Zsugorodó polcokon

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 02. 20. 18:11

Piac, természet, jogszabályok – egyik sem kímélte túlságosan a minőségi pálinkák előállítóit az utóbbi időben. Beszélgetőpartnereink nem egyformán látják az ital pozícióját a spiritek világában, de a jövő kulcsát mindannyian a minőségben keresik. Eredményeik, fejlesztéseik, lehetőségeik mellett arról is kérdeztük őket, hogyan élik meg a más égetettszesz-fajták készítésének piaci kényszerét

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Páll Krisztina
brand manager
Dunapro

A magyar pálinkapiacot 2024-ben különféle kihívások jellemezték. – mutat rá Páll Krisztina, a Dunapro brand managere. – Az infláció és az emelkedő költségek hatása érezhető volt a vásárlóerőben. Az éghajlatváltozás miatt a márciusi fagyok évek óta komoly károkat okoznak a gyümölcstermésben, bár tavaly ez kevésbé volt jelentős. A bőséges csapadék és a kevés napsütés 2024-ben közepes minőségű gyümölcsöt eredményezett, ami megnehezítette a pálinkafőzők munkáját.

A hazai fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a minőségre és az autentikus magyar termékekre. Az elmúlt években a hazai pálinkák minősége folyamatosan javult, a technológiai korszerűsítéseknek és a szigorúbb minőség-ellenőrzéseknek köszönhetően. Mind több főzde fordít nagy figyelmet a precíz alapanyag-válogatásra és a modern lepárlási technológiák alkalmazására, amelyek tisztább és karakteresebb italokat eredményeznek.

Halmozottan hátrányban

Gátvölgyi Balázs
kereskedelmi vezető
Panyolai Szilvórium

– 2024-ben a pálinkapiac komoly nehézségekkel küzdött – érvel Gátvölgyi Balázs, a Panyolai Szilvórium Zrt. kereskedelmi vezetője –, mert a fiatalok inkább azokat az italokat részesítik előnyben, amelyek long drink formában is könnyen fogyaszthatók. A házi pálinkafőzés legitimációjának enyhítése is negatív hatással van a kereskedelmi pálinkafőzésre, nemcsak volumenében, de a pálinka mint kategória minőségi megítélésében is. Az ital kereskedelmi forgalma csökkenést mutat, a HoReCa-csatorna szűkülése, a rendezvényforgalom visszaesése is okoz veszteségeket.

A retail csatornában mind literben, mind értékben nőtt a forgalmunk az előző évekhez képest. Piacvezető szerepünk annak is köszönhető, hogy egyedülálló elérhetőséget tudunk biztosítani a fogyasztóinknak. Országos lefedettségű sales csapatunk folyamatos kapcsolatot tart a piac szereplőivel, és szaktanácsadóként is támogatja partnereinket. Üzemünkben az energiahatékonyságot előtérbe helyező beruházásokat hajtottunk végre, logisztikánkat próbáljuk jobb fuvarszervezéssel takarékosabbá tenni. A Panyolai Pálinkák tavaly már 10. alkalommal érdemelték ki a Superbrands címet, most a Kiváló Fogyasztói Márka kategóriában is díjazottak lettünk.

Bárány Péter
tulajdonos
Grand Spirit

– A pálinkapiacot az elmúlt évben a stagnálás jellemezte – értékel Bárány Péter, a Grand Spirit tulajdonosa –, ami egy csökkenő (a vendéglátást nézve bezuhanó) piacon jónak mondható, de a korábbiaknál lényegesen több munkát kell beletenni értékesítési oldalon.

Több márkával dolgozunk, így összességében mi még a szerencsésebbek közé tartozunk. Az árak (gyümölcs, csomagolás, bérköltségek és az adók) soha nem látott magasságokban vannak. Sajnos, borítékolható volt, hogy a fogyasztók szép lassan elpártolnak ettől az italkategóriától. A retailekben szemmel látható, hogy a pálinkáspolc a felére vagy a negyedére csökkent az elmúlt 2-3 évben.

A hazai pálinkák minőségét határozottan változni látom, és sajnos nem pozitív irányba. 2023-ban például nem az volt a kérdés, hogy milyen minőségű barackot tudnak a főzdék vásárolni, hanem az, hogy egyáltalán tudnak-e bármennyit vásárolni. Ez akaratlanul is, de a minőség rovására ment, illetve megy most is. Az italfajtaimázsról aligha lehet beszélni, véleményem szerint az teljesen eltűnt az elmúlt években.

