Zöldségek receptre

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2018. 10. 15. 09:54

Idő- és munkaigényesebb a zöldségtartósítás a befőzésnél, ráadásul nagyobb hozzáértést is igényel, így a házi eltevés a savanyúságok esetében kevésbé elterjedt. A kiskereskedelemben tág tere nyílik a vidékekre jellemző ízek, receptek bemutatásának. A regionalitás, széttagoltság miatt a márkaépítés a savanyúságok piacán még gyerekcipőben jár, a hozzáadott értékek ugyanakkor ebben a kategóriában is megjelentek – erre lehetne építkezni.

A termékkör értékesítésében a primőr termékek nyár eleji megjelenése jelenti a mélypontot, nyár végétől az év végéig az eladások újra emelkednek.

A termelésben is megfigyelhető periodikusság – a gyártók így próbálnak védekezni az alapanyagok árának hektikussága ellen.

Hegedűs Zoltán
kereskedelmi igazgató
Kalocsai Fűszerpaprika

– Minden gyártó igyekszik – a hosszú, 2-3 éves szavatossági idők ellenére – lehetőleg egy évre elegendő terméket előállítani, mert jövőre jön az új – és ki tudja, milyen lesz a termés, hogy alakulnak a költségek – ecseteli Hegedűs Zoltán, a Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. kereskedelmi igazgatója. – Persze átlag alatti olcsó beszerzéssel szívesen gyártanak most is többet, de ez a lehetőség egyre ritkább, főleg a mezőgazdasági szektorban gyakori kézi betakarítások következtében, ami lassan megfizethetetlenné vagy kivitelezhetetlenné válik, mivel nincs rá elegendő munkaerő. Ha ezekből az évről évre megújuló termékekből a piacon nincs valamiből elég, akkor az természetszerűen egyre növekvő árak mellett ki fog fogyni a következő szezon beindulásáig.

 

Ízek és szerelmek

A vidékek, tájegységek ízei, receptjei nagyban eltérhetnek egymástól. Ez lehetőséget ad a kisebb-nagyobb cégeknek, manufaktúráknak, hogy saját régiójukra jellemző, széles termékszortimenttel jelenjenek meg a kiskereskedelemben. Ezek a termékek jellemzően olcsóbb vödrös vagy zacskós csomagolásban kerülnek a polcokra. Az üvegek nemcsak megjelenésükben, dizájnolási lehetőségeikben prémiumok – jelenleg beszerzési áraikban is, mivel elég szűkös ma a kínálat Magyarországon, időszakosan komoly hiány tud kialakulni a piacon üvegből.

– Csomagolás tekintetében sokat változott a piaci igény. Tíz évvel ezelőtt még jellemzőbb volt a zacskós, illetve a kimért termék, ám napjaink fogyasztója inkább a kisebb, 600 g-os kis vödrös, illetve 300 g-os tégelyes kiszereléseket preferálja – osztja meg piaci tapasztalatait lapunkkal Ruzsbaczkiné Komlós Róza, a RUSA Kft. ügyvezetője.

Czugéber Nóra
marketingspecialista
Lacikonyha Magyarország

– A saját savanyúságkínálatunkat megvizsgálva, úgy látjuk, hogy folyamatosan növekszik azon fogyasztók száma, akik valami új, különleges ízt keresnek – mondja Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. marketingspecialistája. – A termékkínálatunkban elérhető savanyúságok a piacon megszokotthoz képest jellemzően más irányt képviselnek: sok esetben speciálisan erre a célra kifejlesztett páclében marináljuk őket, ami intenzívebb ízeket eredményez. Az uborkák esetében, amelyek egyben a legnépszerűbbek is ebben a kategóriában, a hagyományosabb ízvilág szerint készült bébiuborka savanyúságunk mellett egyre gyakrabban keresik a chilis és fokhagymás ízesítésű termékeinket is.

