Csak a virsli roppan, a piac nem
Alaposan megtépázta a tavaly év végi virslieladásokat a magasba szökő árszínvonal, de a piac idén lassan helyreáll. Ettől még az árpolitikának, a promóciós taktikának decemberben kiemelkedő szerep jut majd, miközben a márkák viszonylag kevés újdonsággal jelentkeznek. A vásárlók eladástéri megszólítására ugyanakkor talán az eddig megszokottnál is nagyobb hangsúly kerül.
A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.
Mivel az éves virslieladásoknak mintegy ötöde az év utolsó hónapjában realizálódik, minden ősszel lázasan folyik a tavalyi szezon elemzése és az idei előkészítése.
2022-re visszatekintve a gyártók egyik szeme sír, a másik nevet. Tavaly a termékkategóriát olyannyira megviselte a gazdasági helyzet romlása, hogy az áremelkedés mértéke itt volt az egyik legerőteljesebb a húskészítmények közül.

Szabó-Spanyol Henriett
senior brand menedzser
Bonafarm
– Ugyanakkor még így is a legnagyobb volumenben vásárolt termékkategória volt a feldolgozott húskészítmények piacán – szögezi le Szabó-Spanyol Henriett, a Bonafarm Zrt. senior brand menedzsere (PICK márka). – Az év végi, kiemelt szezon enyhülést hozott már ebben a csökkenésben, az idei évben pedig ez még tovább mérséklődött. A csökkenés legnagyobb arányban a csemegepultok több éve tartó visszaszorulása miatt az itt árusított termékek értékesítésében jelentkezett.
Mit választ a fogyasztó?
Népszerűségének köszönhetően a boltok polcain hatalmas kínálat található a virslikből, valamint az azokra hasonlító, de a Magyar Élelmiszerkönyv legutóbbi szigorítása óta annak nem nevezhető termékekből. Nem meglepő, hogy a különböző márkák és árkategóriájú termékek láttán a vásárlók elbizonytalanodnak, mi alapján válasszanak.
Erre irányult a Pick Szeged friss, reprezentatív kutatása, amely júliusban zajlott több mint 1000 fő megkérdezésével.
– Ebből az derül ki, hogy a megkérdezettek 77%-a nem is nézi meg a termékösszetevőket. Ugyanakkor jó hír, hogy mégis jellemző egyfajta tudatosság a virslivásárlás során, a kutatásban részt vevők 49%-a ugyanis megbízható márkát választ, 39% pedig kifejezetten a magas minőségű alapanyagból készült virsliket keresi – emeli ki a legfontosabb eredményeket Szabó-Spanyol Henriett.
A kutatásból az is kiderült, hogy a 60 év felettiek a leginkább tudatosak, ha virslivásárlásról van szó – több mint 40%-uk olyan megbízható, megszokott márkát vesz le a polcokról, melynek ismeri az összetevőit. A hirtelen megkívánt, megtetsző (10%) és minél olcsóbb (7%) termékeket a 18–39 év közöttiek választják a legnagyobb számban. Utóbbiakat az összetevők kevésbé érdeklik.
Hasítanak a saját márkák
Míg a minőségre fogékony vásárlóknak köszönhetően a márkatermékek tartották pozícióikat, mellettük a saját márkás termékkör 2022 második felétől erősödni tudott.

Lippai Attila
kereskedelmi igazgató
Master Good
– Az ár-érték arány továbbra is fontos a vásárlói döntésekben, az akciók szerepe egyre fontosabbá válik a vásárlások során – emeli ki Lippai Attila, a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – A diszkontokban a saját márkás virslik ára látványosan csökkent, amit erős árkommunikáció kísért. Emiatt ebben a csatornában a márkatermékek taktikai szerepe a normál és az in/out akciós időszakokra korlátozódott.
Lippai Attila hozzáteszi: a márkatermékek között a kisebb csomagolások iránt nőtt meg a kereslet, a nagyobb kiszerelések inkább promóciós időszakok alatt teljesítenek jól.
A saját márkás szegmens erősödéséről számol be Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Zrt. értékesítési vezetője is:

Kazai Zsolt
értékesítési vezető
Wiesbauer-Dunahús
– A fogyasztóknál első helyre került az ár, a minőség rovására. Saját márkás virslijeink azonban hasítanak, nem csak a diszkontokban. Ezzel az általános piaci trendet követjük, hiszen nagymértékben erősödtek a saját márkák és a B márkák.
A Wiesbauer-Dunahúsnál két számjegyű mennyiségi visszaesést éltek át a tavalyi év végén, ám az év közbeni áremelkedések hatására ehhez 20%-os értékben kifejezett forgalomemelkedés társult. Az idei év eddig eltelt időszakában már alig 2%-os mennyiségi csökkenést konstatáltak, miközben értékben több mint 18%-kal teljesítenek jobban a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az idei mennyiségi céljuk év végére elérni a tavaly decemberi 300 tonnás virsliforgalmat, tudjuk meg Kazai Zsolttól.
Főszerepben az önkiszolgáló pultok