Hogyan lehet talpon maradni?

Nagy László
vezérigazgató
Kunság-Szesz

– 2024 a stabilizáció éve volt a magyar pálinkapiacon – így látja viszont Nagy László, a Kunság-Szesz Zrt. vezérigazgatója. – A COVID utáni évek válságait követően az idei év kedvező gyümölcstermést hozott, ami pozitív hatással volt a pálinkafőzdék alapanyag-ellátására. A fogyasztói szokások viszonylag stabilak maradtak, de továbbra is érződik az infláció hatása a keresleten. A prémium és szuperprémium termékek iránti kereslet lassú, de biztos emelkedése figyelhető meg, miközben az általános pálinkafogyasztás inkább stagnált.

A piac 2024-ben kettős kihívással szembesült: egyrészt a költségek növekedésével, másrészt a fogyasztói szokások változásával. A siker kulcsa az volt, hogy a főzdék mennyire tudták a minőséget és a tradíciót ötvözni a modern értékesítési csatornákkal és a hatékony kommunikációval. A prémium termékek iránti növekvő érdeklődés és a kedvező gyümölcstermés bizonyos mértékig ellensúlyozta a kihívásokat.

Az áraink az inflációval arányosan enyhén emelkedtek, de sikerült megőrizni versenyképességünket. Az értékesítési csatornáink tovább bővültek, különösen az e-kereskedelem területén, miközben a hagyományos kiskereskedelmi és vendéglátóipari partnereinkkel is erősítettük kapcsolatainkat. Termékeink az év során több országos versenyen elismerésben részesültek.

Az elmúlt években tovább javult a hazai pálinkák minősége, amit a szigorodó szabályozások és az ipar szereplőinek minőségi szemléletváltása is támogatott. A minőségi fejlődés pozitívan befolyásolta a fogyasztói élményt és a pálinka imázsát is.

Békési Sándor
kereskedelmi vezető
Békési Pálinka

– A 2024-es évben tovább csökkent a szabadforgalomba helyezett kereskedelmi pálinkák mennyisége – állapítja meg Békési Sándor, a Békési Pálinka Zrt. kereskedelmi vezetője –, ez sajnos évről évre így van a vendéglátásban és a kiskereskedelemben egy­aránt. Az inflációs válság is nehezíti az amúgy sem olcsó pálinka értékesítését.

A DRS bevezetése is újabb terhet jelentett a főzdéknek. A viszonylag jó gyümölcstermés ellenére sem csökkentek jelentősen a beszerzési árak, így kis mértékben emeltük árainkat. Termékeink az italnagykereskedésekben, a kiskereskedelemben és saját webshopunkban egyaránt megtalálhatók.

A szakmai eredmények közül a Double Cask whisky arany, a Single Barrel Malt whisky és a Lazy Cat Dry gin ezüst minősítésére vagyunk büszkék, melyet az Agrárminisztérium által rendezett versenyen kaptunk.

A pálinkák minősége szerintem fokozatosan javul, mindenki igyekszik egyre jobbat készíteni, hiszen csak így lehet megtartani a fogyasztókat, akik el is várják ezt.

 

A 2024. évi Országos Pálinka- és Törkölypálinka Versenyen a Magyarország Legjobb pálinkája díjat a Brill Pálinkaház kapta

Csökkenő kereslet, javuló minőség

Szanka Dániel
főzőmester
Gong Pálinka

– A tavalyi év során a pálinkapiac erőteljes visszaszorulását tapasztaltuk – mondja Szanka Dániel, a Gong Pálinka főzőmestere – az alacsonyabb alkoholtartalmú és egyéb szeszes italok, akár kommersz termékek javára. 2024-ben is igyekeztünk megtartani stabil piaci jelenlétünket, árainkat nem emeltük, ezzel is segítve kisebb partnereinket. 2024-ben az Országos Pálinka- és Törkölypálinka Verseny legeredményesebb főzdéje lettünk, immár második alkalommal. A DRS-rendszerre vonatkozó jogszabályi változások bennünket nem érintettek negatívan, ellenben az inflációs válság erősen éreztette hatását.

A pálinkák általános minősége szerintem lassan, de érezhetően javuló tendenciát mutat, ezt a fogyasztók is tapasztalhatják – nem ideszámítva persze az otthon főzött, sokszor gyenge minőségű tételek minőségét, amelyek negatívan befolyásolják a pálinkáról alkotott általános képet.

