Fel a csőrrel!

By: Szalai László Date: 2023. 11. 17. 11:04

Bizonytalanság, kiszámíthatatlanság – ez jellemezte a piaci szereplők szerint 2022-t a szárnyasok értékesítésében. Talán az egyetlen pozitívumot az élénk kereslet jelentette, de ez főként a hatósági árnak volt köszönhető. Az idei év kevésbé bizonytalan – eddig bizonyosan nehezebb, mint az előző. A növekvő költségek immáron az ellátási lánc összes szereplőjét érintik. Az év vége ugyanakkor újra volumennövekedést hozhat.

A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.

A problémák ott kezdődnek, hogy az idei év első 28 hetében a vágócsirke ára 32%-kal nőtt 2022 hasonló periódusához képest. A kiskereskedelmi láncok viszont eljutottak tűrőképességük határához, és érthető módon idén már nem támogattak egy újabb áremelési kört.

Lippai Attila
kereskedelmi igazgató
Master Good

– A hatósági árak kivezetésével a kiskereskedők elméletileg megszabadulnának az érintett termékek okozta súlyos árrésveszteségtől, de minden bizonnyal újabb frontot nyitnak a vásárlókért folytatott küzdelemben, és a legfrissebb, kötelező akciózásra vonatkozó rendelet alapján akár beszerzési ár alá is hajlandóak lesznek lemenni az értük folyó harcban – jósolja Lippai Attila, a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – Segítség lehet a gabonaár-csökkenés, hiszen ez az élőcsirke árára kedvező hatással lenne, viszont jelenleg nem látjuk még a teljes európai képet és az ebből eredő árszintet.

Csillapodó turbulenciák

A vágócsirkeárakon kívül a tavalyi év történéseinek – madárinfluenza-járványok, takarmányár-emelkedés, infláció – utóhatásai ugyancsak rányomták a bélyegüket az idei évre.

Bukovenszki Beáta Gallicoop

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi
osztályvezető
Gallicoop

– A megváltozott szabályozások (korábban az árstop, most a kötelező akciók) szintén jelentős hatással voltak az eladásokra és az árakra. Mi is komoly áremelést voltunk kénytelenek végrehajtani: egy 30-40%-os költségnövekedést, sajnos, már nem lehet kigazdálkodni hatékonyságjavító munkákkal – mondja Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője. – Ha a madárinfluenzát kontroll alatt tartják, és a takarmányárak stabilizálódnak, akkor azonban lehet esély az értékesítés újbóli növekedésére.

A madárinfluenza visszaszorulása és a termelési volumenek stabilizálódása ugyanakkor további kihívásokat eredményez, hívta fel a figyelmet Iványi Levente, a Pro-Duck Kft. ügyvezetője:

Iványi Levente
ügyvezető
Pro-Duck

– A beáramló import húsok mellett egyfajta túlkínálat alakult ki a hazai piacon. A piaci szereplők folyamatosan harcolnak a vásárlók figyelméért, így az árverseny továbbiakban is nagyon meghatározó lesz a piaci súlyok megtartásához, növeléséhez. A vásárlók jelentős része rendkívül árérzékeny lett. Azt figyeltük meg, hogy az olyan olcsóbb húsrészeket keresik, mint például a far-hát, valamint az ár-érték egyensúlyában eltolódott a kereslet az alacsony ár felé, akár az érték rovására is.

Iványi Levente szerint a piacon a negyedik negyedévben a turbulenciák csökkenése vagy például a nyugdíjkorrekció után némi volumennövekedés is elképzelhető.

 

 

A beáramló import szárnyasok miatt egyfajta túlkínálat alakult ki

Visszatér a verseny

A hatósági áraknak piactorzító hatása volt, az árstop miatt a csirkemell és a far-hát iránti kereslet megugrott. A kiskereskedők az itt elszenvedett veszteségeik egy részét igyekeztek a kategória többi termékén „visszakeresni”, jelentősen növelve például a comb vagy a szárny fogyasztói árát.

– Ez a döntés azonban gyakorta kontraproduktívnak bizonyult, hiszen kevés vásárló hajlandó ugyanannyit, netán többet fizetni egy csontos termékért, mint a mellfiléért. Ebből adódóan a kevésbé értékes testrészeknek lecsökkent az értékesített volumene, míg az eladott mennyiségen belül drasztikusan nőtt a rabatt és a selejt aránya – idézi fel Lippai Attila. – Ebből a negatív spirálból most a hatósági árak kivezetésével sikerülhet kilábalni. A mellfilé drágulása furcsamód kéz a kézben fog járni a többi alkatrész olcsóbbá válásával, hiszen visszatér az igazi verseny a faroscomb vagy a combfilé piacára. Ám ezt a versenyt a kötelező akciózás bevezetése hovatovább kiszámíthatatlanabbá teszi, hiszen eddig bárhová tévedt be a vásárló, mindenhol ugyanannyiért vehette meg a mellfilét, míg mostantól az, aki a kategóriába invesztál, az adott hét nyertese lehet a fogyasztók körében.

