50. születésnapját ünnepelte a párkányi papírgyár
A párkányi székhelyű Smurfit Kappa Obaly Štúrovo hullámkartongyár idén ünnepli 50 éves fennállását. A jeles jubileumra 50%-kal bővítette gyártói kapacitását annak érdekében, hogy a papíralapú csomagolási piac legújabb trendjeinek, illetve a szegmensben tapasztalható megnövekedett keresletnek maradéktalanul megfeleljen. A vállalat a kerek évfordulót családi nappal is emlékezetessé tette, gyermekprogramokkal és kulturális rendezvénnyel várta Párkány főterére a dolgozóit, családtagjaikat, valamint a település lakosságát.
A cégcsoport életében egy másik jelentős esemény is történt az elmúlt időszakban, ugyanis az ír Smurfit Kappa felvásárolta az amerikai WestRock vállalatot, ami által a világ legnagyobb papír- és csomagolóipari vállalata jött létre. A 11 milliárd dolláros felvásárlással Európa legnagyobb és az Egyesült Államok második legnagyobb papír- és csomagolóanyag-gyártója egyesült.
A legfrissebb terjeszkedést, a Smurfit WestRock létrejöttét, amelynek eredményeként a vállalat gyártó- és kereskedelmi egységei már több mint 40 országban, több mint 100 000 alkalmazottal lesznek jelen, Tony Smurfit, a Csoport vezérigazgatója jelentette be. A világcéggé növekedett vállalat központja Dublinban, míg észak- és dél-amerikai tevékenységeinek központja a georgiai Atlantában, európai tevékenységeinek központja pedig továbbra is a hollandiai Amszterdamban lesz megtalálható.
Múlt, jelen és jövő
1934-ben, Dublin külvárosában, Rathminesben jött létre az a kartongyár, amelyet 1938-ban megvásárolt Jefferson Smurfit, majd 1955-ben fia, Michael Smurfit is csatlakozott hozzá. A családi vállalkozássá bővült Jefferson Smurfit társaság 1964-re olyan szintre fejlődött, hogy az ír tőzsdére is be tudott lépni.
A cégcsoport 1994-ben vette fel a Smurfit Kappa nevet, amikor megvásárolta a francia La Cellulose du pin papírgyárat, majd nem sokkal később egyesült a holland Kappa Packaging papírgyártóval.
A WestRock felvásárlása előtt a vállalat üzemet nyitott a marokkói Rabatban, a közeljövőben pedig további akvizíciókat és fejlesztéseket tervez Ecuadorban, Brazíliában, Lengyelországban, Peruban, valamint Mexikóban is.
Az amerikai JP Morgan bankcsoport és befektetéskezelő becslése szerint az egyesített vállalat piaci részesedése a hullámpapír csomagolóanyagok európai és észak-amerikai területén 20% körül lesz. A vállalatok 5,5 milliárd dolláros korrigált alapnyeresége és 34 milliárd dollár körüli bevétele a június 30-i zárást követően a legközelebbi konkurenseket, az International Papert és a Ball Corporationt is megelőzheti majd.
Vízálló papír, a műanyag tökéletes alternatívája
A Smurfit Kappa nemrégiben mutatta be új fejlesztését, a vízálló papírt, amely a műanyag alternatívájaként jelent meg a piacon. A születésnapi rendezvényen a gyermekek a saját maguk által hajtogatott csónakokat a főtéren átfolyó mesterséges patakban úsztatva meggyőződhettek az AquaStop™ tulajdonságairól. Az AquaStop™ papír a gyártási folyamat során hozzáadott speciális bevonatnak köszönhetően lassabban ereszti át a vizet, ráadásul kedvező összetételének köszönhetően nem veszélyezteti a termék újrahasznosíthatóságát sem. Ezáltal éppúgy újra feldolgozható, mint a hagyományos papíralapú csomagolás.
Az innováció tökéletes megoldás olyan termékek csomagolására, ahol a vízzel szemben ideiglenes védelemre van szükség, vagy magas a páratartalom, mint például az e-kereskedelemben a virágok, mosószerek, gyümölcsök és zöldségek csomagolásakor, vagy hűtött áruk szállítási csomagolásánál.
A családi programon a gyerekek papírautók és papírházak festése közben a színkeverés tudományával is megismerkedhettek, saját súlyukkal tesztelhették a karton teherbírását, kartonból várat építhettek vagy akár lakásdíszt is készíthettek. A rendezvény zárásaként az érdeklődők a párkányi papírgyár történetét feldolgozó filmet tekinthették meg, majd együtt élvezhették Adam Ďurica koncertjét.
Hullámvasúton a papírszektor
Az elmúlt időszakban a csomagolóipar szereplői hullámvasúton érezhették magukat, ugyanis a COVID jelentős mértékben átrendezte ezt a szektort is. Amellett, hogy a csomagolóipar a járvány egyik „nyertesének” számított, nehézségekkel így is jócskán szembe találta magát, hiszen a túlfogyasztásból és az e-kereskedelem térnyeréséből adódóan nemcsak túlkereslettel, de ellátási problémákkal is meg kellett birkóznia. Ráadásul felkészülési idő nélkül. A folyamatnak a 2022-ben bekövetkezett energia-árrobbanás vetett véget. A Smurfit Kappa szakembereinek prognózisa szerint a kereslet felélénkülésével hamarosan újra fellélegezhetnek a dobozgyártók.
Az innovációk sorának azonban semmilyen körülmény nem szabhat gátat, így a nagyvállalatnak sem a vízálló papír az egyedüli innovatív terméke, a hulladékcsökkentés és a klímavédelem mellett is versenybe száll szerte a világban. A cégcsoport menedzsmentje azt vallja, hogy a papíralapú csomagolás képes választ adni a környezetvédelem, az újrahasznosítás, illetve a komplett hulladékprobléma kérdéseire. Meglátásuk szerint optimalizált papíralapú csomagolási megoldások fejlesztésével a teljes értéklánc mentén csökkenteni lehet a karbonkibocsátást. A környezetvédelmi törekvések részeként a Smurfit Kappa már évekkel ezelőtt megkezdte az újrahasznosítható csomagolások tervezését. 2019-ben Better Planet Packaging néven globális programot indított el azzal a céllal, hogy minél szélesebb körben terjessze a fenntartható csomagolás fontosságát az FMCG területén. Kezdeményezésükre a tavalyi HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Versenyen is láthattunk példát, Long Lead (hosszú vezeték) univerzális betétcsomagolási megoldásukért Nagydíjat nyertek el. A zsűri nagyra értékelte, hogy a Smurfit Kappa papírbetétekből és töltőanyagokból készült megoldásokat kínál műanyag helyett. (x)
Related news
Mondi increases its presence in Western Europe via acquisition
Packaging firm Mondi has entered into an agreement to acquire…
Read more >Smurfit Kappa acquires Bag-in-Box plant in Bulgaria
Smurfit Kappa, one of the world’s leading providers of sustainable…
Read more >Smurfit Kappa ushers in a new era in sustainable packaging
The Smurfit Kappa Group, the global leader in paper-based packaging,…
Read more >Related news
Gold medal winner wines in Lidl’s product selection
Ten years ago Lidl Magyarország committed itself to promoting Hungarian…
Read more >(HU) memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
Sorry, this entry is only available in HU.
Read more >Take wherever you wish: sustainable packaging for active consumers
On-the-go foods made for active consumers are conquering shops, as…
Read more >