Eck Tibor
tulajdonos
Johanna

– Mivel mostanában nem annyira jellemző a HoReCa szegmensben a viszonylag nagy mennyiségű pálinkaeladás – fejti ki Eck Tibor, a Gusto pálinkákat készítő Johanna Kft. tulajdonosa –, sajnos nekünk sem úgy alakultak az eredményeink, ahogyan azt szerettük volna. 2024 harmadik negyedévétől kezdődően több újítás is bevezetését kezdtük meg a cégünknél és a piacon is. Árakat nem emeltünk, viszont új marketingstratégiát dolgoztunk ki, ami főleg az online térben lesz érzékelhető. Bővítjük a viszonteladói hálózatunkat, és az arculatfrissítést is elindítottunk.

A jogszabályi változások és az inflációs válság nem használt a piacnak és a cégnek sem. Mivel saját 18 hektáros gyümölcsössel rendelkezünk, így a jó termés számunkra előnyt jelent. Létrehoztuk a Selection kategóriát, amely a kiváló minőségű, válogatott gyümölcsre épül.

A tavalyi évben a Nemzeti Pálinkakiválóság Programban Top Pálinkakiválóság lett a Gusto Bodza és a Gusto Szomolyai Cseresznye pálinkánk, és szintén ezen a versenyen Pálinkakiválóság minősítést kapott a Kecskeméti Barack és az Érlelt Irsai Olivér Szőlőpálinka, de büszkék vagyunk arra is, hogy 2023-as Destillata versenyen három aranyérmet is szereztünk. Arra törekszünk, hogy újra divatba hozzuk a pálinkát.

Árhatárok

– Egy palack 0,5 literes prémium pálinkáért – véli Páll Krisztina – az élelmiszerüzletekben általában 8000–12 000 forintot, míg a középkategóriás termékekért 5000–8000 forintot hajlandóak fizetni a fogyasztók.

Vendéglátóhelyeken egy 4 cl-es adag ára 1500–2500 forint között mozog, prémium termékek esetében akár 3500 forint is lehet.

A magyar főzdék számára a más jellegű spiritek, például gin vagy likőrök készítése részben kihívás, részben lehetőség. Az elmúlt években tapasztalt piaci változások, valamint a pálinkapiac szűkülése miatt számos főzde döntött úgy, hogy portfólióját kiegészíti más termékekkel. A ginek és egyéb spiritek iránti kereslet folyamatosan növekszik, így ezek a termékek egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a hazai kínálatban. Értékesítési csatornáink között továbbra is jelentős szerepet kapnak a helyi piacok, valamint az online platformok, ahol a fiatalabb generáció könnyen elérheti ezeket a termékeket. A gasztronómiai rendezvények is kiváló lehetőséget nyújtanak az új spiritek bemutatására.

– A valódi pálinka prémium ital, valódi gyümölcsből készül és ráadásul hungarikum is – vallja Gátvölgyi Balázs. – Fontos (lenne), hogy már a fiatalok is érezzék, hogy a pálinka a tradicionális magyar értékeket hordozó prémium ital, amely gasztronómiai kultúránk egyik alappillére. Ez az edukáció minden pálinkafőzde kötelessége, és mi itt Panyolán mindent el is követünk ezért.

Az, hogy egy vállalkozás a profiljába illeszt a főtevékenységéhez hasonlító tevékenységeket, termékeket, szerintem teljesen jó válasz a piac kihívásaira. Abban már nem okvetlenül van egyetértés, hogy aki jó pálinkát készít, az jó gint vagy egyéb spiritet is tud főzni. A saját fejlesztéseken kívül a collab-megoldások is nyithatnak ajtókat, de az import is lehet jó megoldás. A fogyasztóknak ez mindenképpen újdonság – talán itt is a prémium szegmensben kell a lehetőséget keresni, hisz a mainstream vonalat a nagy márkák és forgalmazók uralják. Kockázatot is rejt a kísérletezés, amennyiben saját márkanév alatt kerül forgalmazásra egyéb termék, hiszen ha a fogyasztói ízléssel nem találkozik, az ronthat a márkanéven. Mi is készítünk különlegességeket, ezeknek az alapjai a pálinkáink, amivel megkülönböztethetjük a piacon őket.

