülő vendégeket, és felbecsülik, mekkora lesz a számla és a várható borravaló. Ez azonban oda vezethet, hogy például a fiatalokat vagy a láthatóan szerényebb pénztárcájúakat rosszabbul szolgálják ki, és kevésbé segítik, mint másokat. //
Related news
The producer price of young bulls and slaughter heifers increased
According to data from the United States Department of Agriculture…
Read more >PLMA: 64% of Gen Z shoppers buy private brands always or frequently
As younger shoppers look to save, private label products are…
Read more >Ramen maker Nissin Foods to spend $228M on new US plant
The investment comes amid “unprecedented demand” for its popular noodle…
Read more >Related news
(HU) A lepárlás elveszett művészete – A nap képe
Sorry, this entry is only available in Hungarian.
Read more >Társadalmi felelősségvállalás napot tartott a METRO
100 adag melegételt készített el a METRO Gasztroakadémia és adományozott…
Read more >(HU) Báránytálalás Szecsuanban – A nap videója
Sorry, this entry is only available in Hungarian.
Read more >