A vásárlástól elállás joga
Kovács László elnök egy, a vendéglátó vállalkozásokat sújtó, diszkriminatívnak tűnő szabályozás problémájának megoldását kérte Tóth Andrásnak, a GVH alelnökének küldött levelében – ebből idézünk.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
A vendéglátó vállalkozások a mindennapi üzemeltetés során, illetve alkalmi rendezvényekhez különféle eszközöket használnak fel, amelyek beszerzése részben online vásárlással történik. Az ilyen módon megvásárolt eszközök több százezer forintos értéket is képviselnek.
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet tartalmazza, hogy az üzleten kívüli, így online módon történő vásárlás esetén a fogyasztót 14 napon belül elállási jog illeti meg. A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 2.§ 10. pontja alapján fogyasztónak minősül az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje. Emellett a békéltető testületre vonatkozó szabályok alkalmazásában fogyasztónak számít a fentieken túlmenően az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységi körén kívül eső célok érdekében eljáró, külön törvény szerinti civil szervezet, egyházi jogi személy, társasház, lakásszövetkezet, mikro-, kis- és középvállalkozás is.
A fentiek alapján, ha egy vállalkozás a tevékenységéhez kapcsolódóan vásárol terméket interneten keresztül, akkor nem minősül fogyasztónak, és nem illeti meg a 14 napon belüli elállási jog. Sajnos előfordulnak olyan esetek, amikor a vendéglátó vállalkozás nem tud megegyezni az értékesítő vállalkozással a termék visszavételéről, és mivel nem minősül fogyasztónak, akár jelentős veszteséget kénytelen elszenvedni.
Úgy gondoljuk, hogy a szabályozás a jelenlegi formájában diszkriminatív a vállalkozásokra nézve, hiszen online vásárlás esetén a cégeknek lényegesen szűkebb mozgástere van a fogyasztókhoz képest, végső soron pedig csak polgári peres eljárásban van mód rendezni a vitás helyzetet. //
Related news
GVH: The expansion of the online Price Monitor is another help for Hungarian families
The online Price Monitoring system operated by the Hungarian Competition…
Read more >Expectations in the US
In an article published in early November, Nation’s Restaurant News…
Read more >GVH has decided: Wizz Air will refund thousands of passengers
Wizz Air deceived its passengers, and the company must pay…
Read more >Related news
New Guinness record: 112-meter Dobos Cake made!
The teachers and pastry students of the Budapest Economic Vocational…
Read more >MVI is once again among the TOP10 most influential professional organizations
The Hungarian Catering Industry Association (MVI) was once again included…
Read more >2024 was the most successful tourism year ever in Romania
2024 was the most successful tourism year ever in Romania,…
Read more >