– Tapasztalatom szerint a főzdék zöme átállt a 0,35-ös kiszerelésre – mondja Bárány Péter –, ezt most divatosan zsugor­inflációnak neveznénk; ezért a mennyiségért 6-7000 forintot kell a fogyasztónak megfizetnie. Vendéglátóhelyeken lényegesen nagyobb a szórás, mert nem mindegy, hogy egy tulajdonos által üzemeltetett kocsmáról vagy a belvárosban egy trendi étteremről beszélünk. Előbbi 1400–1700 körül, utóbbi 3000 felett. Ez teljesen irreális. 2024-ben elérkeztünk oda, hogy az árak miatt több olyan zenei fesztivál volt – többek között a SZIN –, ahol nem lehetett pálinkát kapni! Ez teljesen elképzelhetetlen volt 5-10 éve.

Minket is érint a más jellegű spiritek készítésének piaci kényszere; készítünk gint, whiskyt és vodkát is. A fogyasztó ritkán kapcsolja össze ezeket a termékeket a pálinkával – kivéve azt a nem túl szerencsés esetet, mikor ugyanaz a gin neve, mint a pálinkának –, tehát ők egy új terméket ismernek meg. Igazából ezek a termékek (márkák) a nulláról indulnak. Minőségük egyébként folyamatosan javul, és egyre gyakrabban már nemzetközi szinten is aranyérmekkel jutalmazzák őket, mint legutóbb a Zsolnay gint. Azt gondolom, hogy az ilyen eredmények megkérdőjelezhetetlenek.

Utak és kiutak

– A valódi pálinka imázsa ma erősebb, mint valaha – állítja Nagy László –, de további edukációra van szükség ahhoz, hogy a fogyasztók még jobban megértsék a pálinka értékeit, és meg tudják különböztetni a valódi pálinkát a kommersz szeszes italoktól.

Vallom, hogy a pálinka nem egyszerűen csak egy szeszes ital, hanem tradicionális, kulturális kérdés is egyben, a vidéki élet szerves része. A szó igazi értelmében vett hungarikum!

Mi is tapasztaltuk, hogy az elmúlt évek változásai a pálinkafőzdéket is új kihívások elé állították. A fogyasztói preferenciák átalakulása és a nemzetközi trendek hatására egyre nagyobb igény mutatkozik a különböző típusú szeszes italok, például a gin iránt. Vannak, akik ebben látják a saját jövőjüket, de mi maradunk a klasszikus minőségi pálinkafőzésnél.

– A pálinka imázsán javítani kellene – hangsúlyozza Békési Sándor –, szerintem egy országos, államilag támogatott kampány sokat segítene ezen. Sajnos a fiataloknak csak egy része fogyaszt rendszeresen pálinkát, őket kellene megcélozni, hiszen ők lehetnek a jövőbeni fogyasztók. És hogy mennyiért lehet eladni? Egy átlagos vásárló a boltban 0,5 l pálinkáért 8-12 ezer forintot, egy vendéglátóhelyen 4 cl pálinkáért 1000–1400 forintot hajlandó fizetni.

Cégünk már régóta készít whiskyt; 2014-ben debütált a magyar piacon mint az első magyar whisky, azóta számos elismerést kapott, és kedvelik a fogyasztók is. 2022-ben készítettünk gint is, ami szintén sikeres. Szükség is van ezekre a termékekre, így egy szélesebb portfóliót tudunk biztosítani egy vendéglátóegység számára is akár, és a fogyasztók szélesebb körét érhetjük el. Ezen termékek jelenleg a volumen kis részét adják, de folyamatosan növekszik az eladásuk.

A vendáglátásban 4 cl pálinka ára 1400 és 5000 Ft között mozog

– Főbb értékesítési csatornánk a HoReCa szektor – mutat rá Szanka Dániel –, a pálinka kiskereskedelmi piacáról nincs valós képünk, de termékeink vendéglátós partnereinknél általában 2500 forintos poháráron jelennek meg.

Ginkészítéssel főzdénk az elsők között foglalkozott Magyarországon – ezt mi nem kényszerként, hanem remek lehetőségként éltük meg. Ezekkel a termékekkel komoly nemzetközi sikereket értünk el, így termékpalettánk stabil pontját adják, és lehetőséget teremtenek a kiskereskedelmi piacon való transzparens megjelenésre. A fogyasztói visszajelzések is rendkívül pozitívak.

– Úgy vélem – összegez Eck Tibor –, a fogyasztó az üzletekben egy üveg 0,5 l-es pálinkáért átlagosan 8000 forintot hajlandó kifizetni, a vendéglátóhelyeken 4 cl-ért pedig nagyjából 2000 Ft-ot.