Takácsné Rácz
Zsuzsanna
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús
Továbbra is az előrecsomagolt, a boltok önkiszolgáló pultjairól vásárolt virsli a legnépszerűbb, az eladások 85%-át tették ki, szemben a csemegepultos virslik 15%-os részesedésével – ezt már Takácsné Rácz Zsuzsától, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatójától tudjuk meg, aki hozzáteszi:
– A tavalyi év végén sikerült növelnünk az eladásainkat a bázisévhez képest, annak ellenére, hogy nagyon pesszimista volt a piaci előrejelzés. 2023-ban viszont sajnos, sokaknak csökkent a reáljövedelme, ezért az alacsonyabb árkategóriájú termékek eladásai nőttek jobban. Mindezek ellenére azt gondoljuk, hogy a fogyasztói tudatosság évről évre növekszik, így a minőségi szempontok is fontosak maradtak. Azonban mindezt megfizethető áron szeretnék megkapni a vásárlók.
A cégnél azt tapasztalják, hogy a fogyasztók továbbra is keresik a Pápai Hús minőségi termékeit. Újdonsággal erre a szezonra most nem készülnek, továbbra is a három fő virslitermékükre koncentrálnak: a Pápai juhbeles, a Bécsi és a Frankfurti virslikre.
Virslik minden családtagnak
A PICK törekszik a márkától elvárt minőséget és megbízhatóságot garantálni a virslipiacon is, húzza alá Szabó-Spanyol Henriett.
– Az építkezésünk fókuszában a családok állnak, hiszen igényeik különbözőek a virslifogyasztás kapcsán is. Mi pedig szeretnénk, ha a család minden tagja megtalálná választékunkban a számára legmegfelelőbb virslit – árulja el a Bonafarm Zrt. senior brand menedzsere. – A kisgyerekek kifejezetten a kisebb, hámozott virsliket kedvelik, a felnőttek számára a laktatóbb virslik a megfelelőek. A hétköznapi gyors megoldást igénylő étkezésekre pedig kiváló választás a PICK Pickolino termékcsalád, amelyet 2023-ban bővítettünk új, PICK Pickolino roppanós frankfurti sertésvirslikkel, klasszikus és laktózmentes sajtos változatban. A bevezetést új kommunikáció kíséri, és a teljes termékcsaládot TV- és online kampánnyal támogattuk. Októbertől PICK országos fogyasztói promóciót is indítunk, amelynek koncepcióját és struktúráját a jelenlegi, megváltozott helyzet igényeit figyelembe véve fejlesztettük ki, és a szalámik és párizsik mellett fontos szereplői az említett virslik is.
Megújult csomagolással ünnepelnek
A termékpaletta optimalizálásával és marketingaktivitásaik fokozásával telt a Sága Foods idei éve. Az elmúlt időszakban néhány új termékkel is piacra léptek, amelyek pozitív fogadtatásra találtak a piacon. Emellett változtattak promócióikon belül a kis és nagy kiszerelések arányán, valamint a meglévő termékeiken kívül új termékeiket is folyamatosan akcióztatják. Logisztikai hatékonyságuk és partnereik kiszolgálási szintjének növelése érdekében pedig még nagyobb fókuszt helyeztek a promóciós és normál tervezés pontosságára.
– Különleges évfordulót ünnepeltünk az idén – hívja fel a figyelmet Lippai Attila. – A Füstli 25 éves lett, amit egy nagy kampánnyal és megújult csomagolással tettünk még emlékezetesebbé. Idén jött el az idő arra, hogy a Master Good márka a csomagolásainkon még hangsúlyosabban jelenjen meg, így most már egy új, kombinált Master Good–Sága logót láthatnak termékeinken a vásárlók.
Vezérmárkájuk a Füstli – termékfejlesztőik folyamatosan dolgoznak újabb és újabb termékeken, amelyek a fogyasztóik megelégedését szolgálhatják. Minden fogyasztói igényre igyekeznek választ adni: a gyermekek részére fejlesztett Fini Dinó virsli, a Royal és a Life virslijeik mellett a Bécsi virslivel válik teljessé a portfóliójuk.
– Az év vége számunkra marketingaktivitások szempontjából kiemelt időszaknak mondható – emeli ki a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – A marketingmix minden elemét koncentráltan alkalmazzuk.