 

 

Minőség a beszerzéstől kezdve

Egészséges és ízletes – ezt a két tulajdonságot értékelik a legtöbbre a vásárlók a savanyúságok esetében.

– A fogyasztók a frissességet is díjazzák, ezért már a gyártási folyamat megkezdése előtt nagy figyelmet kell fordítanunk arra, hogy a lehető legjobb minőségű alapanyagokat szerezzük be, majd a recepteket és elkészítési módokat úgy alakítsuk, hogy a zöldségek megőrizzék friss és ropogós jellegüket – hangsúlyozza Czugéber Nóra. – Csak így biztosíthatjuk azt, hogy az üveg kibontásakor kitűnő állapotban megőrzött, intenzív ízű zöldségeket kóstolhatunk meg. Anyavállalatunk széles körű szakmai tapasztalatokkal rendelkezik az üveges zöldségtermékek gyártásában, amire mi is bátran támaszkodhatunk.

Megtudjuk tőle, hogy termékeik az egyedi recepteknek és a pácleveknek köszönhetően nemcsak a húsos fogások mellett köretként, hanem salátákban, kanapék összetevőjeként vagy önállóan snackként is megállják a helyüket.

– Nagyrészt a hagyományos trade marketing eszközökre támaszkodunk termékeink népszerűsítésére ebben a kategóriában – mondja a Lacikonyha marketingspecialistája. – Új ízek bevezetésénél fontosnak ítéljük a kóstoltatást is, hiszen ily módon tudjuk bátorítani a fogyasztókat más ízek kipróbálására.

 

Portfólióbővítést terveznek

Az egészségtudatos táplálkozás a piaci szereplőket innovációkra sarkallja.

– A cukor hozzáadása nélkül, édesítőszerekkel készített (régen diabetikusnak hívott) termékeink egyre népszerűbbek – árulja el Hegedűs Zoltán –, bár ez köszönhető annak is, hogy az alaptermékekhez képest lényegesen szűkebb a kínálatuk. Ezekből az idén többet gyártottunk, és tervezzük (nálunk) új gyümölcsfélék bevonását, illetve lekvár és gyümölcsvelő gyártását is.

A Kalocsai Fűszerpaprika Zrt. az alapszortimentet kínálja az üveges savanyúságok piacán 720, illetve 4250 ml-es kiszerelésben. Önállóan nem végeznek marketingmunkát, de rendszeresen részt vesznek partnereik – többnyire újságos – akcióiban.

– Sajnos, a nagyobb szabású megjelenések sokszor igen komoly költségekkel és szervezéssel járnak, így az általuk hozott plusz bevételek könnyen elenyésznek a lebonyolítási költségek tükrében – jegyzi meg Hegedűs Zoltán. – Tervben van a profilbővítés a lekvárok irányába, aminek a megvalósítása azonban még kérdőjeles. Ha ez létrejönne, megérné egy marketingkampányt a portfólió mögé állítani, amelyet valószínűleg külsős, a témában profi cégre bíznánk.

 

Szélesítik a speciális termékek körét

Az elmúlt 10 évben Magyarországon a cukorbetegség és inzulinrezisztencia elterjedése miatt a fogyasztók egyre inkább nyitottá váltak az édesítőszerekkel készült egészségesebb élelmiszerek iránt.

– Ezért a hagyományosan cukorral készült receptúráinkat átdolgoztuk, és a finomított cukrot teljesen elhagytuk termékeinknél – újságolja Ruzsbaczkiné Komlós Róza. – Hazánkban sajnos az utóbbi néhány évben robbanásszerűen nő a különböző ételallergiával, illetve intoleranciával küzdő fogyasztók száma, így termékfejlesztésünkbe bekerült a gluténmentes kovászos uborka, melyet 2 éve sikeresen vezettünk be a piacra.

A RUSA Kft. külön marketingaktivitásokat nem állít a savanyúságaik mögé. Saját weboldalukon, a www.rusa.hu-n a fogyasztók tájékozódhatnak a cégről és a termékekről.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink