Jattfláció
Egyre több borravaló egyre kevesebb szolgáltatásért: terjedő jelenség ez az Egyesült Államokban. A Square pénzügyi tanácsadó cég adatai szerint az amerikaiak 2022 utolsó negyedévében 17%-kal több borravalót adtak az éttermekben, mint az előző év azonos időszakában – még a különösebb kiszolgálást nem nyújtó gyorséttermekben is.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/08/Jattflacio_opt.jpeg)
…és megjelenik a felszólítás
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
Amikor kártyával fizetsz, szinte mindenhol megjelenik a kijelzőn a felszólítás, hogy adj borravalót az összeghez. Az elemzők szerint mindez a COVID-járvánnyal kezdődött. Az amerikaiak (is) szerették volna egy kis plusz bónusszal támogatni az éttermekben vagy a futárszolgálatoknál dolgozókat, majd, amikor a helyzet visszatért a normális kerékvágásba, sokan azt gondolták, mindez majd megszűnik. Nos, nem így történt.
Az átlagos összeg az évek során a számla körülbelül 20%–ára nőtt – ezt a folyamatot nevezik tipflationnek, azaz a borravaló inflációjának. Sok alkalmazott a borravalóból él, mert az USA nagy részén alacsonyabb bért kapnak, mint más alkalmazottak: abban kell reménykedniük, hogy a vendégek továbbra is bőkezűen jattolnak. Erre épül a – már nálunk is több helyen alkalmazott – a kártyás fizetéskor javasolt összegekkel működő borravalórendszer is. Az amerikaiaknak viszont lassan elege lesz abból, hogy egyre többen követelnek egyre nagyobb borravalót.
Gond az is, hogy az alkalmazottak a borravalót az Államokban nem a jó kiszolgálás jutalmaként, hanem a vendég jellemének és egzisztenciális helyzetének kifejeződéseként fogják fel – legalábbis ezt állítják a gazdaságkutatók, akik attól félnek, hogy mindez a vendégek negatív megkülönböztetéséhez vezethet. A mélyinterjúkon elhangzottak alapján azt feltételezik, hogy a vendéglátóhelyen dolgozó alkalmazottak megnézik az asztalnál ülő vendégeket, és felbecsülik, mekkora lesz a számla és a várható borravaló. Ez azonban oda vezethet, hogy például a fiatalokat vagy a láthatóan szerényebb pénztárcájúakat rosszabbul szolgálják ki, és kevésbé segítik, mint másokat. //
Related news
Valentine’s Day spending is expected to hit a new record this year
Valentine’s Day spending is expected to hit a new record…
Read more >Molson Coors To Acquire Stake In Fever-Tree, Gains US Distribution Rights
Molson Coors is to acquire an 8.5% stake in the…
Read more >Expectations in the US
In an article published in early November, Nation’s Restaurant News…
Read more >Related news
Sustainability and nature conservation in a major investment
Opening this spring, Le Primore Hotel & Spa aims to…
Read more >Valentine’s Day gastronomic adventure with Gianni Annoni organized by Candy
Candy invited gastronomy lovers to a truly special dessert-making experience…
Read more >(HU) Ki vagy, ha mogyorót ennél? – A nap videója
Sorry, this entry is only available in HU.
Read more >