Általában véve a csomagolt termékekkel szemben egyre nagyobb a vásárlói bizalom, állapítja meg Iványi Levente.

– Megfigyelhető, hogy a vásárlók a kisebb kiszereléseket részesítik előnyben, érdemes az 1 kg-os csomagolásokat 0,5 kg körüli kiszerelésekre cserélni – javasolja a Pro-Duck ügyvezetője. – Elsősorban a friss-előhűtött termékek iránt nagy a kereslet a kiskereskedelemben.

– Tíz évre előre tekintve világszinten 15%-kal több szárnyashúsra lesz kereslet, azaz az ágazat számára adott a fejlődési tér – tekint előre Bukovenszki Beáta.

Ha a madárinfl uenzát kontrollálják, és a takarmányárak stabilizálódnak, újra volumennövekedést hozhat az év vége

Megtérül a konzekvens marketing

Új csomagolástechnológiák, termékötletek, új piacokra való belépés a tőkehúsoktól kezdve a szezonális termékeken át egészen a feldolgozott húskészítményekig – sok ötleten dolgozik egymással párhuzamosan a Master Good.

Ami most a legtöbb figyelmet kapja, az a Master Good márka vásárlói ismertségének emelése másik márkájuk, a Sága szintjére.

– A brand építése egy többéves terv mentén halad – jelzi Lippai Attila. – A projekt első két évének eredménye túlteljesíti eddigi várakozásainkat, amihez nagyban hozzájárulnak folyamatos marketingkampányaink. Az állandó megjelenés jótékony hatással van mind az elsődlegesen feldolgozott húskészítményeinkre (pl. GMO-mentes vagy Tanyasi család), mind a tovább feldolgozott termékcsaládokra. Tavaly betörtünk a dinamikusan növekvő vegán piacra is, amit 2023-ban is folytatunk újabb és újabb termékek bevezetésével.

A közeljövőben továbbra is hangsúlyt kap a Master Good márka láthatóságának növelése, amelyet erősít a számos országos kampánnyal támogatott, látványos csomagolásmegújulás és a promóciós megjelenés fokozása minden csatornában. Hamarosan új termékekkel is jelentkeznek.

Termékfejlesztés, hatékonyságjavítás, fenntarthatóság

A Gallicoopnál is folyamatosak a fejlesztések annak érdekében, hogy még több hozzáadott értéket képviselő terméket hozzanak létre, egészségesebb lehetőségeket és kényelmi alapú termékeket kínáljanak. A termelési folyamataik hatékonyságának javításával segítik elő a költségek optimalizálását és a jövedelmezőség növelését.

A csomagolások tekintetében elsősorban fenntarthatósági céljaikat tekintik mérvadónak. Már most 13-14%-kal csökkentették a beszállított késztermékek csomagolásához használt műanyag mennyiségét.

– A feldolgozotthús-piacon a márkaépítés egy következetes és megbízható imázs kialakítását jelenti. Gallio termékcsaládunk felépítésének alapelvei közé tartozik a minőség biztosítása, a fogyasztói igények kielégítése (pl. ízfokozó-, glutén- és laktózmentesség) és a termékpaletta szélesítése a különböző preferenciáknak megfelelően – emeli ki Bukovenszki Beáta. – Az új termékek fejlesztése folyamatos, hiszen ezek bevezetése segíthet fenntartani a fogyasztói érdeklődést és kielégíteni a változó igényeket. Az értékesítést ösztönző eszközök, például a kedvezmények, csomagajánlatok és hirdetési kampányok, hatékonyan növelhetik az eladásokat. Igyekszünk minden korosztályt elérni, ezért újabb és újabb felületen mutatjuk be termékeinket. Legújabb recept­videóinkat már a TikTok-csatornánkon is követhetik az érdeklődők.

A márkaépítés prioritást élvez

Nagy tervei vannak a Pro-Ducknak a jövőre nézve, árulja el lapunknak Iványi Levente.

– Most versenyben kell maradni és fejleszteni, amennyire csak lehet – szögezi le. – A terméklánc minden szintjén próbáljuk optimalizálni a hatékonyságot. Folyamatosan monitorozzuk a gyártási folyamatokat, és igyekszünk a hatékony módon előállítani termékeinket, de ez igaz az ellátási lánc valamennyi területére is.

A tavalyi év második negyedévében kezdtek el kifejezetten a márka építésével foglalkozni. Az IVÁNYI márkanév alatt futó csirke és pecsenyegalamb termékeik már több láncba is bekerültek.

– A termékek piacra vezetése egy nem túl ideális időszakban ugyan, de abszolút sikeres volt, a fogyasztók nagy örömünkre keresik termékeinket, és pozitív visszajelzéseket kapunk – nyugtázza az ügyvezető. – A márkaépítés jelenleg is prioritást élvez: lesznek újdonságaink, kiemelt figyelmet kap az IVÁNYI márkához tartozó termékek gyártása. Fontosnak tartjuk a különféle marketingaktivitásokat, igyekszünk minden lehetőséget megragadni és élni velük. //

Related news