Mivel nő a gin és vodka népszerűsége, nem tudjuk kikerülni ezeknek az italfajtáknak a készítését, és a fogyasztók kifejezetten jól fogadják az újabb termékek megjelenését. Ezeknek a mennyisége abszolút az eladási ártól függ. Amennyiben jó minőségű, de olcsóbb kategóriában tudjuk előállítani a spiriteket, akkor nagy mennyiségben tudjuk eladni azokat. Nagykereskedelmi és direkt értékesítést végzünk, de egyre inkább jellemző a fogyasztók webshopunkon keresztül történő kiszolgálása is. //

 

Ellenszélben

A pálinkaágazat aktuális problémáiról Mihályi Lászlót, a Pálinka Nemzeti Tanács (PNT) elnökét kérdeztük.

– Mi jellemezte a pálinkapiacot 2024-ben?

Mihályi László
elnök
Pálinka Nemzeti Tanács

– 2024-ben egyértelműen a stagnálás, illetve a lassú recesszió jellemezte a szektort. Novemberig bezárólag a pálinka szabadforgalomba bocsátása szinte teljesen megegyezik a tavalyi év azonos időszakával – azaz a pálinka szektor mélyrepülése 6. éve tart, és sajnos semmilyen jel nem mutat pozitív irányú változásra.

A főzdék piaci részesedése sem mutat érdemi eltérést, vannak, akiknek bizonyára jobban sikerült ez az év, és tudták növelni a forgalmukat, de mivel a torta mérete nem nőtt, értelemszerűen olyan cégek is vannak, amelyek vesztettek a pozíciójukból. A 2023-as évben megtörtént kiugró infláció nagyon rosszul érintette a főzdéket, hiszen gyártási oldalon minden egyes kiadási soron masszív növekedést voltak kénytelenek elszenvedni, de ezt az átadási árakban nem tudták kompenzálni, hiszen egy 20-30%-os áremelkedést már nem tolerált volna a piac. 2024-ben a friss gyümölcs messze infláció fölött drágult, akárcsak az importáru (például a palackok), hiszen ezeket EUR árfolyamon ajánlják ki.

– Milyen volt a gyümölcstermés?

– Gyümölcstermés szempontjából mindenképpen jobb volt tavalyi év, mint a 2023-as, de az árak tovább nőttek. A minőség már változó volt, de ezzel minden főzde tisztában van, ezért az általános elmélet az, hogy próbálnak a főzdék a beszállítókkal hosszú távú és jó kapcsolatot kialakítani, hogy jó minőségű gyümölcsöt tudjanak vásárolni. Sajnos azonban a piacnak ezt a részét is elérte a magánfőzés szele: magánszemélyek vásárolnak fel egyre nagyobb tételben gyümölcsöt, ami értelemszerűen felfelé hajtja az árakat és csökkenti a kínálatot a kereskedelmi főzdék számára.

– Milyen jogszabályi változások történtek az év során?

– 2024. július 1-gyel került kötelezően bevezetésre a DRS, amely már 1 éve foglalkoztatta a szakmát. Azon kívül, hogy sikerült az italgyártók összefogásának köszönhetően néhány teljesen hajmeresztő feltételen enyhíteni, sajnos sok jót nem lehet elmondani a rendszerről, amely nemcsak anyagi, hanem adminisztratív terhet is ró a cégekre. Természetesen az elvvel, a visszagyűjtéssel egyetértünk, de a költségek magasak.

Az inflációkövető jövedéki adó összege a környező országokat tekintve az egyik legmagasabb. Értelemszerűen ez drasztikusan emeli a termék árát, amely így kevésbé lesz versenyképes, hiszen a hazai keresletek képtelenek lépést tartani ezzel. Így aztán csökken a forgalma ezeknek a termékeknek, a cégek piaci pozíciókat vesztenek. Ha ezek bezárnak, az az államháztartásra is negatív hatással van, hiszen az adóemelés ellenére kevesebb lesz a nominális adóbevétel, rá­adásul ezzel párhuzamosan áfa-, tao- és hipa-bevétel tűnik el, az elbocsátások hatására pedig járulékbevétel is.

– Változott-e a pálinkák általános minősége az elmúlt 2-3 évben?