Most újra az ár került az első helyre
Minőség műbélben is
A Wiesbauer-Dunahús egész éves sikerterméke a Prémium Bécsi virsli 2×200 g kiszerelésben, valamint a Bécsi hosszú virsli juhbélben a csemege pultokban. A cégnél a szezon egyik legnagyobb újdonsága az lesz, hogy – reagálva a vásárlóerő gyengülésére, de mégis maradva a megszokottan magas minőségnél – kedvezőbb árú, vákuumcsomagolt műbeles virslikkel lépnek piacra kétféle (400 grammos és 850 grammos) kiszerelésben.
– Emellett decemberben pedig ismét megjelenünk a kiskereskedelemben a korábbi években nagy sikert aratott 800 grammos kiszerelésű virslikkel: Sacher virsli, Borjú virsli, Light virsli és Bécsi hosszú virsli – sorolja a további év végi aktivitásokat Kazai Zsolt. – Eladásösztönzésben változatlanul, sőt, idén talán még erősebben az árakciók játszanak főszerepet, de december 27–31. között egyik partnerünkön keresztül TV-hirdetésben is megjelennek a Wiesbauer virslik. //
„Fingers crossed” – összeakadhat a virslipiac
A feldolgozott húskészítmény kategóriában 2023 MAT júliusi adatok alapján még mindig azt látjuk, hogy a forgalom ugyan 26%-os növekedést mutat, azonban ezt főleg az árváltozás mozgatja (32%) – a mennyiségi vásárlások 3,2%-os csökkenést mutatnak, és továbbra is jellemző a lefelé váltás a termékek szerkezetét tekintve (–1,31%).

Bodnár Krisztina
FMCG üzletág
üzletfejlesztési vezető
GfK
MAT Q1 adatok alapján a volumenváltozás a virslinél 6% volt. Más húsárukkal való interakcióját tekintve elmondható, hogy a főtt sonka és a szalámi kategóriákhoz hasonlóan a virsli kategóriában is csökkent a vásárlói intenzitás volumenben (ezt leginkább a vásárlási gyakoriság csökkenése mozgatta) – a virslitől tudtak nyerni az olcsóbb húskészítmények: a párizsi, a felvágott és a májas.
Az összes húskészítmény kategória közül a virsli ára drágult a legjobban (39%) MAT Q1-ben – a feldolgozott húsáruk ára átlagosan 30%-kal nőtt. Ennek ellenére a vásárlók nem büntetik a virslit: negyedévenként vizsgálva a magyar háztartások ¾-e virslivásárló, negyedévente 4 alkalommal vásárolják – kiemelendőek a negyedik negyedévi csúcsok.
Érdekességként megemlíthető, hogy nem csak a virsli az egyetlen olyan kategória, amely a nagy áremelkedés ellenére nem veszít volument. Azok a kategóriák viselkednek így, amelyek nehezen helyettesíthetőek (só, ecet) vagy esetleg helyettesítenek egy másik kategóriát, ahol még nagyobb a drágulás mértéke (a margarint sem büntetik, sőt, a vajelhagyók „táplálják”).
Feldolgozott húskészítmények, MAT 2023. július
A virsliknél is jellemző, hogy egyre kevésbé a csemegepultból vesszük. MAT 2023 áprilisi adatok alapján a magyar háztartásoknak már csak alig több mint 50%-a vásárol virslit csemegepultból – sőt, nem csak a penetrációja csökken a csemegepultos virslinek, de vásárlásonként kevesebbet veszünk belőle és éves szinten ritkábban.
Meglepően sok márka versenyez a virslik között, de azért ez is egy olyan szegmens, ahol a kereskedői márkák erősödése jellemző, illetve itt is érvényes az összefüggés, hogy a penetráció és az elért volumen erősen összefüggenek. A PL-virslik együttes penetrációja meghaladja a 80%-ot éves szinten. A jelenlegi inflációs nehézségek azonban a PL-virsliket sem kerülték el – a vásárlási gyakoriság szinte minden PL-virslinél esik.
A csatornák részesedését nézve az látszik, hogy a feldolgozott húskészítményköltések 35%-a a diszkontokban realizálódott MAT Q1 2023-ban, ezzel szemben a virsli esetében még fontosabbak a diszkontok: a virsliértékesítés 43%-a diszkontokban megy el. A kereskedők pozícióját elsősorban az áremelkedések különböző mértéke határozza meg. Szinte minden lánc vásárlói csökkentették a virslivásárlásaikat mennyiségben. Az a lánc tudott nyerni, amely felé a vevők elmozdultak a relatíve kedvezőbb virsliárak miatt.
Csatornák részesedése értékben MAT Q1 2023 vs YAGO
//
Related news
Intimacy, smiles, marketing – the best Christmas ads of 2024
For the second time in 2024, Trade magazin organised the…
Read more >European Purchasing Power 2024: Hungary in 30th place
According to the latest analysis by GfK, the average purchasing…
Read more >Shoppers don’t want sustainable, but they want organic?
In Germany the proportion of people who regularly buy sustainable…
Read more >Related news
The Joint Venture Association corporate awards were presented
The Joint Venture Association (JVSZ), with nearly 40 years of…
Read more >Is commercial profits going to be reduced? Viktor Orbán criticized both retailers and department store chains in his annual review
Traders and supermarket chains have significantly increased the prices of…
Read more >VAT refunds on vegetables, fruit, and dairy products for pensioners: will it work?
In his annual review speech on Saturday, the Prime Minister…
Read more >