Jattfláció
Egyre több borravaló egyre kevesebb szolgáltatásért: terjedő jelenség ez az Egyesült Államokban. A Square pénzügyi tanácsadó cég adatai szerint az amerikaiak 2022 utolsó negyedévében 17%-kal több borravalót adtak az éttermekben, mint az előző év azonos időszakában – még a különösebb kiszolgálást nem nyújtó gyorséttermekben is.

…és megjelenik a felszólítás
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
Amikor kártyával fizetsz, szinte mindenhol megjelenik a kijelzőn a felszólítás, hogy adj borravalót az összeghez. Az elemzők szerint mindez a COVID-járvánnyal kezdődött. Az amerikaiak (is) szerették volna egy kis plusz bónusszal támogatni az éttermekben vagy a futárszolgálatoknál dolgozókat, majd, amikor a helyzet visszatért a normális kerékvágásba, sokan azt gondolták, mindez majd megszűnik. Nos, nem így történt.
Az átlagos összeg az évek során a számla körülbelül 20%–ára nőtt – ezt a folyamatot nevezik tipflationnek, azaz a borravaló inflációjának. Sok alkalmazott a borravalóból él, mert az USA nagy részén alacsonyabb bért kapnak, mint más alkalmazottak: abban kell reménykedniük, hogy a vendégek továbbra is bőkezűen jattolnak. Erre épül a – már nálunk is több helyen alkalmazott – a kártyás fizetéskor javasolt összegekkel működő borravalórendszer is. Az amerikaiaknak viszont lassan elege lesz abból, hogy egyre többen követelnek egyre nagyobb borravalót.
Gond az is, hogy az alkalmazottak a borravalót az Államokban nem a jó kiszolgálás jutalmaként, hanem a vendég jellemének és egzisztenciális helyzetének kifejeződéseként fogják fel – legalábbis ezt állítják a gazdaságkutatók, akik attól félnek, hogy mindez a vendégek negatív megkülönböztetéséhez vezethet. A mélyinterjúkon elhangzottak alapján azt feltételezik, hogy a vendéglátóhelyen dolgozó alkalmazottak megnézik az asztalnál ülő vendégeket, és felbecsülik, mekkora lesz a számla és a várható borravaló. Ez azonban oda vezethet, hogy például a fiatalokat vagy a láthatóan szerényebb pénztárcájúakat rosszabbul szolgálják ki, és kevésbé segítik, mint másokat. //
Related news
Diageo spices up Captain Morgan cocktails
The brand best known for its spiced rum is leaning…
Read more >Starbucks shakes up RTD lineup with energy drinks
The world’s largest coffee chain is seeking a bigger slice…
Read more >Lavazza Plans US Expansion Amid Brazil Coffee Tariff Concerns
Italian coffee maker Lavazza plans to press ahead with expansion…
Read more >Related news
Could a volcano paralyze European tourism today?
Fifteen years after the 2010 eruption of the Icelandic volcano…
Read more >International quotation system – a more transparent event planning market
MaReSz proposes the introduction of an international quotation system for…
Read more >Overtourism in Europe: water cannon protests in Barcelona, bans in Budapest
Short-term rentals, hordes of tourists and overburdened infrastructure are straining…
Read more >