– A PNT által minden évben megrendezett Országos Pálinka- és Törkölypálinka Verseny kiváló alkalom arra, hogy megítéljük a hazai pálinkák minőségét, és örömmel tapasztaljuk a folyamatos fejlődést ezen a területen. Az esemény nem csupán verseny, hanem a szakma legfontosabb találkozója is, ahol a legkiválóbb kereskedelmi főzdék termékei mérik össze tudásukat. Az éves Pálinka könyv elkészítése során összegyűjtjük azon kereskedelmi főzdék eredményeit, amelyek részt vettek az ország első számú pálinkaversenyén, ahol a nevezett termékek szigorú analitikai vizsgálaton is átesnek az érzékszervi bírálatok előtt, biztosítva ezzel a legmagasabb minőségi színvonalat és az átláthatóságot. A könyv nemcsak a fogyasztók számára nyújt iránymutatást, hanem a HoRe­Ca szektornak is nélkülözhetetlen eszköz lehet, hogy a szállodákban, éttermekben és vendéglátóhelyeken kizárólag minőségi és ellenőrzött pálinkák kerüljenek a polcokra. Célunk, hogy a HoReCa szektorban folyamatos vásárlói kapcsolat alakuljon ki, ne csak egyszeri alkalmakra szorítkozzon a pálinkafogyasztás. Fontos, hogy a vendéglátóhelyek kínálatában stabilan jelen legyenek a kiváló minőségű pálinkák, erősítve ezzel a termék imázsát és presztízsét.

– Mennyit hajlandó kifizetni ma a fogyasztó a pálinkáért?

– Van egy réteg, amely elkötelezett a minőségi pálinkafogyasztás mellett, amely többet is hajlandó kiadni egy jó pálinkáért – ők általában szaküzletben vagy a gyártóktól közvetlenül vásárolnak. Ez esetben egy 0,5 liter 40% termékért 12–16 ezer Ft-ot is kifizetnek a vevők, de azt látni kell, hogy a vásárlók többsége ezt nem engedheti meg magának. Az éttermek árai nagyon változóak, a 4 cl ára a bruttó 1400 Ft-tól a bruttó 5000 Ft-ig bezárólag széles spektrumban mozog. Az árat értelemszerűen az befolyásolja, hogy milyen vendéglátóhelyről beszélünk és annak melyik pálinkájáról.

A pálinka kereskedelmi forgalma csökken, a HoReCa-csatorna szűkülése és a rendezvényforgalom visszaesése is veszteségeket okoz

– Hogyan élik meg a főzdék a más jellegű spiritek készítésének piaci kényszerét?

– Sok főzde már nemcsak pálinkát gyárt, de a többségük még mindig nem követi ezt az utat. A nagyobb cégek már régóta készítenek egyéb szeszes italokat, míg a kisebbek újabban kezdték el a gin, vodka és likőr gyártását, különböző minőségi szinteken. Azonban ez önmagában nem elég, mert ezeknek az italoknak a piacán még nagyobb a verseny a sok import termék miatt, amelyek gyakran olcsóbban készülnek a nagyobb szeszgyárakban. Ezért a hazai termékeknek minőségben, megjelenésben vagy valamilyen hozzáadott értékben kell kiemelkedniük, mert árversenyben nem tudnak helytállni. Az, hogy egy cég változtat-e a politikáján, és nem csak pálinkát gyárt, a tulajdonos döntésén múlik. Az új termékek minősége nagyon változó, de már vannak kiemelkedő termékek, amelyek sikereket értek el versenyeken. Fontos, hogy a jó minőségű termékek domináljanak a piacon. Az értékesítési csatornák vegyesek, a cégek eddigi értékesítési vonalától függően. A nemzetközi márkák elleni verseny hosszú folyamat lesz.

– Hogyan használnák fel, ha komoly állami támogatást kapnának?

– Módosítani szükséges a jogszabályt, úgy, hogy a NAV ellenőrizze a magánfőzött párlatok előállításának, felhasználásának teljes vertikumát, így megszűnne az illegálisan forgalomba kerülő párlatok miatti tisztességtelen verseny. Ez nem igényel komolyabb költségvetési forrásokat, pusztán döntés kérdése. Ki kell emelni: nem a magánfőzés, hanem a zugfőzés megszüntetése a célunk. A külpiacra való kijutáshoz komoly anyagi erőforrásra van szükség, amit meg kellene előznie egy piackutatásnak – ez a legfontosabb. Emellett persze számos, minimális költséggel járó javaslata van a PNT-nek, mint például a reprezentációs díj eltörlése, nemcsak a borokra, hanem a pálinkára is. //

Kapcsolódó cikkeink